Varulv [MU4] - Runda 1

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Och såhär då! Det ÄR kaos! Håller ni med? Vilka gillar kaos? Ulvarna!

Vi har en massa starka spelare som brukar vara tongivande, men de har inte alls klivit fram. Jag har inte varit tillräckligt bra den här rundan, det är jag medveten om, men att den här ostyrigheten accepteras är rödande bara det!

Konrad: Har inte tid till sin forna aktivitet, förståeligt att ej tar ansvar.
Recca: Har inte varit här hela rundan så förståeligt! ((Also @Recca så himla kul att du är med! Jag har säkert sagt det förut men du och din närvaro på wrnu kring 10-talet är en av de stora tongivande influenserna som format mig till en bättre människa, tack <3 ))
Stövelkatten: Brukar inte vara den som tar rodret.
Sidd: Har spelat ett skarpt Sidd-spel, är alltid något av en egensinnig typ men hade nog förväntat mig lite mer ansvarstagande här.
Impetigo, Martin3, fjodor, Bonkerboonker Octagonal & Yem_86: Klumpar ihop pga tidsbrist :/ Vill inte minnas så mycket av den typen av ledarskap från tidigare spel så det är väl karaktäristiskt.
Empiricus: Varit väldigt frånvarande.

Det som sticker ut blir alltså att BASSE bara spär på och hattar runt! Vad har du att säga till ditt försvar Bassus, är det här verkligen till byns fördel?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Angående röstfiske Empi osv. Jag är emot outandet av powerroller rent generellt men i och med det här upplägget så kan det vara annorlunda.
Jag tyckte först direkt att det bara var röstfiske men när jag läste det igen så kan jag förstå Empis tanke. Så jag vet inte.
Jag vill gärna höra mer synpunkter om fjordor borde outa förekomsten av medium eller ej?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Shit va mycket ni skriver. Vimes försäkrade mig om att varulvspelet skulle vara mer avslappnat än förr. 6 sidor?? Suck. Nåväl, ber om ursäkt för att jag är så sen och allt det där. Men jorden kretsar inte kring varulvspel.

Jag är Recca, har inte hängt på wrnu på typ 5 år och inte haft med varulvsspelet att göra på lika lång tid. Har inte läst alla 6 sidorna än så jag får följa upp detta meddelande senare. Min första tanke är kring Fjodors outande av sin roll. Första inlägget och jag läste det två-tre gånger. Sen bekräftade fler personer att det var mästerbybo så jag kände mig nöjd med min intuition. Det kanske fortfarande finns en bra spelare här. Om jag inte snöar in mig för mycket i analysen, vill säga. Det har ju hänt förr, som Konrad konvalj säkert minns.

Fjodor mästerbybo är ett smart claim i min åsikt. Ställer ulvarna mot väggen. Och byborna får en grön spelare.
Blir bra på ett sätt med en fräsch spelare som kommer in i tråden och ser på nya sidor.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Inget svar från Recca. Synd.

Min röst ligger där främst för att motivera henne att komma in i spel. Sedan vore det bra om vi rent generellt kunde få folk att vara mer aktiva, så att vi pressar för aktivitet är bra.

Outa roller? Min erfarenhet är att powerroller (siare/väktare) sällan blir så användbara som man hoppas. Att lyckas med ett sieri/väntande är svårt och slumpartat. Däremot brukar det vara grönandeför den som putar en powerroll och kan på så sätt hjälpa byn. Ibland blir det kaozigt turbo när en ulv passar på att mot-claima, men det brukar oftast gynna byn ändå.

Frågan är väl hur bråttom vi har och vad vi kan få ut av att bara skriva och lufta tankar?

Jag skulle nog vänta lite och avvakta med outningar till åtminstone andra halva R2. Svaren kan tex suga lite på karamellen och pressa folk utifrån den info hen fått.
The fuck? Menar du allvar nu eller? 06:27 ber någon mig posta. 06:50 hör du av dig? "Nä nu har det gått hela 23 minuter, nu får det va NOG! SCREECH!"

Min teori är att det inte är en bra idé att outa någonting första rundan. Jag fattar, en del vill ha ett lätt spel.

Jag önskar att jag hade haft uppsåt med att missa första dagen av spel för att det lockar fram alla lågflygande ulvar som vill vara med på en easy utröstning av en bybo. Men nu är jag här så så lätt blir det inte. Oavsett uppsåt kanske det är givande information? Jag har fortfarande inte läst igenom alla inlägg men Basenanji har så jävla ulvpingande inlägg så jag måste bara kommentera.

