Nekromanti Mäster Ulv - Runda 5

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Basenanji;n250890 said:
Eftersom Sodivra visade sig vara grön.

Visst kan LJS vara ulv, men jag håller det för mindre troligt givet händelsernas utveckling.
Skulle vilja veta varför du tror att LJS är grön. Utveckla lite mer
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Basenanji;n250894 said:
Vicotnik!

Under förra rundans slutskede blev det röstcirkus med massa flyttar av röster.

Kan du utveckla hur du tänkte när du bytte röst? Förklara helst varje röst separat.

RÖST: Vicotnik
Då jag flyttade min röst från dig till Lukas, var det för att stärka drevet mot lukas som jag själv hade dålig koll på men då jag såg Sodivra som bybo så valde jag att lita på honom i frågan.

Då detta tydligen inte var okej så lät jag min röst gå landa på Jocke som jag ser som ulv. Detta är något som jag sagt tidigare och ni kan gå tillbaka och kolla upp det om ni vill.

Att jag sen valde att flytta tillbaka min röst till Lukas var det för att jag låg själv på Jocke och en ensam röst är inte mycket värd. Att flytta min röst till Jocke och Lukas val: Sodivra var otänkbart där av att jag flyttade tillbaka min röst på Lukas. I slutläget så gjorde inte min röst på lukas någon skillnad annat än en del av fokuset är flyttat till mig.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
.113;n250903 said:
Ska vi Sätta mig och Jocke som drev då så måste ulvarna välja :)
Jag vet alvarligt talat inte. Är det en bra ide? Men ok

Röst .113
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Sitter och funderar på varför Sodivra valdes denna runda.

I början av spel har ulvarna mer svängrum och kan unna sig att ta folk även om det finns andra bybor som för tillfället råkar vara på rätt spår, men senare in i spelet är det jobbigare att göra det valet. Man vill inte i slutet av spelet att byborna skall gilla varandra och ha onda ögon mot de som är i ulvlaget.

Sodivra var under en stor del av rundan ute efter Basse/Jocke/Lukas, men backade sedan eftersom Basse arbetat så hårt för att gröna sig. Eller snarare för att Basse till slut gav upp att övertyga Sodivra i inlägg 232:

Basenanji;n250654 said:
Nu är jag helt slut.

Till alla er som läser det här spelet och garvar läppen av er "dumma Basenanji som har tunnelseende och inte ser att det är väderkvarnar!" vill jag bara säga: det är rätt svårt det här faktiskt. Vi har ingen siare, ingen väktare. Dessutom är mitt case mot Sodivra et al. lite frukten av att Sodivra drog ner brallorna på mig för ett tag sedan så jag har ett gott skäl till bias.

Men nu pallar jag inte mer, Nu får ni andra steka den här biffen, rulla köttbullarna, dinga dongen, snurra spinnern, rulla med katten, bila med Jonny, palla frukten, klara skivan och rädda byn.

Jag röstar efter klokast idé senare ikväll. Just nu släpper jag mitt älskade Sodivra-case, jag tror att ulvarna är Jocke, Lukas och Vicotnik. Jag ger Sodivra rätt: de "räddade" mig, bara för att vinna genom att byn röstar ut mig.

– Jocke, Lukas och Vicotnik har varit inaktiva.
– De har lågflugit.
– De protesterar inte särskilt mycket när Sodivra anklagar dem
– Vicotnik lägger första rösten på mig för att vara säker på att vinna vid en lika-situation.

Trodde aldrig att jag skullle säga det här men:

Sodivra och LJS förlåt för allt – rädda mig och rädda byn!

Ses senare!
Sodivra gav med sig efter detta eftersom Basse fortfarande hade en ulvseger inom räckhåll (genom att bara övertyga en bybo att rösta på Sodivra och vinna spelet om de var tre ulvar).

(Nu vet vi ju att det antagligen bara var två ulvar bland de tre som röstade på Sodivra, men de lät säkra så Basse behövde ändå fortfarande få med sig "en bybo till".)

Sodivra;n250686 said:
Liksom, för en ulv är låsta positioner det bästa just nu, och tillräckligt få röster på en ev. ulvför att man ska kunna ninja in ulvarösterna och rädda sin kamrat på slutet.

Basse släpper sitt drev fastän han har ångan uppe. Kan han bara få en icke-ulv att rösta på mig så är det klappat och klart. Det tycker jag visar på tillit.

Larsson är redo att släppa på sin position också.

