Kungens råd - första mötet

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ok. En mer tydlig fråga då. I mitt PM finns mina förlust- och vinstvillkor (som är helt normala). Utöver dessa finns det två kategorier till i mitt PM, den ena är en "hård" kategori om förmågor (jag gissar att Basses PM ser ut _typ_ såhär "Din förmåga: Siare... bla bla..." (inte EXAKT formulering)), och den andra är en "mjuk" kategori som berör fluff, men som sättet PM:et är upplagt och formulerat på tyder på att den har betydelse för spelet. Jag får intrycket av att detta inte stämmer för dig, vilket gör att jag inte tror att du är bybo. Alltså kommer jag rösta på dig. Du får gärna utveckla dina tankar om spelet med fötterna i PM:et, så att säga.

Röst: Halo77/Halo9000

(En sista not: det är typ lika viktigt som bybo att övertyga andra om att man är grön som det är att hitta varulvar - kanske viktigare.)
Här skriver Vimes att han har förmågor och alla tycker att jag är skum?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag fick en hunch och kikade igenom BDG:s inlägg nu så här innan rackartimmen och den tes jag skulle vilja driva så som läget är nu är att vårt ulvapar utgörs av BDG och Halo77/Halo9000.

Mina misstankar kring Halo77 har jag redan skrivit tidigare, men de kring BDG kan sammanfattas med orden: Det är en massa svepande och vaga anklagelser utan riktigt bett.

Efter att ha klarerat för Halo77 att en av Vimes och Halo77 är ulv så lägger BDG sin röst på Xyaz med en jättemärklig motivering.
"Jag röstar på Xyas för att han aldrig bidrar med något första rundan. Det som kommer hända nu är att några kommer påpeka att Xyas är jättebra att ha kvar då han ofta kan hittar ulvar senare om han är bybo. Jag kommer hävda att dom har fel eftersom, och särskilt i ett sånt här litet parti så är det skitfarligt att ha kvar någon som inte har bidragit i början av partiet då det inte finns något att gå tillbaka till och läsa av. Jag kommer inte lyckas få mig med tillräckligt många för att tvinga Xyas att avvika från sin strategi och så får han komma undan med det igen."
Varför inte driva det här spåret ordentligt om du tror på det liksom? Du anser ju i ett senare inlägg att ett drev mot Xyaz är det som ger oss störst chans att vinna partiet? Detta utan att vi har något annat än inaktivitet att gå på. Det är ju i sig tråkigt såklart, men jag tycker samtidigt att inaktivitet allena inte kan motiv nog för att utmåla det som en framgångsfaktor.

Den här vaga rösten mot Xyaz följs sedan upp med ett utlägg i frågan Halo77 vs Vimes där BDG förvisso tar ställning för att Halo77 är ulvigare, men kommer sedan till slutsatsen att Khan nog har det ulvigaste beteendet. Khan har skrivit två inlägg, tror jag, som i princip säger att han inte haft tid att ta sig an materian än. Detta är också tråkigt, men liksom i föregående fall så kan väl det omöjligt vara det ulvigaste? Inaktivitet kan ha flera olika förklaringar och jag tycker att det är vanskligt att som bybo ha det som argument. Det behövs något mer för att verkligen komma ulven inpå. Som ulv är det emellertid väldigt tacksamt att använda det som argument. Det är ju allmänt ansett som ett ulvbeteende.
Som svar på det här inlägget så skriver Halo77 att BDG isåfall bör rösta på Khan.

Jag låter min röst ligga kvar på Halo77 just nu, det är ändå där drevet ligger nu. Hade varit fint om Basenanji kunde sia BDG tills nästa runda dock!
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Hade varit skönt att få lite bud om status kring den här rundan (och spelet för den delen). Blev ju minst sagt lite snopet och tokigt med en krasch under runda 1. Med det sagt, lite kissemisstankar:

Jag tror på Basenanjis siarclaim. Känns som ett väldigt märkligt game att claima en sådan power roll direkt. Jag tycker också att hans beskrivning av fluffet överensstämmer med min egen bild av det, även om hans slutsats om metat är lite förhastad. Eller rättare sagt, det känns lite väl vågat att hävda att Feuflux inte skulle experimentera med rollerna och spelupplägget. Senast förra rundan gjordes det ju, och kring vad fluffet, iaf, säger mig så skulle det här mycket väl kunna vara en luring (dvs extraroller och annat tok är möjligt). Så i mina ögon är Basse något grönare nu. Men det hänger egentligen enbart på att jag tycker att hans siarclaim verkar sann, och att hans försvarstal inte är alltför galet. Sen är det ju en ganska säregen taktik får man väl säga... Särskilt med tanke på att det typ är praxis att hålla hårt i info om powerroller på Wrnu.

