Kungens råd - första mötet

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Hej igen. Ny användare medans jag väntar på nytt lösen.

Jag misstänker att Vimes är ulv. Vanlig bybo är han iallafall inte.

Eftersom roller är okända så känns det lite vågat av en varg går ut
som t.ex siare men däremot så funkar det väl utmärkt att kalla sin
påhittade roll för fluff?

Röst: Vimes
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Basenjani undviker snyggt den enkla frågan om han är nöjd med sin roll två gånger och väljer sen att outa sig som siare.

Jag ser det undvikande beteendet som misstänkt men om ingen annan hävdar siare så får det väl vara Basenjani som är siaren.

Modigt dock att anta att vi har en väktare när vi bara är 8 personer!
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Här är jag!

Hann tyvärr inte läsa mig in i tråden innan forumet föll ihop, så jag är inte ordentligt på banan än; läser ifatt under dagen.

När är deadline för den här rundan? Jag antar att den har flyttats fram? ':-I
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Nu börjar Vimes tystnad göra mig nervös. Du är ju en duktig och snabb skribent så något kan du väl skriva?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Halo77: jag utgår från att vi har ett traditionellt upplägg m siare+väktare. Det måste inte vara så förstås, men min metsförståelse av Feuflux är att han knappast skulle hitta på ett urflippat upplägg.

Tvärtom tror jag att han reducerar ned upplägget jämfört med senast då vi hade en extraroll med någon skruvad förmåga (med reservation för att jag minns fel).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Ja, jag tycker också att vi behöver veta den nya deadlinen, och veta att alla hittat hit, men abstinensen är stor och det vore ju onödigt att slösa bort tid med att vänta så:

Sedan bör alla veta om att jag och Björn Den Gode har en historia av att bråka med varandra i varulvsspelen. Jag lyckades i ett ökänt parti vända en hel by mot BDG trots att det talade mot varenda molekyl av förnuft. Förlåt igen Björn för det!

Björn är trots det min favorit, strax efter Arvidos/Sodivra. Också när björn är uv är han bra för byn med sina kloka smarta kommentarer.

Ännu mer cred: när Rising back in the days startade varulvsspelen så PMade Björn (uta att Björn själv var med i spelet!) Rising vem som var ulv mm. Och Björn hade ofta helt rätt! Dessutom har Björn arrangerat varulvsspel live flertalet gånger. Om någon har erfarenhet av det här spelet så är det Björn.

Nog med cred! Om vi ska låta oss bli lite inspirerade av björn så tycker jag att vi ska ta vara på det förnuftiga. Det betyder att vi i R1 inte vet så mycket. Alla deltagare är i min bok just nu ungefär lika misstänkta, vilket inkluderar också Björn.
Inte för att jag har något emot cred, men alltså, det här är så typiskt ulvbeteende att försöka skapa sig allierade med smicker! Jag tycker det är väldigt märkligt att gå ut direkt med ett sånt här inlägg (och dessutom lite humblebrag då att han trots 'att jag är så bra' lyckas vända en hel by emot mig (vi var båda bybor förövrigt, men som jag minns det så var nog Vimes ganska inblandad också, som också var bybo).

Sen spelar ju det här inlägget inte något större roll längre när han kommer ut som siare vilket ju ställer allt helt på ända. Spontant så har jag inställningen att tro på honom och vi ska ju absolut inte rösta ut honom nu. Tycker dock fortfarande inte att det var särskilt smart och kan tänka mig ett alternativt scenario där Basenanji är ensam ulv och därför kör en mer brant strategi än som vad är brukligt (för om han är ensam ulv så kan han ju vara rätt säker på att det inte finns någon siare, det hade ju varit helt brutet), men jag är just nu inte särskilt orolig för det eftersom det är skitsvårt att bluffa siare ett helt parti så kommer vi nog kunna lista ut det innan det är för sent om det skulle finnas behov för det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Ja, jag tänker att det verkligen är vågat att gå ut som siare. MEN! Jag vill nog ändå hävda att förnuftets röst har fått tala här, för om vi har siare plus väktare och två ulvar betyder det att mitt outande ändå har krympt ytorna för ulvarna. Låt oss säga att jag klumoigt har röjt väktaren. Då gäller ändå att vi kan konfirmera två spelare som gröna samt att alla andra bybor kan blrja misstönka en mindre skara.

"Jamen vad gör du om en ulv claimar siare då?"