Jocke skojar. Det kanske bara är en taktik, men det känns liksom som han visar tillit till byn i det.

Halo verkar inte heller så partisanisk.

Lukas och Vico är både mest avvaktande och de som fortfarande verkar hålla kvar vid Sodivra vs Basse.

Vad gäller dig så har jag ingen speciell känsla just nu. Ja, förutom att du skrev ett surt svar nu! Det sticker ju ut lite. Kan vara att jag bara inte känner dig, kan vara ulvighet, kan vara paranoja. Jag har ingen aning.
Var det därför Basse som nattmördade Sodivra för att han inte skulle ta upp sitt Basse-case igen och para ihop honom med någon ny?

Jag tror inte det.

Vi antar nu att det är två ulvar (i och för sig verkar knappt någonting omöjligt längre i detta spel, så varför inte en ensam ulv?), så ulv-Basse hade inte segern inom räckhåll den rundan. Man skulle kunna tänka att det var därför han gav sig - att han visste att han skulle behöva överleva nästa runda också och att allt förtroende skulle varit borta efter att ha lyckats bli av med Sodivra. Men trots det skulle det varit en enorm triumf för ulv-Basse att få ut Sodivra, trots att han själv skulle ha blivit utröstad för det sedan.

Och jag kan inte tänka mig att en ulv - som bara behöver få en person till att rösta på Sodivra - tänker "äsch, jag provar att ge mig - det kommer säkert få Sodivra att vända helt om'. Det kunde därför knappast vara en ulvstrategi att ge upp precis när han gjorde.

Så jag vidhåller att Basse fortfarande är mindre röd än lågflygarna Jocke och Vicotnik.

Och kommer ni ihåg en av de sista sakerna Sodivras skrev i förra rundan?

Sodivra;n250815 said:
Okej, vänta! Det här borde vara grönande. Om Jocke, jag, Basse, Vico och Larsson alla är på tårna och redo att byta röster istället för att glida tillbaks till bakgrunden och skratta åt kaoset så borde vi vara bybor.
Han tycker att Jockes, Basses, Vicos och mitt röstkaosande är grönande, för vi verkar vara nervösa bybor.

Vilka blir då kvar?

113 och Halo.

113 var med och stökade runt i slutet av förra rundan precis som alla vi andra (och har rent av grönstökat enormt hela spelet). Vem finns det då kvar som Sodivra kan tänka sig bli misstänksam mot?

Halo, som hela spelet kunnat komma undan med saker genom att använda nybörjarkortet.

Halo, som passande nog undvek allt röstkaos i runda 4.

Sista posten Halo skrev i runda 4 var från 13.04 (post 239). Var det inte värt att gå in någon gång och lägga en röst nära slutet? Byn kunde förlora om vi varit tre ulvar - det på gick en episk strid mellan Basse och Sodivra - så det var inte som att det var en oviktig eller trist runda.

Det som är skumt med detta är ju att Halo annars har varit aktiv i resten av spelet - inklusive nuvarande rundan - men i ett av spelets mest kritiska ögonblick är han borta. Var det för läskigt att som ulv påminna oss att du existerade eftersom rösterna kunde hamna var som helst?

Visst, Sodivras post jag citerar är från fem minuter innan rundan skulle avslutas, men jag tror få av oss var i stånd att se om Halo i sista stund loggade in för att skicka meddelande till Vimes och sedan logga ut igen.

Röst: Halo

Du har skrivit att Jocke och 113 kan vara ulvar, Halo, och att vi skall nysta mer i detta. Kan inte du nysta lite? Vad tycker du - egentligen - om Jocke och 113?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Halo77;n250906 said:
Jag vet alvarligt talat inte. Är det en bra ide? Men ok

Röst .113
Haha ja jag trodde ju iofs att du som bybo tyckte jag hade en bra poäng och skulle rösta Jocke ;)

Men som sagt det blir iaf ett intressant drev
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
.113;n250912 said:
Haha ja jag trodde ju iofs att du som bybo tyckte jag hade en bra poäng och skulle rösta Jocke ;)

Men som sagt det blir iaf ett intressant drev
Alla kan ju inte rösta på Jocke
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
LJSLarsson;n250910 said:
Sitter och funderar på varför Sodivra valdes denna runda.

I början av spel har ulvarna mer svängrum och kan unna sig att ta folk även om det finns andra bybor som för tillfället råkar vara på rätt spår, men senare in i spelet är det jobbigare att göra det valet. Man vill inte i slutet av spelet att byborna skall gilla varandra och ha onda ögon mot de som är i ulvlaget.

