Kungens råd - första mötet

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
^ Wolf talk.^

Du försöker alltså ta reda på om jag har en roll eller inte så att din kumpan kan ta ut mig under natten. Bra försök.
Det sagt, här tycker jag du har en poäng, att fråga om du har någon förmåga lite sådär inlindat är rätt ulvigt, vad handlade det om Vimes?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Det handlar om att Halo77 inte fattar hur ett bybo-PM ser ut. I ett sådant här kort spel måste vi våga utgå från våra roll-PM direkt (alltså inte outa direkt, men utgå från dem i resonemang om spelet). Jag beskriver mitt PM i mitt startinlägg, Halo77 verkar clueless, vilket gör att jag antar att vi har väldigt olika PM, vilket kan betyda att han är ulv. Att han inte vill säga något alls om sitt PM eller vad han tror om spelupplägget utifrån det hjälper inte honom eller byn.

0 % "rätt ulvigt" alltså. Har någon på riktigt fiskat efter powerroller som ulv?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Det handlar om att Halo77 inte fattar hur ett bybo-PM ser ut. I ett sådant här kort spel måste vi våga utgå från våra roll-PM direkt (alltså inte outa direkt, men utgå från dem i resonemang om spelet). Jag beskriver mitt PM i mitt startinlägg, Halo77 verkar clueless, vilket gör att jag antar att vi har väldigt olika PM, vilket kan betyda att han är ulv. Att han inte vill säga något alls om sitt PM eller vad han tror om spelupplägget utifrån det hjälper inte honom eller byn.

0 % "rätt ulvigt" alltså. Har någon på riktigt fiskat efter powerroller som ulv?
Nä, det nya metat verkar ju tydligen vara att powerrollerna går ut själva det första som händer dag ett ;)

Men annars, ja, det är väl det ulvarna gör hela tiden? Och jag fattar ju den andra delen men just frågan om förmåga är ju definitivt ulvigt, nu vet jag inte hur erfaren Halo är men om hen hade svarat ärligt på det och sagt "Ja, jag är väktaren" så hade det ju varit skitdåligt för byn, och som bybor så försöker vi väl inte lägga fällor för andra bybor? (och om hen är ulv så kan vi ju vara rätt säkra på att hen oavsett hur mycket nybörjare den är inte kommer att svara 'ja jag har förmågan att döda någon under natten :) så i det fallet är fällan rätt meningslös...)

Med det sagt, så tycker jag ju att du också har en poäng, jag har också 'fluff' i min roll och Halo har svarat oerhört undvikande, vad handlar det om Halo, har du "fluff" i din roll eller inte? Förstår du alls vad vi pratar om?

Tyvärr så är det ju också fortfarande ett antal spelare som inte har dykt upp än och deadlinen är ju i teorin dessutom redan passerad, så för mig känns det fortfarande lite oklart vad vi håller på med här, men som jag sa tidigare så tjänar vi ju inget på att bara vänta och det är ju lättare att prata med dom som är här...
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Hade varit skönt att få lite bud om status kring den här rundan (och spelet för den delen). Blev ju minst sagt lite snopet och tokigt med en krasch under runda 1. Med det sagt, lite kissemisstankar:

Jag tror på Basenanjis siarclaim. Känns som ett väldigt märkligt game att claima en sådan power roll direkt. Jag tycker också att hans beskrivning av fluffet överensstämmer med min egen bild av det, även om hans slutsats om metat är lite förhastad. Eller rättare sagt, det känns lite väl vågat att hävda att Feuflux inte skulle experimentera med rollerna och spelupplägget. Senast förra rundan gjordes det ju, och kring vad fluffet, iaf, säger mig så skulle det här mycket väl kunna vara en luring (dvs extraroller och annat tok är möjligt). Så i mina ögon är Basse något grönare nu. Men det hänger egentligen enbart på att jag tycker att hans siarclaim verkar sann, och att hans försvarstal inte är alltför galet. Sen är det ju en ganska säregen taktik får man väl säga... Särskilt med tanke på att det typ är praxis att hålla hårt i info om powerroller på Wrnu.

