Varulv M E S T E R U L V 2 0 2 0 Första rundan

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
@Halo9000 when in doubt vote xyas.

Alltså, Halo. Röstar du på xyas för att han är mer aktiv än vanligt? Det är lite lojt och pingar rött. Du måste kunna arbeta fram ett bättre case och det måste ju finnas andra kandidater för hängning?
Fast han ändrade sig i också en fråga om hur han skulle göra som mäster ulv. Det gav röda ping i min bok. Därtill så är han väldigt ivrig att rösta ut Larsson trots att det är långt ifrån klart hurvida han är ulv eller inte. Du borde kunna se att Xyas case är rätt vattnigt och det är intressant att han slänger iväg den rösten så snart efter att jag börjat peka på honom.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Att Xyas röstar på den mest troliga bybon vi har är inte direkt grönande. Siaren kan vara mixad med även om vi har en miller. Det är till och med en ganska trolig ulvtaktik eftersom säg att vi röstar ut miller dag ett. Då kommer en eventuell siare att antaga att sin förmåga fungerar men det kan också vara planen.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Fast han ändrade sig i också en fråga om hur han skulle göra som mäster ulv. Det gav röda ping i min bok. Därtill så är han väldigt ivrig att rösta ut Larsson trots att det är långt ifrån klart hurvida han är ulv eller inte. Du borde kunna se att Xyas case är rätt vattnigt och det är intressant att han slänger iväg den rösten så snart efter att jag börjat peka på honom.
Xyas röst ger ju oss en massa svar. Är han bybo så vet vi att hans Miller claim är legit och vi kan använda oss av det i framtiden och bekräfta att vi har en Siare i drift. Varför skulle vi annars ha en Miller.

Är han ulv så är det ju ännu bättre. Då är vi närmare en seger.

Din röst ger inga svar så jag vidhåller att den är slö och omotiverad. Vad får vi ut av att se xyas dingla nu när han är mer aktiv än vanligt?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Att Xyas röstar på den mest troliga bybon vi har är inte direkt grönande. Siaren kan vara mixad med även om vi har en miller. Det är till och med en ganska trolig ulvtaktik eftersom säg att vi röstar ut miller dag ett. Då kommer en eventuell siare att antaga att sin förmåga fungerar men det kan också vara planen.
Ulv-xyas vill alltså hänga en bekräftad Miller bybo för att använda sin förmåga Galen Siare på byns Siare och R2 när vi får ett felaktigt resultat av Siaren hänger vi en bybo. R3 står vi alltså där med en Siare som inte kan tas på allvar så vi hänger denne som visar sig vara en bybo.

Nattmördar xyas samtidigt? Vi är alltså i R4 2 bybor mot xyas eller har xyas en medulv?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Xyas röst ger ju oss en massa svar. Är han bybo så vet vi att hans Miller claim är legit och vi kan använda oss av det i framtiden och bekräfta att vi har en Siare i drift. Varför skulle vi annars ha en Miller.

Är han ulv så är det ju ännu bättre. Då är vi närmare en seger.

Din röst ger inga svar så jag vidhåller att den är slö och omotiverad. Vad får vi ut av att se xyas dingla nu när han är mer aktiv än vanligt?
Fast Xyas har ju slutat med sin aktivitet strax efter att jag röstade på honom. Trots att han visade en del aktivitet i början av dagen så skulle jag nog kunna säga att han är en av de minst aktiva spelarna i detta parti. Så jag tycker att min röst känns bättre där en på vår Miller.

Btw om du nu tycker att Xyas röst på Larsson är legit, varför röstar du inte på honom själv? Varför är ditt case mot Vicotnic så otroligt mycket starkare än något annat? Vimes har förklarat att i hans mäster ulv så var siare och väktare en grund i spelet. Vad får dig att tro att det skulle vara annorlunda denna gång?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Morrn morrn! Landstingsslav som jag är så jobbar jag under rundans slut vilket innebär att morgonens postande blir det sista med substans jag kommer göra i den här rundan, men jag kanske har utrymme att telefonposta intermittent under förmiddagen med lite tur.

Det har inte hänt SÅ mycket med substans sedan jag skrev senast, utöver att KK vaknat ur ide och börjat kasta ord i tråden, så nu är ju alla någorlunda med.

På temat någorlunda med:
Jag stannar med min röst där den är just nu, på Stövelkatten. En väldigt dåligt motiverad röst på KK följt av ett löfte om att leverera något under gårdagsnatten som inte kommit tycker jag känns undvikande. Svårt att säga om det är "ulv som försöker verka med men som inte har något bra offerlam"-undvikande eller "bybo med hundra åtaganden"-undvikande. Men med gissningsvis 2-3 ulvar så borde det inte vara hundra svårt att "råka" ha en eller två ulvröster liggande där de kan skapa fyllning och få ett drev att se viabelt ut och Stövelkattens röstande och postande känns som så.