Del 1 av inlägget är ett mesigt tassande kring varför din röst ligger på mig, sitter du på info om att jag är bybo as fuck? That makes sense then, du vill ju inte ligga i spetsen för ett drev mot en bybo. I del 2 av ditt inlägg ger du alla fördelar för att outa roller i byn varpå du igen mesigt tassar undan. Det är som att du vill att byborna ska fatta beslut om outning av rollerna R1 men att du inte vill stå bakom beslutet. Vad är det Konrad Konvalj brukar säga, nåt om utblandad välling eller liknande. Det är ditt inlägg.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Tror nästan vi får vänta till R2 för att undvika kaoset. Finns ju inget konkret att gå på än så länge medans vi i R2 har saker att analysera i högre utsträckning. Jag är ju som sagt ny här på forumet. Förstår idén att ulvarna trivs i kaos och kan lågflyga alternativt bidra till läget men vad är poängen att bygga två case på ingenting bara för att ha ordning 1 R1. Ska vi lotta två personer och köra omröstning eller vad tycker du Rasmus?

Sen undrar jag om Stövelkatten vill motivera hur mina inlägg är substanslösa och oklara? (Citera gärna) Försöker va så ärlig och tydlig som möjligt med raka motfrågor för att hålla tråden.

Röst: @Stövelkatten
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Tror nästan vi får vänta till R2 för att undvika kaoset. Finns ju inget konkret att gå på än så länge medans vi i R2 har saker att analysera i högre utsträckning. Jag är ju som sagt ny här på forumet. Förstår idén att ulvarna trivs i kaos och kan lågflyga alternativt bidra till läget men vad är poängen att bygga två case på ingenting bara för att ha ordning 1 R1. Ska vi lotta två personer och köra omröstning eller vad tycker du Rasmus?

Sen undrar jag om Stövelkatten vill motivera hur mina inlägg är substanslösa och oklara? (Citera gärna) Försöker va så ärlig och tydlig som möjligt med raka motfrågor för att hålla tråden.

Röst: @Stövelkatten
Nu är inte jag någon expert ,men det är enklare att analysera dag ett i r2 med färre alternativ .Vargarna kan inte gömma sig lika lätt.
Det finns två tydliga alternativ och väljer man att ställa sig utanför är det också ett jobbigt val som vargarna måste göra.
Sen blir det sällan som man vill. Baserat på ingenting blir det inte men runda ett blir lite svagt. Hur rösterna rör sig kan också vara intressant..
Själv är jag en jobbig känslomänniska så ja i början blir det mycket känslor och osäkerhet för att sedan bli mer och mer logiskt ju längre spelet pågår.
Jag är också en följare mer än en ledare vilket kan vara lite knepigt men jag försöker bättra mig lite. Det är också sånt som blir lättare ju mer jag spelar med folk.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Tror nästan vi får vänta till R2 för att undvika kaoset. Finns ju inget konkret att gå på än så länge medans vi i R2 har saker att analysera i högre utsträckning. Jag är ju som sagt ny här på forumet. Förstår idén att ulvarna trivs i kaos och kan lågflyga alternativt bidra till läget men vad är poängen att bygga två case på ingenting bara för att ha ordning 1 R1. Ska vi lotta två personer och köra omröstning eller vad tycker du Rasmus?

Sen undrar jag om Stövelkatten vill motivera hur mina inlägg är substanslösa och oklara? (Citera gärna) Försöker va så ärlig och tydlig som möjligt med raka motfrågor för att hålla tråden.

Röst: @Stövelkatten
Det börjar bli sent ja, men som sagt så är det också ett symptom på något i byn att det saknas samordning och initiativkraft.

Yem_86 har redan fyllt i bra vad det gör, det tvingar fram ett väldigt konkret ställningstagande. Vi ska givetvis välja de vi tycker är rödast, men även om vi har otur så går det att titta på beteende i efterhand och tvingar ulvarna att göra jobbiga saker. Ska de lägga sig i samma drev? Dela sig olika? Hur ser det ut om de upprepade gånger är med och röstar ut bybor?


...och om vi har lite flax och faktiskt har med en ulv i drevet så är det ju guld, då får de verkligen jobba och i värsta fall "rädda" varandra.

Ett dubbeldrev i R1 kanske inte ger en ulv men det samlar oss åtminstone och om vi gör det bara liiiite effektivt så hinner vi ju 2-3 drev på en runda om så behövs. Det är fortfarande jobbigt att bli drevad som ulv i början av en runda, försvarar de sig inte bra så kan rösterna ligga kvar och de åker ut, så de måste sprattla.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
RÖSTSAMMANSTÄLLNING:
[{"name":"Stövelkatten","votes":3,"firstVotePosition":45,"voters":"Sidd (45), Yem_86 (120), Octagonal (126)"},{"name":"Recca","votes":1,"firstVotePosition":42,"voters":"Empiricus (42)"},{"name":"Impetigo","votes":1,"firstVotePosition":79,"voters":"Martin3 (79)"},{"name":"RasmusL","votes":1,"firstVotePosition":103,"voters":"Impetigo (103)"},{"name":"Octagonal","votes":1,"firstVotePosition":116,"voters":"Stövelkatten (116)"},{"name":"Empiricus","votes":1,"firstVotePosition":118,"voters":"Basenanji (118)"},{"name":"Basenanji","votes":1,"firstVotePosition":122,"voters":"RasmusL (122)"}]

