Nekromanti Mäster Ulv - Runda 5

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Jaha, jag får det fan inte att gå ihop. Och det är ulvigt, jag vet. Men mina tankar går runt hela tiden. Mycket handlar om att jag inte vet var jag ska börja: vilken premiss är bra att utgå från?

1. Att vi kan identifiera ulvar via utröstningarna
2. Att valet av kandidater till nattmord är en tell
3. Hur folk har varit aktiva
4. Graden av aktivitet
5. Resonemangens kvaliteter
6. Viljan att hjälpa till
7. Graden av desperation
8. Kommunikationen mellan deltagarna
9. Genom att spekulera kring spelupplägget
10. Relationer till varandra sedan tidigare
11. Genom att betona spelarnas tidigare erfarenhet och deltagande i varulvsspel
12. Annat

I min (sjuka, ja ni har ju sett) värld är det större chans att fånga ulvar med hjälp av punkt 11, och därefter punkt 4, 6, 7 och till viss del 8. Men det är ju jag det.

Jag ser att många hänger upp sig på små konstigheter, som Halos frågor kring .113:s resonemang kring varför han skulle bli nattmördad. Det är inget fel i sig, men jag vetetusan om jag är en bra ulvjägare genom att göra så. Samtidigt så är det skönt att se andra spelare vara på hugget.

Jag skulle vilja komma fram till något smartare, något som verkligen skiljer ulvarnas beteende från bybornas. Jag har inte riktigt fått fatt i det ännu, men fnular hela tiden.

Några grejer som snurrar lite mer intensivt än allt annat:

Tänk om vi har med EN ulv att göra! Jag har hela tiden tänkt att det är galenskap, men inser nu att en effektiv poäng med att vara ensam ulv är att det blir väldigt svårt att analysera spelet eftersom inga ulvar behöver rädda varandra. Jag får intrycket att utröstningarna har stått mellan gröna alternativ, vilket gör att när vi utgår från utröstningar som någon sorts "tell-maker" så hittar vi rödande beteende hos bybor. Lite cred för det här ska Halo ha som var kritisk till idén om att vi ska skapa drev mot en tänkt ulvatrio. I så fall kanske vi aldrig har fått se en ulv behöva försvara sig (och därmed eventuellt blotta sig och göra misstag).

Den enda av oss (?) som har resonerat kring en möjlig ensam ulv är Halo 77. Du får gärna utveckla det resonemanget!

Jockes resonemang kring detta gör mig fundersam:

Jocke said:
Och så vidare ulvarna inte nattmördade sin egen ulv i någon slags sjukt, sjukt spel så är Sordiva grön. (vi får ju inte information om de nattmördades färg, så det är ju möjligt, men osannolikt).
Är det där resonemanget jättesmart eller bara jätteudda? Om jag ska haka på så offrar alltså ulvarna i så fall en ulv därför att de tycker att drevet mot Lukas är för starkt och inte går att vända utan att få blickar på sig. Samtidigt så inser de att de kan vinna nästa runda med bara två ulvar vs fyra bybor. Och vem startade drevet? Jag. Efter Sodivras uppmaning att Lukas var mer misstänkt än Jocke.

Det där är värt att fundera vidare kring.

Men först vill jag höra Halo77.s tankar kring en eventuell ensam ulv.

RÖST: Halo 77
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,046
Location
Sthlm
Det är nog bara en hang up jag har på att det inte står färg på de nattmördade.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Halo77;n250923 said:
Jo Sodivra förstås men vad vet du om Vicotnic? Varför ville du vi skulle hänga honom

jag minns inte, det var nått han gjorde som gjorde att jag tyckte han var ulvig.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jocke;n250936 said:
Om du är grön är det här en jättedålig ide och den kommer inte hjälpa oss att fånga ulvar.

Varför inte? det är ju iaf en jävla plan, istället för att halva byn inte gör ett skit? Just nu så händer inte ett skit, vi röstar ut bybor för det går inte få en känsla för något i detta spel eftersom ulvarna inte ens behöver kämpa. Det här är den ultimata ulvbyn, vi fucking suger. Hårt.

Byn måste rösta ihop, det kan inte vara 7 drev på gång, det måste spetsas till så att man får folk att välja sida osv

Det var så jag kunde se redan första rundan att det var 2 gröna på väg till hängning. Det är magkänslan man kan få när man känner att något är fel.

När typ 4-5 bybor spelar så lite att man inte vet vad de håller på med efter flera dagar, då är det dåligt. Det är dåligt för byn. Det är dåligt AV byn. Inte bara av de spelarna, för shit happens och livet kommer emellan ibland så är det.

