Varulv M E S T E R U L V 2 0 2 0 Första rundan

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Av er två misstänker jag Vimes mest. Han var med i förra partiet där jag pratade så mycket om millers .... och när jag tänkt efter tycker jag han verkar off i detta parti.

När jag var ulv förra partiet var Vimes den jag mest oroade mig för eftersom han aktiverade byn och hela tiden kom med genomtänkta och väl motiverade röster. Nu hakar han bara på din röst och säger att om det inte finns någon bättre innan deadline vill han hänga mig av säkerhetsskäl. Förväntade han sig att inget alls skulle hända under de kommande 14 timmarna som skulle kunna få honom att ändra åsikt? Känns off, som sagt.

Röst: Vimes
Jesus kristus. Klart som krovspad att jag antog att något skulle hända innan deadline. När jag röstade hade... 4 spelare (?) skrivit i tråden. Det enda jag gjorde var att jag aktivt tog ställning till en spelare. På riktigt, och inte bara "lol jag röstar på Rando X och så får han snacka". Mitt ställningstagande är förstås enbart baserat på historik och meta, vilket jag också var 100 % glasklar med. Klart som fasen att jag hoppas och förväntar mig något bättre innan deadline, men jag tänker rösta på de jag vill få ut när jag lägger rösten i första hand. Och det hoppas jg alla andra bybor gör också.

Nu vet jag imte vad jag ska tro. Att hänga millers är fortfarande ett rimligt fallback option, och att du börjar vifta med hönor när jag kittlat dig lite med en fjäder gör ju inte att jag är sugen på att flytta min röst idag i vart fall.

Jag tror dessutom att du är ute och cyklar med att Mästern får välja vem som blir miller. Så var det ju inte senast, när du var Mäster. Varför skulle det vara så nu? Eller varför tror du att det är så nu? Det är en extremt lös bolin som du använder för brunsmetning av Stöveln (och sedan, som en eftertanke, mig) på skakiga grunder.

Hade det varit så att Mästern fått välja milöer hade han, om han varit smart (i.e. jag), valt en stark bybo att kladda ner med en millerroll. Inte fan hade han valt det efter någon extremt tillkrånglad plan baserat på att du härjat om millers förra partiet. Och tbh, antingen är du ulv eller en ganska dåligt spelande bybo. Du hade inte varit mitt försthandsval i det fallet.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Just nu Halo9000 på balansen av att hen tidigt flaggade upp LJSLarsson som stark ulv just L nu kommit ut som miller så får det mig att ana en planterad mina adresserad mot någon som (om Halo är Ulv) hen vet kommer behöva gå ut med ett för många tvivelaktigt millerclaim.

Röst: Halo9000
Stämmer att jag flaggade mot LJS men det var mest för att få igång spelet. Jag vet inget om någon miller det kan vara sanning eller bluff.

Larsson är den starkaste ulven i min erfarenhet då han vunnit båda matcherna som ulv här så ur mitt perspektiv så kändes det rimligt.

och de gånger jag misstänkt Larsson tidigare så har han alltid kännts lite för defensiv, precis som nu. Känns lite förhastat att claima roll med bara två röster på sig?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Möjligtvis detta:
Jag tolkar dig som att Du vet att Vi har 1 Siare och 1 Väktare i "vårt" lag (alltså bybolaget). Det du hänvisar till är fluff.

Enligt Basse; "En spelare utses med slumpens hjälp att bli ”Mäster Ulv” och denne får sedan köpa förmågor eller förutsättningar."
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Visserligen så känns det bara rimligt att outa miller tidigt som bybo för att inte siaren ska göra några missreads. Dock är det också bra för ulvarna att kunna gömma sig bakom ett miller claim? Jag vet inte, det är väl bara en tidsfråga innan vi synar honom?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Och det tror jag nog kan vara skäl nog för många, samt om man är lite egoistiskt lagd så finns det ju inget att ”förlora” upplevelsemässigt på att vara ensam ulv. Åker du ut så är partiet över och du kan göra något annat. Jag säger inte att det är att vinstoptimera, men jag tror att många nog skulle kunna lockas till att vara ensam med en massa fördelaktiga förmågor på sin sida istället.
Skulle du säga att du är den som brukar gilla att vinstoptimerar eller den som är mer sugen på en upplevelse?
@Halo9000

