Kungens råd - första mötet

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Ni sitter alla, i egenskap av rådsmedlemmar i kungens råd, runt mötesbordet. Kungen själv är förstås inte närvarande eftersom han är iväg och krigar utomlands. Det här är första dagen efter att härolden presenterade det illasinnande ryktet att det bland rådets ädla rojalister finns infiltrerande illaluktande demokrater som tycker att en ledare ska väljas av folket, usch!
Vilka kommer att återstå i rådet när allt är över? Vilka kommer styra riket när kungen kommer tillbaka?

---

Info:
Varje möte (runda i spelet) ska ni rösta på den rådsmedlem ni tycker ska lämna rådet. Varje deltagare har en röst och markerar hur de röstar genom att i ett inlägg i tråden med fetstil skriva Röst: Feuflux. Gärna på en egen rad för extra tydlighet.
Den med flest röster när rundan tar slut är ute ur spel.
Rojalisterna vinner om samtliga demokrater tvingats lämna rådet. Demokraterna vinner om de vid något tillfälle utgör minst 50% av de kvarvarande rådsmedlemmarna.

Demokraterna kommer i sin tur att arrangera skandaler som tvingar rojalistiska rådsmedlemmar att avgå för att inte svärta ner kungens råd. Detta sker via PM till spelledaren under varje runda.

Vissa roller har en personlig förmåga. Dessa beskrivs i ert roll-PM.

---

Regler:
1: Ni får inte prata om spelet utanför speltråden (enda undantaget är demokraterna som får prata med varandra)
2: Ni får inte redigera/radera inlägg
3: Bara röster som skrivs i fetstil enligt ovan kommer att räknas.
4: Blir det oavgjort i röstantal så blir det den som fick den tidigaste rösten som åker ut.
5: Gör man inga inlägg alls under en hel runda så blir man utesluten ur rådet.

(Rollerna är slumpade med random.org och kommer ut på PM superduperstrax.)
Rådsmedlemmar:
LJSLarsson
Halo77
Vimes
Basenanji
Khan
Xyas
Stövelkatten
Björn den gode

Rundan slutar tisdag 2:e juni klockan 22:00
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Heja kungen! Nu kör vi!

8 spelare. 2 röda och 6 kungligt blå verkar rimligast om inga knepiga förmågor eller avvikande fraktioner är i spel (bornapartister!). Utifrån min roll verkar det rimligt att anta en 6-2-fördelning.

Det finns även en del fluffinfo i min roll. Och i synnerhet en bit fluff som jag kan föreställa mig är relevant för spelet.

Vad tänker ni övriga?
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Spännande med massa demokrater att jaga istället för ulvar. Ja det var sådana jag jagade för tre år sedan i mäster ulv partiet då jag genom att vifta med nybörjarvimpeln lyckades ta mig till sista rundan och missa den ENDA ulven LJSLarsson med en hårsmån. Mitt första varulvsparti och ett riktigt minnesvärt och episkt sådant. Det tackar jag för!


Tackar också för det hedersvärda ämbetet och lovar att jag ska göra allt för att försvara slottet från demokrater medans kungen är utomlands.


Lite frågor till de andra medlemmarna i rådet:

LJSLarsson: Om detta parti vore som Mäster ulv partiet och du är mäster ulv igen. Skulle du försöka axla dig rollen som ensam ulv eller välja ulvkamrater och isåfall vilka?

Vimes: Tror inte jag spelat med dig tidigare? Berätta gärna om din spelstil.

Basenanji: Är du nöjd med din roll i det här spelet?

Khan: Hur många demokrater tror du att vi har i det här partiet?

Xyas: Om du vore demokrat. Vem skulle du isåfall försöka döda under natten?

Stövelkatten: En till ny bekantelse. Vad tror du om Basenanji?

Björn den gode: Generellt i sådana här spel, vad tycker du är det viktigaste man kan göra som ovetandes utan specialkrafter?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Kul att vara igång!

Ambitionen i det här spelet blir att vara något mer förnuftig än annars (vilket jag alltid intalar mig, men sedan blir kaoset för lockande....)

Jag vill inte för tidigt spekulera i Vimes funderingar kring roll-fluff, men tror att det ändå är en bra strategi för att få folk att prata.

Jag gissar på 6 bybor, 2 ulvar. Förmodligen väktare och siare, förra spelet Haunted House hade ytterligare några specialroller, i det här spelet vill jag tro att det blir färre roller än senast.

Sedan är konsensus att byn på rollspel.nu är stark. Kan Feu ha hittat på något för att utjämna oddsen till ulvarnas favör? Nej, jag uppfattar Feuflux som en rätt försiktig spelskapare som helst inte blandar in konstig mekanik.

Men jag kan ha fel.

Sedan vill jag se att folk är hyggligt aktiva. Tomrummet som uppstår när någon inte skriver är svåranalyserat och onödigt. Plus att vi inte har så mycket tid på oss om det är 6-2: egentligen bara två rundor.

Jag kommer förstås kommentera det Vimes pratar om längre fram i den här rundan, om ni undrade.

