Varulv Mäster Bybo: Byrådet - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,681
Jag vill också se @RasmusL i spel. Jan är absolut en viktig kugge och det blir sjukt jobbigt om han drar igång värsta försvaret i morgon.

Kom igen nu Rasmus, join the party!

Röst: @RasmusL
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Hmm Sidd är igång - bra! Me du är aningen mindre fladdrig än vanligt - det kommer Bonker ha med på rödlistan.

För att svara på ett par av dina inlägg så - jag svarade på Vimes fråga om vem jag var mest rädd för osv, egentligen av samma anledning som du vill hänga Lågflygare, byn måste ha aktivitet. Som ulv hatar jag när det skrivs och jag bes att svara på den ena oväsentligheten efter den andra. DÄRFÖR är det bra med såna frågor.


Jag är helt övertygad om att vi får diskutera spelupplägg men bör väl undvika att prata om Pösmunkarnas val (ja Mästerbybo alltså)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,681
Sedan om vad vi kan och inte kan göra: det finns inte så mycket att leka med här (vilket jag gillar), men det är alltså bekräftat av SL att vi har två ulvar i spel som jag tänker mig kan kommunicera med varandra. De vill inte bli utröstade (duh).

Därför är det bra att som Vimes föreslår, dra upp damm.

Det vi som by vill är att ulvarna ska göra bort sig genom att de inte vågar skicka misstankar mot varandra samt försvara sig vildsint när de hamnar under snaran. Liksom, en bybo kan ju offras för den goda saken, men i det här spelet vill inte ulvarna bli utrustade. Två ulvar mot sju bybor är kämpiga ulv-odds.

Så jag föreslår att vi fortsätter pressa varandra, röstar aktivt och hela tiden motiverar våra röster tydligt.

Bread'n'butter-spel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,681
Sedan är förstås Vimes så slug och erfaren att han lätt kan föreställa en bybo genom stt föreslå "dammuppviftande". Dvs, att han föreslår det är inte grönande, men att folk pratar är generellt sett bra för byn.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,681
Min autocorrect är med på Team Ulv förresten.

Denna teknikskit!
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Så jag föreslår att vi fortsätter pressa varandra, röstar aktivt och hela tiden motiverar våra röster tydligt.

Bread'n'butter-spel.
Fast alla måste ju hålla med om att R1-röster överlag är dåligt motiverade varför jag inte hänger upp mig nämnvärt på @Khans tidiga röst på Vimes, man måste ju börja nånstans och det var väl mer av en sparka-igång en med(eller mot)spelare. Vimes gjorde samma sak med mig bl.a.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,661
Location
Oktoberlandet
Hmm Sidd är igång - bra! Me du är aningen mindre fladdrig än vanligt - det kommer Bonker ha med på rödlistan.

För att svara på ett par av dina inlägg så - jag svarade på Vimes fråga om vem jag var mest rädd för osv, egentligen av samma anledning som du vill hänga Lågflygare, byn måste ha aktivitet. Som ulv hatar jag när det skrivs och jag bes att svara på den ena oväsentligheten efter den andra. DÄRFÖR är det bra med såna frågor.


Jag är helt övertygad om att vi får diskutera spelupplägg men bör väl undvika att prata om Pösmunkarnas val (ja Mästerbybo alltså)
Mindre fladdrig: Kan vara att jag (av nån larvig anledning) tvingade mig själv att inte kaosa första dagen och då i stället samlade ihop lite mer i mitt första inlägg.
Nu jäklars ska det fladdras!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,466
Jag tror vi behöver börja i det här med om: Vad får vi skriva om? Vad får vi gräva om och lista ut?

Hjälp till om detta👍
Allt vi får säga om spelupplägget är redan sagt: vad som gäller med siaren (där jag menar att hen helst ska undvika att claima om hen inte är på väg mot galgen eller om vi är i R3).

Sen finns det ju inget mer att gaffla om.

Vi kan ju inte ens kommentera Mäster-valen (vilket flera av oss redan gjort lite oförsiktigt) utan att faktiskt bryta mot regel 8. (Säger man, som jag gjort, att Mästrarna har gjort ett dåligt setupdrag har jag ju sagt något om min egen relation till mäster-rollen och alltså eventuellt brutit mot regel 8).

Det finns helt enkelt nada vi kan göra med speluppläggsdiskussioner.

Det betyder att vi i R1 kommer tugga luft. Det får vara så. I senare rundor kommer det vara annorlunda, och förhoppningsvis kan vi säga något om lufttuggandet när vi fått lite mer hård information att jobba med. Men nu, här i R1, är det lufttuggande.