Med det sagt så skulle jag vilja sätta lite press på...

Röst: Halo77

Bra mängd inlägg från ditt håll, men jag tycker anklagelserna är lite väl svepande och "generella". Ibland lite motsägelsefulla också. Får liksom känslan av att du vill gröna dig själv genom aktivitet, men det är ett svårt spel. Vad tror du egentligen om spelupplägget, har vi en ulv som du lite vagt försöker antyda mot Vimes eller har denna ulv också en kumpan, något som du med större emfas säger när Vimes går i svarsställning?
Du säger att jag gör svepande och motsägelsefulla anklagelser. Vad exakt är det du ser med mitt spel som är motsägelsefullt? Jo jag har gått på med teorier om att vi ha en eller två ulvar men är det så konstigt givet att jag är ovetande bybo?

Du skriver sen att du låter röster ligga kvar på mig för det är ändå där drevet ligger på men det känns på ditt senaste inlägg som att du har mer misstankar mot BDG och varför mistänker du inte Vimes det minsta i något av dina inlägg? Vad tycker du om att han just ha skrivit motsägelsefullt om sina förmågor trots att han skrivit inlägg om man som by ska vara ärlig. Är det något som Vimes brukar göra?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
För att försöka summera mitt case mot Vimes lite.

Jag lägger fram en teori baserat på att han vad jag då uppfattar som en shady roll claim kommer fram till att han är ulv. #21, #36

Istället för att förklara hur han tänker med att claima fluff så går han hårt på och hotar med att lyncha mig. #37

Dessutom så försöker han få mig att avslöja om jag har en roll i. #37

Och sen kommer shitpostandet på löpande band mot mig. Jag ser tydligen inte hur ett bybo PM ser ut och bla bla bla. Hur vet Vimes hur ett bybo PM ser ut när han bara sett sitt eget och tydligen har förmågor?

och slutligen så hävdar han att han aldrig sagt att han har någon förmåga?!

Vimes verkar i flera inlägg rätt upprörd. Jag tolkar det som att han är varg som känner sig påkommen och går hårt mot mig då han mycket väl vet han inte kan förklara sig. Det är betydligt jobbigare för en varg att bli påkommen och riskera lyncen än det är för en människa.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag må ha reagerat på att Björn tyckte att Khans post var mest misstänkt men samtidigt håller jag ändå med Björn om att Khan beter sig lite misstänkt. Istället för att delta i varulvsspelet när det äntligen kommer igång så springer han runt och ströpostar på andra ställen här på rollspel.nu

Är Khan en van spelare eller relativt ny på forums spel?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Jag fick en hunch och kikade igenom BDG:s inlägg nu så här innan rackartimmen och den tes jag skulle vilja driva så som läget är nu är att vårt ulvapar utgörs av BDG och Halo77/Halo9000.

Mina misstankar kring Halo77 har jag redan skrivit tidigare, men de kring BDG kan sammanfattas med orden: Det är en massa svepande och vaga anklagelser utan riktigt bett.

Efter att ha klarerat för Halo77 att en av Vimes och Halo77 är ulv så lägger BDG sin röst på Xyaz med en jättemärklig motivering.


Varför inte driva det här spåret ordentligt om du tror på det liksom? Du anser ju i ett senare inlägg att ett drev mot Xyaz är det som ger oss störst chans att vinna partiet? Detta utan att vi har något annat än inaktivitet att gå på. Det är ju i sig tråkigt såklart, men jag tycker samtidigt att inaktivitet allena inte kan motiv nog för att utmåla det som en framgångsfaktor.

