Kungens råd - första mötet

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,601
Stövelkatten said:
Vad menar du med brödsmulande och räddning här? Finns det något som kan gröna Halo som jag missat?
Mitt roll-pm säger att jag är "Master of Spies". Eftersom både Vimes och Halo9000 har claimat att de också har "Master" i sitt roll-pm antar jag att de flesta har det.

Det kan vara så att ulvarna har fått alibiroller, eller vet hur bybornas roll-pm ser ut och att antingen Halo9000 eller Vimes kör en fuling. Jag skulle vilja höra mer från @Vimes hur han tänkte kring hårdheten i sin roll-pm. Lite mer explicit: vad gjorde dig nyfiken på andras roll-pm utifrån ditt?

Sedan kommer här min lista från grönast till rödast:

Basenanji grön siare (men jag kan ju vara äkta/falsk/naiv siare, även om det känns absurt med tanke på få deltagare)

Halo9000 därför att han har claimat väktare och dessutom sprattlat bra.
Stövelkatten för sina drivande resonemang

LJS, Xyas och Khan är både rätt lågflygande. Sluta upp med det! Mer av er, tack! LJS är läskig som ulv.

BDG är bra, men som andra har påpekat mer intresserade av andra spel och allmänt snack än av just det här spelet. Kudos dock för analys av powerroller (jag håller inte med, men intressant). Varför jaga Xyas så envetet? Personlig vendetta? Hur hjälper sådana byn?

Vimes blir jag inte riktigt klok på. Han har delvis bra snack, men jag vill veta mer hur han såg på sitt roll-pm och vad det var som gjorde att han så tidigt började spekulera kring det. Vad gör fluffet relevant?

Så, utifrån mina misstankar:

Röst: Vimes

Ta ett djupt andetag, lämpligt tilltugg och ge dig kraft att pedagogiskt och noggrant förklara hur ditt roll-PM ser ut, hur vi kan tolka ditt agerande i de första posterna samt kommentera tex varför ingen annan reagerar på att du outar att du är Master of...
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Känns som att man har absolut lägsta ra
Haha, what? Det här känns ju inte ens på riktigt. Ett drev mot mig i första rundan måste väl ändå vara det mest meningslösa ur informationsinsamlingssynpunkt. Eftersom jag spelar som jag gör, och dessutom varit frånvarande större delen av första rundan så blir mina analyser av andra spelare första rundan alltid ganska grunda, samt att det är jätteenkelt för folk som hoppar på ditt drev att motivera det i efterhand. Det är ju ganska vanligt att jag åker ut första rundan och vips så har ulvarna blivit av med en bybo, fått en runda på sig att nattmörda, och i gengäld får byn nästan noll information.
Fast vi har genererat en hel del information redan nu och även halvdana analyser är viktiga, framförallt om dom är dina.

Din röst också.

För personligen så känner jag att vi kört fast lite och om det fortsätter så, så minskar chansen att vi lyckas
lyncha en ulv imorgon, så alla hjälp är bra hjälp.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Röst: Vimes
Vad betyder det här? Vill du se mig skriva något får du berätta vad det är du är intresserad av, vill du rösta ut mig får du nog komma med någon form av motivering.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Vad betyder det här? Vill du se mig skriva något får du berätta vad det är du är intresserad av, vill du rösta ut mig får du nog komma med någon form av motivering.
Jag vill rösta ut dig för att du är min troligaste ulv. Motiveringar och obesvarade frågor ställda till dig finns det massor av i tråden.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Ta ett djupt andetag, lämpligt tilltugg och ge dig kraft att pedagogiskt och noggrant förklara hur ditt roll-PM ser ut, hur vi kan tolka ditt agerande i de första posterna samt kommentera tex varför ingen annan reagerar på att du outar att du är Master of...
1. Jag tänker givetvis försvara mig om det ser ut som att drevet vänder mot mig, men det känns lite som att jag behöver plöja ner en massa jobb i ett projekt som är resultatet av att ni helt enkelt är jäkligt slarviga när ni läser... Men ok, pedagogiskt och noggrant:

Min roll innehåller följande grejer:
a) fluffbeskrivning av att jag är en gubbe i rådet som gillar kungar och så vidare,
b) en titel - "Master of Ships",
c) beskrivningar av mina vinstvillkor,
d) beskrivningar av mina förlustvillkor, och
e) uttrycklig information om att jag inte har en förmåga.

Allt detta har jag skrivit tidigare i spelet. Jag har i alla inlägg där jag resonerat om spelupplägg, outningar, roller och så vidare utgått från detta. Om det är något inlägg som du eller någon annan fortfarande tycker är motsägelsefullt med ovanstående i åtanke får ni väl ta upp det och jag lägga mer tid på det.