---

Det sagt tycker jag Sidds inlägg här varit rätt bra. Så jag byter röst.

Röst: @RasmusL

Känns som om vi har guldläge för din spelstil nu Rasmus. In och vispa upp grädden! Kanske blir det en liten smörgås som flyter upp till ytan!?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
En bybo som härjar runt och vevar med analyser till höger och vänster brukar ju riskera att nackas av byn efter ett par drev mot oskyldiga bybor.
Som ulv är det ju också rödping att skjuta ut nåbn som drevat mot medlemmar i ulvlaget.
Tror du spelar upp risken att aktiva spelare blir utröstade på löpande band. Möjligt att fler vill kolla upp dessa, till exempel om du är siare att du gärna vill gröna någon veteran som hjälper till och därmed även får fram ifall det skulle vara så att denna är ulv. Finns det många förmågor i spelet kan det förstås bli rörigt men tror i grunden inte att din huvudtes stämmer.
Sen har vi ju inte överdrivet många rundor på oss. Klart som tusan att det mitt i spelet eller mot slutet kan hända alla möjliga saker om alla spåren hittills har varit felaktiga och det finns spelare som har drivit på i dessa riktningar.
Det är väl snarare lågflygare som byn upplever inte hjälper till som förr eller senare nackas.

Min tes bygger jag på magkänslan som säger att spelare som Vimes och Basse ofta blir nattmördade tidigt eller har jag dribblat bort mig totalt? Stämmer det inte att dessa ofta är ett target för ulvarna?
Så varför det? Jo för att ondingarna vill plocka bort dom starkaste pjäserna först. Att inte tycka det lutar i mina ögon åt det mer ulviga hållet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,466
Okej, det här är lite OT (inget är OT i varulvsspel, @Vimes !):

Jag är inte så förtjust i regler likt regel 8. Det blir en massa gränsdragningsproblematik runt det. Jag gillar idéen bakom Martins steupdrag, och jag fattar grejen med att inte vilja att alla Mästrar claimar och grönar sig själva, men jag hade nog gillat den här designen bättre:

2-4 Mästrar. Slumpat. Mästrarna vet inte själva hur många de är. Men ulvarna vet! Och sedan helt öppet att prata om mästrarnas setupdrag i tråden.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Tror du spelar upp risken att aktiva spelare blir utröstade på löpande band. Möjligt att fler vill kolla upp dessa, till exempel om du är siare att du gärna vill gröna någon veteran som hjälper till och därmed även får fram ifall det skulle vara så att denna är ulv. Finns det många förmågor i spelet kan det förstås bli rörigt men tror i grunden inte att din huvudtes stämmer.
Sen har vi ju inte överdrivet många rundor på oss. Klart som tusan att det mitt i spelet eller mot slutet kan hända alla möjliga saker om alla spåren hittills har varit felaktiga och det finns spelare som har drivit på i dessa riktningar.
Det är väl snarare lågflygare som byn upplever inte hjälper till som förr eller senare nackas.

Min tes bygger jag på magkänslan som säger att spelare som Vimes och Basse ofta blir nattmördade tidigt eller har jag dribblat bort mig totalt? Stämmer det inte att dessa ofta är ett target för ulvarna?
Så varför det? Jo för att ondingarna vill plocka bort dom starkaste pjäserna först. Att inte tycka det lutar i mina ögon åt det mer ulviga hållet.
Grattis du vinner 🥇 i svagaste ulvclaim hittills.
”Den som inte tycker som min magkänsla är ulvig”
Som ulv är det gött om det är lugnt i byn, inga drev eller utläggningar om ditten eller datten där man måste hålla koll på precis vad man skriver hela tiden. Det är väl precis därför @Vimes pratar om att sparka upp damm. Därför har jag som ulv valt att skjuta ut en jobbig bybo som drevar och bygger case. Sen passar ju både Vimes och Basse in på ovanstående så vi är ense om att de löper risken att nattmördas. I de partier jag har spelat hamnar alltid den som dragit igång ett drev mot en bybo under lupp rundan efter så nä det är inte bara mot slutet det kan hända. Analysering av hur röster lades R1 är ju för bövelen vissa spelares livsluft.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Grattis du vinner 🥇 i svagaste ulvclaim hittills.
”Den som inte tycker som min magkänsla är ulvig”
Som ulv är det gött om det är lugnt i byn, inga drev eller utläggningar om ditten eller datten där man måste hålla koll på precis vad man skriver hela tiden. Det är väl precis därför @Vimes pratar om att sparka upp damm. Därför har jag som ulv valt att skjuta ut en jobbig bybo som drevar och bygger case. Sen passar ju både Vimes och Basse in på ovanstående så vi är ense om att de löper risken att nattmördas. I de partier jag har spelat hamnar alltid den som dragit igång ett drev mot en bybo under lupp rundan efter så nä det är inte bara mot slutet det kan hända. Analysering av hur röster lades R1 är ju för bövelen vissa spelares livsluft.
Tar dom medaljerna jag får!

