Kungens råd - första mötet

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Min analys av Khan

#14: Ursäktar sig för att han inte varit med. ”Har inte hunnit läsa in sig ett smack är jag rädd”. Det där är ju verkligen uselt av en bybo. Inte ett smack, ingenting.

Men däremot har Khan hunnit vara med i en köp/säljtrådd, hyllat teknikerna och wrnu:s logotyp. Så nog har tid funnits.

#49: ”Jag är med, jag lever, men det är skillnad på att läsa in sig på tung och analyskrävande text och att tramsa lite i vissa andra trådar. Återkommer under dagen.”
Mager post. Jag tycker inte att det är trams det Khan skriver i andra trådar. Det hela ger mig lite ulviga: ”Låt mig vara ifred!”-vibbar.

Dessutom återkommer han inte mer den dagen (onsdagen 10/6) som han utlovade. Däremot skriver han i andra trådar.

#149 blir den post då Khan återkommer. Han har mycket att göra och behöver ta hand om barn. Bra det. Men sedan skcickar han iväg små anklagelser åt höger och vänster, utan att riktigt följa upp dem. Det är i min erfarenhet ett vanligt tillvägagångssätt för nybörjar-ulvar. Man tror att det är bra att visa sig misstänksam (för det är väl bybor?), men att verkligen bygga ett case mot någon känns läskigt för då syns man mer. Och om byn sedan röstar ut en bybo så kommer risken finnas att någon börjar undersöka vem som låg bakom valet av en bybo. Läskigt för ulvar. Så vad Khan vill här är att någon annan ska ta upp tråden och börja misstänka Basse, Halo9000 eller Vimes:

Om Basse:

"För det första - Är vi säkra på att Basse är vad han säger? Jag har sett folk bluffa om roller tidigt för att bygga alibi. Halo väntade åtminstone en bit innan han outade sig. Men jag är inte helt hundra på honom heller."

Om Vimes:

För det andra - jag har svårt att hänvisa till enskilda inlägg när jag läst allt i ett flow nu, men jag får inte en bra bild av Vimes. [...]

Om Halo9000:

Jag har ingen bra bild av vem jag tycker verkar skummast hittills. Jag har aldrig spelat med Halo förr, och tycker hans spelstil känns mest som nybörjarmissar i ärlighetens namn. Har du spelat mycket förr, @Halo9000?

Men mer konkret än så blir det aldrig och han röstar inte heller.

#175 här röstar faktiskt Khan på mig med motiveringen att jag och LJS (som det verkar stå mellan) ska ange argument till att rösta på den andre. Är inte det en rätt slick varulvstaktik att ge någon (LJS) anledning att brunsmeta mig? Nu kan ju LJS svara med att syna Basenanji utan att någon kan anklaga LJS för att vilja skicka misstankar mot en oskyldig bybo?

#183 claimar Khan siare: Master of Clerics. Det kan finnas två siare, men Khan tror mest på att det är Basenanji som bluffar. Utöver misstankarna mot mig är han misstänksam mot LJS och Vimes.

#206 så presenteras lite tankar om Vimes och LJS. En anledning är att LJS och Vimes är aggressiva mot varandra, vilket Khan anser är ovanligt bland de som spelar bybo/vanligt folk. (Hrrm. Det här ska du nog ta och fundera på. Ilska mellan bybor i varulvsspel är nog det vanligaste som kan inträffa...)

#252 Khan presenterar sitt roll-PM. Det skiljer sig från mitt på flera sätt.

Det följs upp av ett rätt avslaget #253 där Khan skriver:

"Jag kan ärligt säga att jag velar om jag ska sia Vimes eller LJS just nu, för jag tycker allt att LJS blir mer och mer skum för var inlägg som kommer. Jag är inte tillräckligt säker på någon av dem, så min röst ligger kvar på Basenanji, den ende jag är helt skeptisk mot."