Den här vaga rösten mot Xyaz följs sedan upp med ett utlägg i frågan Halo77 vs Vimes där BDG förvisso tar ställning för att Halo77 är ulvigare, men kommer sedan till slutsatsen att Khan nog har det ulvigaste beteendet. Khan har skrivit två inlägg, tror jag, som i princip säger att han inte haft tid att ta sig an materian än. Detta är också tråkigt, men liksom i föregående fall så kan väl det omöjligt vara det ulvigaste? Inaktivitet kan ha flera olika förklaringar och jag tycker att det är vanskligt att som bybo ha det som argument. Det behövs något mer för att verkligen komma ulven inpå. Som ulv är det emellertid väldigt tacksamt att använda det som argument. Det är ju allmänt ansett som ett ulvbeteende.
Som svar på det här inlägget så skriver Halo77 att BDG isåfall bör rösta på Khan.

Jag låter min röst ligga kvar på Halo77 just nu, det är ändå där drevet ligger nu. Hade varit fint om Basenanji kunde sia BDG tills nästa runda dock!
Alltså så här, det var väl kanske lite fånigt av mig att lägga upp drevet mot Xyas på det sättet. Men det handlar alltså inte bara om att han är inaktiv, utan att han alltid är det i början av alla varulvsspel och att jag stör mig nåt väldigt på att folk verkar tycka att det är helt ok.

Mitt drev mot Khan är inte heller alltså bara att han är inaktiv, utan min logik är att det är väldigt ulvigt beteende att inte vilja skriva något innan man har läst på allting och tänkt igenom det. Bybor har mycket mindre att förlora på att skriva ogenomtänkta inlägg, och han hade lika gärna kunnat tramsa runt i varulvsspelet som utanför om han varit bybo, men som ulv så vill man undvika det.

Gör du inte förövrigt precis samma sak själv nu som du anklagar mig för att göra? Skickar ut lite svepande anklagelser men låter sen din röst ligga kvar bara för att det är där drevet är? Hur är det en anklagelse med bett?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Jag missade helt att forumet var tillbaka, så har en del att läsa ikapp :/

Jag skummade snabbt men hittar inte någon ny sluttid för första rundan från feuflux?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag missade helt att forumet var tillbaka, så har en del att läsa ikapp :/

Jag skummade snabbt men hittar inte någon ny sluttid för första rundan från feuflux?
Imorgon, fredag, kl 22 har jag för mig. Kul att du är här!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Ja! Xyas är här! Mycket roligare med spel som fungerar som det är tänkt.

För din och Khans skull framförallt så kommer här en röstsammanställning så att ni kan komma ikapp lite snabbare:

Basenanji -> Xyas
Basenanji -> Khan
Björn den gode -> Basenanji
Basenanji -> Vimes
Halo9000 -> Vimes
Stövelkatten -> Halo9000
LJSLarsson -> Björn den gode
Vimes -> Halo9000
Basenanji -> Halo9000
Halo9000 -> Björn den gode
Björn den gode -> Xyas
Halo9000 -> Vimes
LjsLarsson -> Halo9000


Halo9000: 4 (LJSLarsson, Basenanji, Vimes, Stövelkatten)
Xyas: 1 (Björn den gode)
Vimes: 1 (Halo9000)

Inte röstat: Khan, Xyas

Som du ser så har du näst mest röster just nu, men jag jobbar på att få fler på det tåget.

Sen till alla så tycker jag det är intressant att notera något som jag inte tänkt på är att Halo9000 inte var först med att rösta på Vimes utan när han la den rösten så låg Basenanjis röst redan där, så det kan ha varit ett tidigt försök att hoppa på ett tåg.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
men jag tror ändå att ett drev mot Xyas är det som gör att vi har störst chans att vinna partiet
Haha, what? Det här känns ju inte ens på riktigt. Ett drev mot mig i första rundan måste väl ändå vara det mest meningslösa ur informationsinsamlingssynpunkt. Eftersom jag spelar som jag gör, och dessutom varit frånvarande större delen av första rundan så blir mina analyser av andra spelare första rundan alltid ganska grunda, samt att det är jätteenkelt för folk som hoppar på ditt drev att motivera det i efterhand. Det är ju ganska vanligt att jag åker ut första rundan och vips så har ulvarna blivit av med en bybo, fått en runda på sig att nattmörda, och i gengäld får byn nästan noll information.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Halo9000/BDG som ulvkombo känns ju hyfsat rimlig just nu. Men vet inte vem som känns mest ulvig just nu i hur de reagerar på den teorin.

