Varulv Mäster Bybo: Byrådet - Runda 1

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Ulvarna är överallt! Ni har fått rapporter från byar över hela socknen. Ulvarna härjar som aldrig förr. Bara den senaste månaden har 2 byar utplånats av ulvarna och en tredje har bara en överlevande. Desperata har ni tänt den gamla fyren med den gröna flamman, tecknet på hjälp från de enda som kan rädda er: Mäster bybos byråd. På följande morgon står det 3 maskerade personer på trappan till er hemliga samlingslokal. De är klädda i neutrala kläder och det är uppenbart att de döljer alla former av personlighetsdrag och även deras röster verkar vara påverkade på något sätt. Tillsammans går de in och stänger dörren. De kommer inte ut förrän nästföljande drag och det enda ni hört genom springorna är ett svagt mässande.

De lämnar över ett meddelande och förklarar att nästföljande natt skall ni öppna brevet för att få reda på vad ni slåss emot. Under natten hör ni ylande och på morgonen när ni kommer upp för att läsa brevet hittar ni garvarens lik, hängande från farstukvisten. Ni ser flera stora rivsår över hans kropp och ni tycker att ni ser ett leende på hans läppar. Stanken är förfärlig, mest på grund av hans kläder och förkläde som stinker av förruttnelse, urin och andra otrevliga lukter som hör garvningsyrket till. Efter den osmakliga öppningen på dagen så samlas ni och läser igenom brevet. I brevet står detta:

Ni är i stor fara. 2 ulvar har infiltrerat er lilla by och de tänker inte ge upp, varje dag kommer de smyga ut på natten och slita någon i stycken men vi har givit er hjälp på vägen. Innan vi lämnade byn har vi försett en person med en förmåga att se en persons rätta själ. Hoppas det kan hjälpa er på något sätt.

Hej <namn>!

Kära mäster bybo,
ni har samlats här idag för att försöka hjälpa till att fånga in och avrätta de fruktansvärda ulvarna som gömmer sig i byn. Ni kommer dock inte alltid överens med de andra mäster byborna och ni kommer få kompromissa. Ni bestämmer er för att ni är tvungna att fokusera på fyra olika områden: Försvar, Offensiv, Motstånd och korruption. Reglerna är enkla. Ni får välja en förmåga på varje nivå (en 1:a, en 2:a, en 3:a och en 4:a), sen kommer kompromissen göra att ni får den lägsta valda siffran i varje kategori.

Exempel: Någon väljer 1, 2, 3, 4. En annan väljer: 1, 3, 2, 4 och en tredje väljer 4, 1, 2, 3. Ni får då valen: 1, 1, 2, 3.

Ni har följande kategorier:

Försvar:
1. Ingen väktare
2. 1 väktare, kan inte väkta samma mål mer än 1 gång
3. 1 väktare, kan väkta vem som helst utan begränsningar
4. 2 väktare, en person kan inte bli väktad 2 gånger i rad

Offensiv:
1. 1 Paranoid/Naiv/Galen siare (slumpas vid spelstart)
2. 1 siare
3. 1 siare + 1 galen siare (siarna vet inte vilken typ av siare de är)
4. 2 siare

Motstånd:
1. 3 ulvar
2. 2 ulvar
3. 1 ulv
4. 2 ulvar som inte känner till varandra

Korruption:
1. 1 minion (vinner med ulvarna, identifieras som bybo, vet vilka ulvarna är, okänd för ulvarna)
2. Byn förlorar inte om alla mäster bybo dör men mäster bybo får inte avslöja att dom är mäster bybo eller vad dom fått veta från det.
3. Udda nattmord, nattmord sker bara på udda nätter
4. Jämna nattmord, nattmord sker bara på jämna nätter

Ni måste skicka in era svar innan kl 19:00 på söndag den 11:e december annars räknas era svar som 1, 1, 1, 1.

Grundregler:
Om alla mäster bybor dör vinner ulvarna.
Om alla ulvar är eliminerade vinner byborna
Om ulvarnas lag (inkl minion) är fler än byborna så vinner ulvarna.

1, 4, 3, 2
1, 4, 3, 2
3, 1, 2, 4

Totalt bllir det:
1, 1, 2, 2
dvs.
Ingen väktare, 1 Paranoid/Naiv/Galen Siare, 2 ulvar, Byn förlorar inte om alla mäster bybor dör men ingen (inklusive mäster bybo) får avslöja att dom är mäster bybo eller vad dom fått veta från det.