2. Jag vet inte vad det är för agerande i det första posterna som jag ska kommentera. Förklara.

3. Ingen annan reagerar för att att alla är Master of X. Jösses. Det är alltså den här grejen jag har jagat Halo för hela spelet. Han verkade inte fatta alls vad jag menade med "fluff som verkar vara relevant för spelet" (alltså titlarna). Detta gjorde att jag tänkte att han var ulv som antingen inte hade alibi eller som helt enkelt är utanför byboloopen och inte fattade vad jag snackade om trots alibi.

---

Frågor på det?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Jag vill rösta ut dig för att du är min troligaste ulv. Motiveringar och obesvarade frågor ställda till dig finns det massor av i tråden.
Okej. Jag har inte sett några frågor jag inte svarat på. Sammanfatta gärna dem och dina "motiveringar".
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ok. En mer tydlig fråga då. I mitt PM finns mina förlust- och vinstvillkor (som är helt normala). Utöver dessa finns det två kategorier till i mitt PM, den ena är en "hård" kategori om förmågor (jag gissar att Basses PM ser ut _typ_ såhär "Din förmåga: Siare... bla bla..." (inte EXAKT formulering)), och den andra är en "mjuk" kategori som berör fluff, men som sättet PM:et är upplagt och formulerat på tyder på att den har betydelse för spelet. Jag får intrycket av att detta inte stämmer för dig, vilket gör att jag inte tror att du är bybo. Alltså kommer jag rösta på dig. Du får gärna utveckla dina tankar om spelet med fötterna i PM:et, så att säga.

Röst: Halo77/Halo9000

(En sista not: det är typ lika viktigt som bybo att övertyga andra om att man är grön som det är att hitta varulvar - kanske viktigare.)
Du pratar om en hård katergori förmågor här. Sen går du ut med att du inte har förmågor. Hur kommer det sig?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Mina frågor till dig står i inlägg #129
De här?

Varför hoppade du från att hävda förmåga i ditt PM till att inte ha några förmågor i den roll du sen går ut med?

Varför förneka att du hävdat förmåga?


Jag har aldrig någonsin någonsin hävdat att jag har en förmåga. Det jag har sagt är att jag har en kategori som gäller förmågor. Och den kategorin innehåller alltså information om att jag INTE har en förmåga. Förstår du?

---

Och på riktigt allihop. Det är jättebra om ni faktiskt läser det som står i tråden och inte bara chansar. Det blir lättare för oss alla då.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
De här?

Varför hoppade du från att hävda förmåga i ditt PM till att inte ha några förmågor i den roll du sen går ut med?

Varför förneka att du hävdat förmåga?


Jag har aldrig någonsin någonsin hävdat att jag har en förmåga. Det jag har sagt är att jag har en kategori som gäller förmågor. Och den kategorin innehåller alltså information om att jag INTE har en förmåga. Förstår du?

---

Och på riktigt allihop. Det är jättebra om ni faktiskt läser det som står i tråden och inte bara chansar. Det blir lättare för oss alla då.
Om du skriver på ett medvetet otydligt sätt dvs som i det här fallet med hårda förmågor framför parantesen om Basses siar förmåga
så är det väl inte konstigt att man missuppfattar?

Det är nästan så att jag misstänker att syftet var att jag skulle missuppfatta.

Varför du skrev på det sättet?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Kanske det men vad tycker du då om Vimes back and fort med förmågor?
Jag tycker inte att det är så mycket back and forth faktiskt. Eller ja, från mitt perspektiv i alla fall. Förstod omgående vad Vimes menade när han förtydligade sin beskrivning av roll-PM:et och tolkade inte alls det som att han själv hade förmågor då. Sen vet jag inte riktigt var det senare skulle ha framkommit riktigt.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag tycker inte att det är så mycket back and forth faktiskt. Eller ja, från mitt perspektiv i alla fall. Förstod omgående vad Vimes menade när han förtydligade sin beskrivning av roll-PM:et och tolkade inte alls det som att han själv hade förmågor då. Sen vet jag inte riktigt var det senare skulle ha framkommit riktigt.
Tack! och vad anser du om hans beskrivning av sitt PM som jag länkade till #150? Vad tror du han försökte åstadkomma med att säga att han hade en kategori hårda förmågor?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,601
Ok, Vimes har svarat. Låter väl rimligt just nu. Och jag är ledsen Vimes, men det handlar inte bara om att vi läser slarvigt, utan att det är lite knepigt att tolka det du skriver. Brödsmulor är svåra i sådana här spel.

Jag vill nog att alla resonerar kring det här med Masters of... Kan det tex vara ett sått att hitta den ulv som inte har fått någon titel? Varför väcker inte det mer intresse hos andra att rollerna har någon sorts namn kopplade till ev funktion?

Går tillbaka till Khan men frågan skulle kunna ställas till alla!