Jag håller med Halo om att xyas sjunkit mycket i aktivitet jämfört med i starten av rundan, och skulle gärna därifrån se någon analys eller tydligt åsiktande omkring trådens samtal sedan hens röst på Larsson. Och gärna top tre ulvar.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Also, på xyas-temat så har ju x inte haft någon åsikt om någon spelares spel överhuvudtaget utan mest värjt sig, snackat om speluppbyggnad eller taktikröstat på outad miller för att det på något sätt skulle ge byn något. I nuläget en bra andraröst för mig om Stövelkatten kommer igång och xyas inte gör det. Eller ja, får se vad som händer, men jag tycker det är väldigt lite substans där.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
För övrigt så skulle jag gärna vilja se lite mer resonerande från Larsson också, nu när vi är inne i upploppet och L ligger med en ensam röst på Vimes. Gärna resonerande utifrån spelet som skett hittills i denna omgång mer än resonemang kring millerstrategier och försvar av det tankesättet. Är Vimes din enda ulv? Är Vimes fortfarande ulv för dig? Vem är i så fall hans kumpaner om han har några?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Vicotnik, vad tycker du nu om substansen i nattposterna från KK?
Konrad Konvalj (3) Stövelkatten, Vimes, Vicotnik [Äldst röst]

Stövelkatten (2) Jocke, Empiricus

LJS Larsson (1) Xyas

Vimes (1) LJS Larsson

Xyas (1) Halo9000

Ej röstat: Konrad Konvalj
Den här posten sticker en liten aning i mina ögon eftersom Vimes uppdaterat röstlistan men låtit [äldst röst] stå kvar. Vimes är den som har den första/äldsta rösten på KK men får det att se ut som att det är Vicotnik. Det kan såklart vara lätt gjort om han bara vill uppdatera rösterna och ville vara lite snabb. Men jag ville ändå lyfta det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ja, jag ska flytta rösten från KK. Ska fundera lite.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Röst: Jocke

Jocke borde absolut vara ett alternativ här. Jag har funderat på xyas, Halo, Stöveln och Empi. Men sen kom jag på att Jocke var med i spel. Ska jag hugga nån den här rundan så säger jag atr Jocke är en lågflygande ulv. Han har liksom bara postat något litet litet pliktskydligt när folk ropat på honom. Substansen är icke-existerande. Han röstar just nu på Stövelkatten utan egentlig motivering.

Jag säger att vi hänger honom, vilka är på?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Alltså, jag tolkar spelet som att Mäster Ulv bestämmer förutsättnigarna för byn och kan köpa sig förmågor. Hur dett går till vet jag inte, men det kanske står i anmälningstråden, vad vet jag. Därav hugger jag på Vicotnik.

Mäster Ulv --> Okay, jag vill ha 1 medulv här får du två konkelpengar av mig Basse.

Basse --> Nu är du pank din stackare. Behöver du lite mer slantar? Ge byn en Väktare så får du en peng, ge byn en Siare så får du en peng till.

Mäster Ulv --> Najs! Nu har jag 2 konkelpengar ju. Fan, jag köper att väktarens förmåga endast fungerar när det är halvmåne och att siaren är galen.

Basse --> Du har inte riktigt råd med det, men vi kan stoppa in en Miller i byn också så går du jämt upp. Det är ju typ som en galen siare ändå så du borde vara nöjd. Sen att väktaren funkar skit är ju alltid festligt.

Mäster Ulv --> Coolt. Känns ganska lätt det här!
Så du tror alltså att den som blivit MU har fått sätta upp hela upplägget för spelet efter vissa begränsade premisser?


Och det är också meta som jag inte satt mig in i.
Jag har ju ställt en relevant fråga vid det här skedet (som kanske inte alls är relevant med tanke på att en måste ha koll på metan också).
I ett spel som kräver att vi ställer frågor, så låter det som du är nöjd med att ha ställt en fråga. Sen så när jag läser dina inlägg så innehåller många av dem ursäkter att du inte har koll på metat. Jag har inte varit del av varulvsspelen på väldigt länge och har noll koll på metat. Så att skylla på att man inte har koll på metat är inte en ursäkt. Oavsett om det gäller vilka spelare som är skickliga eller hur speluppläggen nu för tiden ser ut.


Det känns fishy och fiskande efter förmågor. Där har jag fastnat och det är för mig fortfarande ulvigt
Jag har aldrig fiskat efter förmågor. Ja, jag har utgått ifrån att byn har en siare och väktare baserat på start inlägget och resonerat kring det.

När du säger att du har fastnat, innebär det att du har slutat granska andra och bestämt dig för att jag är den som ska hängas runda ett?

Min röst på Vicotnik gör ju varken till eller från.
Om du anser att din röst varken gör från eller till. Ligger din röst kvar på mig för att du anser mig vara ulv? I så fall tycker jag att din åsikt om att din röst är konstig. Om du inte anser mig vara ulv varför ligger då din röst på mig?

Min röst ligger kvar på KK.

