Varulv M E S T E R U L V 2 0 2 0 Första rundan

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Finally! Förra partiet var ju riktigt sköj, så har höga förhoppningar om detta!

Mina spontana, något lösryckta, tankar om spelet:
  • Jag har spelat med alla i det här partiet tror jag. Är inte säker på om jag spelat med Jocke och Empiricus dock, så de kan jag inte uttala mig om. Hur mycket har ni spelat tidigare? Annars så ser jag flera potentiellt farliga vargar i laguppställningen. LJS Larsson, som regerande Mäster Ulv, är ju bevisat duktig och jag vill minnas att Konrad Konvalj är riktigt giftig också. Vimes är ju mästerlig som bybo, och jag tror att om han kör som ensam ulv så har vi ett svårt parti framför oss där han helt enkelt kan maskera sig bakom beprövad erfarenhet.
  • Även om LJS Larsson var ensam ulv i förra rundan, så tror jag den ensamma ulvrollen kan tilltala många. Framför allt för att det i sig självt är ett skydd att slippa tassa runt en ulvkollega på olika mer eller mindre genomtänkta sätt. Nattmord känns som ett måste i det här fallet, för att inte dra ut på det hela. Att nerfa power rollerna och låta byn förinta sig själv genom förvirring är ju också ett roligt spelupplägg som man stärker genom att skippa ulvkompisen.
  • Det här är enbart taget på hur jag bedömer deras egen skill som ulv men jag tror att tre eller fyra av spelarna i laguppställningen skulle kunna tänka sig att solospela det här. Övriga fyra skulle nog välja en kumpan.
  • Att ulven har två kompisar ser jag som minst troligt. Jag skulle gissa på att poängbalansen då är funtad som så att det som räcker till efter två ulvkumpaner är nattmord.

 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Som det ser ut just nu så har inte Empiricus, Konrad Konvalj eller LJS Larsson skrivit något.

Så för att börja komma igång lite mer så lägger jag min Röst på LJS Larsson. Anledningen utöver att han inte har skrivit något är att är att många har prata om honom som skicklig ulv så ju tidigare vi kan börja pressa honom dessto bättre.

Röst: LJS Larsson
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Yes, jag hakar på.

Röst: LJSLarsson

Finns det inget bättre innan deadline tycker jag vi ska hänga Larsson av rena säkerhetsskäl. Inte bara för hans insats som ensam Mäster 2017, utan också för hans extremt skickliga lågflygande i föregående parti.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Den direkt enda anledningen till att köra solo ulv som jag ser det är att vinna på egen hand skulle ge dig prestige.
Och det tror jag nog kan vara skäl nog för många, samt om man är lite egoistiskt lagd så finns det ju inget att ”förlora” upplevelsemässigt på att vara ensam ulv. Åker du ut så är partiet över och du kan göra något annat. Jag säger inte att det är att vinstoptimera, men jag tror att många nog skulle kunna lockas till att vara ensam med en massa fördelaktiga förmågor på sin sida istället.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
JAG ÄR MILLER
Jag har medvetet avvaktar med att posta något de första timmarna för låta partiet sakta ta form och folk få prata lite i lugn och ro utan denna elefant i rummet.

Jag skulle kunna avvaktat med att säga detta senare, till exempel när jag hade mer press på mig eller det var närmare röstning, men jag valde att ta det redan nu istället för att vänta tills slutet av rundan av dessa skäl:

1. Att jag blivit miller är inte slumpat. Det är en medveten strategi från Mäster Ulven. "Låt oss få Larsson misstänkt och gärna siad, sedan ser hur byn slänger sig över honom." Jag lägger därför alla korten på borden på en gång för att undvika att ulven/ulvarna får välja tidpunkt för att sätta sin plan i verket.

2. Jag vill inte att siaren råkar slösa ett siande på mig. Jag kommer se röd ut oavsett om jag talar sanning eller ljuger; det är bättre att siaren letar åt annat håll.


LARSSONS TEORI
Anledningen till att jag blev aktivt vald till miller är för att jag pratade vitt och brett förra partiet (Haunted House) om hur bra det är som ulv att claima det, och att det är något jag skulle göra om jag var ulv (och tidigare gjort i TMNT-spelet). Det var i samband med att Khan gick ut som siare och Stövelkatten som miller i detta parti.