Även om jag inte tycker jag förtjänar denna. Är ju ett påstående som min magkänsla bygger på så tror du fastnar vid fel formulering. Medvetet eller omedvetet. Förklarar ganska tydligt vad min känsla bygger på för resonemang. Det bästa hade ju förstås varit att gå tillbaks 20 varulvsspel och analyserat alla som åker men det kommer ju inte hända. Är delvis därför jag ställer ut frågorna för att jag undrar om det är ett dött spår till senare eller ej.

Samtidigt så förstår jag inte riktigt din post som jag dels tolkar som en sågning för att du sedan säger i princip exakt samma som jag redan gjort 🤔
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,661
Location
Oktoberlandet
Jag får typ vinterkräksjukan när folk snackar magkänsla så Octa du är ute på djupt vatten med mumlande om sånt.

Annars så gillarjag förstås inte rösten på @RasmusL men en spelare som lågflyger måste tyvärr ”läggas till handlingarna” då den bara hjälper ulvarna med att inte delta (slösar 1 runda för byn och ger ulvarna 1 gratis nattmord = alltså bara bidrar till att en mer aktiv bybo åker ut), ge svar på tal och försöker gräva fram ulvar osv.

Med det sagt så kan det ju vara bu/bä.

R1killgissar jag på att Rasmus ulvakompis är Impetigo.

Motiverat pga beteende i sina poster första dagen.

Kan bättre än att kliva på mig som först inte skrivit (dock get mer info med emojisar än halva gängets poster), smörar för Basse och Vimes (nattmordskandidater) och drevar med mest brus mot Octagonal. Drar en grön-röd-lista väldigt tidigt utan substans.

Övrigas poster visar mer grönt även fast jag tvekar angående ett val av ställninngstagande från Khan och Basse.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Tar dom medaljerna jag får!

Även om jag inte tycker jag förtjänar denna. Är ju ett påstående som min magkänsla bygger på så tror du fastnar vid fel formulering. Medvetet eller omedvetet. Förklarar ganska tydligt vad min känsla bygger på för resonemang. Det bästa hade ju förstås varit att gå tillbaks 20 varulvsspel och analyserat alla som åker men det kommer ju inte hända. Är delvis därför jag ställer ut frågorna för att jag undrar om det är ett dött spår till senare eller ej.

Samtidigt så förstår jag inte riktigt din post som jag dels tolkar som en sågning för att du sedan säger i princip exakt samma som jag redan gjort 🤔
Jag sågar delar av din tråd för att jag inte håller med, jag nattmördades R1 i mitt tredje(?) parti kan ju knappast ha varit för att jag var veteran.
Ska inte göra nån jättegrej av det här - det kanske vi får tillfälle att göra i kommande rundor, för att förtydliga tror jag att vi utgår från samma "fakta" nämligen att veteraner/stjärnspelare nattmördas tidigt, du menar att det beror på att de är veteraner jag menar att det beror på att de river runt och håller igång byn, helt enkelt gör livet jävligt mycket svårare för en lågflygande ulv som typ @fjodorsenuba börjar likna mer och mer.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,042
Nu har det hänt grejer!

Välkommen in i matchen @Sidd , bra första post. Kul att du är lite mer dig själv. Känns mer grönt då.

@RasmusL hoppas du har tid att komma in och lämna lite tankar.

Jag måste säga att jag inte spelat så många omgångar av vanligt vanilla ulvjagande här på forumet så jag funderar på hur man sparkar upp damm på rätt sätt, men det är väl bättre att damma fel än att inte damma tänker jag. Att flytta rösten från Sidd till nästa som vi vill genomlysa känns ju bra men jag känner att jag är lite följande om jag hakar på RasmusL tåget. Samtidigt så är det ju att följa principen att rösta på den rödaste, och för mig är lågflygande i R1 så röd man kan bli.

