Kungens råd - första mötet

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Okej, idag är en speciell dag. Jag fyller år och kommer bevista vissa evenemang i samband med det. Så här i efterhand var det ju urkorkat att föreslå fredag kl. 22 som sluttid, men jag tänkte mest på att vi då skulle ha så bra förhållanden som möjligt att analysera partiet. Eftersom det har hettat till riktigt ordentligt ska jag försöka bidra på ett lättläst men lite mer nyanserat vis än tidigare.

Vimes kritik av mig stämmer
Vimes recenserade mig och kom fram till att jag bidragit med 0. Tråkigt, men nog en riktig analys. Jag har inte gått in med världens energi i det här partiet. Av flera anledningar: dels r jag inte lika hungrig som förr och dels så tycker jag de senaste partierna att den energi (eller vad vi ska kalla det för) jag bidrar med ofta skapar dåligt brus och blir suboptimalt för byn. Så, jag försöker helt enkelt ge lite mer luft och utrymme åt andra mer kloka spelare. Det handlar om att känna sig själv, helt enkelt och mitt bästa sätt att bidra på är att visa hur jag är grön. Jag förstår också att det här kan tolkas som en lurig ulvstrategi, ett försvar för att slippa skriva. Men hörni, så där smart är inte jag som ulv. Däremot finns det rätt gott om empiri som stärker min tes att jag kan hjälpa byn genom att inte dra iväg med tusen olika konspirationsteorier. Jag är inte dålig på varulvsspel (jag är verkligen erfaren och har spelat det här i +tio år), men kan definitivt dra iväg onödigt mycket. Det blir till syvende och sidst en fråga om balans och timing

Men jag kan låta egot ta större plats när det behövs
Nu behöver jag ge byn information den kan ha nytta av i fortsättningen, så jag ska skriva ordentligt om min roll utifrån det PM jag har fått. Jag vill också i en närmare analys skriva lite om deltagarna och vad det är jag uppfattar som ulvigt. Min paroll just nu är att ge byn så bra förutsättningar som möjligt att analysera spelet. Jag är enligt mitt roll-PM siare, men törs inte utesluta att det kan vara en skruvad roll, dvs en faslk/naiv/galen siare. (För den som blir nyfiken på mängden variationer av siarrollen rekommenderar jag att gå in på https://www.mafiascum.net/ . TL; DR: det finns sjukt många typer av siare.

Stövelkattens kritik av mig är delvis fel
Stövelkatten reagerade tidigt på att jag förutsatte ett avskalat, traditionellt upplägg. Han menade på (om jag förstår honom rätt) att Feuflux minsann kan ha skapat ett mer skruvat upplägg efter de diskussioner som följde på det senaste partiet. Må så vara. Jag tycker ändå att det är missvisande att kritisera mig för att jag teoretiserar om att vi har ett enkelt avskalat spel. Teorin är möjligen fel, men att jag föreslår en teori är inte dåligt. Tvärtom är det mitt sätt att vara transparent. Jag utgår från att Feuflux är en sund, förnuftig och erfaren spelskapare som vill skapa ett spel som är balanserat men ändå så roligt för så många som möjligt. Jag gör bedömningen att Feuflux inte skulle ha skapat ett vrickat spel utifrån hur jag har erfarit att han har skapat spel tidigare och utifrån vem jag uppfattar att Feuflux är som person.

Vad talar för att Basenanji är grön?
Jag spelar inte så bra i det här partiet, det medger jag. Jag har dessutom avsiktligt hållit en lägre profil än annars av skäl angivna ovan. Men jag har försökt hjälpa byn genom att: 1) Gå ut med min siarroll. Speciellt nu, när det kanske är så att vi har med ett mer skruvat upplägg att göra är det här bra. Nu blir det enklare att förhålla sig till nya utsagor. 2) Jag vill inte utesluta att Feuflux har skruvat till upplägget och då har lagt till olika siare. Så kan det vara. Men om en av oss är ulv så tyder det mesta på att Khan nog är den som ljuger om sin roll-förmåga. Han har skrivit lite och på ett sätt som jag uppfattar som defensivt samtidigt som han har velat sprida misstankar omkring sig utan att vilja följa upp dem. Så, givet att det bara finns en siare så uppfattar jag mig själv som den äkta siaren. 3) Jag HAR försökt bidra genom att skapa listor med motiveringar samt rösta på den jag misstänker mest. Det är ett stilla spel som syftar till att visa upp hur jag tänker och var mina preferenser ligger. Sedan har jag också synat Vimes rätt mycket (kolla gärna den där posten där jag undrar vad "den" syftar till och vad det skulle kunna innebära i tolkningen av Vimes outande). Inte lika mycket och lika detaljerat som Halo9000, men ändå. Att hugga tag sådär och att inte vilja släppa Vimes pga hur han skriver om sin roll är ett tecken på att min roll är äkta och att jag blir undrande kring Vimes outande. Jag menar att sådant beteende av en deltagare är grönande.

