Varulv M E S T E R U L V 2 0 2 0 Första rundan

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
MESTERULV 2020: RUNDA 1

Byn stimmade och stojade: nu skulle det bli semester och på det lilla byavärdshuset var stämningen god. Så god att få hörde hur byäldsten försökte få bybornas uppmärksamhet kring något om varulvar.

”Gubbe, spotta ut snusen och tala ur skägget, vad gnäller du om?”

”Nu går ludna svansen i byn igen!” sa gubben med tillbakahållen ilska.

Men det väckte inget annat än glinaktigt småfnitter bland byborna.

”Haha, varulvar? Gubbstrutt, här i byn har vi lärt oss att ta hand om ulvar!”

”Jajamän, man har en siare som siar ulvarna och en väktare som skyddar siaren. Innan gryningen har vi fångat in allt med luden svans!”

”Men nu har vi en M E S T E R U L V i tagen! Det är något helt annat än en vanlig varulv…!”

Byborna tittade förvånat på varandra. Vaddå Mäster Ulv?

”Har ni hört om den lilla byn Knäppgjöle? Där gick Mäster Ulv ensam bland oförstående bybor! Slugt och listigt smidde han ränker tills byborna antingen hängde varandra eller hamnade i hans stinna buk! Knäppgjöle finns inte längre…

Nu var stämningen allt annat än uppsluppen bland byborna. De tittade på varandra med förfäran i blicken. Vem kunde vara denna fruktade Mäster Ulv?

”Och vad värre är. Han kanske har skaffat sig kompanjoner! Vi kanske har flera mästerulvar ibland oss!”

* * * * *

VÄLKOMNA TILL MESTERULV 2 0 2 0 !

Här kommer nu i veckan en märkvärdig varulvsspelsdrabbning äga rum. Upplägget skiljer sig en smula från vanligt varulvsspel. En spelare utses med slumpens hjälp att bli ”Mäster Ulv” och denne får sedan köpa förmågor eller förutsättningar. Bybor kan vinna genom att hitta och hänga varulvar och varulvar vinner när de är lika många som byborna. "Mäster ulv" är den genialiske Vimes idé som jag klåfingrigt har skruvat på så inte ens han skulle känna igen sin skapelse

Rösta på den kandidat du tycker ska lynchas genom att skriva [Röst: Deltagare X] med fetstil och blankrad före och efter rösten på följande vis:

Röst: Deltagare X

Otydliga eller oformaterade röster räknas ej! Om det blir lika antal röster blir den deltagare som fick rösten först utröstad. Vill du med andra ord vara säker på att din kandidat röstas ut bör du lägga en tidig röst.

Bybor får inte kommunicera med varandra utanför spelet!

Följande enastående deltagare är med i spel:

Empiricus

Halo9000

Jocke

Konrad Konvalj

LJS Larsson

Stövelkatten

Vicotnik

Vimes

Xyas



Runda ett avslutas onsdag 8/7 kl. 12.00 och då avslöjas fraktion på den som röstats ut samt resultatet av nattmord.

Har ni frågor, ställ dem i tråden eller PM:a mig! Lycka till alla deltagare i spelet!
EDIT: 8/7 ska det vara och inget annat! Tack Tant Ragnar!
 
Last edited:

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Jaha, då var det dags igen.

I tidigare mäster ulv spel, vad kunde ulven välja för förmågor samt hur många kunde ulven välja?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Är vi live? Igång? Får man skriva? Jag gör det iaf, för jag har suttit och uppdaterat sidan sedan klockan 9 imorse. Nu kör vi!

Fråga till @Basenanji : vi får alltså inte se vilka förmågor Mästerulven valt mellan?

@Vicotnik : det förra Mäster Ulv (som jag arrangerade) hade en ganska traditionell palett med förmågor för ulven att välja. Min designprincip var att ha ett antal flexibla men stabila "builds" baserat på antalet ulvar. Jag gissar att vi i det här spelet kan ha 1, 2 eller 3 ulvar. Med 1 ulv borde vi inte ha några fungerande powers i byn, med 3 ulvar bör ulvarna inte ha något nattmord (eller i varje fall ha de nerfat), och 2 ulvar borde vara ganska standard (i.e. nattmord, siare, väktare) + någon mindre buff till ulvlaget (typ miller eller någon begränsning i byns powers). Men fan vet med Basse :) Jag hoppas på en lista med vad Mästern har valt mellan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Bra Vimes att du håller rätt på mig!

Varje runda avslöjas en förmåga som inte har valts (samtidigt som den utröstades fraktion avslöjas)

Och ja, man få köra igång nu. Prata på bara!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Antalet rundor som partiet kan pågå beroende på antalet ulvar och om nattmord existerar eller inte.

1 Ulv med nattmord.
Rund 1 = 9 spelare
Rund 2 = 7 spelare
Rund 3 = 5 spelare
Rund 4 = 3 spelare
Rund 5 = 1 spelare och där med slut.

