Kungens råd - första mötet

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Som jag skrev som svar till BDG så handlar det mest om var rösten har mest effekt just nu. Och vad gäller min motivering så står den kvar som den förklarades i det inlägg då jag la min röst på dig. Jag tycker helt enkelt att det är lite för mycket av "att hugga på något för att ha något att hugga på" och inte så mycket eftertanke kring konkreta misstankar.

Avsaknaden av misstankar mot Vimes är för att jag helt enkelt inte har några sådana. Jag ser inte riktigt vad du menar med att han varit "motsägelsefull om sina förmågor", så det får du gärna förtydliga lite. Jag delar inte den utsagan som min förståelse är nu.
Sen undrar jag varför du anser att din röst har mest effekt på mig just nu. Är det av anledning att du vill se mig spilla bönor för att ge mer makt åt demokraterna?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag tycker du har fel. Om vi börjar göra det till tradition att inte rösta ut folk som inte säger något alternativt säger väldigt lite eftersom dom då "inte gjort något ulvigt" så blir det ju en extremt lätt strategi för ulvar att gömma sig i, att bara inte säga nåt. Det är mycket, mycket svårare att gömma sig om man är aktiv än om man är inaktiv.

Jag tycker du har fel här också, eller ja alltså det är ju rätt självklart att vi har mer att gå på runda två. Men en dag som bestått av ett stort drev och som slutar med att den blir utröstad är ju en dag som ger oss absolut minst. I vanliga fall tycker jag nog tre drev är optimalt men med så här få spelare så är nog två bättre. Det är ju först om det blir en någorlunda jämn omröstning som vi faktiskt kan få riktigt bra information, och det ger dessutom mer att analysera och inte mindre om folk byter röster.

Eller så här, vad kan du dra för slutsatser om Xyas och Khan imorgon ifall det visar sig att Halo var ulv? Eller ifall det visar sig att Halo var bybo?
Ja, i det först stycket så är ju den rätta vägen den gyllene medelvägen. Min andemening är att jag tror att byn tjänar mest på om man är lite återhållsam med sina inlägg och kanske istället för att posta tre-fyra inlägg med väldigt lite content spar detta till ett rejält inlägg med en större analys. För att det är i analyserna som man nånstans ser vad spelaren har för information och intention. Eller ja, det är så här jag läser dem iaf.
En ulv kan här hålla på och hålla med, haka på enkla misstankar, switcha när det lugnar ner sig. Vara aktiv, men egentligen inte bidra särskilt.

Jo, absolut. Men flera drev är ju inte nödvändigtvis bättre. Man vill ju få ut något av dem också. Här skulle ju t.ex. en outning av Halo77/Halo9000 eller dig kunna förändra positionerna, och kanske vänder det rojalistiska punschtåget i annan riktning.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Bra att folk är aktiva! Jag ska gå genom lite tankar framöver om de olika deltagarna. Just nu gillar jag verkligen Stövelkattens resonemang och undrar lite om Halo9000 och Björn den gode skulle kunna vara en tänkbar duo. Lustigt, efter att jag så tidigt creddade BDG och med tanke på vår historik i varulvsspelen.

Sedan vill jag släppa Halo9000 för ögonblicket.

Xyas är inte så intressant att rösta på och jag tror mig kunna förstå hans skäl för inaktivitet (vi arbetar bägge på universitet, men Xyas har nog en avsevärd tyngre arbetsbörda, jag är inte avundsjuk så att säga....). Xyas spelstil karaktäriseras enligt mig av låg aktivitet, men kommer med skärpa i analyser. Stövelkatten är hyggligt grön i mina ögon. Vimes ger också gröna vibbar, men jag vill nog också att Vimes reder ut vissa detaljer i hans poster. BDG är jag nyfiken på, men vill inte dra igång ett drev mot riktigt ännu. Mer om de andra deltagarna kommer.

Men Björn den godes analys av Khan tycker jag är värd att driva vidare mot. Att Xyas är tyst kan jag förstå (även om det är mindre konstruktivt bybospel), men att Khan så här långt har bidragit så lite han har gjort tycker jag skvallrar om nybörjar-ulv som försöker ligga under radarn. Han har heller inte röstat vilket inte är bra.

Röst: Khan

Khan! Ge oss en röst och lite tankar!

Sedan som bonus: hur påverkar det spelet att det förmodligen är över på tre-fyra rundor? Jag vill att ni spekulerar och ger oss handfasta tips på vad vi behöver tänka på särskilt.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag skulle säga att han menar precis det han skriver. Tycker att det framgår väldigt tydligt i inlägget han förtydligar sitt första uttalande.
OK då undrar jag vad du anser om det som står i parantes i det jag länkade i inlägg 80?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Stövelkatten är smidig men tveksam om han är en mästerkatt?
Alltså det här smulandet är lite sent påtänkt, Halo. Du har tydligt visat att du är helt utanför loopen tidigare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Outa istället, så kan vi köra din outning mpt det du sagt tidigare i rundan.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Outa istället, så kan vi köra din outning mpt det du sagt tidigare i rundan.
Det gör det svårare för mig att skydda Basse men ok jag är Väktaren, eller Master of guards som det heter i detta parti.



Jag misstänker just nu Stövelkatten och Vimes för att vara demokraterna.

Stövelkattens svar på min fråga och sen snabba undanflykt att han ska jobba så att han slipper svara på min nästa fråga kändes lite väl som ett sammanträffande.

Antar att han sett vad jag sett med Vimes spel och försöker slippa undan.