Har vi lirat tillsammans förut? Är du känd under ett annat namn eller är du en ny förmåga som dykt upp under min exil?
Ja vi spelade nog Mäster ulv 2017 men då gick jag under nicket Halo77. Behövde byte i samband med forumskrashen.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Skulle du säga att du är den som brukar gilla att vinstoptimerar eller den som är mer sugen på en upplevelse?
Beror på. Vad jag kan säga med säkerhet är att om jag var MU så hade jag sett till att ha i alla fall en medulv. Hade ju känts skitrist på alla plan när partiet tog slut runda ett när jag default-utröstades :p
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag tolkar dig som att Du vet att Vi har 1 Siare och 1 Väktare i "vårt" lag (alltså bybolaget). Det du hänvisar till är fluff.

Enligt Basse; "En spelare utses med slumpens hjälp att bli ”Mäster Ulv” och denne får sedan köpa förmågor eller förutsättningar."
Hur tänker du som alternativ?
Vi har ingen siare och väktare men ulvarna kan köpa till det?
Eller att de kan få extrapoäng att göra mer styggt med i utbyte mot siare och väktare?


Visserligen är det i fluff, men de enda typerna av roll som nämns i Basses intro är ju just siare, väktare och M E S T E R U L V. Vidare i anmälningstråden så beskrivs ju av Basse att Mäster Ulv kan välja mellan olika förmågor som att skaffa sig allierade på ulvlaget eller köpa sig säker från siare och väktare. Sitter du på någon info som gör att vi borde utgå från att siare och väktare inte finns i spel? Resonerar du från att du vet att siare och väktare inte finns i spel? Eller är det bara något du hugger i för att komma igång?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Millerclaimet är det första konkreta ställningstagandet i rollväg vi har. Så en tanke som slog mig såhär på morgonkvisten:

  • LJSLarsson talar sanning och är miller
    • Vi vet inte om Larsson är vald till miller eller slumpad till miller. Av vad L skriver så verkar hen inte själv veta det heller utan bara antar det baserat på historia, annars så hade väl det framkommit nu att L sitter på fakta om det.
    • Om Larsson är vald till miller så är Halo9000 skum enligt varför jag tidigare röstade på Halo. Är Larsson slumpad så är min misstanke mot Halo svag.
  • LJSLarsson ljuger och det finns ingen miller
    • Larsson är en ulv, då måste det finnas 2-3 ulvar eller så har L storhetsvansinne.
    • I det fallet så är min misstanke mot Vicotnik eller Vimes för deras tidiga tydliga ställningstaganden mot L som verkar bygga mycket på Larssons uttalanden att vara utvald snarare än att vara miller.
  • LJSLarsson ljuger och det finns en miller
    • Larsson är en ulv som försöker att vinna förvirring genom att ta ett millerclaim som L vet någon annan har och antingen tvinga ut en bybo att också claima miller, slösa bort rundor på att en siare.
Om någon annan sitter på ett millerclaim (i enlighet med punkt 3) så borde denne komma ut med det ganska snart och inte hoppa fram ur garderoben sent i rundan för att tvinga oss att göra panikbeslut.

Larsson, du får gärna utveckla mer om varför du utgår från att du blivit utvald och inte slumpad. Och något resonemang kring detta spel som bygger mer på hur detta spel ser ut och utvecklar sig än på gamla meriter hos någon av spelarna skulle vara uppskattat.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Also, det skulle vara givande att se Jocke, Stövelkatten och xyas beröra millerclaimet och våra olika ställningstaganden kring det hittills.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag tolkar dig som att Du vet att Vi har 1 Siare och 1 Väktare i "vårt" lag (alltså bybolaget). Det du hänvisar till är fluff.
Jag har utgått ifrån att vi har en siare och en väktare i och med den texten jag citerade. Varför skulle Basse annars ens nämna de rollerna i start inlägget?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Efter att ha kollat igenom hur mycket folk har deltagit i spelet så noterar jag två stycken som jag upplever flyger lite under radaren just nu. Det är framför allt Stövelkatten och Jocke som knappt har skrivit något. Där Jocke är den som mest sticker ut för mig då hans inlägg var tidigt och han har inte gjort ett knyst i från sig sen han postade video klippet. Så jag skulle vilja höra från Jocke vad han tycker och tänker runt LJSLarssons miller claim samt vad han anser om MU har möjligheten att välja vem som är miller eller om det slumpas.