Jag skulle gärna se andras tankar kring allt det KK har postat under natten.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Fast han ändrade sig i också en fråga om hur han skulle göra som mäster ulv. Det gav röda ping i min bok. Därtill så är han väldigt ivrig att rösta ut Larsson trots att det är långt ifrån klart hurvida han är ulv eller inte. Du borde kunna se att Xyas case är rätt vattnigt och det är intressant att han slänger iväg den rösten så snart efter att jag börjat peka på honom.
Jag har väl inte ändrat mig? Hur läser du in det egentligen?
Fast en skicklig bybo är inte alltid en bra ulv. Jag hade nog själv fastnat i ett giftbägar-resonemang om jag skulle försöka välja medspelare som ulv.
Beror på. Vad jag kan säga med säkerhet är att om jag var MU så hade jag sett till att ha i alla fall en medulv. Hade ju känts skitrist på alla plan när partiet tog slut runda ett när jag default-utröstades :p
Snacka om krystad läsning. Bra ulv-strategi att skjuta på lågt hängande frukt (jag) första rundan?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Något jag har noterat är att det finns två spelare som går på mig på grund av att jag har antagit att vi har siare och väktare med i spelet utifrån start inlägget och det är Jocke och KK. Även om de verkar komma fram till lite olika slutsattser gällande min status så är det något som kopplar dem samman. Det kan mycket väl vara en slump att de båda har valt att tolka mig på det sättet men det är ändå något jag vill lyfta fram.

Jag tolkar dig som att Du vet att Vi har 1 Siare och 1 Väktare i "vårt" lag (alltså bybolaget). Det du hänvisar till är fluff.
Vicotnik: Vet han att vi har en siare och en väktare och råkade försäga sig eller antar han att fluff är sanning? Det är lite för klantigt för att vara en van varulvvspelare så jag antar det senare. Alltså grönast hittills./QUOTE]

Jag har inte kunnat hitta någon annan spelare som valt att tolka mitt inlägg på detta sätt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Det kan mycket väl vara en slump att de båda har valt att tolka mig på det sättet men det är ändå något jag vill lyfta fram.
Jag tycker också att det är konstigt att inte fler vart på dig för det här.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Något jag har noterat är att det finns två spelare som går på mig på grund av att jag har antagit att vi har siare och väktare med i spelet utifrån start inlägget och det är Jocke och KK. Även om de verkar komma fram till lite olika slutsattser gällande min status så är det något som kopplar dem samman. Det kan mycket väl vara en slump att de båda har valt att tolka mig på det sättet men det är ändå något jag vill lyfta fram.
Jag tycker nog inte det är jättekonstigt att du antagit det, men kanske lite konstigt att vara så tvärsäker. Pingar lite grann i alla fall. Jag hänger nog mer upp mig på andra delen i meningen.
I och med att vi har 1 siare och 1 väktare i laget men vi vet inte om du fungerar som de ska.
Kanske kan det vara så att en ulv gärna poängterar att powerrollerna kanske inte funkar som de ska, för att lägga grunden för splitt och förvirring i kommande rundor när siar-resultaten börjar komma in? Extra vettigt att göra om den ulven vet att siaren funkar som den ska för hen har köpt en miller för sina poäng istället?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Tycker nog att Vic är ett rimligt alternativ för hängning, men den misstanken blir mycket starkare om vi kan bekräfta att vi har en miller, så jag tycker nog ändå att vi borde ta Larsson denna rundan för informationsinsamling.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Alltså hörrni, det här Vicotnikspåret är jävligt ohett. Jag har nog också utgått från att vi har siare och väktare som standard (MU kan köpa bort dem), det var upplägget senast och Basse verkar antyda det med fluffet. Det kan absolut vara så att jag har fel och så vidare. Och det kan vara så att Vico är ond och vet hur det egentligen ligger till. Men att han har antagit att det är så är ungefär lika scumt som att han har "Den onde" som titel.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Alltså hörrni, det här Vicotnikspåret är jävligt ohett. Jag har nog också utgått från att vi har siare och väktare som standard (MU kan köpa bort dem), det var upplägget senast och Basse verkar antyda det med fluffet. Det kan absolut vara så att jag har fel och så vidare. Och det kan vara så att Vico är ond och vet hur det egentligen ligger till. Men att han har antagit att det är så är ungefär lika scumt som att han har "Den onde" som titel.
Alltså jag säger ju att det är troligare att en bybo än en ulv skulle gjort misstaget att tidigt säga att vi vet något som vi inte vet. Men det är ju en av extremt få saker som sagts förutom Larssons miller claim.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Tycker nog att Vic är ett rimligt alternativ för hängning, men den misstanken blir mycket starkare om vi kan bekräfta att vi har en miller, så jag tycker nog ändå att vi borde ta Larsson denna rundan för informationsinsamling.
Det här är inget bra. Vi hänger Larsson som visar sig vara miller och så har vi stärkt en dålig misstanke mot en i övrigt bra spelande Vicotnik och hänger honom. Han visar sig vara bybo (vilket jag tror han är), och vipps fadderix har vi kedjehängt två bybor och förlorar om vi inte hittar en ulv. Jag gillar inte den här typen av resonemang alls.
 
Top