Röst: Halo9000

(varför skriver vissa Halo77?)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Haha, what? Det här känns ju inte ens på riktigt. Ett drev mot mig i första rundan måste väl ändå vara det mest meningslösa ur informationsinsamlingssynpunkt. Eftersom jag spelar som jag gör, och dessutom varit frånvarande större delen av första rundan så blir mina analyser av andra spelare första rundan alltid ganska grunda, samt att det är jätteenkelt för folk som hoppar på ditt drev att motivera det i efterhand. Det är ju ganska vanligt att jag åker ut första rundan och vips så har ulvarna blivit av med en bybo, fått en runda på sig att nattmörda, och i gengäld får byn nästan noll information.
Fast det där är väl inte riktigt sant? När blev du senast utröstad första rundan? Och jag vill ju alltså att du ska spela annorlunda och sluta att komma undan med "att spela som du gör", för det är inte bra för byn på något sätt att hålla tyst i ett par dagar, oavsett hur smarta kommentarer man kan komma med dag 3 för det är så himla stor risk att du är ulv då.

Halo77 bytte namn till Halo9000 i forumomstarten eftersom hans lösenordsåterställning inte fungerade, vi är dock rätt säkra på att det är samma person :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Basenanji -> Xyas
Basenanji -> Khan
Björn den gode -> Basenanji
Basenanji -> Vimes
Halo9000 -> Vimes
Stövelkatten -> Halo9000
LJSLarsson -> Björn den gode
Vimes -> Halo9000
Basenanji -> Halo9000
Halo9000 -> Björn den gode
Björn den gode -> Xyas
Halo9000 -> Vimes
LjsLarsson -> Halo9000
Xyas -> Halo9000

Halo9000: 5 (LJSLarsson, Basenanji, Vimes, Stövelkatten, Xyas)
Xyas: 1 (Björn den gode)
Vimes: 1 (Halo9000)

Inte röstat: Khan
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Mäster Basenanji! Kan inte du tänka dig att lägga din röst på Vimes eller Xyas för att sätta press på en spelare till. Två drev är vanligen bättre än ett eller hur?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Det som kommer hända nu, Halo, är att du inom kort behöver outa för att rädda dig undan galgen. Är du bybo bör du göra detta asap, så vi får möjlighet att bygga upp momentum åt ett annat håll.

Är du ulv har ni uppenbarligen fått alibin och du har ulv-dabbat dig ändå (vore inte första gången!).

Hur som helst blir fönstret för att rädda dig mindre och mindre. Det är nog bra om du spiller bönorna idag, imorgon kan det vara för sent.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag delar alltså inte BDG:s mantra om att bybor ska vara aktiva bara för aktivitetens skull. Om man inte är on point i sina inlägg så lägger man bara ut en brusmatta för ulvarna att gömma sig. Visst, man ska inte hålla på och vela
Alltså så här, det var väl kanske lite fånigt av mig att lägga upp drevet mot Xyas på det sättet. Men det handlar alltså inte bara om att han är inaktiv, utan att han alltid är det i början av alla varulvsspel och att jag stör mig nåt väldigt på att folk verkar tycka att det är helt ok.

Mitt drev mot Khan är inte heller alltså bara att han är inaktiv, utan min logik är att det är väldigt ulvigt beteende att inte vilja skriva något innan man har läst på allting och tänkt igenom det. Bybor har mycket mindre att förlora på att skriva ogenomtänkta inlägg, och han hade lika gärna kunnat tramsa runt i varulvsspelet som utanför om han varit bybo, men som ulv så vill man undvika det.

Gör du inte förövrigt precis samma sak själv nu som du anklagar mig för att göra? Skickar ut lite svepande anklagelser men låter sen din röst ligga kvar bara för att det är där drevet är? Hur är det en anklagelse med bett?

