Varulv M E S T E R U L V 2 0 2 0 Första rundan

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Röst: LJSLarsson

Jag säger vi hänger larsson denna rundan. Antingen är han en ballsy ulv som claimar miller och allt går bra, eller så får vi bort bybo-millern som ställer till i analyserna och kan bekräfta att siaren förmodligen fungerar som den ska.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
Röst: LJSLarsson

Jag säger vi hänger larsson denna rundan. Antingen är han en ballsy ulv som claimar miller och allt går bra, eller så får vi bort bybo-millern som ställer till i analyserna och kan bekräfta att siaren förmodligen fungerar som den ska.
Såhär tänker jag: är Larsson ulv kan jag absolut se det som ett kyligt ulvspel att claima miller. Så länge Mästerulv inte petat in någon miller i byn är det en inte oäven gamble oavsett hur han valt i övrigt. Vi vet att Larsson är en slick ulvspelare, både som lågflygare och som strategisk mästerulv. Mästerulven Larsson kan mycket väl lagt upp en plan där ett millerclaim ingår.

Det som skaver mot det är det här debaclet med vald/slumpad. Den här faceplanten han gjort med det lirar dåligt med idén om honom som en slick ulvstrateg. Enligt min erfarenhet är Larsson inte någon dödsbra bybo, och kanske lider hans spel lite av att han är en bevisat otäck ulv. I förrförra spelets (Haunted House) eftersnack resonerade han om att han blir reaktiv som bybo på grund av metat.

Så jag måste ändå luta lite mot att Larsson, just på grund av det här svaga resonemanget om vald miller, är grön. Men om vi ska tänka oss att han är ulv behöver vi tänka något åt det gär hållet:
1. Ulvarna får faktiskt välja vem som ska vara miller (och eventuellt andra saker också) och detta påverkade hur Larsson valde att skådespela sitt byboresonemang. Och/eller:
2. Larsson gamblar med att hans resonemang om att Stövelkatten ska vara ond för att Larsson blivit vald som miller. Han hoppas att det ska ta snurr i byn. Som ulv är det svårt att föreställa sig hur byn ska reagera och resonera. Han har helt satsat på fel resonemang här.

Jag tycker nog inte att någon av dessa förklaringar känns klockrena som ulvrationalitet. "Stressad bybo" verkar rimligare.

Däremot är det absolut som du säger, xyas. Hänga millern är alltid en rimlig plan B just för att det är en bra roll för ulvar att claima. Men å andra sidan måstw vi föreställa oss Larsson som en smart ulvstrateg om han claimar miller. Det är ju ulvarna som valt spelupplägget, rimligtvis är det helt ofarligt att claima vanilla som ulv! Är Larsson ulv är millerclaimet en del av en plan som ulvarna valt, och jag tycker det lirar dåligt med Larssons tabbande med atr han blivit vald.

Om man ska säga något om det här är ju också en röst på millern alltid rimlig, vilket också gör att det är en trygg hamn för en ulv att lägga till i. Jag känner kanske att du, @Xyas, är väl glad att slänga i ankaret här. Vilka alternativ har du, tycker du?

Jag kommer göra såhär tills vidare:

Röst: Konrad Konvalj

När kommer analysen, Kånkelbär?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,607
Röstläget 24h innan spelstopp

Vimes-> Konrad Konvalj (#62)

LJS Larsson (1) Xyas

Vimes (1) LJS Larsson

Halo9000 (1) Empiricus

Jocke (1) Vicotnik

Xyas (1) Halo9000

Konrad Konvalj (1) Vimes

Ej röstat: Jocke, Konrad Konvalj, Stövelkatten
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Mer från mig kommer ca strax. ska läsa allt sen jag skrev sist. Stövelkatten frågade hur mycket jag hade spelat och det är ganska lite. Jag har kört tre-fyra gånger tidigare och det har gått helt OK.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
Så, nu behöver vi få lite ruljans här.

@Konrad Konvalj : du har läst och utlovat en analys. Den vill jag se. Allt du gjort hittills är ju bara bös. Vad tänker du om Larsson? Ser du något kul i tråden?

@Jocke : Nåja, lite mer än ett snällt startinlägg och ett videoklipp kan du bjuda på, eller? Vad tror du om Larsson? Har du sett något spännande i tråden?