Men övriga byn som LÅTER dem vara helt tysta och komma undan med det, de suger lika hårt.




För det finns alltid information att få av spelet. Ok, spelare X är tyst, vi börjar rösta på den. Ok det va bybo. Shit. Då kollar man, VEM startade det? var det en ulv eller bybo och varför? Mest troligt bybo, eller så är det svårt avgöra.

Sen kollar man, vem hoppar på? jo, nästa som hoppar på är 99% bybo i de flesta fall eftersom ulvarna inte vill riskera något ännu. Nummer 3-4 däremot börjar var risk för ulvar som hoppar på.

Vem vill INTE hoppa på?

osv. Det ger info.


Att låta spelare vara tysta, att inte spela själv, att låta byn rösta som ett gäng krattor (me included) är inte bra.

Vi har gett ulvarna vinsten. Vi har ingen chans just nu. Om vi inte tar oss i kragen och börjar spela tillsammans är det redan över. För som det är just nu finns det INGEN information vi får som ger ett skit. 99% av all bullshit vi fångar just nu är saker som lika gärna varenda bybo skulle kunna säga. Det ger inget.

Den stora frågan är, bybor, vill ni vinna eller förlora?


För även en dålig röstning TILLSAMMANS ger mer än en skitröstning utspridd över hela landet.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jocke;n250941 said:
Finns det någon slags case mot mig eller 113? Jag känner mest att jag har blivit utpekat som ulv för att 113 har sagt det så många gånger att folk fått för sig att det är sant. Jag har inte spelat konstigt, sagt konstiga saker eller på något sett bettet mig på något annat sett än det jag tydligt har berättat att jag ska bete mig på. Jag håller med om att det inte är så att jag vart den bästa av bybor, men de senaste dagarnas aktivitet från mig gör att jag till och med börjar känna att den här iden om att jag är lågflygare inte är sann längre, utan bara något som finns i folks huvuden.

Om vi ska hänga mig vill jag veta varför. Alltså riktiga anledningar inget "du är ulv". Jag vet att jag inte är ulv. Spelets ulvar vet att jag inte är ulv (men de kommer såklart att säga motsatsen).

Samma med 113. Varför ska han åka? Vad finns det i det?


Vad finns det i att någon annan åker ? Vi vet ju inte ett skit eftersom alla får rösta hur fasen de vill, vi har inte ens haft bra drev än. Du säger du inte är lågflygare, men vad har du postat för högflygar poster då? det är inte mängd som räknas, det är kvaliten.

Helt ärligt så är det bara 2 spelare som faktiskt presterat på riktigt i detta spel och det är basse och sordiva med sina cases mot varandra. Som de sen släppt.

Jag har av och till presterat lite, men i övrigt är jag inte mycket mindre lågflygare än du eller många andra.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det räcker liksom inte att säga "din plan suger" och sen inte göra något. Vafan är det liksom, allt är bättre än att ligga och ruttna och självdö. Vi förlorar just nu utifall ni inte märkt det ;)

5 mot 3, halva byn har redan dött
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Ok 113, jag är redo att köra på din plan. Halo verkar ändå inte så sugen på att svara mer.

Röst: Jocke
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,046
Location
Sthlm
Ja. Jag har ju sagt att det jag egentligen vill göra är att rösta ut basse. Om sordiva är grön bör basse vara röd.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Hm.

Vad tror ni om att be alla skriva vilka ulvfångarmetoder som fungerar bäst? I min hjärna så skulle en sådan uppmaning tvinga ulvarna/ulven att spekulera kring ett upplägg och därmed eventuellt blotta sig? Se min post ovan.

Jag menar alltså att en ulv helst inte vill att det ska komma fram att hen slumpade sina medulvar/medulv tex.

Det här drevandet – är det särskilt farligt för en ulv? Tvingar det fram ulven/-arna? Om tex både Jocke och .113 är bybor, vad ger då en sådan manöver?

Jag vill att ni hjälper mig att tänka här! Givetvis kommer en ulv ljuga eller bli passiv, men då har vi åtminstone tvingat fram detta!

---

Tillsvidare är jag solidarisk med .113:s förslag och röstar på Jocke som i mina ögon ter sig mer ulvig än .113.

RÖST: Jocke
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Jocke said:
Ja. Jag har ju sagt att det jag egentligen vill göra är att rösta ut basse. Om sordiva är grön bör basse vara röd.
Det där är fel, för jag är bybo. Fundera i stället på vad det innebär att två bybor ställdes mot varandra. Hur tog ulvteamet/ulven det? Var de extra aktiva eller passade de på att gömma sig i bakgrunden?
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
LJSLarsson;n250929 said:
Så minst av Jocke och 113 är ulv? Ingen är mer ulvig än den andre?