Sodivra var under en stor del av rundan ute efter Basse/Jocke/Lukas, men backade sedan eftersom Basse arbetat så hårt för att gröna sig. Eller snarare för att Basse till slut gav upp att övertyga Sodivra i inlägg 232:



Sodivra gav med sig efter detta eftersom Basse fortfarande hade en ulvseger inom räckhåll (genom att bara övertyga en bybo att rösta på Sodivra och vinna spelet om de var tre ulvar).

(Nu vet vi ju att det antagligen bara var två ulvar bland de tre som röstade på Sodivra, men de lät säkra så Basse behövde ändå fortfarande få med sig "en bybo till".)



Var det därför Basse som nattmördade Sodivra för att han inte skulle ta upp sitt Basse-case igen och para ihop honom med någon ny?

Jag tror inte det.

Vi antar nu att det är två ulvar (i och för sig verkar knappt någonting omöjligt längre i detta spel, så varför inte en ensam ulv?), så ulv-Basse hade inte segern inom räckhåll den rundan. Man skulle kunna tänka att det var därför han gav sig - att han visste att han skulle behöva överleva nästa runda också och att allt förtroende skulle varit borta efter att ha lyckats bli av med Sodivra. Men trots det skulle det varit en enorm triumf för ulv-Basse att få ut Sodivra, trots att han själv skulle ha blivit utröstad för det sedan.

Och jag kan inte tänka mig att en ulv - som bara behöver få en person till att rösta på Sodivra - tänker "äsch, jag provar att ge mig - det kommer säkert få Sodivra att vända helt om'. Det kunde därför knappast vara en ulvstrategi att ge upp precis när han gjorde.

Så jag vidhåller att Basse fortfarande är mindre röd än lågflygarna Jocke och Vicotnik.

Och kommer ni ihåg en av de sista sakerna Sodivras skrev i förra rundan?



Han tycker att Jockes, Basses, Vicos och mitt röstkaosande är grönande, för vi verkar vara nervösa bybor.

Vilka blir då kvar?

113 och Halo.

113 var med och stökade runt i slutet av förra rundan precis som alla vi andra (och har rent av grönstökat enormt hela spelet). Vem finns det då kvar som Sodivra kan tänka sig bli misstänksam mot?

Halo, som hela spelet kunnat komma undan med saker genom att använda nybörjarkortet.

Halo, som passande nog undvek allt röstkaos i runda 4.

Sista posten Halo skrev i runda 4 var från 13.04 (post 239). Var det inte värt att gå in någon gång och lägga en röst nära slutet? Byn kunde förlora om vi varit tre ulvar - det på gick en episk strid mellan Basse och Sodivra - så det var inte som att det var en oviktig eller trist runda.

Det som är skumt med detta är ju att Halo annars har varit aktiv i resten av spelet - inklusive nuvarande rundan - men i ett av spelets mest kritiska ögonblick är han borta. Var det för läskigt att som ulv påminna oss att du existerade eftersom rösterna kunde hamna var som helst?

Visst, Sodivras post jag citerar är från fem minuter innan rundan skulle avslutas, men jag tror få av oss var i stånd att se om Halo i sista stund loggade in för att skicka meddelande till Vimes och sedan logga ut igen.

Röst: Halo

Du har skrivit att Jocke och 113 kan vara ulvar, Halo, och att vi skall nysta mer i detta. Kan inte du nysta lite? Vad tycker du - egentligen - om Jocke och 113?
Jag var lite väl säker på att Lukas var ulv helt enkelt, mest med tanke på hans utrustning av Mukwa i R3. Skrev visserligen inget i slutändan av rundan men jag bevakade ifall nån skulle komma på något bättre. Men det såg ut som att Lukas skulle åka ut så jag höll kvar min röst där. Det ångrar jag sk idag.

Vad jag anser om Jocke och .113? Jag vet inte men jag är inställd på att minst en av dem är ulv.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Är det redan tre på Jocke?

Ny regel, den som inte väljer mig eller Jocke blir Det nya drevet. Det är fan dags Sätta lite press. Inget mer fegt skitspel nu. Och nu får fan byn hjälpa till här. ALLA BYBOR röstar mig eller Jocke, om någon inte gör det hänger vi dem. Då tvingar vi ulvarna ta ställning
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
.113;n250917 said:
Är det redan tre på Jocke?