2 Ulvar med natt mord
Rund 1 = 9 spelare
Rund 2 = 7 spelare
Rund 3 = 5 spelare
Rund 4 = 3 spelare och där med slut om båda ulvarna lever
Rund 5 = 1 spelare och där med slut om endast en ulv lever

2 Ulvar utan natt mord
Rund 1 = 9 spelare
Rund 2 = 8 spelare
Rund 3 = 7 spelare
Rund 4 = 6 spelare
Rund 5 = 5 spelare
Rund 6 = 4 spelare och där med slut om båda ulvarna lever
Rund 7 = 3 spelare
Rund 8 = 2 spelare och där med slut om endast en ulv lever

3 Ulvar med natt mord
Rund 1 = 9 spelare
Rund 2 = 7 spelare
Rund 3 = 5 spelare och där med slut om samtliga ulvarna lever
Rund 4 = 3 spelare och där med slut om två ulvarna lever
Rund 5 = 1 spelare och där med slut om endast en ulv lever

3 Ulvar utan natt mord
Rund 1 = 9 spelare
Rund 2 = 8 spelare
Rund 3 = 7 spelare
Rund 4 = 6 spelare och där med slut om samtliga ulvarna lever
Rund 5 = 5 spelare
Rund 6 = 4 spelare och där med slut om två ulvarna lever
Rund 7 = 3 spelare
Rund 8 = 2 spelare och där med slut om endast en ulv lever
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Bra Vimes att du håller rätt på mig!

Varje runda avslöjas en förmåga som inte har valts (samtidigt som den utröstades fraktion avslöjas)

Och ja, man få köra igång nu. Prata på bara!
Alright. Jag tolkar detta som att vi inte får en lista över möjliga förmågor.

Jag tycker ändå att en produktiv ingång är att löst diskutera vad vi tror om spelupplägget. Vicotnik, vilket av de scenarion du listat (tack för det för övrigt) tror du är mest sannolikt?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
I och med att vi har 1 siare och 1 väktare i laget men vi vet inte om du fungerar som de ska.

Kör mäster ulv utan kompanjoner så kommer vi mycket troligt ha nattmord med om inte så kommer det vara ett väldigt långt parti. Samt är mäster ulv ensam så lär nog inte siaren eller väktaren vara pålitliga utifrån att de troligtvis då kommer ha trasiga/nerfade förmågor. Där tror jag att någon som vågar gambla lite skulle kunna våga sig på att köra detta scenario.

Alternativet till dett skulle enligt mig vara att köra 2 ulvar med nattmord samt där kanske de kan få in yttligare en förmåga/begränsning att förstöra spelet. Detta skulle jag nog anse var en av de säkrare alternativen att köra på.

3 ulvar utan nattmord skulle jag nog se som självmord. De krävs bara ett felsteg för att helt plötsligt sitta som två ulvar och inte kunna slå ut farliga spelare. Samt för varje ulv som strycker med så ökas partiets längd med två rundor.

@Vimes bollar tillbaka frågan till dig.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Det framgår väl inte heller om den förmågan som vslöjas är slumpmässig från listan som inte valts eller om ulven/arna får välja vilken som ska avslöjas. Är den valbar lär det ju också användas som ett sätt att förvirra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag diskuterade faktiskt med Basse innan spel. Han ville ha lite designtankar från mig. Huruvida han följt dem eller inte är svårt att veta. Jag gissar att han inte gjort exakt som jag förslagit. Han har ju bland annat valt att inte ha upplägget semiöppet, så jag tror att det kan vara bra att göra såhär:

Mm, jag tänker att det vore bra med input på hur de olika buildsen borde värderas gentemot varandra. Är det här bra?

Tänker att om deltagarantalet är 9 spelare har MU 5 poäng att köpa förmågor för

Extra ulv 3p
Ingen siare 3p
Naiv siare 2p
Nattmord 2p
Ingen väktare 2p
Miller 2p
Förmågesiare 1p
Vigilante 1p

Tja, det här kan ju skruvas på i det oändliga. Vad tycker du?
Jag tycker det vore kul om det fanns en möjlig build med tre ulvar. Här blir det ju antingen ett standardupplägg med 2 ulvar eller 1 ulv och rejält by. Och jag tror båda buildsen är till byns fördel.

Vad sägs om:
2p - en extra ulv
3p - en extra ulv
2p - nattmord
4p - ingen siare
3p - naiv siare
2p - galen siare
2p - ingen väktare
1p - miller
1p - förmågesniffer i ulvlaget
0p - Vigilante

Och 6p att köpa för. Då får du:
* 1 ulv + nattmord + (ingen siare ELLER naiv siare + sniffer ELLER galen siare + ingen väktare)
* 2 ulvar + nattmord + (galen siare ELLER ingen väktare)
* 3 ulvar + Vigilante + miller ELLER förmågesniffer

Alla 7 builds känns ganska balanserade. Möjligtvis är den med 3 ulvar väl svag.

Man kan tänka sig att ha Ett nattmord för 1 poäng (förbrukas inte om väktaren blockerar) också.