Röst: Khan
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Dags för lite analys, får se om jag kommer orka göra alla men tänker att jag tar dom i någon slags kombinerad skumhets/lätthetsordning:
Angående Khan
Fördelen med folk som skriver så lite är ju att det i varje fall går väldigt fort att analysera när man gör en sån här tråd. Det här är allt jag hittar att Khan har skrivit (det inom '' är min sammanfattning av inlägget och "" är citat)

Inlägg #14: 'Jag har inte läst nåt än'
#49: "Jag är med, jag lever, men det är skillnad på att läsa in sig på tung och analyskrävande text och att tramsa lite i vissa andra trådar. Återkommer under dagen."
#137: 'nu har jag läst ikapp och har åsikter' 'Kan vi verkligen lita på basse?' 'Vimes verkar skum (med exakt samma argument som Halo drevat med)' 'Halo verkar vara nybörjare och god'

Jag tycker ju som jag nämnt tidigare att framförallt #49 är ett himla ulvigt inlägg, varför jag också citerade det i sin helhet här. Kanske är det olika spelstilar, kanske är han bara oerhört nervös över att missa något och skriva fel sak även om han är bybo, men det tycker jag sen motsäger sig lite av att han sticker ut hakan i #137 och vill vara så där lite lagom edgy mot basse.

Kan passa på att svara på det nu också, ja, för tillfället finns det absolut ingen anledning att inte lita på basse (eller Halo), det hade varit ett oerhört gutsy move att claima siare runda ett som ulv och basse var inte i någon desperat situation. Jag tycker ju att det var ett väldigt dåligt move även om han är bybo, men vi kan ju oavsett inte rösta ut honom nu. Skulle det uppstå något skumt och han lever när det är typ 3 kvar och ändå inte lyckats peka ut vilka som är onda så kanske vi får omvärdera, men tills dess är det ju bara att hoppas på att han får leva så länge som möjligt och kan peka ut ulvar åt oss.

Sen håller jag ju också med om att Vimes verkar skum och särskilt nu när vi får utgå från att Halo är bybo så finns det ju en del som talar för att Vimes inte är så ren, men för någon som har läst in sig på den tunga och analyskrävande texten så känns det ju inte sådär jättestarkt att komma in och försöka haka på den mest uppenbara striden på den sidan som har en claimad väktare och dessutom genom att bara kopiera argument?

Det är lite det här jag menar, hade du långt tidigare skickat in ett inlägg som varit typ "Har inte hunnit läsa allt men jag tycker Vimes verkar skum och håller med Halos argument" så hade jag köpt att det är en bybo som har mycket att göra irl men som ändå försöker. Nu tycker jag det är för svagt för att på något sätt gröna dig.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Tack! och vad anser du om hans beskrivning av sitt PM som jag länkade till #150? Vad tror du han försökte åstadkomma med att säga att han hade en kategori hårda förmågor?
Det var den jag menade. Men jag förstår att det blev otydligt att bara referera till något random i början av tråden. Sorry! :)
Alltså, så som jag såg på det, med mitt eget PM i huvudet också, är att den ena delen är en sådan del som beskriver rent speltekniska grejer och den andra är fluff, som i sig inte gör något men som har en koppling till den hårda delen. Och jag tror det också är det han försökte beskriva med sitt meddelande där också.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,601
Vimes!

Vimes said:
Ok. En mer tydlig fråga då. I mitt PM finns mina förlust- och vinstvillkor (som är helt normala). Utöver dessa finns det två kategorier till i mitt PM, den ena är en "hård" kategori om förmågor (jag gissar att Basses PM ser ut _typ_ såhär "Din förmåga: Siare... bla bla..." (inte EXAKT formulering)), och den andra är en "mjuk" kategori som berör fluff, men som sättet PM:et är upplagt och formulerat på tyder på att den har betydelse för spelet. Jag får intrycket av att detta inte stämmer för dig, vilket gör att jag inte tror att du är bybo. Alltså kommer jag rösta på dig. Du får gärna utveckla dina tankar om spelet med fötterna i PM:et, så att säga.
Vad syftar "den" på i det fetstilade partiet?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ok, Vimes har svarat. Låter väl rimligt just nu. Och jag är ledsen Vimes, men det handlar inte bara om att vi läser slarvigt, utan att det är lite knepigt att tolka det du skriver. Brödsmulor är svåra i sådana här spel.

Jag vill nog att alla resonerar kring det här med Masters of... Kan det tex vara ett sått att hitta den ulv som inte har fått någon titel? Varför väcker inte det mer intresse hos andra att rollerna har någon sorts namn kopplade till ev funktion?

Går tillbaka till Khan men frågan skulle kunna ställas till alla!

Röst: Khan
Det skulle kunna vara så att en eller flera ulvar inte har titlar men jag tror inte det är så svårt för dem nu att hävda lite vad som helst.

T.ex

Master of roads
Master of coin
Master of fields

osv...

Tror det var ett misstag av mig att gå ut med titeln.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,601
För grejen är att du är Master of ships, vanilj och bybo. Vad får dig att tro att den där kategorin då har betydelse för spelet?
 
Top