Ny regel, den som inte väljer mig eller Jocke blir Det nya drevet. Det är fan dags Sätta lite press. Inget mer fegt skitspel nu. Och nu får fan byn hjälpa till här. ALLA BYBOR röstar mig eller Jocke, om någon inte gör det hänger vi dem. Då tvingar vi ulvarna ta ställning
Så är ni bybo är det bara ta tummen ur arslet och se till att vi fixar det här nu
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
113 betetedde sig väldigt skumt i R4 men det kan ju förstås ha varit rena stolligheter&misstag.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Halo77;n250919 said:
113 betetedde sig väldigt skumt i R4 men det kan ju förstås ha varit rena stolligheter&misstag.
Om du menar med Vicotnik osv så var jag trött och iofs kunde jag ju skylla på det som ulv men varför gå på Han plötsligt av alla om jag var ulv? Fanns ju lättare mål
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
.113;n250917 said:
Är det redan tre på Jocke?

Ny regel, den som inte väljer mig eller Jocke blir Det nya drevet. Det är fan dags Sätta lite press. Inget mer fegt skitspel nu. Och nu får fan byn hjälpa till här. ALLA BYBOR röstar mig eller Jocke, om någon inte gör det hänger vi dem. Då tvingar vi ulvarna ta ställning
Jag håller dig för grön och har inget emot att följa din plan, och kommer rösta på Jocke i så fall, men jag vill gärna pressa Halo en stund till. Att låsa sig redan nu kan skada byn eftersom vi antagligen kommer behöva fånga en ulv i nästa runda också.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
.113;n250920 said:
Om du menar med Vicotnik osv så var jag trött och iofs kunde jag ju skylla på det som ulv men varför gå på Han plötsligt av alla om jag var ulv? Fanns ju lättare mål
Jo Sodivra förstås men vad vet du om Vicotnic? Varför ville du vi skulle hänga honom
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Halo77;n250916 said:
Jag var lite väl säker på att Lukas var ulv helt enkelt, mest med tanke på hans utrustning av Mukwa i R3. Skrev visserligen inget i slutändan av rundan men jag bevakade ifall nån skulle komma på något bättre. Men det såg ut som att Lukas skulle åka ut så jag höll kvar min röst där. Det ångrar jag sk idag.

Vad jag anser om Jocke och .113? Jag vet inte men jag är inställd på att minst en av dem är ulv.
Så minst av Jocke och 113 är ulv? Ingen är mer ulvig än den andre?

Kan du rangordna de som är i spel, vilka som är mer eller mindre gröna och röda?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
LJSLarsson;n250871 said:
Anser du fortfarande är Vicotnik är röd, eller skrev du bara så för att han röstade på dig?

Om Vicotnik är röd, vem är ulv tillsammans med honom?

Röst: Jocke
Jag skrev det när jag trodde att Sordiva var röd. Jag kan inte säga att V är lika röd som en tomat målad i falu rödfärg längre, men han ligger långt upp på min lista över ulvar.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Vicotnik;n250874 said:
Du skriver detta i slutet av förra rundan och det första du gör är att du röstar på basse, vore det inte rimligare att lägga din röst på mig efter ett sånt uttalande?
Jag röstade på basse för att jag, som jag var inne på förra rundan tycker att om Sordiva var grön då ökar chansen att basse är röd. Och så vidare ulvarna inte nattmördade sin egen ulv i någon slags sjukt, sjukt spel så är Sordiva grön. (vi får ju inte information om de nattmördades färg, så det är ju möjligt, men osannolikt).
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
.113;n250903 said:
Ska vi Sätta mig och Jocke som drev då så måste ulvarna välja :)
Om du är grön är det här en jättedålig ide och den kommer inte hjälpa oss att fånga ulvar.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Finns det någon slags case mot mig eller 113? Jag känner mest att jag har blivit utpekat som ulv för att 113 har sagt det så många gånger att folk fått för sig att det är sant. Jag har inte spelat konstigt, sagt konstiga saker eller på något sett bettet mig på något annat sett än det jag tydligt har berättat att jag ska bete mig på. Jag håller med om att det inte är så att jag vart den bästa av bybor, men de senaste dagarnas aktivitet från mig gör att jag till och med börjar känna att den här iden om att jag är lågflygare inte är sann längre, utan bara något som finns i folks huvuden.

Om vi ska hänga mig vill jag veta varför. Alltså riktiga anledningar inget "du är ulv". Jag vet att jag inte är ulv. Spelets ulvar vet att jag inte är ulv (men de kommer såklart att säga motsatsen).

Samma med 113. Varför ska han åka? Vad finns det i det?
 
Top