Röst: Jocke
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
JAG ÄR MILLER
Jag har medvetet avvaktar med att posta något de första timmarna för låta partiet sakta ta form och folk få prata lite i lugn och ro utan denna elefant i rummet.

Jag skulle kunna avvaktat med att säga detta senare, till exempel när jag hade mer press på mig eller det var närmare röstning, men jag valde att ta det redan nu istället för att vänta tills slutet av rundan av dessa skäl:

1. Att jag blivit miller är inte slumpat. Det är en medveten strategi från Mäster Ulven. "Låt oss få Larsson misstänkt och gärna siad, sedan ser hur byn slänger sig över honom." Jag lägger därför alla korten på borden på en gång för att undvika att ulven/ulvarna får välja tidpunkt för att sätta sin plan i verket.

2. Jag vill inte att siaren råkar slösa ett siande på mig. Jag kommer se röd ut oavsett om jag talar sanning eller ljuger; det är bättre att siaren letar åt annat håll.


LARSSONS TEORI
Anledningen till att jag blev aktivt vald till miller är för att jag pratade vitt och brett förra partiet (Haunted House) om hur bra det är som ulv att claima det, och att det är något jag skulle göra om jag var ulv (och tidigare gjort i TMNT-spelet). Det var i samband med att Khan gick ut som siare och Stövelkatten som miller i detta parti.

Med detta i åtanke blir Stövelkatten genast intressant att misstänka som Mäster Ulv; han var i nålsögat för mina miller-trakasserier och skulle haft gott om tid att forma sin plan.
Även intressant att kolla på Vimes nyss lagda röst på mig. Känns ytterst svag och omotiverad, nästan som att han vet att jag kommer ha svårt att försvara mig spelet igenom.

Du skjuter från höften och kör en Basenanji? :D

Finns ju ingenting i tråden som indikerar att ulvalaget skulle få välja vem som blir miller så det känns som ett väl modigt statement. Jag var inte med förra gång ulvmästaren korades, men om det var så då så betyder det ju inte att det per automatik är så med Basse vid rodret.

Samtidigt så känns den här milleroutningen, framför allt resonemangen runt dem, som min milleroutning i förra partiet. Det är helt enkelt en jobbig roll att bära. Du är en listig räv och jag hade köpt den här outningen direkt om det inte vore för att du hävdar att millern på något sätt är vald och inte slumpad. Argumentationen för varför just du skulle vara miller bygger liksom på ett antagande om att jag skulle lagt millerrollen på dig för att på något sätt hämnas. En i alla lägen dålig bevekelsegrund.

OM det nu skulle vara så att millern väljs, vilket jag inte tror, så skulle du vara i farozonen ändå. Men inte av några hämndskäl utan helt enkelt för att du är en veteran i ulvspel.

Gör den här claimen dig grönare eller rödare då? Tja, om bortser från claimen och dess svar så ser jag inte något inlägg från dig som känns byboigt i sig självt. Så just nu är det mest bara konstigt, men rundan är inte över än så än finns det ju tid för dig att gröna till det.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
@LJSLarsson som det låter på majoritet i det här spelet så är du en skicklig ulvspelare. Om MU får välja vem som är miller eller välja eventuella medulvar. Hade det då inte varit rimligare att välja dig som ulv för att öka sina chanserna att vinna?

Sen är jag intresserad av varför du var så snabb med att utgå ifrån att MU har fått möjligheten att välja, jag upplever det som att det inte fanns en sekunds tvekan hos dig att du blivit utvald, snarare än att du fått rollen (om du nu är miller) på slump.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Also, det skulle vara givande att se Jocke, Stövelkatten och xyas beröra millerclaimet och våra olika ställningstaganden kring det hittills.
Om miller-claimet är sant så tror jag det säger en del om vilket faktiskt upplägg vi har. För rimligtvis är det ju något som MU köpt, vilket då skulle exkludera inköp av andra fördelar. Nu vet vi ju inte exakt vad som fanns på prislistan, men en ganska trolig möjlighet är ju att om MU valt att ha med en miller så har denne sedan inte valt att ta bort siaren eller göra denne trasig. Vad skulle vara poäng med en miller då?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Och Larssons kommentar om att han skulle valts specifikt att vara miller lägger jag inte så mycket vikt vid. Känns som en grej som man kunde fått för sig i stressen kring spelstart och inte funderat igenom ordentligt.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
SLUMPAD ELLER VALD MILLER

