Varulv Mäster Bybo: Byrådet - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,686
Ok, mina tankar om ulvigheter mm:

Jag är ju oftast skitnervös över Vimes. För att han är bevisat bra på varulvsspel.

Sidd är ju också bevisat bra på varulvsspel men blir som jag ser det lite mera tillknäppt som ulv.

Impetigo tycker jag är sjukt bra överhuvudtaget, så han vore himla jobbig att behöva stångas mot.

Biobunker verkar så klok och sympatisk, vilket får mig att sänka garden. Det ska jag inte göra nu, för senast lyckades Empi lura mig på just det sättet. För övrigt har jag fångat en biobunker som ulv.

Octagonal och Khan har jag helt enkelt dålig koll på.

Rasmus L är ju också en riktig stjärna. Superfarluig som ulv och drivande som bybo. Jag tänker mig att en ulv-Rasmus gärna ligger lågt i början, vilket gör mig sugen att rösta på honom om han inte snart kommer in i spel.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Kul att vara i gång igen!

Rödlistor och drev får bli melodin när vi inte har möjlighet att diskutera spelupplägg. Min rödlista just nu feån rödast till grönast:

Sidd - emojigate

Khan - känns lite som en ulv som spelar lagom förvirrad och hjälpsökande för att inte hållas för farlig.

Bio, Octo, Rasmus - lågflygande

Fjodor - ingen känsla alls än så länge

Vimes - skriver mycket och mycket av det tycker jag är bra. Kan förstås som han själv säger spela ett ulvspel där han försöker ta förarsäte plus förväntas ta det sätet som bybo så kan också känna sig tvingad att vara aktiv även som ulv.

Basse - bybovibbar av senaste inlägget

röst: @Sidd
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,686
Hörni! Jag missade helt Fjodorsenuba! Vår mästerlige spelskapare bakom Alienspelen!

Dåligt av mig!

Fjodor, vad får du för vibbar i spelet? Vem skulle du vilja syna mest just nu?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Hej hallå alla galna varulvspelare, har egentligen inte alls tid ned detta, så det blir ett kort första inlägg ( jobbar ifatt under kvällen )
Det här låter som mitt typ av spel, vanilj med lite twist men inte spel där min hjärna visar brister i att ens fatta upplägget, än mindre bedöma andras spel.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Nu ska det jagas ulvar!
Vi får väl säga att förutsättningarna nu på förhand känns väldigt tuffa och risken finns att vi kommer famla runt i blindo likt mäster ulv spelet. Väldigt lika förutsättningar efter den gångens R1. Stora skillnaden att vi har två vi måste leta reda på istället för en. Nackdelen är förstås att vi har fler motståndare samtidigt som det ger oss en chans att analysera omröstningar och liknande på ett sätt vi inte kunde då. Får vi reda på den ena är det inte alls omöjligt att vi får bra spår för den andra.

Förhoppningsvis kan vi få ut information från vår siare även om den är galen/paranoid/naiv.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Ok, mina tankar om ulvigheter mm:

Jag är ju oftast skitnervös över Vimes. För att han är bevisat bra på varulvsspel.

Sidd är ju också bevisat bra på varulvsspel men blir som jag ser det lite mera tillknäppt som ulv.

Impetigo tycker jag är sjukt bra överhuvudtaget, så han vore himla jobbig att behöva stångas mot.

Biobunker verkar så klok och sympatisk, vilket får mig att sänka garden. Det ska jag inte göra nu, för senast lyckades Empi lura mig på just det sättet. För övrigt har jag fångat en biobunker som ulv.

Octagonal och Khan har jag helt enkelt dålig koll på.

