Varulv [MU4] - Runda 1

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
va? nu har jag nog läst fel, eller har du annan information i form av sig ett Mästerulv meddelande?
Om det är lika mellan två röstningsalternativ vinner äldsta röst.

Brukar inte Team Päls vinna när de är lika många som byn?
Nej.

Från förra utgåvan av standardreglerna som användes exempelvis i #Patterns-spelet som Basse arrade:

"§0: Spelet består av två lag: varulvar och bybor. Varulvarna vinner när det är omöjligt för byn att vinna. Byborna vinner när alla varulvar är ute ur spel. "
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,595
Nej.

Från förra utgåvan av standardreglerna som användes exempelvis i #Patterns-spelet som Basse arrade:

"§0: Spelet består av två lag: varulvar och bybor. Varulvarna vinner när det är omöjligt för byn att vinna. Byborna vinner när alla varulvar är ute ur spel. "
ok jag förstår, men vad har det med röster att göra?
framgår ju av 3b under RÖST att äldsta röst avgör, jag tror jag missförstod ditt inlägg
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,595
efter 18 genomläsningar av @RasmusL inlägg fattar jag (tror jag) om inget lag vinner vid säg 1-1 kvar avgör äldsta röst. Men nu vinner team ulv så fort den rundan startar.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,701
Location
Oktoberlandet
En sak vi under spelets gång självklart ska gräva i är vad nu Mäster Ulven har gjort för val.
Drar till med en gissning på att är det en mer oerfaren ulv så prioriterar denne att köpa lite ulvkompisar.
Har vi med en gammal erfaren MästerUlv så optar denne nog roliga förmågor framför att köpa ulvkompisar.

Vi vet ju förstås inget men jag utgår till att börja med att MästerUlv förståss har köpt sig så mkt roliga förmågor som möjligt alltså:
1p: nattmord jämna rundor.
1p: nattmord ojämna rundor.
1p: Rollblockare
2p: Mäster Bybos val
2p: Tokig Siare
1p: Mjölnaren vet inget.
8 poäng och ingen ulvkompis utgår jag i från alltså till att börja med.
När vi väl fångat en ulv och förstår att vi har att göra med fler busar så får jag sjävklart tänka om.

Vad tror ni?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
va? nu har jag nog läst fel, eller har du annan information i form av sig ett Mästerulv meddelande?
Om det är lika mellan två röstningsalternativ vinner äldsta röst.

Brukar inte Team Päls vinna när de är lika många som byn?
efter 18 genomläsningar av @RasmusL inlägg fattar jag (tror jag) om inget lag vinner vid säg 1-1 kvar avgör äldsta röst. Men nu vinner team ulv så fort den rundan startar.
Ja, det var väl till och med du och jag som torskade en match på det när Empi snajpade första rösten!?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
En sak vi under spelets gång självklart ska gräva i är vad nu Mäster Ulven har gjort för val.
Drar till med en gissning på att är det en mer oerfaren ulv så prioriterar denne att köpa lite ulvkompisar.
Har vi med en gammal erfaren MästerUlv så optar denne nog roliga förmågor framför att köpa ulvkompisar.

Vi vet ju förstås inget men jag utgår till att börja med att MästerUlv förståss har köpt sig så mkt roliga förmågor som möjligt alltså:
1p: nattmord jämna rundor.
1p: nattmord ojämna rundor.
1p: Rollblockare
2p: Mäster Bybos val
2p: Tokig Siare
1p: Mjölnaren vet inget.
8 poäng och ingen ulvkompis utgår jag i från alltså till att börja med.
När vi väl fångat en ulv och förstår att vi har att göra med fler busar så får jag sjävklart tänka om.

Vad tror ni?
Jag tror tre ulvar, det ger utrymme för lite lekstuga men samtidigt ganska sejf och blir inte sabba-spelet-för-alla-risk om en ensam Mäster åker ut i R1.
Alla nattmord.
Sen hade jag valt naiv/galen men tror kanske att Mästers val är bättre.

Över lag blir det ganska vanilj!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Okidoki Konrad, min röst går till nästa legendar:

RÖST: @Recca

Kul att du är med! Vad säger du om upplägget och har du något förslag på hur vi bäst spelar spelet under de förutsättningar som råder?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Hej jag heter Yem eller Ruga som jag hette när jag spelade här förut.
Jag har spelat varulvsspel ett tag på flera olika forum med lite olika stil ,små som gigantiska.
Tog en liten paus från varulvsspel men min kärlek för blood on the clocktower fick mig sugen på att spela lite hederligt varulvsspel.
I spel så läser jag snabbt tänker långsamt. Försöker att inte lågflyga men det blir så bland. 😅
Jag gillar att rösta tidigt. (Desto tidigare desto bättre, men man får ju ändra sig förstås även om jag generellt är lite för feg.)