Det här är faktiskt rakt av uruselt: hur kan du veta att du (som siare dessutom!) kommer att leva? Varför vill du berätta i förväg vem du ska sia? Och vad rent konkret bygger du dina misstankar på?

Summa summarum:
Khan är en försiktig ulv som försökt ligga lågt, men ändå fångats in. När pressen blir hårdare claimar han en siarroll. Khans roll-PM är väldigt annorlunda mitt och det tyder på att han har missförstått hur Feu har författat siar-förmågan.

LJS är hans kompanjon och genom att nu misstänka LJS ska LJS grönas. För ingen varulv skulle väl vilja skicka misstankarna mot den andre varulven?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Bara jag kvar.

Master of Arts.
Jag begär att få avslöja min förmåga i nästa runda, för byns bästa.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Basenanji (ulv) said:
Det här är faktiskt rakt av uruselt: hur kan du veta att du (som siare dessutom!) kommer att leva? Varför vill du berätta i förväg vem du ska sia? Och vad rent konkret bygger du dina misstankar på?
Hörrudu. Alla räknar med att de kommer överleva till nästa runda tills motsatsen är överbevisad. Jag kan inte veta, men jag räknar med det.

Och att du gör en fet analys och påhoppspoäng av min repertoar nu känns som att du mest försöker hamra in ett budskap du inte ens själv tror på. Att du själv skulle vara siare tror jag inte på. Att gå ut med en roll tidigt är en bra idé för en ulv, eftersom det är sjukt hög belöning om det går hem, och det verkar det ju göra. Det är mycket svårare att komma undan med om man kör öga mot öga, men här känner vi inte varandra och kommunicerar bara med text. Det gör det sjukt mycket mer komplicerat att läsa dig, och jag går nog mest på att du försöker överladda diskussionen i det här läget. Att du dessutom tycker det är konstigt att jag inte röstar med över 48 tim kvar till deadline när jag är uttryckligen osäker på vem jag vill peta på är bara skumt. Du har inga angreppspunkter som håller.

Var jag inte säker på dig förut är jag det nu.

Röst: Basenanji
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Ta det inte personligt Khan! Du verkar vara en reko snubbe. Nu är det mer hur du har spelat det här spelet som jag analyserar.

Och att du gör en fet analys och påhoppspoäng av min repertoar nu känns som att du mest försöker hamra in ett budskap du inte ens själv tror på.
Jodå, jag är faktiskt helt övertygad om att du är demokrat.

Att du själv skulle vara siare tror jag inte på. Att gå ut med en roll tidigt är en bra idé för en ulv, eftersom det är sjukt hög belöning om det går hem, och det verkar det ju göra.
Du skulle framstå som mer nyanserad om du analyserade motivet för mig att outa min roll. Jag gjorde det rätt noggrant. Här verkar du snarare resonera som om du var ulv: "en smart ulvstrategi är att claima siare för då...".

Det är mycket svårare att komma undan med om man kör öga mot öga, men här känner vi inte varandra och kommunicerar bara med text.
Mm. Så är det och varulvsspel på forum är lite sin egen genre. Vissa gillar det, andra inte. Jag har spelat länge nu så jag är rätt van vid formatet. Men du verkar säga att det är svårt att hitta en ulv som claimar powerroll? Är du säker på att jag är ulv verkligen?

Det gör det sjukt mycket mer komplicerat att läsa dig, och jag går nog mest på att du försöker överladda diskussionen i det här läget.
Jag får erkänna att jag är rätt nöjd med fyndet och att det gör att jag blir lite kaxig. Men det brukar också vara ett rätt bra sätt att få ulvar ur balans.

Att du dessutom tycker det är konstigt att jag inte röstar med över 48 tim kvar till deadline när jag är uttryckligen osäker på vem jag vill peta på är bara skumt.
Det här är väldigt avslöjande i sig. När vi röstar tar vi ställning. Vi bybor vet inte, men vi kan alltid ta ställning och visa hur vi tänker. En bybo som låter bli att rösta gör jobbet åt ulvarna. Så det är faktiskt bra att rösta och hålla på. Det visar de andra spelarna att man är grn och att man verkligen försöker bidra.