Kan du rangordna de som är i spel, vilka som är mer eller mindre gröna och röda?
Okej här är min lista:

1. 113
1. Jocke
3. Basse
4 LJS
5. Vicotnic
6. Halo

Dock så innebär den teori (se mina tidigare inlägg denna runda) som ligger till grund för mina misstankar mot 113 och Jocke att den ene är röd och den andre grönas. Min röst ligger just nu på 113 men det kan mycket väl bara Jocke som är ingen av de två.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Vi får skilja på sånt vi tror och sånt vi VET. Vad är hårda fakta?

Att de som är utröstade är gröna.
Att mäster ulv fick välja förmågor
Att Mäster ulv fick värv ulv

Jag tycker att vi ska resonera kring detta. Det borde tvinga fram något från ulven/ulvteamet.

1. Vad är bra/dåligt med att värva ulvar?
Kan det vara så att det är Halo 77 vs resten? Halo 77 känner ingen och litar inte heller på någon. Han tänker att det här ska bli som ett varulvsspel IRL, fattar inte hur långa rundorna kommer vara och tänker att det borde gå att vinna som ensam ulv.

Eller så är det två ulvar. Men vilka borde då hamna i par? Jag tänker mig (med bias förstås) att:
Vicotnik+LJS
Jocke+Vicotnik
Jocke+LJS

De jag utelämnar är .113 och mig själv (jag är ju grön). .113 har jag ingen koll på. Vem skulle du värva om du vore Mäster Ulv .113?

Kan inte hitta någon bra förklaring till varför tex Halo 77 skulle värva Vicotnik/Jocke/.113/LJS. Bara på chans? Njae, känns för risky.

Hm.

2. Vem väljer vilka förmågor?
Vi har i nuläget två ulvar. Om vi utgår från att det har varit två ulvar hela tiden, vem ahde valt så här? LJS har pratat om att det är tänkbart med två ulvar. Är LJS en ulv som berättar sanningen eller är han en bybo som gissar? LJS! Vad är fördelen med att vara två ulvar istället för tre?

3. Vad kan vi dra för slutsatser av följande röstmönster, givet att vi kan sätta in gröna spelare i det hela?
(Från Sordivas post i R4)

00:27 Sodivra postar en låååång analys av Basse och röstar Basse
Mukwa (1) Basse
Empiricus (1) Lukas
Basse (5) .113, Vicotnik, Halo, LJSLarsson, Sodivra
Jocke (1) Mukwa
Lukas (2) Empiricus, Jocke

Här ser det alltså inte ut att vara något tvivel om att Basse ska dingla. Sedan händer inget resten av dagen.

19:58 Mukwa röstar .113
Mukwa (1) Basse
Empiricus (1) Lukas
Basse (5) .113, Vicotnik, Halo, LJSLarsson, Sodivra
Lukas (2) Empiricus, Jocke
.113 (1) Mukwa

21:08 LJSLarsson röstar Mukwa. Allt händer i sista timmen. Larsson börjar med att jämna ut balansen något.
Mukwa (2) Basse, LJSLarsson
Empiricus (1) Lukas
Basse (4) .113, Vicotnik, Halo, Sodivra
Lukas (2) Empiricus, Jocke
.113 (1) Mukwa

21:16 .113 röstar Mukwa. Avslutas rundan nu så kommer Mukwa åka ut.
Mukwa (3) Basse, LJSLarsson, .113
Empiricus (1) Lukas
Basse (3) Vicotnik, Halo, Sodivra
Lukas (2) Empiricus, Jocke
.113 (1) Mukwa

21:17 Mukwa röstar Jocke
Mukwa (3) Basse, LJSLarsson, .113
Empiricus (1) Lukas
Basse (3) .113, Vicotnik, Halo, Sodivra
Lukas (2) Empiricus, Jocke
Jocke (1) Mukwa

21:24 Empiricus röstar Basse. Avslutas rundan nu så kommer Basse åka ut.
Mukwa (3) Basse, LJSLarsson, .113
Empiricus (1) Lukas
Basse (4) Vicotnik, Halo, Sodivra, Empiricus
Lukas (1) Jocke
Jocke (1) Mukwa

21:30 Jocke röstar Mukwa. Avslutas rundan nu så kommer Mukwa åka ut.
Mukwa (4) Basse, LJSLarsson, .113, Jocke
Empiricus (1) Lukas
Basse (4) Vicotnik, Halo, Sodivra, Empiricus
Jocke (1) Mukwa