Det är klurigt att veta hur mycket som borde outas av mäster bybo.
En tanke jag hade var att mediumet var bra att outa om det finns eller ej. Det känns inte lika risky att hålla på all annan info om det finns ett annat sätt att få ut den om fjordorsenuba blir mördad. Någon annan kan gärna komma med synpunkter på det Den enda nackdelen jag ser just nu är ju att vi ger bort lite info till ulvarna och tar bort möjligheten om medium inte finns att fånga en varulv i ett falseclaim.

Jag röstar RasmusL:(för jag vet att han är oberäknelig.):)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
Hej jag heter Yem eller Ruga som jag hette när jag spelade här förut.
Jag har spelat varulvsspel ett tag på flera olika forum med lite olika stil ,små som gigantiska.
Tog en liten paus från varulvsspel men min kärlek för blood on the clocktower fick mig sugen på att spela lite hederligt varulvsspel.
I spel så läser jag snabbt tänker långsamt. Försöker att inte lågflyga men det blir så bland. 😅
Jag gillar att rösta tidigt. (Desto tidigare desto bättre, men man får ju ändra sig förstås även om jag generellt är lite för feg.)

Det är klurigt att veta hur mycket som borde outas av mäster bybo.
En tanke jag hade var att mediumet var bra att outa om det finns eller ej. Det känns inte lika risky att hålla på all annan info om det finns ett annat sätt att få ut den om fjordorsenuba blir mördad. Någon annan kan gärna komma med synpunkter på det Den enda nackdelen jag ser just nu är ju att vi ger bort lite info till ulvarna och tar bort möjligheten om medium inte finns att fånga en varulv i ett falseclaim.

Jag röstar RasmusL:(för jag vet att han är oberäknelig.):)
"Obeveklig"!
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Hej jag heter Martin (förvånande va? :D ), jag har spelat Varulvsspel på forumet i lite över 1 år. Jag gillar att analysera spelupplägg och är sämre när det kommer till att göra analyser av folks inlägg och spelbeteende. Jag jobbar också med att inte bli påverkad av mina egna fördomar. De senaste gångerna har det fungerat väldigt bra. Får se om det hjälper den här gången. Jag är av dessa anledningar inte speciellt bra i första rundan så jag brukar rösta på den mest inaktiva spelaren.

I det här fallet har vi några stycken som inte skrivit än så jag röstar på en av dom:
@Empiricus
@Impetigo
@Octagonal
@Recca

@Empiricus är skiftet slut för dagen? Dags att börja läsa och analysera?

Röst: @Empiricus
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Hallå och hej, kul att det är igång! :) Och extra kul att se gamla bekanta namn som Konrad Konvalj och Recca :)

Jag har spelat varulvsspel på forumet strax under 10 år, när jag började så jobbade jag på callcenter som tech support och hade oändligt med datortid på och utanför jobbet att engagera mig i sådant. Numera är jag arbetandes i regional verksamhet dagtid och kommer mest in på kvällarna och producerar ord i text efter förmåga. Jag tycker om analysjobb, även om jag ibland är tvivelaktigt bra på det. Röstsammanställningar, röstanalys och dylikt är väl vad som varit mitt gemit och vad jag försöker bidra med.

Jag kom precis hem från jobbet och deltar parallellt med att jag lyssnar på en cool föreläsning, men det blir nog bra. Det finns ett dygn +3 timmar framför oss innan dödslinjen.
Vi har alltså en garanterat grön spelare, och vi har val från bybomenyn som jag inte tycker det är värt eller rimligt att spekulera mer i byköpen utan Mäster Bybo får använda vett och reson för att komma ut med info där när det känns rimligt.

Det finns en ulvmeny, jag vill misstänka att med det här spelarantalet så är nog Mäster Ulv inte solo. Det skulle krävas 5 rundor lyckade nattmord plus utröstningar för att komma till avslut och således tur + skicklighet i mängder. Så 2-3 ulvar låter rimligt.
Jag kan lätt gräva ner mig i mental ju-jutsu kring vilka varianter som Mäster Ulv kan ha valt och vad de innebär, men det skall jag inte göra direkt för då blir aldrig den här posten klar.

Det är inte många kvar som o-kommit in i spel, så jag lägger en röst i den högen.