Anledningen till att ulvar ändå drar sig för att vara aktiva är för att de riskerar att hamna i strålkastarljuset. Och för att det är så (och det här tycker jag är en detalj som är så fascinerande med varulvsspel) oerhört svårt att framstå som ovetandes.

Du har inga angreppspunkter som håller.
Jodå, läs min tidigare analys av dig. Om du vill får du gärna säga något om LJS: varför tror du att han inte vill avslöja sin roll? Har vi kanske tre siare i spel? Vad gör LJS roll så speciell? Vilka faror riskerar byn att möta om han trots allt berättar om sitt roll-PM?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag sätter mig på tvären och Stövelkatten (som är mitt förstahandaval att bli av med) hugger mig på en gång. Och Khan (mitt andrahandsval, som börjat bli anklagad för att vara ulv med mig) ignorerar mig helt. ;-)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Jag tyckte nog Basses analys var rätt bra (den bygger ju på premissen att du är ulv och går ut på att förklara hur du resonerat som ulv - att visa på ulvrationaliten bakom "skumt beteende" - men det är ju så man brukar angripa genren spelaranalys). Vad är det specifikt du menar är dåligt i Basses analys, Khan?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
LJS Larsson och jag har ett förflutet som ulvkompanjoner och jag är rätt säker på att han är så kall nu att han räknar med att få slippa prata roll-PM den här rundan. LJS är en skicklig ulv. En mästerulv faktiskt!

Ska vi byta till LJS? Jag har ingen som helst anledning att tro att han har en så viktig roll att byns bästa hänger på att du inte avslöjar den nu.

Röst: LJS
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Ta det inte personligt Khan! Du verkar vara en reko snubbe. Nu är det mer hur du har spelat det här spelet som jag analyserar.
Ingen fara! Jag vet att det inte är menat personligt. :)

Ursäkta OFF-snacket.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Bara jag kvar.

Master of Arts.
Jag begär att få avslöja min förmåga i nästa runda, för byns bästa.
Jag är ok med detta även om arts låter som ett demokratiskt påfund .

Tycker att det är bäst att byn fokuserar på siarspåret idag.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag sätter mig på tvären och Stövelkatten (som är mitt förstahandaval att bli av med) hugger mig på en gång. Och Khan (mitt andrahandsval, som börjat bli anklagad för att vara ulv med mig) ignorerar mig helt. ;-)
Nähädu - det gör jag inte. Du och Vimes är på delad andraplats för mig. Det har jag sagt rätt många gånger vid det här laget.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Basenanji (ULV) said:
Om du vill får du gärna säga något om LJS: varför tror du att han inte vill avslöja sin roll? Har vi kanske tre siare i spel? Vad gör LJS roll så speciell? Vilka faror riskerar byn att möta om han trots allt berättar om sitt roll-PM?
Är det inte rimligast att han försöker få till att han har någon sorts väktar-förmåga, och vill slippa lägga den på sig själv? Det var min direkta tanke. Att behöva ljuga ihop något om hur hans PM är skrivet är riskabelt, men antagligen inte lika riskabelt som nuvarande taktik.

Med det sagt är jag inte det minsta övertygad om att han lyckas med sin plan - jag är fortfarande rätt säker på att han är skum, om än inte lika skum som Basse.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Röst: Khan

pga rolltexten. Rösten är inte huggen i sten, men förmodligen, så lägger den om jag inte skulle ha möjlighet att kolla in igen.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Som jag ser det så behöver vi rösta ut en siare för att kunna tolka den andre siaren korrekt. Två siare låter på tok för bra mtp att vi också har en merchant. Det är mycket stor chans att ulv gömmer sig bland basse& khan. Att båda skulle vara ulv är dock mkt osannolikt mtp Stövelkattens claim.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Vem är ulv av Basenanji och Khan?