---

Jag har läst igenom tråden igen, och delar med mig av ett knippe ganska osorterade tankar:

xyas: ser stabilt ut på det stora hela. Jag gillar dock inte riktigt att det verkar som att han har bestämt sig för att rösta ut miller-Larsson. Känns väl tvärsäkert (och vi ska väl ha röstkaos imorgon runt lunch? ELLER VAD SÄGER NI!!!?)

Empiricus: här har jag ingen bra vibb. Han har skrivit en del och det är väl analytiskt och sådär, men saknar skärpa. Hans hakar på Larssons fabulerande om miller-val på ett sätt som kan vara ulvigt opportunistiskt (förutsatt att Larsson är grön då).

Stövelkatten: verkar vara en cool kisse. Inte skrivit så mycket, men jag tycker det han skrivit på det stora hela känns vettigt (vilket betyder att jag känner igen mina egna tankar i det).

Halo9000: jag tycker Halo är svårläst. Men jag gissar grön just nu. Han reagerar rätt på Empiricus och försvarar sig på ett vettigt (i.e. byboigt) sätt när han blir anklagad för att ha lagt upp för att få Larsson utröstad.

Vicotnik: jag tycker att han varit bra so far. Vico har ju en lite kylig stil som visserligen är lätt att skådespela som ulv, men det ser ok ut än så länge.

Larsson: har jag skrivit en del om. Men det stör mig som fan att han antog att han blivit vald att vara miller. Jag kan absolut tänka mig att Basse, i sitt skruvande på spelupplägget, väljer att göra millerskapet till något som Mästern får styra. Men det är outright skitkonstigt att anta det på det sätt Larsson gör. I förra Mäster Ulv slumpades siar-, väktar- och millerroller ut... OM Mästern får välja är det ju bara ulvarna som vet det... Är han ulv är det nästan Trasapa-nivå på det...
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Larsons Miller Claim
Om vi utgår från att Larson är Miller så har vi en siare, annars är det ju extremt konstigt handlat av MU.
Att siaren skulle vara galen är då också högst osannolikt, men aningen mer sannolikt om MU får välja miller (i så fall kan det ju vara en hel strategi). Jag tror att rollerna slumpas just nu för det känns spontant för bra att få välja spelare som blir miller.

Samt såklart att om han ljuger är han ulv.

Sen det här med att MU skulle få välja vem som blir miller (och då ev andra roller)
Att misstänka att man blivit utvald som bybo är i just Larssons fall rimligt, men ändå väldigt mycket metaspelande.
Han har ju backat om det här men är han ulv så är en rimlig tolkning att ulven får välja vem som får vilken roll och det ger oss ju mer info om spelets upplägg.


Frågan är vad vi gör av detta.
Det är ju värt välidgt mycket att hänga Larsson som ulv. Men det kan vi andra sidan göra nästa gång i stället om det finns en intressantare kandidat - han är ju inte på väg någonstans.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Frågan är vad vi gör av detta.
Det är ju värt välidgt mycket att hänga Larsson som ulv. Men det kan vi andra sidan göra nästa gång i stället om det finns en intressantare kandidat - han är ju inte på väg någonstans.
Så vem är en intressant kandidat att titta närmare på enligt dig. Visa det gärna med röst och motivering.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Larsso: har jag skrivit en del om. Men det stör mig som fan att han antog att han blivit vald att vara miller. Jag kan absolut tänka mig att Basse, i sitt skruvande på spelupplägget, väljer att göra millerskapet till något som Mästern får styra. Men det är outright skitkonstigt att anta det på det sätt Larsson gör. I förra Mäster Ulv slumpades siar-, väktar- och millerroller ut... OM Mästern får välja är det ju bara ulvarna som vet det... Är han ulv är det nästan Trasapa-nivå på det...
I mina ögon verkar ditt spel allt mer oärligt. Jag tror inte att du på riktigt stör dig på att jag antog att jag var vald; jag tror du är en ulv som måste följa vissa typer av resonemang för att hänga folk du vet är gröna.

För att störa sig på min (potentiella) feltolkning måste man först tycka att bybor inte gör misstag. Bybor gör ju misstag hela tiden. Byn förlorade förra partiet för att siarna misstolkade sina förmågor.

Sedan måste man ignorera min historik. Jag vann Mäster Ulv själv förra gången och är någon som därför automatiskt kommer i den nye MUs tankevärld . När jag var ulv i förra partiet (Haunted House) pratade jag vitt och brett om millerstrategier.
Så när jag öppnar mitt PM och ser att jag är miller är det självklart naturligt att jag tror att detta är MUs sätt att ’hantera’ den förre MU-spelaren.