Röst: @Impetigo
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
Hej jag heter Yem eller Ruga som jag hette när jag spelade här förut.
Jag har spelat varulvsspel ett tag på flera olika forum med lite olika stil ,små som gigantiska.
Tog en liten paus från varulvsspel men min kärlek för blood on the clocktower fick mig sugen på att spela lite hederligt varulvsspel.
I spel så läser jag snabbt tänker långsamt. Försöker att inte lågflyga men det blir så bland. 😅
Jag gillar att rösta tidigt. (Desto tidigare desto bättre, men man får ju ändra sig förstås även om jag generellt är lite för feg.)

Det är klurigt att veta hur mycket som borde outas av mäster bybo.
En tanke jag hade var att mediumet var bra att outa om det finns eller ej. Det känns inte lika risky att hålla på all annan info om det finns ett annat sätt att få ut den om fjordorsenuba blir mördad. Någon annan kan gärna komma med synpunkter på det Den enda nackdelen jag ser just nu är ju att vi ger bort lite info till ulvarna och tar bort möjligheten om medium inte finns att fånga en varulv i ett falseclaim.

Jag röstar RasmusL:(för jag vet att han är oberäknelig.):)
Det är bra att skriva rösterna på formen

Röst: @personensduröstarpå

då vi har ett verktyg som kan sammanställa rösterna som @Martin3 skrivit.
Välkommen in i spelet!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Hej alla! Kul att vara i gång!

Jag har spelat i ett par år, först som ständig bybo och senaste tiden som ständig ulv.

Jag gillar att fara ut i plötsliga anklagelser och sen följa upp med att folk verkar ”defensiva” när de försvarar sig och att det är rödande. Det får väl sägas vara mitt ”signature move”. I andra hand gillar jag att nosa upp ulviga feltänk och beteenden, det är förstås svårt.

Jag har svårt för att analysera röster, dela för att jag inte har nån dator utan skriver på telefonen och dels för att det är trååkigt och andra gör det bättre

Jag tycker att det är viktigt att alla röstar heela tiden och motiverar sin röst. Jag gillar grönlistor också.

Röst: @Octagonal

Vet inte vem detta är men hen behöver komma in i spelet.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Sådär nu är jag med i matchen! Är helt ny och är nu inne på andra varulvsspelet fast jag har läst och följt ganska många gamla spel senaste året här på forumet. Dock inget mästerulvsspel. Mycket spännande upplägg där det känns som att det mest logiska (för en nybörjare som mig) är att ta rygg på fjodor som får leda oss genom mörkret.

En tanke jag brukar ha i observerandet av andra spel är att det blir lättare för byn att navigera sig fram om så mycket som möjligt outas och risken att bybor ger sig på varandra blir mindre. Om folk går ut med eventuellt lottade förmågor i detta spel grönas i princip dessa automatiskt vilket gör det lättare att hitta den riktiga ulven/ulvarna.
Det som inte talar för detta är att fjodor som våran mästerbybo har en mästerplan och löser detta på egen hand (med vårat stöd) där det är viktigare att ulven spelar i blindo.

Håller annars med övriga som nämnt inaktivitet som ett generellt ulvigt beteende. Dels för att det är läskigt att försäga sig eller för att man sitter säkert i båten och byn är helt ute så inget arbete behöver läggas ner.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Gällande antalet ulvar som är med i spel tror jag kan variera väldigt mycket beroende på vem som är mästerulven. En erfaren spelare kanske vill testa att spela själv och ta en imponerande seger på egen hand medans en nybörjare som mig själv genast hade valt minst en kompis (förmodligen fler) i ren ock skär skräck att försöka ta mig genom det här ensam.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag gillar att fara ut i plötsliga anklagelser och sen följa upp med att folk verkar ”defensiva” när de försvarar sig och att det är rödande.
Tänkte va defensiv och rösta tillbaka på Impetigo men då det skulle bekräfta hans poäng pudlar jag vidare till den enda som låg flugit längre än mig hittills i spelet.

Röst: @Recca
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
En tanke jag brukar ha i observerandet av andra spel är att det blir lättare för byn att navigera sig fram om så mycket som möjligt outas och risken att bybor ger sig på varandra blir mindre.
Jag har en fundering till sällskapet generellt nu, på temat outningar om roller, och jag har själv inte än samlat nån data från samtliga gamla spel att bygga upp frågan från, men:

Hur många spel har vunnits eller vänts på att någon i ett kritiskt ögonblick antingen outar powerroll trovärdigt, eller counterclaimar ulvclaimad roll? Alltså, är powerrollers varande en kritisk byggsten för byavinst baserat på förmåga eller på grönbarhet?

Är det mer värt att ha semi-bekräftade gröna namn tidigt som riskerar att bli mål för nattmord men som också plockas bort från poolen av misstänkta? Det ger ju ulvarna måltavlor att jaga och har MU köpt naiv siare så vet denne men inte vi om det ett mål för en ev väktare att slöra ett väktande på.
 
Top