Rasmus L är ju också en riktig stjärna. Superfarluig som ulv och drivande som bybo. Jag tänker mig att en ulv-Rasmus gärna ligger lågt i början, vilket gör mig sugen att rösta på honom om han inte snart kommer in i spel.
Lustigt hur olika man läser folk jag tycker Rasmus vevar och härjar och drar på sig massa heat oavsett lagtillhörighet (förutom när han lajvar att han lajvar och därför inte kan delta)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,471
Förhoppningsvis kan vi få ut information från vår siare även om den är galen/paranoid/naiv.
Om siaren inte nattmördas innan hen claimat sin roll kommer vi i varje fall fått färg på en spelare - siaren själv. Eftersom det finns (33%?) chans att siarens siande också säger något om de som blir siade ska siaren förstås hålla tyst i det längsta med sin roll. Hade vi haft en väktare och en vanlig siare hade jag nog tyckt att siaren hade kunnat claima redan den här rundan, men nu när vi är hårt jävla nerfade av spelupplägget måste siaren hålla tyst till R3 i varje fall. Är det så att siaren är på väg att röstas ut är det förstås värt att köpa sig fri från drevet med ett siar-claim, men det måste vara genomtänkt i så fall.

Men det är också allt vi har att gå på i speluppläggsväg. Ett grönt namn och en liten chans till information om 2 (förhoppningsvis fortfarande levande) spelare i R3.

Jag skulle nog säga att siaren oavsett vilka hen siat och oavsett vilka färger hen fått, ska outa sig i R3 och berätta resultaten. Chansen att vi ska få något vettigt ur själva siarfömågan är liten, men ett grönt namn (siaren själv) i R3 är inte helt tokigt.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Har dålig koll på de flesta spelarna men skulle gissa att dom mer erfarna ligger pyrt till i både omröstningar och nattmord då både med och motspelare är rädda för starka förmågor. Många tänker nog (fullt rimligt) att en gröning som mig själv är lättare att argumentera ner i ett senare skede av spelet ifall det skulle behövas.

Första tanken var att rösta på någon jag spelat med tidigare då det känns lättare än att jaga personer man inte har koll på. Så körde jag förra spelet jag medverkade i och vevade mest mot personer som hoppade på mig först.

Första tanken var att rösta på någon jag spelat med tidigare då det känns lättare än att jaga personer man inte har koll på. Samtidigt är det väl bra att försöka utforska lite.

Röst: @Khan
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Skulle gissa att det kommer finnas mycket att gräva i utifrån vilka som är kvar i spel efter ett par rundor. Vi har ju ingen väktare så ulvarna kommer rimligtvis inte bara försöka utan faktiskt slå ut dom aktiva och erkänt duktiga varulvsspelarna som gräver och är allmänt jobbiga.

Så nån som är aktiv med skarpa analyser men överlever runda efter runda borde enligt denna logiken bli rödare för varför skulle ulvarna låta dessa vara kvar i spel om dom inte är ulvar själva. Vad tänker ni andra om det? Ulvarna kan förstås köra mind-games och plocka bort mindre aktiva eller erfarna först men det känns mindre sannolikt.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Såhär är det: eftersom vi inte får diskutera Mäster Bybo alls har vi exakt inget att gå på vad gäller speluppläggsdiskussion. Vi får försöka sparka upp damm!

@BiobunkerVII, skulle du säga att du är bättre som bybo än som ulv? Vilket ulv-team är du mest rädd för? Om du hade varit ulv själv, vem hade du helst haft som vapendragare?

@Sidd, du har varit aktiv i mitt mycket spännande och utmanande The Tower of Snig, men du har inte skrivit något här ännu. Hur kommer det sig?
Inser att jag missat den här frågan.
Jag tror nog att jag är något bättre som bybo, blir lätt nervig och överarbetar när jag är ulv och hamnar under press. Basse och du är obehagliga så ni skulle utgöra ett jobbigt ulvlag, samtidigt brukar ni bli siade och utröstade ganska tidigt så jag hamnar nog Impetigo och fjodor som värsta team, Impetigo skriver ofta bra och jag tycker han spelar ungefär lika både som ulv och bybo, Fjodor är som Martin och mellanmjölkar sig kvar länge.
Jag hade valt Basse som vapendragare, han åker alltid ut förr eller senare så man kan som lag planera för det. Sen är han skarp och kan få med sig byn i drev.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Skulle gissa att det kommer finnas mycket att gräva i utifrån vilka som är kvar i spel efter ett par rundor. Vi har ju ingen väktare så ulvarna kommer rimligtvis inte bara försöka utan faktiskt slå ut dom aktiva och erkänt duktiga varulvsspelarna som gräver och är allmänt jobbiga.