Med detta i åtanke blir Stövelkatten genast intressant att misstänka som Mäster Ulv; han var i nålsögat för mina miller-trakasserier och skulle haft gott om tid att forma sin plan.
Även intressant att kolla på Vimes nyss lagda röst på mig. Känns ytterst svag och omotiverad, nästan som att han vet att jag kommer ha svårt att försvara mig spelet igenom.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Vet du med säkerhet att du blev vald att vara miller?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Även intressant att kolla på Vimes nyss lagda röst på mig. Känns ytterst svag och omotiverad, nästan som att han vet att jag kommer ha svårt att försvara mig spelet igenom.
Det här är en skitdålig läsning.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Anledningen till att jag blev aktivt vald till miller är för att jag pratade vitt och brett förra partiet (Haunted House) om hur bra det är som ulv att claima det, och att det är något jag skulle göra om jag var ulv (och tidigare gjort i TMNT-spelet). Det var i samband med att Khan gick ut som siare och Stövelkatten som miller i detta parti.
Hela detta stycke är extremt förvirrande att läsa. Jag förstår att du pratar om tidigare spel, men du slutar med att skriva "i detta parti". Vilket enligt mig innebär, det parti vi spelar just nu.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Med detta i åtanke blir Stövelkatten genast intressant att misstänka som Mäster Ulv; han var i nålsögat för mina miller-trakasserier och skulle haft gott om tid att forma sin plan.
Vilka trakasserier? Pratar du fortfarande tidigare spel? Och hur skulle han i så fall ha formulerat en plan utan att veta om han blir MU?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
JAG ÄR MILLER
Jag har medvetet avvaktar med att posta något de första timmarna för låta partiet sakta ta form och folk få prata lite i lugn och ro utan denna elefant i rummet.

Jag skulle kunna avvaktat med att säga detta senare, till exempel när jag hade mer press på mig eller det var närmare röstning, men jag valde att ta det redan nu istället för att vänta tills slutet av rundan av dessa skäl:

1. Att jag blivit miller är inte slumpat. Det är en medveten strategi från Mäster Ulven. "Låt oss få Larsson misstänkt och gärna siad, sedan ser hur byn slänger sig över honom." Jag lägger därför alla korten på borden på en gång för att undvika att ulven/ulvarna får välja tidpunkt för att sätta sin plan i verket.

2. Jag vill inte att siaren råkar slösa ett siande på mig. Jag kommer se röd ut oavsett om jag talar sanning eller ljuger; det är bättre att siaren letar åt annat håll.
Som tidigare sagts hur vet du att du är vald miller och inte blivit slumpad som miller? Om du blivit vald som miller så kommer MU garanterat fått välja sina medulvar (om några).

Sen att claima miller på så här få spelare är en risky move, för finns det inget bättre val så kommer du med stor sannolikhet dingla i galjen.

Om du nu är miller och siaren siar dig och du visar dig vara grön. Då har vi troligtvis en trasig siare. Så jag vet inte om att sia dig skulle vara ett så dåligt val för siaren för att verifiera sin förmåga.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Hej och god afton alla, kul att vara igång!

Slänger ur mig lite tankar direkt:

Jag tror på minst två ulvar, av den rena idén att det antagligen känns tryggare. Med en partner kan man studsa idéer och peppa varandra, och man känner sig inte lika ensam. Jag tror att några spelare kanske trivs mer med att vara Solo-ulv med fler förmågor, men bara baserat på magkänsla så vill jag ändå tro att majoriteten av oss här i spel skulle uppskatta sällskap.

Sedan, dubbeltänk till trots (de kanske tänkt att vi tänker så) så tror jag att ulv/ulvar är mer på tårna för när spelet startar eftersom de är mer beroende av att tidigt sätta en ton och etablera sig. Sannolikheten att ulvarna/en av ulvarna finns hos några av dem som skrivit tidigt är för mig relativt hög. Är det 2 ulvar (eller 3) så är det dock rimligt att en av dem kanske håller en mer tillbakadragen ton. Men minst en har skrivit tidigt.

Ulven/ulvarna vet vilka förmågor som går att välja på, och det är rimligt att anta att de också tänker att det samtalsämnet kommer komma upp tidigt i spel. Så antingen undviker de ju att trassla in sig i för mycket spekulationer där eller ger sig in för att forma samtalet tidigt. Det senare är nog mer tacksamt för att få lite ord till sitt namn. Är det en ulv i täten på förmågediskussionen så är det enligt mig troligen någon av Vimes, Vicotnik och Halo9000 baserat på hur de håller igång en diskussion som genererar ganska mycket ord och är lätt att driva utan att behöva kasta misstankar på någon speciell.

LJSLarsson känns i balansen som relativt trovärdig med sitt millerclaim för mig. Är Larsson ulv så är det minst 2 ulvar garanterat, annars har ju L målat en måltavla på sin rygg direkt och behöver världens bästa munläder i skrivformat för att ta sig ur det efter några rundor. Är det 2 ulvar så är det risky, för ulvarna förlorar ju 50% röstkraft så fort Larsson nackas i runda 2/3 beroende på hur spelet utvecklas. Är det 3 ulvar så är det en vettig gamble för att då kan det förvilla länge nog för att kunna driva röstningen åt fel håll mycket nog med lite smart spelande.

