Basenanji;n251005 said:
Vi har i nuläget två ulvar. Om vi utgår från att det har varit två ulvar hela tiden, vem ahde valt så här? LJS har pratat om att det är tänkbart med två ulvar. Är LJS en ulv som berättar sanningen eller är han en bybo som gissar? LJS! Vad är fördelen med att vara två ulvar istället för tre?
Jag tycker att hela det här spelet har varit ett perfekt exempel på vad två ulvar har för fördel: de blir extremt svåra att hitta. Det är därför vi alla är så frustrerade.
I de flesta varulvsspel brukar antalet ulvar vara en fjärdedel av gruppen (här på Rollspel.nu brukar det ju swinga lite mer, men irl är det i alla fall så det brukar vara), och de har alltid svårt att fejka naturliga relationer till varandra. Två ulvar (mindre än en sjättedel om man har tretton spelare) har inte samma problem - de kan nästan ignorera varandra helt och hållet de första rundorna utan att det märks eftersom det är sällan alla spelare hinner beröra alla andra. Detta betyder att de inte lämnar några spår som vi kan fälla dem på, och att det blir konflikter mellan bybor som tar allt fokus (som till exempel Basse* vs Sodivra).
(*Nu har vi inte bevis på att Basse faktiskt är grön, men jag tror det i alla fall.)
Detta är ju dock fortfarande en gamble eftersom inaktiva spelare alltid drar till sig strålkastaren förr eller senare, men nu har ju ulvarna haft extrem tur med att det har varit så många gröna spelare som också har varit inaktiva (Xyas, Mukwa och Lukas).
Så hur hittar vi dem?
Jag skulle vilja säga att vi fortsätter att pressa på de som varit mest inaktiva, men det har ju inte funkat så bra hittills.
Men jag har Basse, 113 och mig själv som gröna, och då blir det ju bara Vicotnik, Jocke och Halo kvar (varav två lågflugit).
I den trion tror jag mest på Jocke, bland annat för hans kommentar förra runda där han tyckte att vi skulle fortsätta jaga den av Basse/Sodivra som blev över om den andra var grön.
Sedan efter det?
Jag vill säga Vicotnik, som har varit inne precis "lagom" för att inte gå xyas-döden till mötes men inte heller bli ovän med någon. Jag har för mig att Jocke och Vicotnik har spelat ihop förr, men har däremot knappast något minne av att de har haft fantastisk personkemi. Skulle Jocke och Vicotnik rekrytera varandra?
Och Halo då? Det är så svårt att läsa honom eftersom han är "nybörjare"; är de konstiga sakerna han gör bara misstag, eller uttänkta ulvstrategier?
Men att Halo undvek förra rundans röstning tycker jag säger mycket i sig. Och om vi tänker oss att Halo är Mäster Ulv måste han ha slumpat vem han rekryterade, och kunde därför ha valt Jocke istället för någon tungviktare som KK.
Så denna runda vill jag rösta ut Jocke, och nästa Halo.