Att du väljer att inte möta mig i detta tankesätt rödar dig, och jag är nöjd i att rösta ut dig i slutet av rundan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
För att störa sig på min (potentiella) feltolkning måste man först tycka att bybor inte gör misstag. Bybor gör ju misstag hela tiden. Byn förlorade förra partiet för att siarna misstolkade sina förmågor
Larsson, har du läst det där långa inlägget där jag kommer fram till att det verkar troligast att du är bybo? Det bygger alltså på att jag inte tror det är rimligt atr du skulle göra det här misstaget om du är ulv, men att det är rimligt att du som bybo skulle kunna göra det. Det du citerar av mig här är, precis som jag skriver i inlägget, lösa tankar. Jag tror ju inte (vilket jag skriver i det längre inlägget) att du är en klantulv, alltså är "Är han ulv är det nästan Trasapa-nivå på det" alltså något som är till din fördel när det gäller att avgöra din färg för mig.

Jag tror att du är grön, och jag vet att jag är grön. Kan du ta ett varv till på mina inlägg och fundera på om du verkligen måste ha rösten på mig rundan ut?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
Konrad Konvalj, sluta fota whiskey-flaskor till Instagram och börja analysera spelet!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Larsons Miller Claim

Om vi utgår från att Larson är Miller så har vi en siare, annars är det ju extremt konstigt handlat av MU.

Att siaren skulle vara galen är då också högst osannolikt, men aningen mer sannolikt om MU får välja miller (i så fall kan det ju vara en hel strategi). Jag tror att rollerna slumpas just nu för det känns spontant för bra att få välja spelare som blir miller.


Samt såklart att om han ljuger är han ulv.


Sen det här med att MU skulle få välja vem som blir miller (och då ev andra roller)

Att misstänka att man blivit utvald som bybo är i just Larssons fall rimligt, men ändå väldigt mycket metaspelande.

Han har ju backat om det här men är han ulv så är en rimlig tolkning att ulven får välja vem som får vilken roll och det ger oss ju mer info om spelets upplägg.



Frågan är vad vi gör av detta.

Det är ju värt välidgt mycket att hänga Larsson som ulv. Men det kan vi andra sidan göra nästa gång i stället om det finns en intressantare kandidat - han är ju inte på väg någonstans.
Detta är inte så mycket nya tankar som en recap av vad som har sagts tidigare. Jag skulle vilja se en röst från dig. Och om detta är vad du menar med att

Mer från mig kommer ca strax. ska läsa allt sen jag skrev sist.
Så måste jag säga att det inte är en besvikelse.

Som det ser ut nu så tycker jag både Jocke och konrad drar sig från att ge sig in i diskutionerna om misstänkta ulvar. Båda två postar men postar inte några direkta misstankar. Utöver det så har båda två dragit sig för att ta ställning, dvs rösta.

Vad jag kan minnas av Konrad så brukar ha vara mer aktiv och delta mer i diskutionerna. Just nu känns det som om han har svårt att komma med tankar och funderingar.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Hur uppfattar jag de olika spelarna hittils:

Empiricus: Spelar rätt så vettigt. Kommer in lite senare än resten men har vart aktiv. Säger dock inget som gör honm aktivt grön (eller röd)

Halo9000: Har objektivt fel om The Princess Bride. Har drevat lite mot Larsson men verkar ha släppt det nu. Tror du på Larssons Miller claim?

Konrad Konvalj: Som jag minns KK från tidigare spel brukar han som bybo hålla sig ganska kort med tydliga frågor i början för att sen komma med ett längre och genomtänkt resonemang dag två eller tre, så än så länge håller han den formen.

LJS Larsson: Har en egen post från mig ovan. (#66)

Stövelkatten: Skulle behöva mer från stövlis.

Vicotnik: Vet han att vi har en siare och en väktare och råkade försäga sig eller antar han att fluff är sanning? Det är lite för klantigt för att vara en van varulvvspelare så jag antar det senare. Alltså grönast hittills.

Vimes: Har metaspelat genom att släppa delar av PM med källarmästaren själv. Det här är det mest scummy jag hittat hittills efter som det kan vara fejk, det kan vara så att det finns MYCKET MER info i dessa pm och det kan vara så att han faktiskt bara vill vara behjälplig. tycker också att Katten kommer undan lite för lätt i hans genomgång av

Xyas: fattar inget alls av Xyas just nu. kanske får ihop det sen.