Så nån som är aktiv med skarpa analyser men överlever runda efter runda borde enligt denna logiken bli rödare för varför skulle ulvarna låta dessa vara kvar i spel om dom inte är ulvar själva. Vad tänker ni andra om det? Ulvarna kan förstås köra mind-games och plocka bort mindre aktiva eller erfarna först men det känns mindre sannolikt.
En bybo som härjar runt och vevar med analyser till höger och vänster brukar ju riskera att nackas av byn efter ett par drev mot oskyldiga bybor.
Som ulv är det ju också rödping att skjuta ut nåbn som drevat mot medlemmar i ulvlaget.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,042
Välkomna in i spelet @Octagonal, @BiobunkerVII och @Impetigo.

Hörni! Jag missade helt Fjodorsenuba! Vår mästerlige spelskapare bakom Alienspelen!

Dåligt av mig!

Fjodor, vad får du för vibbar i spelet? Vem skulle du vilja syna mest just nu?
Ja jag blev lite besviken att flyga under radarn helt :(

Tills Sidd är med i spelet så ligger min röst kvar där. Ovanligt av honom att inte säga något alls om men hålla på att ge tummen upp. Vad är det som händer?
Som vanligt så röstar jag gärna ut inaktiva bybor om vi inte har något riktigt drev att gå på.

Efter Sidd så är det nog Octagonal jag spelat minst med och skulle vilja syna mer men det lär ju antagligen behövas en runda till eller två.

@Vimes jag är benägen att hålla med dig om att siaren kan hålla sig dold till R3, risken vi tar är ju dock att vi aldrig får ut siaren om den blir nattmördad eller utröstad.

Det värsta med Regel 8 är att jag bara kommer på frågor att ställa till Martin3 om Regel 8... o_O
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Första tanken var att rösta på någon jag spelat med tidigare då det känns lättare än att jaga personer man inte har koll på. Så körde jag förra spelet jag medverkade i och vevade mest mot personer som hoppade på mig först.

Första tanken var att rösta på någon jag spelat med tidigare då det känns lättare än att jaga personer man inte har koll på. Samtidigt är det väl bra att försöka utforska lite.

Röst: @Khan
Detta läser jag som att Octo omformulerat sitt inlägg och därmed blir det en märklig upprepning. Resonemanget han för tycker jag inte ska kräva nån omformulering om man skriver det som bybo så det känns rejält ulvigt.

Sen följer han upp resonemaget med en svagt underbyggd röst på Khan, i kombination med ulvpinget ovan pingar det ulvigt att vilja lägga en tidig röst där det finns lite andra blickar riktade (jag misstänkliggjorde khan tidigare).

Röst: @Octagonal
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Detta läser jag som att Octo omformulerat sitt inlägg och därmed blir det en märklig upprepning. Resonemanget han för tycker jag inte ska kräva nån omformulering om man skriver det som bybo så det känns rejält ulvigt.

Sen följer han upp resonemaget med en svagt underbyggd röst på Khan, i kombination med ulvpinget ovan pingar det ulvigt att vilja lägga en tidig röst där det finns lite andra blickar riktade (jag misstänkliggjorde khan tidigare).