I så fall har jag extrainfo i min roll som kan användas (och det här skulle kunna vara sånt Feuflux går ut med: att ge varulvarna alibi, men
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
äsch,

I så fall har jag extrainfo i min roll som kan användas (och det här skulle kunna vara sånt Feuflux går ut med: att ge varulvarna alibi, men det kommer ändå ge byn information och jag tror nog att alibi för ulvarna är för skruvat för att Feuflux skulle använda sig av det.)

Däremot kan det vara så att jag är en falsk/naiv siare. Men jag tycker nog att den info som finns i min roll antyder på att jag är rätt bra på det jag gör (i spelet). Att kalla en falsk/naiv siare för det Feu kallar rollen känns magstarkt.

Och slutligen:

Vi behöver höra mer från:
LJS Larsson
Vimes
Khan
Xyas
Stövelkatten

Visst kan man anta att splet haltar lite efter en nya migreringen, men jag vet från andra sociala medier att nyheten om att rollspel.nu är uppe knappast kan vara okänt för tex Stövelkatten. Däremot kan jag tänka mig att Xyas kanske har fullt upp på sitt jobb?

Nu ska jag göra jobbsaker, men kämpa på byn! Demokratin måste stoppas i sin linda, annars vet man aldrig var det slutar! ;)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
äsch,

I så fall har jag extrainfo i min roll som kan användas (och det här skulle kunna vara sånt Feuflux går ut med: att ge varulvarna alibi, men det kommer ändå ge byn information och jag tror nog att alibi för ulvarna är för skruvat för att Feuflux skulle använda sig av det.)
Men alltså lugna dig nu Basse! Du vet ju säkert att mitt viktigaste mantra är att man aldrig ska ljuga som bybo, men man behöver ju inte säga allting.

Om du nu har extrainfo så vill du väl att en ulv ska komma ut och claima siare, inte varna dom för att göra det? Det låter som en himla dålig strategi att tipsa ulvarna om hur dom bör spela, så sluta gärna med det. (Och om du försöker köra något dubbelspel som bybo här och du försöker locka ut ulvar med en lögn så sluta med det också, för som sagt ljug aldrig som bybo...)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Jag sitter superdåligt till idag, och vill gärna se lite info från SL angående deadline m.m. men jag kan inte hålla mig från att skriva lite:

1. Det är orimligt att inte köpa Basses siarclaim. Det finns tre alternativ:
A. Basse är ulv och drar en rövare och hoppas att det inte finns någon riktig siare.
B. Basse är ulv och vet av någon anledning att det inte finns någon siare i byn.
C. Basse är snel och erlig hest och allt är lugna pungen.

A är lite för tokigt för att vara sannolikt. B köper jag inte ur designperspektivet. Feus förra spel med samma spelarantal var tämligen traditionellt och välbalanserat, jag tror inte han gett ulvarna ett sådant försprång. Alltså är C det enda rimliga här. Jag tycker inte heller Basses val att outa är konstigt, jag gick själv i liknande tankar förra spelet.

Så, Basse måste ses som grön.

Just nu tror jag Halo77 är ulv, men jag får återkomma med inlägg om det senare, för nu ska jag tydligen sitta på möte hela dagen.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Men alltså lugna dig nu Basse! Du vet ju säkert att mitt viktigaste mantra är att man aldrig ska ljuga som bybo, men man behöver ju inte säga allting.

Om du nu har extrainfo så vill du väl att en ulv ska komma ut och claima siare, inte varna dom för att göra det? Det låter som en himla dålig strategi att tipsa ulvarna om hur dom bör spela, så sluta gärna med det. (Och om du försöker köra något dubbelspel som bybo här och du försöker locka ut ulvar med en lögn så sluta med det också, för som sagt ljug aldrig som bybo...)
Jag sitter superdåligt till idag, och vill gärna se lite info från SL angående deadline m.m. men jag kan inte hålla mig från att skriva lite:

1. Det är orimligt att inte köpa Basses siarclaim. Det finns tre alternativ:
A. Basse är ulv och drar en rövare och hoppas att det inte finns någon riktig siare.
B. Basse är ulv och vet av någon anledning att det inte finns någon siare i byn.
C. Basse är snel och erlig hest och allt är lugna pungen.

A är lite för tokigt för att vara sannolikt. B köper jag inte ur designperspektivet. Feus förra spel med samma spelarantal var tämligen traditionellt och välbalanserat, jag tror inte han gett ulvarna ett sådant försprång. Alltså är C det enda rimliga här. Jag tycker inte heller Basses val att outa är konstigt, jag gick själv i liknande tankar förra spelet.

Så, Basse måste ses som grön.