Sen gillar jag inte att ha kastar suspekt på de som skriver korta inlägg. Innehållet är ändå alltid det viktigaste.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vimes vs Halo

Har suttit och funderat över Vimes och Halo. Huvudbeviset mot Halo är att han säger att han inte har något fluff i sitt pm:



Min eget pm innehöll inget fluff utan såg ut som ett väldigt reguljärt pm. Ja om inte fluffet de pratar om är det tematiska fluff ett. Sånt finns där också.
Men då undrar jag vad Vines menar med att hans fluff skulle kunna vara användbart? Det är det jag hängt upp mig på.
Jag tänkte det kunde vara en kommunikationsmiss, men på min fråga till Halo svarade han att han definierade fluff som tematik, alltså inte bara saker med regler och förmågor utan dramatiska detaljer runt omkring ("du jobbar med det här", "du har anställt de här", etc.)

Det skulle kunna vara att vanilj-bybor inte har fluff, men ingen vanilj-bybo har än så länge kommit ut och försvarat Halo på den grunden. Vi har i och för sig gott om tid tills imorgon, och eftersom det är ett så litet parti så ökar man risken för att roller lynchas om man outar sig som vanilj, men det är värt att ha i tankarna.

Vad har Halo gjort mer?

Hans spelsätt stämmer överens med den typen av ulvstrategi där man tidigt är aggressiv och likt Donald Trump pekar med hela handen med målet att om man säger något tillräckligt högt och ofta kommer fåren att tro på det till slut och göra jobbet åt dig.

Så om ingen vanilj-kompis räddar Halo ser jag honom som röd.

Men ni kom ihåg det jag sa om Trump-stil? Vimes spelar ju också på det sättet, men har högre status som influencer i byn. Det är såååå skönt att låta honom ta taktpinnen i första rundan, men katastrofalt när han väl är varulv.

Och skall jag vara ärlig förstår jag lite Halos reaktion. Det är detta han reagerar på.

Ok. En mer tydlig fråga då. I mitt PM finns mina förlust- och vinstvillkor (som är helt normala). Utöver dessa finns det två kategorier till i mitt PM, den ena är en "hård" kategori om förmågor (jag gissar att Basses PM ser ut _typ_ såhär "Din förmåga: Siare... bla bla..." (inte EXAKT formulering)), och den andra är en "mjuk" kategori som berör fluff, men som sättet PM:et är upplagt och formulerat på tyder på att den har betydelse för spelet. Jag får intrycket av att detta inte stämmer för dig, vilket gör att jag inte tror att du är bybo. Alltså kommer jag rösta på dig. Du får gärna utveckla dina tankar om spelet med fötterna i PM:et, så att säga.
(Egen fetning)


”Hård kategori”? Och i meningen efteråt prata om Basses siar-claim? Jag hade också tolkat det som en förmåga.

Men sen är Vimes tydlig och säger, nej, han har ingen förmåga.

Men det verkar extremt långsökt att en ulv skulle först hinta förmåga och på en gång i panik backpaddla. Vad har man för strategisk vinning av det? Tror inte att Vimes skulle göra så av misstag.

Men någonting har du ju Vimes, jag har svårt att tolka ”hård kategori” på något annat sätt. Skulle du vilja hint om (utan att avslöja för mycket) vilken typ av hård kategori du har? Är det uppdelningen av ulvar/bybor? Vilka förmågor som finns? En unik regel som skiljer detta spel från andra?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Angående Vimes/Halo som drev tycker jag inte att det är något vidare, alla är för mycket kompis med Vimes för att det skall vara lönt.

Jag flyttar tillbaka min röst till Björn. Ger mer att se folk ta ställningstagande mellan honom och Halo.

Röst: Björn den gode
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Eller vänta, ändrar mig.

Följer med Basse för att sätta press på Khan, han behöver skriva mer. Men efter det lägger jag tillbaka min röst på Björn,

Röst: Khan
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag kan bekräfta att Halo9000s outning stämmer med min. Halo brödsmulade snyggt och jag försökte rädda honom, men hann tydligen inte. (Eller gjorde det dåligt). Min roll heter "Master of Spies".
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
LJS said:
”Hård kategori”? Och i meningen efteråt prata om Basses siar-claim? Jag hade också tolkat det som en förmåga.

Men sen är Vimes tydlig och säger, nej, han har ingen förmåga.

Men det verkar extremt långsökt att en ulv skulle först hinta förmåga och på en gång i panik backpaddla. Vad har man för strategisk vinning av det? Tror inte att Vimes skulle göra så av misstag.
Mm, jag blir också nyfiken på vad som står i Vimes PM. Jag tycker att han har verkat grön, men med Halos9000 outning så blir det mer spännande, om vi säger.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Det gör det svårare för mig att skydda Basse men ok jag är Väktaren, eller Master of guards som det heter i detta parti.
Alright, är det någon mer som vill claima väktare? Jag hoppas det för annars går den har dagen skitdåligt.

Alltså Vimes varför är du så himla sugen på att få ut powerrollerna? Nöjd nu?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Så här, vi ska ju verkligen ta med i beräkningen att ulvarna kan ha fått alibi-roller. I så fall kan det vara därför ulv-Vimes trycker hårt på vad som står i våra roll-PM.

En viktig aspekt, tycker jag, är att spelet förmodligen är över på kort tid. Vi har inte så många chanser att knipa ulvar med andra ord. Powerrollerna är med andra ord inte lika användbara som i spel med flera deltagare. Vad tänker du om det @Björn den gode ?

Sedan måste Khan in i matchen. Om du är bybo så spelar du just nu suboptimalt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Cool!

Röst: Khan

Min titel är Master of Ships. Jag är vanilla, det står _uttryckligen_ i min roll att jag inte har någon förmåga.
 
Top