RÖST: Stövelkatten
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
Bra, Vico. Absolut är Jockes insats här mindre än vad vi kunde hoppas på. KK antar jag kommer försöka vara mer produktiv ikväll. Jag tror, oavsett hans färg, att han inte aktivt väljer att vara frånvarande, så jag gissar att det är IRL-grejer som gör att han inte skriver.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Bra, Vico. Absolut är Jockes insats här mindre än vad vi kunde hoppas på. KK antar jag kommer försöka vara mer produktiv ikväll. Jag tror, oavsett hans färg, att han inte aktivt väljer att vara frånvarande, så jag gissar att det är IRL-grejer som gör att han inte skriver.
Du menar "Åh jag missade Jockes post här ovan och ber nu om ursäkt, antar att han också gör saker IRL och att KK inte är den enda som inte har semester just nu"
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
Du menar "Åh jag missade Jockes post här ovan och ber nu om ursäkt, antar att han också gör saker IRL och att KK inte är den enda som inte har semester just nu"
Ja, jag såg faktiskt inte den innan jag skrev mitt inlägg! Men absolut, nu har du varit jätteduktig och kommer säkert vara grönad resten av spelet :)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Har gått igenom KK's inlägg och det är inte mycket han har bidragit med.
Han har läst i kapp, men inte lämnat någon analys som utlovat.
Han undrar om siare/väktare och vart den informationen kommer ifrån. Vimes och jag svarar på det medan jag pekar ut det i fluffet så pekar Vimes ut det i anmälningstråden.
Han undrar om han och Halo har spelat förut.

Mer än så har vi inte sett från KK så här långt. Han har inte deltagit i någon diskution. Han har inte yttrat sig om LJSLarssons claim som miller. Han har inte lagt någon röst. Han har inte skrivit någon tankar eller åsikter om vad som har hänt så här långt.

Jag har full förståelse att samtliga har ett liv vid sidan om spelet, men kom igen. Du har inte givit oss något att gå på.

Röst: Konrad Konvalj
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Empiricus
Tänker klokt i att det borde finnas en varulv i den första aktiva matchen (Halo, Vimes och Vicotnik). Men varför är inte Xyas med i den analysen? Halo hade skrivit 4 gånger, Xyas 3. Är Emp en ulv som inte vill vara för nära sin ulvkompis Xyas? Svagt ping.
Jag räknade inte riktigt xyas tredje inlägg till de tidiga inläggen utan tänkte primärt på de där första timmarna i spel typ spelstart till slut på arbetsdagen. Xyas stack inte ut som tonsättande i början.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Intressant är det att Halo anklagar mig för att bygga luftslott mot hen samtidigt som H backar från LJSLarsson och går mot xyas när min misstanke mot Halo byggde just på kombinationen av tidig misstanke på L från H och millerclaim från L. Med en slumpad miller faller ju det och jag har inget mer där att klaga på just nu. Eller?

Jag får en liten magkänsla över en interaktion häromkring runt lunch fram till eftermiddagsfikat: Jag riktade ju en misstanke mot Halo för hens tidiga måltavla Larsson i morse. Halo släpper L och slänger ur sig att Vicotnik nog är grön och att Vimes antingen är ulv eller bybo (ja, såklart, vad är alternaitvet) innan H går vidare och fokuserar på xyas. Vimes sätter Halo som troligt grön, mig som lite ulvigt opportunistisk pga Ls fabulerande. Det får mig att bli lite misstänksam på ett ulvpar i Halo och Vimes som fokuserar om mot xyas och sprutar bläck mot mig för att avvärja min hattiga anklagelse som kanske bara råkar träffa rätt person i ulvduon/trion.

Det är bara en låggradig misstanke just nu, men det är känslan jag får när jag läser inläggen där klockan 11 till typ 14-15.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
KK tänker jag inte kan undgå att anta att den typen av tyst spel som han kör just nu är ett relativt dåligt sätt att inte märkas i ett spel med så här få deltagare, så det känns inte som en smart ulvstrategi, men det är en lätt röst att motivera. Det jag tycker är mer ulvigt utanför ovan nämnda duo är hur Stövelkatten kommit med inlägg som tyder på medläsning i tråden men ändå inte har röstat. Jag vill se en röst och lite motiverande därifrån.

Röst: Stövelkatten
 
Top