Regler:
Alla ordinarie Varulvsregler gäller såsom:
1: Ni får inte prata om spelet utanför speltråden om inte era roller specificerar att det är tillåtet.
2: Ni får inte redigera/radera inlägg.
3: Ni får ej ”hacka” spelsaiten och andras PM för att söka information.
4: Blir det oavgjort i röstantal avgör röst från spelare som lagt röst först.
5: Kontakta alltid SL om tveksamheter angående regler.
6: När rundans stopptid uppnåtts är rundan slut och inga fler inlägg är tillåtna denna runda.
7: Ni får inte citera era PM genom att klippa och klistra
8. Det är inte ok att försöka lista ut vilka som var mäster bybo. Tanken är inte att ni ska kunna utvinna information genom att lista ut vilka som är Mäster bybo.

Röster skrivs på egen rad med @-tecknet innan namnet:

Röst: @Martin3


Grundregler efter mäster bybos val:

Om alla mäster bybor dör vinner ulvarna
Om alla ulvar är eliminerade vinner byborna
Om ulvarnas lag (inkl minion) är fler än byborna så vinner ulvarna
Ni har en galen/paranoid/naiv siare.
Ni har ingen väktare
Det finns 2 ulvar

Har ni inte fått något PM är ni vanliga bybor.

Deltagare:
@Basenanji
@BiobunkerVII
@fjodorsenuba
@Khan
@Impetigo
@Octagonal
@RasmusL
@Sidd
@Vimes

Första rundan slutar kl: 21:00 tisdag den 13:e December

Test för att göra olika röstningstyper

[Röst]
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Okej. Om jag fattar rätt har vi haft tre stycken mäster bybor som blint försökt samarbeta under helgen. De verkar ha landat i:

1. Ingen väktare
1. 1 Paranoid/Naiv/Galen siare (slumpas vid spelstart)
2. 2 ulvar
2. Byn förlorar inte om alla mäster bybo dör men mäster bybo får inte avslöja att dom är mäster bybo eller vad dom fått veta från det.

Inte helt lyckad setup om jag får säga det... Att välja en 1:a på försvar är ju ... inte bra.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
God morgon alla glada!
God morgon? En i byn är dräpt och du tycker det är en god morgon? :eek:
Tror du är lite för influerad av discorden nu att önska en god morgon så jag släpper det för stunden...

Okej. Om jag fattar rätt har vi haft tre stycken mäster bybor som blint försökt samarbeta under helgen. De verkar ha landat i:

1. Ingen väktare
1. 1 Paranoid/Naiv/Galen siare (slumpas vid spelstart)
2. 2 ulvar
2. Byn förlorar inte om alla mäster bybo dör men mäster bybo får inte avslöja att dom är mäster bybo eller vad dom fått veta från det.

Inte helt lyckad setup om jag får säga det... Att välja en 1:a på försvar är ju ... inte bra.
Helt klart spännande inriktningar som Mäster Byborna haft.
2 ulvar, opålitlig siare, ingen väktare och 9 personer att genomlysa.

Eftersom vi inte får lista ut vilka som är Mäster bybor (regel 8) så är det svårt att gröna dem via snack. Tur att vi inte riskerar att förlora för att ulvarna prickar in dem och vinner snabbare eftersom det valet är borta.

@Martin3 kan vi ens diskutera valen vi hade gjort? Känns som att det bryter mot regel 8.

Välkomnar in Sidd att vifta lite i tråden!
Röst: @Sidd
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
@Martin3 kan vi ens diskutera valen vi hade gjort? Känns som att det bryter mot regel
Jag tycker det är onödigt att diskutera, det ger inget för spelet. Allt är redan öppet i spelet. Det enda det kan ge är en hint om vem som skulle kunna vara mäster bybo vilket inte är målet.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag upplever regel 8 som rätt skarp, så att diskutera ens i lösa termer vem som skulle vara Mäster bybo känns dumt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Vi har inte så mycket att gå på annat än att försöka hitta på drev och hoppas att vi får ulvarna att röra på sig är jag rädd.

Röst: @BiobunkerVII
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Okej. Om jag fattar rätt har vi haft tre stycken mäster bybor som blint försökt samarbeta under helgen. De verkar ha landat i:

1. Ingen väktare
1. 1 Paranoid/Naiv/Galen siare (slumpas vid spelstart)
2. 2 ulvar
2. Byn förlorar inte om alla mäster bybo dör men mäster bybo får inte avslöja att dom är mäster bybo eller vad dom fått veta från det.