Röst: @Octagonal
Inte starkaste inlägget från mig det kan jag hålla med om 😅 Vi kan ju diskutera om slarv och dåligt formulerade meningar är ett ulvigt beteende eller ej. Angående den tidiga rösten (som alltid är svagt underbyggda tidigt) borde det ju enligt ditt resonemang varit smartare hoppa på Sidd tåget och gömma mig om jag skulle vara ulv.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Inte starkaste inlägget från mig det kan jag hålla med om 😅 Vi kan ju diskutera om slarv och dåligt formulerade meningar är ett ulvigt beteende eller ej. Angående den tidiga rösten (som alltid är svagt underbyggda tidigt) borde det ju enligt ditt resonemang varit smartare hoppa på Sidd tåget och gömma mig om jag skulle vara ulv.
Inlägget är inte ulvigt för att det är svagt och min tes är inte bara att det är slarvigt utan att det är ulvslarvigt, alltså att en bybo inte hade gjort ett sånt slarvfel eftersom en bybo inte behöver vara försiktig med sina formuleringar.

Kanske smartare med Siddröst, kanske resonerades det att det var mindre safe och därmed bättre på sikt (grönande) med khanröst, kanske är sidd ulvkompis. Vet inte.

Tidiga röster är till sin natur ofta svagt underbyggda, det håller jag med om. Men ditt case är väl ”jag känner inte khan” om jag fattar det rätt? Det är ju svagare än svagt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,670
Location
Oktoberlandet
Så okej hemma från jobbet och det här med att lova att bara skriva ett inlägg per dygn är ju skittråkigt.
Riktigt svårt är det också att inte hugga på andras poster och det går ju emot allt mitt tänk om hur en bybo ska försöka agera.
Och nu när jag får drev mot mig pga just lågflygeri så blir det ju inte lättare. 😇

Sidd filosoferar:
För det första så har jag mer och mer i Varulvsspel landat i tanken att det är prio att försöka:
- Gröna sig själv
- Hitta andra spelare som är gröna.
Denna gång har ju julbusiga @Martin krånglat till det rejält med att vi alltså INTE får snacka gräva i vilka som är gröna MästerBybo!
Lite paralyserad blir jag och vågar ju knappt gräva för att gå emot regel 8.
Men det är bara att gilla läget och se påt med andra ögon alltså.
  • Man kan ju i alla fall konstatera att vi har 3 MästerBybor som inte prickade bra alls i sina val - klantskallar!
  • En tokig Siare kan ju om det kniper outa sig så det är ju i alla fall nåt om det behövs.
  • Hur fasiken vi ska hitta de två Ulvarna fattar jag inte.
  • Jag fattar att vi på nåt sätt ska gräva efter ulvarna men förstår inte den diskussionen som Vimes startar genom att fråga Basse vem han skulle VÄLJA som ulvkompis? Jag inte ser nåt i reglerna om att den ena ulven skulle ha möjlighet att välja kompanjon så det är liksom lite en ickefråga nu i början. Det här med vilka 2 som är ulvar är visst en viktig diskussion: vilka som har beröringsskräck och hur spelare förhåller sig till varandra men utan att ha mer info specca vilka som vore läskiga fattar jag inte varför det är nåt att fråga om. Mest en brus-diskussion @Vimes Jag har inga problem att diskutera det om ni vill (tex så nattmördas ”farliga” bybor som gräver mycket och jobbar för byn). Högprofilerade spelare lever farligare att bli utröstade också då alla är rädda för att bli lurade. Tex jag om jag kunde välja en ulvkompis skulle välja nån lågflygare som kommer undan mer än Vimes&Basse som ryker först av alla. Men men det här leder som sagt just nu ingen stans.
  • Vidare tycker jag det är scumt att Vimes kör med dold inloggning. R1#20 Vimes pratar igen (brus) om att välja medulvkompanjon?
  • Khan: röstar på Vimes utan motivation?
  • BB: R1#30 snackar också ulvteam varför brusa vidare om vem och vilka som är ett läskigt ulvpar?
  • Vi har en liten tuppfäktning mellan Octagonal-Impetigo i alla fall: gör Impetigo en höna av en fjäder här eller har Imp sniffat upp en ulv? Jag tycker det är svagt då jag själv ofta sitter och klipper och klistrar i poster och ofta gör syftningsfel och andra tolkar mig på annat sätt än jag själv tänkt och jag ser inget problem med Octas inlägg hittils. Visst rösten på Khan är svag men kom igen @Impetigo du såg väl att Khan själv la en helt omotiverad röst på Vimes så jag tolkade mest Octas röst som ett sätt att få mer från Khan. Men @Octagonal Varför röstar du just på Khan?
  • Jag är evigt trött på att lågflygare kommer undan och till och med kan vinna på att ligga lågt så kunde jag så kulle jag genast rösta på @Martin3 förutom Xyas då förstås.
  • RasmusL är frejdig i spel och hjälper inte byn ett dugg just nu.
Röst: @RasmusL