Just nu tror jag Halo77 är ulv, men jag får återkomma med inlägg om det senare, för nu ska jag tydligen sitta på möte hela dagen.
Och om vi bara har en ulv? Är det inte rimligt att anta att den ulven kan ha den infon att byn saknar siaren? Tycker du drar för snabba slutsatser om upplägget.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Jag sitter superdåligt till idag, och vill gärna se lite info från SL angående deadline m.m. men jag kan inte hålla mig från att skriva lite:

1. Det är orimligt att inte köpa Basses siarclaim. Det finns tre alternativ:
A. Basse är ulv och drar en rövare och hoppas att det inte finns någon riktig siare.
B. Basse är ulv och vet av någon anledning att det inte finns någon siare i byn.
C. Basse är snel och erlig hest och allt är lugna pungen.

A är lite för tokigt för att vara sannolikt. B köper jag inte ur designperspektivet. Feus förra spel med samma spelarantal var tämligen traditionellt och välbalanserat, jag tror inte han gett ulvarna ett sådant försprång. Alltså är C det enda rimliga här. Jag tycker inte heller Basses val att outa är konstigt, jag gick själv i liknande tankar förra spelet.

Så, Basse måste ses som grön.

Just nu tror jag Halo77 är ulv, men jag får återkomma med inlägg om det senare, för nu ska jag tydligen sitta på möte hela dagen
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag tycker att det är intressant att både Björn och Vimes skriver att man ska vara noga med att inte ljuga som bybo. Inte för att det är fel att tycka det men för att jag inte vet om det är en genuin åsikt från Björn eller om han bara försöker hålla med Vimes.

Personligen är jag lite skeptisk. Om jag som bybo tror att det skulle hjälpa oss att hitta och lyncha en varulv eller skydda viktiga byboroller så skulle jag defensivt överväga att ljuga.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Att Vimes skulle hävda fluff som vanilla är orimligt eftersom han också hävdar att bybor ska tala sanning.

Varför skulle han hävda fluff om han har en roll? Det skapar suspekt från byn och ger ulvarna frikort till vem de ska döda på natten. Känns orimligt särskilt från en så ärrad veteran som Vimes.

Så min slutledning leder mig till att Vimes claimar fluff för att skydda sig som varulv.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Ok, Halo77. Dags att snacka:

Har fluff i din roll? Förmåga? Att du misstänker mig utifrån vad jag säger om min roll gör mig SJUKT sugen på att se till att du blir utröstad. Hade du varit vanillabybo hade du inte agerat såhär.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ok, Halo77. Dags att snacka:

Har fluff i din roll? Förmåga? Att du misstänker mig utifrån vad jag säger om min roll gör mig SJUKT sugen på att se till att du blir utröstad. Hade du varit vanillabybo hade du inte agerat såhär.
^ Wolf talk.^

Du försöker alltså ta reda på om jag har en roll eller inte så att din kumpan kan ta ut mig under natten. Bra försök.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag låter mig inte hotas. Blir bara mer och mer övertygad om att du är ulv nu.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jag tycker att det är intressant att både Björn och Vimes skriver att man ska vara noga med att inte ljuga som bybo. Inte för att det är fel att tycka det men för att jag inte vet om det är en genuin åsikt från Björn eller om han bara försöker hålla med Vimes.

Personligen är jag lite skeptisk. Om jag som bybo tror att det skulle hjälpa oss att hitta och lyncha en varulv eller skydda viktiga byboroller så skulle jag defensivt överväga att ljuga.
Förlåt att dra upp något jättegammalt, men jag är bara så glad att det gamla forumet blivit integrerat så jag måste passa på att länka. Det här något som varit en av mina viktigaste punkter de senaste 10 åren eller så med maffiaspel.

BDG 2012 said:
Ljug inte, oavsett om du har en jättehäftig plan som bygger på att lura varulvarna så är det dåligt att ljuga, eftersom andra bybor ändå inte kommer kunna lita på dig och sådana planer alltid låter som efterhandskonstruktioner även om dom inte är det.

Så om någon försöker hålla med någon annan så är det Vimes som håller med mig. Problemet är alltså att om det inte är något som leder till direkt vinst så är det en skitdålig idé, även om du tror att det är en bra idé. För antingen kommer någon direkt pressa dig på att det verkar vara lögn, eller när du lägger fram din spännande plan så kommer det låta sjukt långsökt, och jag kommer försöka rösta ut dig oavsett hur smart du verkar vara.

Fördelen vi har som bybor är att ulvarna tvingas ljuga eftersom dom vet mer och har en annan agenda, om bybor då börjar ljuga så blir det så himla mycket svårare för oss att hitta ulvarana. Så om du är bybo, snälla ljug inte!
 
Top