Röst: Xyas

Motivering: ingen alls, men någon ska jag rösta på.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Halo77;n349764 said:
Vimes: Tror inte jag spelat med dig tidigare? Berätta gärna om din spelstil.
Det stämmer. Jag arrangerade Mäster Ulv och var inte bland de spelandes skara. Annars är jag nog en av de som deltagit (som spelare eller konstruktör) i flest spel på WRNU.

Hur som helst: jag skulle kunna skriva en lång teoriharang där jag går igenom hur jag ser på sådana här spel, men jag tänker låta bli om det inte blir påkallat. Jag tycker att alla bybor ska vara aktiva, ärliga och noga med att försöka maximera nyttan av sin röst. Som spelare är jag bra på två saker: läsa snabbt och övertyga andra om att rösta med mig. Jag är nog ganska medioker som analytiker i R1, men blir bättre ju mer det finns att analysera. Speciellt gillar jag att titta på röstningsmönster - nu kommer det iofs vara mindre viktigt om vi bara har två ulvar - det är där vi hittar ulvarna, och det är därför det är superduperdunderviktigt att alla bybor tar ställning och använder sin röst som om den vore värd sin vikt i guld.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Halo77: vad tror du om spelupplägget? Antal ulvar? Förmågor? O.s.v.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Vimes;n349771 said:
Halo77: vad tror du om spelupplägget? Antal ulvar? Förmågor? O.s.v.
utesluter inte möjligheten att vi har en, två eller kanske till och med tre demokrater bland oss. Fyra låter dock helt orimligt.

Jag tror däremot inte alls på att diskutera bybors specialförmågor så här tidigt. Varför tror du på det?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Basenanji: Är du nöjd med din roll i det här spelet?

---

Jag är en rätt usel varulvsspel rent generellt. Blir ofta kär i mina egna konspirationsteorier och alltför stolt för att erkänna att de var felaktiga. Det jag dock oftast gör någorlunda bra är att visa mig som bybo.

Som ulv är jag knappast bättre. Blir ofta lite försiktig, vilket folk ofta identifierar.

?
Sedan ändrar jag min röst. Xyas lär inte vara med förrän i morgon och jag har en bättre kandidat och bättre motivering:

Röst: Khan

Dig vet jag lite om. Vad får du för känsla av Vimes post där han diskuterar roll-fluff?
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Basenanji;n349774 said:
Basenanji: Är du nöjd med din roll i det här spelet?

---

Jag är en rätt usel varulvsspel rent generellt. Blir ofta kär i mina egna konspirationsteorier och alltför stolt för att erkänna att de var felaktiga. Det jag dock oftast gör någorlunda bra är att visa mig som bybo.

Som ulv är jag knappast bättre. Blir ofta lite försiktig, vilket folk ofta identifierar.
Känns som att du undvek frågan lite?... Föredrar du att vara en försiktig ulv eller en konspiratorisk bybo?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Yaaay! Roligt att vara igång. Ska förhoppningsvis kunna vara lite mer aktiv den här gången. Börjar bli van vid den virala livsstilen nu.

Rörande Halo77:s fråga om mina tankar kring Basenanji så finns inte så mycket att säga i just nu. Det enda jag väl någorlunda skulle kunna se som lite suspekt är hur han säger att Feuflux inte är den som skulle ge ulvalaget fördelar, när vi så sent som i förra rundan hade Feuflux som spelledare och ulvalaget där hade extra fördelar. Men han kan ju såklart ha glömt det, men om man ska skärskåda utan någon god vilja så skulle det kunna vara ett tidigt försök att lägga lite dimridåer. I övrigt så tycker jag att Basenanji brukar vara aktiv och bidra med mycket bra inspel. Jag skulle inte tro att han kommer vara någon som lurkar i skuggorna så att säga.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ok Halo77 jag provar så här då:

Det är absolut roligast att spela varulv. Det är supersvårt och galet pirrigt.

Men det är kul att vara bybo också. Det aktiverar min pliktetik och jag vill "ta ansvar för laget". Men jag har spelat många varulvsspel och nu är det kanske inte riktigt lika spännande som när jag spelade med Rising för typ tio år sen.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Hej alla! Var ju ett tag sen jag var med på sånt här men de flesta verkar vara veteraner? Lite snabbt inlägg eftersom jag inte vet när forumet stängs ner som det flaggades för. Gissar att det kan ske när som helst (och antar att vi får flytta deadlinen då om det stängs ner länge).

Halo77: Som bybo tycker jag det viktigaste man kan göra är: 1. Ljug inte! Oavsett hur smart plan du tycker att du har så kommer du bara se ulvig ut och bli utröstad själv. 2. Var aktiv, och det gäller både med inlägg och röster, som nybörjare är det lätt att tro att man ska låta bli att rösta tills man är helt säker men det är tvärtom, dels så blir man aldrig helt säker och dels så ger man ulvarna ett frikort att inte rösta och det är ett av de bästa sätten att hitta ulvar (i vart fall i större spel).