Gårdagens, eller okej morgonens, analys av dem bägge visade att Basenanji är något mer suspekt. Misstankarna mot honom kunde emellertid lindras om han kunde presentera mer kring vad han menade med att han hade information som kunde avslöja en ulvsiare.


Tycker att Khan har haft ett rätt ulvigt beteende under dagen. PM:et är lite off mot de andra, han anlägger en defaitistisk hållning och säger att alla är på Bassetåget samt ger ett svar på Basenanjis analys av Khan som är rätt svagt tbh. Svaret bemöter egentligen ingenting av vad Basenanji säger, istället är det mer en utsaga om att det här inte är IRL-werewolf och att det inte går att spela på samma sätt. Nä, det stämmer... men det är också underförstått.

Basenanji å andra sidan, som ju mina misstankar tiltade över mot imorse, har spelat byboigt och pratigt. På det där akademiserade sättet som Basenanji alltid spelar varulvsspel. Jag blir inte riktigt klok av det. Gillar hans analys av Khan dock. Men det är nog mest för att jag själv gör lite samma slutsatser när jag läser Khan, så det ska man nog inte lägga i vågskålen "Vem är den rätta siaren?".

Nä, det som egentligen får vågskålen att tippa över åt Basenanji idag är att Khan inte spelat så smidigt idag och gjort sig skyldig till åtminstone två scum tells i sina svar.

Vem är då Khans kumpan?
LJSLarsson står högst på listan här - det känns som att han mest tassar runt Khan men grönar ändå Basenanji. Khan är skeptisk mot LJSLarsson och Vimes. Men låter rimligt nog sin röst ligga kvar på Basenanji. Något annat hade ju varit helbananas. Jag får känslan av att ulvarna nosar på varandra här, som brukligt är, men inte vill comitta och rösta på den andra. Det är ju också ett lysande tillfälle att göra så på också. För med två siare kan man ju liksom slänga ur sig vad som helst och samtidigt rösta på någon av siarna. Det är ju trots allt den tydligast ulvahärvan. Misstankarna Khan slänger på LJSLarsson är också av den där karaktären som är enkel att slita sig från om det skulle behövas, dvs att han är passiv och bara för statistik.

Min röst ligger där den ska just nu dock. Jag vill veta vad det står i Larssons PM.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Khan Vill bara for the record påpeka att stora delen av Basenanjis resonemang ovan angående Khan bara är en upprepning av vad jag redan har presenterat ett par gånger. Det han tillför är det där på slutet, och där har han ju återigen helt rätt, tycker jag då, i min värld, men som sagt det är ju sån där 90-tals stil så är det absolut superdumt av siaren att i förväg berätta vem hen tänker sia eller funderar på att sia, det ger liksom bara ulvarna mer möjligheter. I Vimes värld kanske det är det smartaste man kan göra som bybo, vad vet jag, men som sagt i min värld, om du faktiskt är siare Khan så håll tyst om vad du funderar på att kolla upp det hjälper verkligen inte byn.

Vad Basse inte nämner är min senare revelation att det där konstiga spelsättet han hade i början faktiskt stämmer extremt väl med hur man kan tänka sig att man spelar om man inte är en vanlig bybo utan är en siare och där man dessutom ser att någon annan redan claimat siare. Det är ju till och med det han pratar om i sitt första inlägg att han tycker att Basenanjis claim är skum i ett läge när ingen annan tycker det även om vi diskuterar huruvida den är bra eller dålig.

Men, att vi skulle ha en siare som har ett tematiskt PM som handlar om hur det arrangeras skandaler och så vidare och en siare som är är rakt upp och ner en vaniljsiare, det hänger liksom inte ihop, så jag är rätt övertygad om att en av dom är ond men jag är inte övertygad om att det inte kan vara Basenanji.