Kul att ni vill att jag ska göra mer ifrån mig i tråden.
Jag har ju lovat att lågflyga bara för att inte brusa tråden men jag avskyr det själv.
Tumma och ställ frågor om ni vill ha mer delaktighet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,471
Bra inlägg, @Sidd.

Jag tror egentligen att det är ganska uppenbart vad mitt brusande handlar om. Det handlar inte om att jag tror att ulvarna har valt varandra, eller om att jag tror det är en fruktbar sak att sätta press kring, utan enbart om att sparka upp lite damm så att det finns några gestalter att urskilja över huvud taget.

Du har ju valt att inte skriva alls i början. Men om du hade valt att skriva innan så många andra hade skrivit... Vad hade du skrivit om då? Vad hade du frågat andra? Du får inte diskutera spelupplägget!

Sen: jag har nog haft dold inloggning sedan forumstarten. Inget nytt för detta spel.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,670
Location
Oktoberlandet
Bra inlägg, @Sidd.

Jag tror egentligen att det är ganska uppenbart vad mitt brusande handlar om. Det handlar inte om att jag tror att ulvarna har valt varandra, eller om att jag tror det är en fruktbar sak att sätta press kring, utan enbart om att sparka upp lite damm så att det finns några gestalter att urskilja över huvud taget.

Du har ju valt att inte skriva alls i början. Men om du hade valt att skriva innan så många andra hade skrivit... Vad hade du skrivit om då? Vad hade du frågat andra? Du får inte diskutera spelupplägget!

Sen: jag har nog haft dold inloggning sedan forumstarten. Inget nytt för detta spel.
Snabba svaret: vet ej!

Långrandiga svaret:
Du vet att jag vill diskutera spelmekaniken för att jag anser att det generellt hjälper byn att ”komma ikapp” ulvarnas info-försprång och själva diskussionen runt det ger en massa info som ulvarna behöver anpassa sitt ställningstagande mot så det är lite provocerande att du just skriver ”Du får inte diskutera spelupplägget!”

Du har helt rätt i frågeställningen: Vad fasiken ska vi snacka om då?

Får jag skriva: Ulvarna kommer klippa en av oss i taget och vi slumpröstar random spelare?

Jag gör ett försök:
- Jag kollar tillbaka i startreglerna och ser det som sticker ut:
8. Det är inte ok att försöka lista ut vilka som var mäster bybo. Tanken är inte att ni ska kunna utvinna information genom att lista ut vilka som är Mäster bybo.
Sen har vi det viktiga som står bland det finstilta i Mäster Bybos Brev: Korruption: att MB inte får outa sig.

Det står inget så radikalt som du påstår att vi inte får diskutera hela spelupplägget helt väl?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,670
Location
Oktoberlandet
Jag tror vi behöver börja i det här med om: Vad får vi skriva om? Vad får vi gräva om och lista ut?

Hjälp till om detta👍
 
Top