Inte helt lyckad setup om jag får säga det... Att välja en 1:a på försvar är ju ... inte bra.
Hm. Om jag förstår det rätt här finns det alltså bara en siare, och därmed bara en galen/paranoid sådan. Då bör ju den personen redan nu kunna fatta att den är paranoid. Men det känns ju skumt att välja det, helt klart. Frågan är hur prislistan såg ut? Hur mycket "kostade det" att få en galen siare? Var det värt det för att få extra poäng att lägga på annat, tex?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Siaren kan ju vara "galen" (d.v.s. sia ulvar som gröna och bybor som röda). Så... Siaren ska inte outa sig förrän hen har i varje fall två sianden under bältet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Såhär är det: eftersom vi inte får diskutera Mäster Bybo alls har vi exakt inget att gå på vad gäller speluppläggsdiskussion. Vi får försöka sparka upp damm!

@BiobunkerVII, skulle du säga att du är bättre som bybo än som ulv? Vilket ulv-team är du mest rädd för? Om du hade varit ulv själv, vem hade du helst haft som vapendragare?

@Sidd, du har varit aktiv i mitt mycket spännande och utmanande The Tower of Snig, men du har inte skrivit något här ännu. Hur kommer det sig?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Siaren kan ju vara "galen" (d.v.s. sia ulvar som gröna och bybor som röda). Så... Siaren ska inte outa sig förrän hen har i varje fall två sianden under bältet.
Check! Det tänkte jag inte på! Antingen galen, paranoid, eller naiv. Jag tänkte det var synonymer. Där får jag för att jag inte spelat på ett tag.

Instämmer i påståendet. Jag flyttar röst till någon annan för att få in dem i spel.

Röst: @Basenanji
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Okej, ganska vass mekanik såvitt jag kan bedöma. Det här kommer ta ett tag för mig att processa.

Tillsvidare tänker jag att elementärt varulvsspelande ändå räcker långt:

Aktivt spel, tydliga listor på vem man misstänker och att vi röstar på den vi misstänker mest.

Sedan vore det ju förstås roligt att se hur vi på bästa sätt spelar efter Martins fräscha regler!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Och nu ser jag regel 8 och den fetstilade texten. Ok. Vi ska "bara" spel spelet utan att drälla med metaspel. Okidoki!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Aktivt spel, tydliga listor på vem man misstänker och att vi röstar på den vi misstänker mest.
Jättebra. Nu kör vi. Eftersom vi inte har något att gå på: vilka är dina mardrömsulvar i det här upplägget? Om du var ulv, vem hade du önskat som kollega?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Ska vi krångla oss ur det här upplägget (eftersom vi inte får diskutera mästrarna så ska jag inte säga något mer om valen som gjorts... men efter spel, då jävlar ska ni få höra) behöver alla tummar komma ut ur alla kroppsöppningar, ärmarna behöver kavlas upp, inlägg behöver skrivas. Vi behöver producera information, eftersom vi typ inte har någon att gå på ur spelupplägget. Det självspelande bybopianot behöver rullas fram så vi kan sjunga som om det är 2012!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
(Seg förmiddag på jobbet, så jag passar på)

Hur tänker du, @Sidd? Och hur tänker @Vimes? Kan du svara på någon av dina egna frågor om mardrömsscenario och vem som är läskigast som potentiell ulv?

Själv är jag lite rostig, men är gärna skeptisk till överanalys i första rundan. Det går att hitta mycket att gräva i som man bara plockar ur luften.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Själv är jag lite rostig, men är gärna skeptisk till överanalys i första rundan. Det går att hitta mycket att gräva i som man bara plockar ur luften.
Nä, alla analys vi gör den här rundan kommer helt säkert vara helt värdelös. Poängen med att skriva sina luftanalyser, rösta och vifta lite är att producera material för oss att analysera i senare rundor.

Jag svarar såhär:
- jag ogillar Sidd som varulv. Jag tycker nämligen alltid att han känns ulvig, vilket gör det svårt för mig att rösta ut honom. Rent generellt verkar sidd vara svårutröstad.
- sedan är jag nog lite oroad för att Octo ska vara ulv. Jag har noll kläm på honom, och utan annat att gå på kommer helt säkert en hel del av våra röster motiveras med "hen spelare inte som hen brukar"
- hade jag varit ulv själv i det här upplägget hade jag nog önskat:
--Sidd, och så hade vi offrat mig rätt tidigt
--RasmusL eller Basse, kanske Impetigo (och så hade vi varit superfamboyanta och pladdriga i tråden och försökt styra och ställa)
 
Top