Med det sagt så skulle jag vilja sätta lite press på...

Röst: Halo77

Bra mängd inlägg från ditt håll, men jag tycker anklagelserna är lite väl svepande och "generella". Ibland lite motsägelsefulla också. Får liksom känslan av att du vill gröna dig själv genom aktivitet, men det är ett svårt spel. Vad tror du egentligen om spelupplägget, har vi en ulv som du lite vagt försöker antyda mot Vimes eller har denna ulv också en kumpan, något som du med större emfas säger när Vimes går i svarsställning?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Så där, har läst ikapp. Har lite av en stressklump i magen av att inte veta när deadlinen är - det är lite skillnad i hur mycket analyser man hinner göra om deadline är ikväll, imorgon eller i övermorgon.

Först beta av Halos fråga:

LJSLarsson: Om detta parti vore som Mäster ulv partiet och du är mäster ulv igen. Skulle du försöka axla dig rollen som ensam ulv eller välja ulvkamrater och isåfall vilka?
Nej, skulle inte göra om det. För det första funkade det på grund av suprise power, sedan var det mycket tur … och man riskerar ju i viss mån glädjen för hela spelargruppen. Nu blev det episkt eftersom jag höll ut så länge, men hade jag rykt i runda 1 eller 2 hade det varit snopet.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Det jag försöker göra är att titta på folk i par, vilka verkar bete sig konstigt mot varandra, och det första som pingade för mig var Björns reaktion mot Basse.

Basse tar och skriver att det är svårt att spela ulv (post 12). Björn hoppar i nästa post på honom och säger att det är en vanlig ulvstrategi att spela ner sig som ulv. Men Basse skriver ju så här i varje spel, oavsett om han är bybo eller ulv. och Björn har spelat med honom flera gånger.

Min första tanke var att det var två ulvar som fejkgnabbades - det är ju läskigt att påpeka RIKTIGA saker som kan få ens ulvkompis hängd - men sen går Basse och claimar siare på en gång. Kan tänka mig ulvar som skulle våga sig på sådana saker (jag hade själv kunnat tänka mig en sådan strategi), men Basse spelar med känslorna på rockärmen - han skulle göra det.

Men det tar inte bort det faktum att Björns agerande var skumt. Varför är du på Basse för att han säger att han är dålig ulv, trots att han säger så varje parti, Björn?

Röst: Björn den gode
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Hade varit skönt att få lite bud om status kring den här rundan (och spelet för den delen). Blev ju minst sagt lite snopet och tokigt med en krasch under runda 1. Med det sagt, lite kissemisstankar:

Jag tror på Basenanjis siarclaim. Känns som ett väldigt märkligt game att claima en sådan power roll direkt. Jag tycker också att hans beskrivning av fluffet överensstämmer med min egen bild av det, även om hans slutsats om metat är lite förhastad. Eller rättare sagt, det känns lite väl vågat att hävda att Feuflux inte skulle experimentera med rollerna och spelupplägget. Senast förra rundan gjordes det ju, och kring vad fluffet, iaf, säger mig så skulle det här mycket väl kunna vara en luring (dvs extraroller och annat tok är möjligt). Så i mina ögon är Basse något grönare nu. Men det hänger egentligen enbart på att jag tycker att hans siarclaim verkar sann, och att hans försvarstal inte är alltför galet. Sen är det ju en ganska säregen taktik får man väl säga... Särskilt med tanke på att det typ är praxis att hålla hårt i info om powerroller på Wrnu.

Med det sagt så skulle jag vilja sätta lite press på...