Just nu är alltså LJSLarsson trovärdig för mig, i samtalet mellan Vimes, Vicotnik och Halo9000 tror jag det kan finnas en ulv eller någon som fiskar efter hints om förmågor.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vet du med säkerhet att du blev vald att vara miller?
Fram tills jag skrev min förra post var jag 100% säker.
Men nu efter att jag fått iväg den efter att ha väntat i tio timmar så måste jag erkänna att vi inte har några regler som uttryckligen säger att Mäster Ulven väljer vem som får bli miller eller ifall det slumpas. Men med tanke på att jag satt mitt avtryck på Mäster Ulv-spelen genom att vinna förra gången, och att jag snackade så mycket om millers i förra partiet (Haunted House) så anser jag fortfarande att det är den mest troliga teorin: Mäster Ulven valde ut mig att vara miller.

Det här är en skitdålig läsning.
Håller jag inte med om. Du säger att du vill se mig utröstad för jag är en säkerhetsrisk. Det skulle bara stämma om jag var den enda duktiga spelaren på rollspel.nu, vilket absolut inte är fallet. Därför tyckte jag ditt argument lät oärligt.

Vilka trakasserier? Pratar du fortfarande tidigare spel? Och hur skulle han i så fall ha formulerat en plan utan att veta om han blir MU?
Förra partiet, Haunted House, var jag varulv. Stövelkatten var bybo och miller.
Min ulvstrategi för att försöka få ut honom var att vara på honom och argumentera att det såg ut som en typisk ulvstrategi. Jag sa att det var något jag själv skulle göra ifall jag var ulv: claima miller.
Jag insinuerar inte att han kom på planen då; jag insinuerar att om han blev Mäster Ulv skulle detta vara starkt i hans minne (att jag sa att jag skulle claima miller som ulv) och därför bestämde sig för att välja ut mig till miller.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Fnuk. Det kan nog ta några inlägg innan jag kommer ihåg hur alla funktioner fungerar på det här forumet.
Det var några år sen senast.

Hur som:

@Vicotnik
" I och med att vi har 1 siare och 1 väktare i laget men vi vet inte om du fungerar som de ska. "

Är det här någon information som jag har missat någonstans?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Fnuk. Det kan nog ta några inlägg innan jag kommer ihåg hur alla funktioner fungerar på det här forumet.
Det var några år sen senast.

Hur som:

@Vicotnik
" I och med att vi har 1 siare och 1 väktare i laget men vi vet inte om du fungerar som de ska. "

Är det här någon information som jag har missat någonstans?
Möjligtvis detta:
”Jajamän, man har en siare som siar ulvarna och en väktare som skyddar siaren. Innan gryningen har vi fångat in allt med luden svans!”
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Just nu är alltså LJSLarsson trovärdig för mig, i samtalet mellan Vimes, Vicotnik och Halo9000 tror jag det kan finnas en ulv eller någon som fiskar efter hints om förmågor.
Så vem av oss lägger du din röst på? Visa vem du misstänker mest.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Så vem av oss lägger du din röst på? Visa vem du misstänker mest.
Av er två misstänker jag Vimes mest. Han var med i förra partiet där jag pratade så mycket om millers .... och när jag tänkt efter tycker jag han verkar off i detta parti.

När jag var ulv förra partiet var Vimes den jag mest oroade mig för eftersom han aktiverade byn och hela tiden kom med genomtänkta och väl motiverade röster. Nu hakar han bara på din röst och säger att om det inte finns någon bättre innan deadline vill han hänga mig av säkerhetsskäl. Förväntade han sig att inget alls skulle hända under de kommande 14 timmarna som skulle kunna få honom att ändra åsikt? Känns off, som sagt.

Röst: Vimes
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Så vem av oss lägger du din röst på? Visa vem du misstänker mest.
Just nu Halo9000 på balansen av att hen tidigt flaggade upp LJSLarsson som stark ulv just L nu kommit ut som miller så får det mig att ana en planterad mina adresserad mot någon som (om Halo är Ulv) hen vet kommer behöva gå ut med ett för många tvivelaktigt millerclaim.

Röst: Halo9000
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Hur sannolikt anser ni att det är att MU har fått välja eventuella medular/miller?

Jag anser att om MU har fått välja vem som är Miller så är det en väldigt stark förmåga. Fram för allt på så här få spelare.
MU kan då aktivt välja en spelare som upplevs som ett hot till miller. Vilket gör att mycket fokus kommer sättas på den spelaren och ut ifrån MU's perspektiv är bra samt i bästa fall så hänger byn personen. Vilket då köper MU yttligare en runda.

Kan även MU välja eventuella medulvar så kan MU åter igen plocka in starka spelare till sitt lag.

Personligen tror jag inte att MU har fått välja eventuell miller roll men jag kan inte utesluta att han möjligtvis fått välja medulvar.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Kan vara en stark förmåga att välja miller, men vem som är miller kommer ju också analyseras utifrån hur alla pratat om den personen före och efter millerclaimet då ulvarna i så fall vet vem det är och antingen utnyttjar det eller pratar runt det medvetet eller omedvetet.
Jag utesluter iaf inte alls att millerförmågan kan väljas av ulverna åt en viss individ (alt kanske att det finns en billigare och en dyrare variant?). Det skulle också leda till ett kaosigare spel med sådana förmågor för ett bra pris, vilket jag kan tro tilltalar Basse.
 
Top