Här oroar jag mig för att skjutit mig själv i foten och skadat byn på grund av att jag spelat rött. Desto mer jag tänker på det, desto mer troligare är det att min roll slumpades. Jag behöver erkänna att jag varit ganska nervös över detta parti eftersom jag vann förra Mäster Ulv, och vann senaste partiet tillsammans med Björn den gode, så jag har ju verkligen ögonen på mig.



Inför spelet var jag osäker på hur jag borde bete mig för att hantera denna typ av meta och satt och funderade länge ifall jag skulle bli rekryterad som varulv eller inte. I förra Mäster Ulv så fick MU välja vilka ulvar hen ville ha (dubbelkollade mitt gamla roll-pm där jag var MU), och att mitt rekryterande eller icke-rekryterande till ulvlaget är något en annan MU måste ta ställning till. "Larsson är bra som ulv ... men folk är misstänksamma mot honom. Vad är bäst?"



Så när jag såg att jag var miller för alla bitar på plats! Det är så här MU kommer "hantera" mig genom att kasta bensin på de redan befintliga orosmolnen! Jag skröt ju vitt och brett om hur bra millrande var i Haunted House, så nu var det som att jag grävt min egen grav!

Jag beslutade mig att vänta 10 timmar innan jag postade och sedan outa, och precis innan började det droppa in röster på mig (varav jag tyckte att Vimes verkade misstänkt tunn). Det här verkade också stämma in i min världsbild.

Men efter att folk mycket riktigt frågade om jag verkligen visste om jag var vald eller inte insåg jag att jag tagit förhastade slutsatser. Jag har inget i mitt roll-pm, eller de allmänna reglerna, som tyder på att jag är vald. Och i förra Mäster Ulv så skulle miller slumpas om MU valde den fördelen.

Så nu när jag sovit på saken behöver jag ändra ståndpunkt: det är mer troligt att det slumpades. Jag utesluter inte att jag blev utvald; Basse kan mycket väl ha ändrat konceptet.

Så utöver att ha målat en måltavla på min rygg genom att erkänna att jag är miller har jag även målat lite av en klant-tavla eftersom jag inte tänkte igenom detta 100%. För vissa kommer detta verka ytterst rödande, men jag påminner om att bybor kan göra misstag och kan ändra sig (vilket är läskigt att göra som ulv).



TLDR:
Jag är nog slumpad miller trots allt. Trodde jag var utvald miller eftersom jag var nervös inför detta parti eftersom jag var MU förra gången.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
ÖVRIG ANALYS AV SPELET

En av mina brister som bybospelare är att jag ofta spelar defensivt. Jag stökar runt, sedan tycker jag att alla som hoppar på mig är röda och att alla som är schyssta är gröna. Detta är inte en perfekt strategi (eftersom bybor kan tycka du är röd och varulvar kan bli fejk-kompis), men är inte helt värdelös ändå eftersom ulvar i slutändan måste få ut spelare på falska grunder; bybor spelar bara efter vad de ser. Så är du stökig kommer du få några ulvars uppmärksamhet allt eftersom.

Men jag kan inte bara snacka om min miller-status och vilka som tycker vad om den, jag behöver lyfta blicken och ta in spelet i sin helhet:

Vimes
Även om jag inte är utvald miller tycker jag Vimes är off. Jag tycker inte han engagerar byn som han brukar, och när jag pressar åt det hållet är det väldigt bitiga svar tillbaka. Tycker han inte spelar som han brukar, vilket ger röda utslag.

Vicotnik
Vicotnik var det länge sedan jag spelade med, men jag tycker han ger rätt frågor och svar till mig istället för att bara skriva att jag spelar dåligt. Tycker han sköter sig byboigt än så länge.

Xyas
Är inte Xyas mer aktiv än vad han brukar? Kan inte vara lätt att ha hans meta: damned om han lågflyger, damen om han skriver mer än vad han brukar. Liten svag misstankeping där.