Röst: Halo77

Bra mängd inlägg från ditt håll, men jag tycker anklagelserna är lite väl svepande och "generella". Ibland lite motsägelsefulla också. Får liksom känslan av att du vill gröna dig själv genom aktivitet, men det är ett svårt spel. Vad tror du egentligen om spelupplägget, har vi en ulv som du lite vagt försöker antyda mot Vimes eller har denna ulv också en kumpan, något som du med större emfas säger när Vimes går i svarsställning?
Spelupplägget förbryllar mig just nu.

Får uppfattningen att vi har två ulvar (men utesluter inte att vi bara har en) Dock så har både Vimes, Björn den Gode och Basenjani(?) pratat om fluff i sina roller vilket jag tycker är skumt.

Min eget pm innehöll inget fluff utan såg ut som ett väldigt reguljärt pm. Ja om inte fluffet de pratar om är det tematiska fluff ett. Sånt finns där också.

Men då undrar jag vad Vines menar med att hans fluff skulle kunna vara användbart? Det är det jag hängt upp mig på.

Vad tror du om mitt case?

Sen ja jag brukar spela för att hitta ulvar och brukar inte bekymra mig så mycket huruvida det gör mig grön eller röd i andras ögon.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Tittar in snabbt. Bra att fler kommit igång. För vad det kan vara värt föreslår jag att vi har ny deadline på fredag 12/6 så folk hinner komma tillbaka, läsa och skriva.

Sedan ser jag att Khan skrivit i andra trådar, men ännu inte här. Just nu tycker jag nog att vi borde ha lite extra koll på Khan och Xyas som är väldigt tysta.

Angående @Halo9000 och @Vimes beefen så måste vi jobba hårt på att hitta info i spelet. Vi är ju knappast några republikaner eller demokrativurmare eller hur?

Ses senare ikväll!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag är med, jag lever, men det är skillnad på att läsa in sig på tung och analyskrävande text och att tramsa lite i vissa andra trådar. Återkommer under dagen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Spelupplägget förbryllar mig just nu.

Får uppfattningen att vi har två ulvar (men utesluter inte att vi bara har en) Dock så har både Vimes, Björn den Gode och Basenjani(?) pratat om fluff i sina roller vilket jag tycker är skumt.

Min eget pm innehöll inget fluff utan såg ut som ett väldigt reguljärt pm. Ja om inte fluffet de pratar om är det tematiska fluff ett. Sånt finns där också.

Men då undrar jag vad Vines menar med att hans fluff skulle kunna vara användbart? Det är det jag hängt upp mig på.

Vad tror du om mitt case?

Sen ja jag brukar spela för att hitta ulvar och brukar inte bekymra mig så mycket huruvida det gör mig grön eller röd i andras ögon.
Ok. En mer tydlig fråga då. I mitt PM finns mina förlust- och vinstvillkor (som är helt normala). Utöver dessa finns det två kategorier till i mitt PM, den ena är en "hård" kategori om förmågor (jag gissar att Basses PM ser ut _typ_ såhär "Din förmåga: Siare... bla bla..." (inte EXAKT formulering)), och den andra är en "mjuk" kategori som berör fluff, men som sättet PM:et är upplagt och formulerat på tyder på att den har betydelse för spelet. Jag får intrycket av att detta inte stämmer för dig, vilket gör att jag inte tror att du är bybo. Alltså kommer jag rösta på dig. Du får gärna utveckla dina tankar om spelet med fötterna i PM:et, så att säga.