Jag vill påpeka att det enda jag tror vi kan säga med 100% (nästan iaf) säkerhet är att Basse inte valt EXAKT någon av de här uppläggen.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Även om det inte är exakt det upplägget basse har kört på, så ger det oss ändå en insikt i hans tankebanor.

Att dömma ut ifrån det så skulle jag nog anta att vi har med 1 eller 2 ulvar att göra med. 3 ulvar tror jag inte att vi har att göra med, för att utelämna förmågan att nattmörda spelare är bara dumt.

Är det möjligt att om MU har tagit med sig kompanjoner, är det slumpat då eller brukar MU få välja sina extra ulvar?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Skillnaden mellan denna och förra gången är att vi inte vet vilka eller hur många förmågor MU hade att köpa
men ett rimligt scenario är två ulvar och nattmord samt extra förmåga till ulvarna och/eller att något hänt
med våra roller?


Det är väldigt svårt att spekulera kring men vad som kan vara mer intressant är att fundera på vem MU har valt som kumpan?

LJS Larsson har ju utmärkt sig som en väldigt stark ulv så jag har svårt att se att Mäster Ulv inte skulle
överväga att ha med honom i laget.

Eller vad tror ni andra, vem skulle ni ha valt som kumpan om ni hade fått rollen som Mäster ulv?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Även om det inte är exakt det upplägget basse har kört på, så ger det oss ändå en insikt i hans tankebanor.

Att dömma ut ifrån det så skulle jag nog anta att vi har med 1 eller 2 ulvar att göra med. 3 ulvar tror jag inte att vi har att göra med, för att utelämna förmågan att nattmörda spelare är bara dumt.

Är det möjligt att om MU har tagit med sig kompanjoner, är det slumpat då eller brukar MU få välja sina extra ulvar?
Har för mig att det var så sist iallafall att Mäster Ulv fritt kunde välja.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
LJS Larsson har ju utmärkt sig som en väldigt stark ulv så jag har svårt att se att Mäster Ulv inte skulle
överväga att ha med honom i laget.

Eller vad tror ni andra, vem skulle ni ha valt som kumpan om ni hade fått rollen som Mäster ulv?
Nu är det länge sedan jag spelade eller ens följde varulsspelen här på forumet, men jag skulle nog plocka Vimes, KK eller Empiricus. Detta baserat på att de har varit (är?) skickliga spelare.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Nu är det länge sedan jag spelade eller ens följde varulsspelen här på forumet, men jag skulle nog plocka Vimes, KK eller Empiricus. Detta baserat på att de har varit (är?) skickliga spelare.
Fast en skicklig bybo är inte alltid en bra ulv. Jag hade nog själv fastnat i ett giftbägar-resonemang om jag skulle försöka välja medspelare som ulv.

Ska jag gissa så tror jag dock att många skulle välja att vara själva som ulv.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Fast en skicklig bybo är inte alltid en bra ulv.
Väldigt sant.

Ska jag gissa så tror jag dock att många skulle välja att vara själva som ulv.
Finns både för och nackdelar med det. Den stora fördelen jag ser med att vara själv är att du inte behöver oroa sig över att andra ulvar gör misstag. Medan den stora nackdelen är att du måste överleva väldigt länge och har ingen direkt backup. Den direkt enda anledningen till att köra solo ulv som jag ser det är att vinna på egen hand skulle ge dig prestige.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag skulle inte valt mig själv som ulv och jag är glad att mästerulven inte valt mig. Jag antar att jag betraktas som en högprofilbybo och de två senaste spelen har jag blivit nattmördad första natten. Hade jag fått M E S T E R-rollen hade jag antingen rekryterat Larsson, eller någon av er två, xyas och Vicotnik. Antagligen Vicotnik eftersom xyas har en historia av att vara default fallback option när byn inte vet vem de ska hänga.

Men nu vill jag se resten av spelarna komma in i tråden!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Det var ett tag sen sist men det känns bra att vara igång igen!

Man måste ju ha ganska mycket is i magen för att vara en ensam ulv. Fem rundor för vinst, jämfört med att två ulvar ger vinst runda fyra och tre samt att det ger kumpaner att prata med.

Jag skulle på minnen av gamla spel valt KK som ulv, pga rädsla att avslöjas då har vart väldigt bra bybo i de spel jag vart med i och antagligen Vicotnick eller Vimes som eventuell trea.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Fast en skicklig bybo är inte alltid en bra ulv. Jag hade nog själv fastnat i ett giftbägar-resonemang om jag skulle försöka välja medspelare som ulv.

Ska jag gissa så tror jag dock att många skulle välja att vara själva som ulv.
Vad är ett giftbäger-resonemang?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Den där scenen hör inte direkt till filmhistoriens bästa. :D

Fast okej jag fick en uppfattning om vad det handlar om men skulle vilja höra från Xyas också hur han
resonerade kring det, jag menar det finns ju många starka spelare här att välja på.
 
Top