21:59 Lukas röstar Mukwa. Och gör det därmed omöjligt för Mukwa att rädda sig själv.
Mukwa (5) Basse, LJSLarsson, .113, Jocke, Lukas
Basse (4) Vicotnik, Halo, Sodivra, Empiricus
Jocke (1) Mukwa

22:00 Mukwa röstar Basse
Mukwa (5) Basse, LJSLarsson, .113, Jocke, Lukas
Basse (5) Vicotnik, Halo, Sodivra, Empiricus, Mukwa
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Som jag tolkar den där röstningen i R3 så stod alltså egentligen valen bara mellan gröna bybor. Hur resonerar ulvarna/ulven då? Ligger de stilla och rullar tummarna eller kommer de med vaga argument för att rösta?

(Ska gå tillbaka till R3 och kolla)
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Intressant nog så röstar 4 av oss 6 kvarvarande spelare på Mukwa i R3. Vad betyder det?
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Basenanji;n251005 said:
Vi får skilja på sånt vi tror och sånt vi VET. Vad är hårda fakta?

Att de som är utröstade är gröna.
Att mäster ulv fick välja förmågor
Att Mäster ulv fick värv ulv

Jag tycker att vi ska resonera kring detta. Det borde tvinga fram något från ulven/ulvteamet.

1. Vad är bra/dåligt med att värva ulvar?
Kan det vara så att det är Halo 77 vs resten? Halo 77 känner ingen och litar inte heller på någon. Han tänker att det här ska bli som ett varulvsspel IRL, fattar inte hur långa rundorna kommer vara och tänker att det borde gå att vinna som ensam ulv.
Jag skulle ha valt två extra ulvar på måfå. Hade inte valt att vara ensam ulv men kan helt klart tänka mig att en vinst som ensam ulv skulle vara väldigt EPISK.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Kom och tänka på detta om ensam jycke igen. Om vi missar igen och en bybo dödas så är det bara en runda kvar med 3 bybor och 1 Mäster ulv. Det skulle kanske kunna föklara uteblivet nattmord tur 1 eftersom en ensam Mäster ulv skulle vilja ha ett jämnt antal spelare kvar i sista rundan för att maximera vinsten.

En ensam mäster ulv skulle kunna valt: Nattmord, rollblock och ingen siare.

Detta är dock så extremt far fetched att jag inte tror på det själv, men utesluter inte möjligheten.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Basenanji;n251002 said:
Hm.

Vad tror ni om att be alla skriva vilka ulvfångarmetoder som fungerar bäst? I min hjärna så skulle en sådan uppmaning tvinga ulvarna/ulven att spekulera kring ett upplägg och därmed eventuellt blotta sig? Se min post ovan.

Jag menar alltså att en ulv helst inte vill att det ska komma fram att hen slumpade sina medulvar/medulv tex.

Det här drevandet – är det särskilt farligt för en ulv? Tvingar det fram ulven/-arna? Om tex både Jocke och .113 är bybor, vad ger då en sådan manöver?

Jag vill att ni hjälper mig att tänka här! Givetvis kommer en ulv ljuga eller bli passiv, men då har vi åtminstone tvingat fram detta!

---

Tillsvidare är jag solidarisk med .113:s förslag och röstar på Jocke som i mina ögon ter sig mer ulvig än .113.

RÖST: Jocke


poängen är att det är sånt vi sysslat med lite halverst fram till nu. Jag kan säga så här: Basse, nu ger du mig det bästa sättet att fånga ulvar på. Sen kan du välja om du svarar eller inte. I vilket fall så säger det inget, för byborna svarar inte heller så du behöver ändå inte svara.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Halo77;n251004 said:
Okej här är min lista:

1. 113
1. Jocke
3. Basse
4 LJS
5. Vicotnic
6. Halo

Dock så innebär den teori (se mina tidigare inlägg denna runda) som ligger till grund för mina misstankar mot 113 och Jocke att den ene är röd och den andre grönas. Min röst ligger just nu på 113 men det kan mycket väl bara Jocke som är ingen av de två.


Skulle inte du komma med ett case mot mig? gjorde du det?

För jag har liksom svårt att se logiken i att sätta mig längst upp.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jocke;n250935 said:
Jag röstade på basse för att jag, som jag var inne på förra rundan tycker att om Sordiva var grön då ökar chansen att basse är röd. Och så vidare ulvarna inte nattmördade sin egen ulv i någon slags sjukt, sjukt spel så är Sordiva grön. (vi får ju inte information om de nattmördades färg, så det är ju möjligt, men osannolikt).

jag har kollat. nattmördad sordiva är bybo. Så... lägg ner.
 
Top