Röst: Halo77/Halo9000

(En sista not: det är typ lika viktigt som bybo att övertyga andra om att man är grön som det är att hitta varulvar - kanske viktigare.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Bra mängd inlägg från ditt håll, men jag tycker anklagelserna är lite väl svepande och "generella". Ibland lite motsägelsefulla också. Får liksom känslan av att du vill gröna dig själv genom aktivitet, men det är ett svårt spel. Vad tror du egentligen om spelupplägget[...]?
Det här + dabbandet med PM:et gör att Halo är mitt förstahandsval för galgen på fredag.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ok. En mer tydlig fråga då. I mitt PM finns mina förlust- och vinstvillkor (som är helt normala). Utöver dessa finns det två kategorier till i mitt PM, den ena är en "hård" kategori om förmågor (jag gissar att Basses PM ser ut _typ_ såhär "Din förmåga: Siare... bla bla..." (inte EXAKT formulering)), och den andra är en "mjuk" kategori som berör fluff, men som sättet PM:et är upplagt och formulerat på tyder på att den har betydelse för spelet. Jag får intrycket av att detta inte stämmer för dig, vilket gör att jag inte tror att du är bybo. Alltså kommer jag rösta på dig. Du får gärna utveckla dina tankar om spelet med fötterna i PM:et, så att säga.

Röst: Halo77/Halo9000

(En sista not: det är typ lika viktigt som bybo att övertyga andra om att man är grön som det är att hitta varulvar - kanske viktigare.)
Så du tror att alla som inte har exakt samma upplägg som dig är ulv? Mycket intressant.

Kan du berätta varför jag inte skulle kunna vara en helt vanilla bybo utan förmågor som du påstår dig ha?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ok, Halo77. Dags att snacka:

Har fluff i din roll? Förmåga? Att du misstänker mig utifrån vad jag säger om min roll gör mig SJUKT sugen på att se till att du blir utröstad. Hade du varit vanillabybo hade du inte agerat såhär.
Det här. Hur kommer du fram till att jag inte är vanilla?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Skulle vara bra om ni andra kommenterade min of Vimes beef mera.

Har ni också fluff i era roller? Är era PM liknande Vimes beskriver dem eller känns de mer normala som mitt?

Spelupplägget verkar allt annat än reguljärt i mina ögon.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Skulle vara bra om ni andra kommenterade min of Vimes beef mera.

Har ni också fluff i era roller? Är era PM liknande Vimes beskriver dem eller känns de mer normala som mitt?

Spelupplägget verkar allt annat än reguljärt i mina ögon.
Hm, istället för att visa hur rollerna kan se ut och då ofrivilligt släppa information till ulvarna så skulle jag först se att ni andra tar ställning i Vimes vs Halo77-frågan.

Dvs: vem uppfattar ni som mest trovärdig?

Jag röstar på Halo77 just för att visa hur jag tar ställning. För mig ser det ut som att Halo77 kan ha gjort en klassisk ulv-tabbe kring hur våra roll-PM ser ut. Vad säger/tycker ni andra?

Röst: Halo77
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Så du tror att alla som inte har exakt samma upplägg som dig är ulv? Mycket intressant.

Kan du berätta varför jag inte skulle kunna vara en helt vanilla bybo utan förmågor som du påstår dig ha?
Därför att du uppenbarligen inte vet vad jag snackar om angående hur PM:et är formulerat. Det tyder på att vi har tämligen olikformade PM. Utifrån hur mitt PM ser ut borde vi inte ha det om du är bybo.

(NB: jag har aldrig hävdat att jag har en förmåga).
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Nej det är korrekt Vim
Därför att du uppenbarligen inte vet vad jag snackar om angående hur PM:et är formulerat. Det tyder på att vi har tämligen olikformade PM. Utifrån hur mitt PM ser ut borde vi inte ha det om du är bybo.

(NB: jag har aldrig hävdat att jag har en förmåga).
Du skriver ena inlägget att du har en hård kategori om förmågor och nu hävdar nu att du aldrig hävdat förmåga?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Dag försökte skriva "Nej det är korrekt Vimes jag fattar inte vad du snackar om"
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ok jag tror inte jag kan få ut något mer av att gå på Vimes nu. Tror fortfarande att han är demokrat
men min röst är viktig för att ligga där och skräpa i två dagar till.

Efter att ha läst igenom Basenjanis siarclaim igen så är jag rätt säker på att han är grön.

Därför röstar jag på Björn den store som gick på Basenanji tidigare.
 
Top