Angående upplägget så tror jag antingen att vi har två ulvar och då utan några speciella fördelar, utan att det är ganska vanilj, för redan 2 - 6 skulle jag säga är rätt tiltat åt ulvseger, de minsta partierna jag har spelat förut har varit 2 - 7 med siare och väktare och till och med det kändes på gränsen till ulvfördel, eller så har vi en ulv och då har den antagligen någon specialförmåga, men om vi kollar i startinlägget så står "demokrater" i plural så jag tror nästan vi kan vara säkra på att det är 2. 3 ulvar tycker jag låter helt bisarrt och skulle kunna innebära att vi bara har idag på oss att träffa rätt eftersom det sen går från 3 - 5 till 3 -3 om vi missar, jag tycker det låter orimligt, och enda gången det skulle funka är om demokraterna har någon superstor nackdel som att dom typ måste offra en egen person varje natt, men nä jag tror vi kan vara helt säkra på 1 eller 2 ulvar, och hyfsat säkra på 2.

Röst: Basenanji
Alltså det kan ju mycket väl vara sant, men det är en så himla klassisk ulvtaktik att spela ner sig själv som ulv "Jag är en rätt usel varulvsspel rent generellt. Blir ofta kär i mina egna konspirationsteorier och alltför stolt för att erkänna att de var felaktiga. Det jag dock oftast gör någorlunda bra är att visa mig som bybo." och jag har faktiskt svårt att tro att Basenanji efter alla dessa partier fortfarande är "usel" som varulv, jag tror tvärtom att han är ganska bra men vill ge sken av att han är dålig så att vi inte röstar på honom om han inte gör något uppenbart fel... vilket han eftersom han ju inte är usel förstås inte kommer att göra.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Hej alla! Jag vill börja med att be om ursäkt för att jag missat allt spel och spelstart pga totalt kaos med WRNU. Jag hoppas vi kan starta om första rundan, eller i alla fall rätta till deadline. Jag har inte hunnit läsa in mig ett smack, är jag rädd.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Haha! Tillbaka i matchen!

Jag ska fixa med mitt konto, sedan skriver jag lite mer.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ah, @Feuflux jag tror att det vore bra om du skickade ut våra roller igen. I "conversations" hittar jag inget som liknar det jag fick förut.

Och nu kommer ni tycka att jag är så där dramatisk som jag brukar vara, men jag kan gå ut på en gång och avslöja att jag är siare. I min roll-info har jag fått ett särskilt namn som ska förklara min roll. Jag kan dela med mig av den informationen senare, men vill nog vänta med det eftersom väktaren el andra har fått liknande namn och om jag då avslöjar roll-namnet jag fått av Feu kan ulvar lista ut vad de ska kalla sig för att få ett säkert alibi.

Varför avslöja detta nu? Jo, så här har jag hunnit tänka under den plågsamma tid forumet legat nere:

1. Vi är förmodligen sex bybor och två ulvar. I värsta fall blir det alltså bara tre rundor: R1 6-2, R2 4-2, R3 vinst för ulvarna. Då är det lika bra att gå ut tidigt med att jag är siare. Man kan tycka att jag borde ha liite mer is i magen, men nu vet jag faktiskt inte när nästa runda slutar och om SL säger att den slutar i morgon vill jag ha ut informationen snabbt.
2. Jag antar att vi har en väktare. Om väktaren lyckas hålla sig dold och vaktar mig kan mitt siande ändå gå igenom. Då vet vi mer om deltagarna i spelet. Jag antar också att väktaren har ett liknande alias som jag, vilket borde signalera till honom att jag är grön.
3. Det här sätter också press på ulvarna att agera och press på ulvar är alltid bra!
4. Om ni ändå tycker att jag är den bästa kandidaten till snaran så tar jag åtminstone inga hemligheter med mig i graven.

Röst: Vimes

Vimes, du drog igång det här snacket om våra roller. Vad tänker du efter att ha tagit del av mitt mustiga outande?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag känner att allting hänger lite löst just nu. Ska vi se om vi kan få samtliga deltagare att överhuvudtaget inte att forumet är tillbaka och sen avgöra hur vi hanterar allting?

Jag kan via kuvertet uppe till höger se alla PM jag skickat. Är det tomt där för dig?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Sedan bör alla veta om att jag och Björn Den Gode har en historia av att bråka med varandra i varulvsspelen. Jag lyckades i ett ökänt parti vända en hel by mot BDG trots att det talade mot varenda molekyl av förnuft. Förlåt igen Björn för det!

Björn är trots det min favorit, strax efter Arvidos/Sodivra. Också när björn är uv är han bra för byn med sina kloka smarta kommentarer.

Ännu mer cred: när Rising back in the days startade varulvsspelen så PMade Björn (uta att Björn själv var med i spelet!) Rising vem som var ulv mm. Och Björn hade ofta helt rätt! Dessutom har Björn arrangerat varulvsspel live flertalet gånger. Om någon har erfarenhet av det här spelet så är det Björn.

Nog med cred! Om vi ska låta oss bli lite inspirerade av björn så tycker jag att vi ska ta vara på det förnuftiga. Det betyder att vi i R1 inte vet så mycket. Alla deltagare är i min bok just nu ungefär lika misstänkta, vilket inkluderar också Björn.
 
Top