Min grön till rödlista ser nu ut som följande:

fjodorsenuba - lågflygande mellanmjölkbybo
Vimes - jobbar på och är aktiv
Basenanji - saknar lite aktivitet men har inte mycket att analysera på ännu från andra
BiobunkerVII - nafsar på Octagonal, känns mer grön än röd
Octagonal - gör lite maganalyser i R1 och vågar sticka ut, känns grönande, motivera gärna din röst nästa gång du lägger den
Impetigo - petar på Octagonal, önskar lista vilket är bra
Sidd - vaknade tillslut till och började vifta
Khan - lågflygande och får gärna komma med en ny analys nu under dagen.
RasmusL - frånvarande

RasmusL måste in i matchen så vi får stöd till byn.

Röst: @RasmusL
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,661
Location
Oktoberlandet
Nu har det hänt grejer!

Välkommen in i matchen @Sidd , bra första post. Kul att du är lite mer dig själv. Känns mer grönt då.

@RasmusL hoppas du har tid att komma in och lämna lite tankar.

Jag måste säga att jag inte spelat så många omgångar av vanligt vanilla ulvjagande här på forumet så jag funderar på hur man sparkar upp damm på rätt sätt, men det är väl bättre att damma fel än att inte damma tänker jag. Att flytta rösten från Sidd till nästa som vi vill genomlysa känns ju bra men jag känner att jag är lite följande om jag hakar på RasmusL tåget. Samtidigt så är det ju att följa principen att rösta på den rödaste, och för mig är lågflygande i R1 så röd man kan bli.

Min grön till rödlista ser nu ut som följande:

fjodorsenuba - lågflygande mellanmjölkbybo
Vimes - jobbar på och är aktiv
Basenanji - saknar lite aktivitet men har inte mycket att analysera på ännu från andra
BiobunkerVII - nafsar på Octagonal, känns mer grön än röd
Octagonal - gör lite maganalyser i R1 och vågar sticka ut, känns grönande, motivera gärna din röst nästa gång du lägger den
Impetigo - petar på Octagonal, önskar lista vilket är bra
Sidd - vaknade tillslut till och började vifta
Khan - lågflygande och får gärna komma med en ny analys nu under dagen.
RasmusL - frånvarande

RasmusL måste in i matchen så vi får stöd till byn.

Röst: @RasmusL
Hur kan du @fjodorsenuba få dessa kommentarer till motiveringar på oss spelare till en röd-grön-lista?
Fattar faktiskt inte tex hur du kan få Basse grön med dessa motiveringar och Khan röd bara som ett exempel.
Typ alla kommentarer är lika och handlar om hur aktiva vi är - vilket inte säger så mycket alls egentligen.
Jag förstår att ni som är mer gröna här är nöjda och ni som är mer röda kanske undrar men för mig är detta intetsägande.
Fattar ni andra?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,466
Fattar ni andra?
Jag håller med om att det är en helt oskarp och intetsägande grön-röd-lista.

Skulle absolut kunna vara ulvping. Framför allt känns motiveringarna i slutet av listan... märkliga. Sidd placerar alltså långt ner med motiveringen "vaknade tillslut till och började vifta" (?).

@fjodorsenuba, du får gärna kommentera detta. Hur ska listan förstås? När går den från grön till röd?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,681
Ni är nog mycket smartare än jag, men jag ställer inte så höga krav på folks grön-rödlistor och särskilt inte i runda ett.

Tvärtom tycker jag att det är bra med sådana eftersom ulvar (om de ska skriva såna listor) då måste placera sig själva som gröna, vilket på sikt kan bli en besvärande detalj ( i R3 kommer det framstå som misstänkt att person X röstat ut bybor och då kommer motiveringar och gröningar bli komprometterande).

Alternativet att inte skriva listor är ju sämre.

Min lista just nu från grönt till rött:

Basse, bybo
Fjodorsenuba, Biobunker
Sidd, Vimes
Octogonal, Impetigo
Rasmus, Khan
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,042
Eftersom jag inte har gå mycket att gå på än så är listan dels baserad på aktivitet och min uppfattning om hur ni spelar annars. Det är R1 så att kunna utläsa mycket ur inaktiva blir svårt (detta gäller även mig själv). Ja det blir en trist lista håller jag med om men nu har vi något att diskutera.

Att du @Sidd hamnar långt ner är en kombination av att jag inte tycker att du spelar som vanligt än och att jag tycker du ska svinga mer (som du gör nu på mig). Khan har inte gjort något avtryck alls än och är också inaktiv och Basenanji har inte direkt briljerat men känns fortfarande grön i det han gjort hittills.

Tycker det är bra med tugget så fortsätt pusha!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,466
Alternativet att inte skriva listor är ju sämre.
Inget fel på listskrivande, och det är klart att det inte finns så mycket att gå på. Men poängen med att det är bra med listskrivande är ju just att vi kan härja med Fjodor om att hans lista var märkligt motiverad.
 
Top