Empiricus
Tänker klokt i att det borde finnas en varulv i den första aktiva matchen (Halo, Vimes och Vicotnik). Men varför är inte Xyas med i den analysen? Halo hade skrivit 4 gånger, Xyas 3. Är Emp en ulv som inte vill vara för nära sin ulvkompis Xyas? Svagt ping.

Stövelkatten
Om jag är utvald är Stövelkatten värd att sätta press på ... men utan den kontexten är det inget rörande över hans spelstil just nu.

Jocke
Skrivit för lite. Lågflygande ulv?

Konrad Konvalj
Den Konrad jag minns skrev långa och teoritunga inlägg. I post 31 skriver han att han skall komma med en analys av spelet ... men allt vi får är en semantisk diskussion med Vicotnik om siare och väktare? Det är ju extremt luftigt.
Nu är Konrad svåranalyserat eftersom han varit borta från metan ett tag, men det skulle kunna vara en ulv som försöker hoppa in i sin gamla spelstil ("Sätt en ner vid brasan kids, snart kommer farbror Konrad med sina teorier som på gamla goda tiden.") men som sedan upptäcker att - shit - tunga mastiga teorier är svåra att komma med som ulv.

Halo
Inget pingar hos Halo just nu. Har visat bra aktivitet.


TLDR:
Vicotnik och Halo verkar gröna.

Vimes verkar röd.

Riktar misstankar mot Konrad (var är teorierna?), Xyas (för aktiv?) och Empiricus (rör inte i Xyas med tång?).
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Empiricus har byggt ett fint luftslott mot mig som bygger på något vi inte kan verifiera, hurvida MU kan välja vem som är miller eller inte.

Därtill så finner jag det väldigt osannolikt att LJS Larsson skulle försöka sig på en sådan gambit. Risken att bli lynchad idag
eller imorgon är helt enkelt för stor. Skulle säga att sannolikheten att Larsson är ulv sjunker ytterligare om det visar sig att
nattmordet är online för då har vi att göra med 1-2 ulvar som helt enkelt tagigt en för stor risk. LJS tog iofs en enorm risk när
han tidigare valde att spela ensam på 13 personer men han gjorde då inga stora stunts som att claima byboroller utan spelade mer
stabilt och målmedvetet.

Jag lutar därför åt att vi inte lynchar LJS idag. Då har Siaren möjlighet att verifiera sin förmåga och vi kan verifiera nattmordet.

Vilka är då bra lynch idag? Vimes går in som andra röst på Larsson är en klassisk ulv taktik men kan mycket väl också vara hans
spelstil att som bybo dra igång något. Vicotnic spelar väldigt byboigt i mina ögon. Både drivande och analyserande. Tycker han är lite
mer aktiv än för tre år sedan men mycket kan ha hänt sen dess som påverkat ens spelstil.

En spelare som dock sticker ut detta parti är Xyas. Först så skriver Xyas att han tror att han skulle ha svårt att välja en ulvkompis
som mäster och sedan så skriver han att han skulle valt en ulv för att inte partiet skulle vara över dag ett då han auto lynchas(?)
Jag har aldrig sett Xyas lynchas dag ett och det känns därför rätt ängsligt av honom att påpeka det?

Men det är inte min största tell här utan det faktum att han är betydligt mer aktiv nu än tidigare partier då vi i princip behövt
ropa och rösta på honom för att få honom att engagera sig dag ett.

Min teori är att han har en ulvkumpan som ber honom att skriva lite extra för att inte bli suspekt.
Det är inte Xyas vanliga analytiska spelstil så därför blir svaren lite motsägelsefulla.

Röst: Xyas
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Men det är inte min största tell här utan det faktum att han är betydligt mer aktiv nu än tidigare partier då vi i princip behövt ropa och rösta på honom för att få honom att engagera sig dag ett.
Men alltså, jag skrev ju i förra partiet att jag missade spelstarten i samband med att forumet låg nere. Och jag var ju bybo i det partiet så vi kan väl retroaktivt konstatera att det i alla fall inte var en ulv-lögn för att ursäkta lågtflygande? Så att jämföra min aktivitet nu och i det partiet känns ganska ormligt.
 
Top