Njae, jag tycker nog ändå att det är bett. Visst jag hade kunnat byta, men då hade drevet varit mindre. Det handlar snarare om att stå enad med byn. Om vi sprider ut våra röster så blir pressen mindre. Och så här i R1 kan vi ju på sätt och vis kosta på oss att chansa. Skulle vi ha fel i våra misstankar nu, vilket jag inte tror, så har vi ändå mer att gå på i R2 och vidare. Då har vi ju någon som flyger under radarn ordentligt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Jag delar alltså inte BDG:s mantra om att bybor ska vara aktiva bara för aktivitetens skull. Om man inte är on point i sina inlägg så lägger man bara ut en brusmatta för ulvarna att gömma sig. Visst, man ska inte hålla på och vela
Jag tycker du har fel. Om vi börjar göra det till tradition att inte rösta ut folk som inte säger något alternativt säger väldigt lite eftersom dom då "inte gjort något ulvigt" så blir det ju en extremt lätt strategi för ulvar att gömma sig i, att bara inte säga nåt. Det är mycket, mycket svårare att gömma sig om man är aktiv än om man är inaktiv.

Stövelkatten said:
Skulle vi ha fel i våra misstankar nu, vilket jag inte tror, så har vi ändå mer att gå på i R2 och vidare. Då har vi ju någon som flyger under radarn ordentligt.
Jag tycker du har fel här också, eller ja alltså det är ju rätt självklart att vi har mer att gå på runda två. Men en dag som bestått av ett stort drev och som slutar med att den blir utröstad är ju en dag som ger oss absolut minst. I vanliga fall tycker jag nog tre drev är optimalt men med så här få spelare så är nog två bättre. Det är ju först om det blir en någorlunda jämn omröstning som vi faktiskt kan få riktigt bra information, och det ger dessutom mer att analysera och inte mindre om folk byter röster.

Eller så här, vad kan du dra för slutsatser om Xyas och Khan imorgon ifall det visar sig att Halo var ulv? Eller ifall det visar sig att Halo var bybo?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Du säger att jag gör svepande och motsägelsefulla anklagelser. Vad exakt är det du ser med mitt spel som är motsägelsefullt? Jo jag har gått på med teorier om att vi ha en eller två ulvar men är det så konstigt givet att jag är ovetande bybo?

Du skriver sen att du låter röster ligga kvar på mig för det är ändå där drevet ligger på men det känns på ditt senaste inlägg som att du har mer misstankar mot BDG och varför mistänker du inte Vimes det minsta i något av dina inlägg? Vad tycker du om att han just ha skrivit motsägelsefullt om sina förmågor trots att han skrivit inlägg om man som by ska vara ärlig. Är det något som Vimes brukar göra?
Som jag skrev som svar till BDG så handlar det mest om var rösten har mest effekt just nu. Och vad gäller min motivering så står den kvar som den förklarades i det inlägg då jag la min röst på dig. Jag tycker helt enkelt att det är lite för mycket av "att hugga på något för att ha något att hugga på" och inte så mycket eftertanke kring konkreta misstankar.

Avsaknaden av misstankar mot Vimes är för att jag helt enkelt inte har några sådana. Jag ser inte riktigt vad du menar med att han varit "motsägelsefull om sina förmågor", så det får du gärna förtydliga lite. Jag delar inte den utsagan som min förståelse är nu.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Som jag skrev som svar till BDG så handlar det mest om var rösten har mest effekt just nu. Och vad gäller min motivering så står den kvar som den förklarades i det inlägg då jag la min röst på dig. Jag tycker helt enkelt att det är lite för mycket av "att hugga på något för att ha något att hugga på" och inte så mycket eftertanke kring konkreta misstankar.

Avsaknaden av misstankar mot Vimes är för att jag helt enkelt inte har några sådana. Jag ser inte riktigt vad du menar med att han varit "motsägelsefull om sina förmågor", så det får du gärna förtydliga lite. Jag delar inte den utsagan som min förståelse är nu.
Läs inlägg #81. Vad skulle du säga att Vimes menar med hård kategori av förmågor?
 
Top