Min adhd tycker inte riktigt det är lätt att läsa men om jag tolkat Martins sida rätt så står det:
3 Stövelkatten: (Sidd) (Yem_86) (Otcogonal)
1 Recca( Empiricus)
1 Rasmus (Impetigo)
1 Impetigo (Martin3)
1 Empiricus (Basenanji)
1 Basenanj (Rasmus L)
Det var överkurs med ordning så det har jag inte med. 😅
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Lite drygt 4 timmar kvar till deadline! Glöm inte att skicka in förmågeanvändning!
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
😂Gick ju bra förrförra gången när du var ulv å rösthettsade
😉Lycka till
😇Kaosa inte bort 2 bybor nu👍
Tycker att Rasmus spelande inte känns ulvigt med logiska resonemang. Att sätta sig själv i skottlinjen känns iallafall osannolikt som mästerulv. Hade själv aldrig vågat riskera att ryka första rundan på det sättet.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Har läste ifatt till slut. Jag är rätt hyped, får jag erkänna. Det känns fräscht och nytt med varulvsspel.

Jag har en speluppläggs-fråga som jag gärna får svar kring. Går det att rösta blankt? Och isåfall kan byn avstå från att hänga någon i runda 1?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Tycker att Rasmus spelande inte känns ulvigt med logiska resonemang. Att sätta sig själv i skottlinjen känns iallafall osannolikt som mästerulv. Hade själv aldrig vågat riskera att ryka första rundan på det sättet.
Min upplevelse baserat på när vi var ulvar tillsammans är att Rasmus mycket väl skulle kunna sätta sig själv i skottgluggen.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Har läste ifatt till slut. Jag är rätt hyped, får jag erkänna. Det känns fräscht och nytt med varulvsspel.

Jag har en speluppläggs-fråga som jag gärna får svar kring. Går det att rösta blankt? Och isåfall kan byn avstå från att hänga någon i runda 1?
Det står inget om det i reglerna vad jag kan se så jag antar det. Men jag skulle argumentera mot det, hatar det.
En annan sak som jag verkligen hatar är när man håller på sin röst så i runda två kommer jag definitivt titta mer på biobunkern.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Regelförtydligande: Även om en majoritet av spelarna inte röstar eller röstar blankt kommer ändå den spelare med flest röster bli utröstad. Enda sättet att helt undvika utröstning är att samtliga spelare avstår från att rösta eller röstar blankt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ja, det skulle ju vara lite speciellt iom att byn inte får någon information att gå på utifrån röstsammanställning osv. Tanken hade nog aldrig ens slagit mig om inte Among Us hade trendat så mycket på youtube. Där röstar ju "byn" inte ut någon om de inte har starka misstankar eftersom det gagnar ulvarna om byborna har färre rundor att klura ut skurken på.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Slut på jobb, början på deadlinekväll. Trevligt!
Tipset låter rimligt och borde följas, samtidigt som jag har färskt i minne att ulvar gärna lågflyger så mycket det bara går. Min röst kan gott ligga kvar ett tag.

Om Recca börjar vakna till liv i R2 kommer jag bli oerhört misstänksam.

Tills vidare vill jag gärna höra mer från @Empiricus om vad han skulle valt som Mäster Ulv? Vad tror du: har Mäster Ulv valt sina medulvar eller litat till slumpen?
Jag hade valt två randomulvar (2+2p), Hemlig icke namngiven mjölnare (1p), bägge nattmorden (2p), rollblockerare (1p).
Då finns det lite backup och jag tror inte färre ulvar har större chans att vinna. Med en hemlig mjölnare finns alternativet i ulvarsenalen att fejkclaima miller i händelse av nödfall/beroende på läge i rundan. Det skulle kännas svårt att vinna utan nattmord, och jag hade tänkt att det rimligtvis lär komma nån powerrolloutning och då är rollblockerare också ett bra verktyg.

Fiskar Empi efter powerroller? - Nope, jag fiskar efter en dialog kring det och hoppas det är relativt uppenbart att jag inte skulle tråla efter felsägningar/outningar så öppet som ulv. Det är ju inte ens säkert att det finns powerroller i byn, MB kan ha slängt hela budgeten på skyddsvästar åt folket. Men det är en intressant diskussion att se folk prata i.

Basses svar på det hela är ju väldans helgarderande och intetsägande initialt men bygger mycket kring det inlägget och använder det som en slägga mot mig. Jag tycker det är spännande att han spenderar mycekt tid på att bygga upp det till att jag fiskar roller och tycker mig se en tydlig progress där under dagens poster till hans lagda röst. I övrigt tycker jag att jag när jag läser inläggen håller med KK om dynamiken mellan Sidd och BioBonker.
Jag tycker också att Stövelkatten känns väldigt anonym och med väldigt lätt touch i tråden - närvaro men inte nåt som sticker upp eller tar plats förrän misstankeinlägget.

Jag ställer gärna upp Katten mot Basse iaf, det känns som ett rimligt val.

Röst: @Basenanji
 
Top