LSJ Vad trött jag blir på folk, kan ni inte bara spela som normala människor. Om han är bybo så är det där ett jätteskumt uttalande, vad skulle han kunna ha liksom som skulle vara så mycket bättre att gå ut med imorgon och som dessuomt är så dåligt idag att det är värt att riskera att det försvinner under natten? Om han är ulv så är det däremot ännu konstigare, varför i hela friden skulle han gå ut och göra sig till en sån uppenbar måltavla när det hade varit hur lätt som helst att bara claima vanilla? (Även om jag nog fortfarande har en teori om att det kanske inte finns några vanilla, men i den teorin hade han ju ändå inte kunnat vara ulv eftersom det skulle bli för många). Nu ska jag inte säga att jag minns riktigt hur LJS brukar spela men han är ju i all fall ingen nybörjare och om han är ulv och både debatten och rösterna står och väger mellan Basenanji och Khan så hade det ju varit extremt uppenbart att om en av dom är hans kumpan försöka elda på det andra tåget, och om båda på något sätt är gröna bara välja slumpmässigt tåg och vara nöjd att vi röstar ut en av två siare och i ingen värld finns det något rimligt i att som ulv i det läget försöka hävda en hemlig förmåga.

Så min slutsats blir att jag tror att LJS ändå är bybo och försöker spela någon slags mind game med ulvarna men att det hade varit mycket bättre om han försökte hjälpa oss att vinna.

Basenanji Har idag antingen varit jättevimsig, eller låtsas vara det, tänker framförallt på hur han i ett kort inlägg plötsligt hävdar att han inte är en riktig siare (och då känns det som att han fortfarande försöker sälja in idén om att både han och Khan är goda siare, jag fattar inte varför det tog så lång tid att släppa det) men för att nån minut senare hävda att "Oj nä, nu har jag läst vad det stod i startinlägget och jag är nog den riktiga siaren ändå" och sen har vi hela den där grejen med att han hade något i sitt PM som kunde avslöja en bluff-siare och det han visa sig ha var att det stod i hans PM att han ogillade demokrater, det hela känns som så extremt mycket retcon där han för ett tag glömde bort vad det var han ljugit om i början och till slut fick komma upp med nånting eftersom vi inte slutade pressa honom på det... Men nä, jag tycker nog att min röst fortfarande ligger bra där.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Basenanji å andra sidan, som ju mina misstankar tiltade över mot imorse, har spelat byboigt och pratigt. På det där akademiserade sättet som Basenanji alltid spelar varulvsspel. Jag blir inte riktigt klok av det. Gillar hans analys av Khan dock. Men det är nog mest för att jag själv gör lite samma slutsatser när jag läser Khan, så det ska man nog inte lägga i vågskålen "Vem är den rätta siaren?".
Du är med på att han nästan ordagrant drar upp exakt det resonemanget som jag förde mot Khan i början, men helt utlämnar idén om att det kanske också är ett normalt sätt att spela på om man blivit överumplad av att vara siare och ser att nån dessutom redan claimat det. Jag säger inte att Khan är grön på grund av det, det finns ett antal bra argument mot honom men att det här skulle gröna Basse köper jag inte.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Ok, jag tyckte att det hade varit fräckt att "spara" ulven Khan och nypa den andre, men eftersom jag verkar vara ensam om en så vågad strategi byter jag röst så att inget kaozjippo 21.55 förstör.

Röst: Khan
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Du är med på att han nästan ordagrant drar upp exakt det resonemanget som jag förde mot Khan i början, men helt utlämnar idén om att det kanske också är ett normalt sätt att spela på om man blivit överumplad av att vara siare och ser att nån dessutom redan claimat det. Jag säger inte att Khan är grön på grund av det, det finns ett antal bra argument mot honom men att det här skulle gröna Basse köper jag inte.
Jag håller med om att det inte grönar Basenanji. Men jag tycker att om man utgår från att det bara finns en siare så är det Khans ulviga svar idag som grönar Basenanji. Jag tycker att Basenanji är jättesvår att läsa just nu!
 
Top