Vad händer om jag röstas ut?
R1 är notoriskt svår att förhålla sig till. Vi har lite information och kan inte riktigt dra några bra slutsatser om inte någon dabbar sig riktigt ordentligt. Men jag tycker ändå att mycket nyttigt har kommit fram. Rätt mustiga outanden, på det hela taget. Jag resonerar som att det bästa vi kan hoppas på i R1 är att kunna avgränsa sig en aning, minska antalet tänkbara misstänkta till en mindre grupp. Att pricka ulvar i R1 är en närmast omöjlig uppgift, men att fåen uppfattning om spelarna och spelet är bra! Det menar jag att jag har bidragit med. Om jag sen röstas ut så får det väl bli så. Min (eventuella) powerroll bedömer jag ändå inte kommer tillföra så mycket pga få deltagare. vårt mål som bybor är ju att ringa in vilka som är mer eller mindre misstänkta. Om en grön deltagare som har claimat siare röstas ut så ger det i sig rätt mycket användbar info till byn, så jag är rätt nöjd faktiskt.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Angående tematiken så får jag känslan av att detta inte är en fantasyvärld. Hur skulle präster kunna ta reda på om någon är demokrat?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Sedan, som mellanspel til det jag kommer skriva härnäst: vi bör vara uppmärksamma på att våra anslyer oftast bygger på hur vi förstår varulvsspel och spelartyper. Dvs, om jag uppfattar det som ulvigt att skriva lite så kommer jag också reagera mer på de deltagare som, tja, skriver lite. Jag skulle kuna tänka mig att kalla detta för att vi har "metateorier" om spelet, vilket påverkar hur vi analyserar det.

Men då blir också analyserna av olika kvalitet beroende på hur träffsäker metateorin är. Att tex anklaga Xyas för att vara ulv för att han skriver lite tycker jag är ett bra exempel på hur en metateori styr analysen i en otillräcklig riktning. Det kan ju förstå vara så att Xyas lågfrekventa postande är ett resultat av att han är ulv, men mot bakgrund av ur han har spelat i många partier förut är det nog inte en tillräckligt kvalificerad analys.

I Xyas fall finns för övrigt en riktig pärla (tycker jag):

Xyas said:
För min egen del hade jag initialt jättesvårt att köpa att det skulle finnas två siare, men efter att ha sovit på saken så är jag lite mer öppen, om än inte övertygad. Partiet är liksom för kort för att det ska mejka så stor sense att ha en naiv siare. Och jag skulle dessutom ha skitsvårt att välja mellan Khan och Basse i nuläget. Men Stövelkatten har claimat miller, vilket också är extremt misstänksamt. Så genom att rösta ut honom blir både Khan och Basse gröna om det visar sig att stövelkatten är grön. Alternativet är att ta alla tre outningarna från Khan, Basse och Stövelkatten för sanning och gröna allihopa, vilket känns som en stor chansning.

Det är på intet sätt optimalt, men det är det bästa jag har att komma med just nu.
Vad är det som gör det där så bra? Jo, Xyas framstår som en trovärdig bybo genom att visa upp hur knepig situationen är. Ulvarna VET ju hur partiet är upplagt, men en bybo måste spekulera och gissa (rätt/fel). Sedan följer ett resonemang som jag är för okunnig för att riktigt kunna värdera i sak, men som åtminstone för mig framstår som ett resonemang en bybo för. För hur troligt är det att ulv-Xyas håller på och spekulerar så här? Vill verkligen en ulv-Xyas att byn ska förstå hur spelupplägget ser ut? Nej, jag tolkar det hela som att Xyas verkligen vill vara konstruktiv i sin analys av olika outningar och deras relation till troliga spelupplägg.

Ser ni hur det kan gröna en spelar att hen teoretiserar även om teorin kanske inte är helt vattentät?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Sedan, som mellanspel til det jag kommer skriva härnäst: vi bör vara uppmärksamma på att våra anslyer oftast bygger på hur vi förstår varulvsspel och spelartyper. Dvs, om jag uppfattar det som ulvigt att skriva lite så kommer jag också reagera mer på de deltagare som, tja, skriver lite. Jag skulle kuna tänka mig att kalla detta för att vi har "metateorier" om spelet, vilket påverkar hur vi analyserar det.

Men då blir också analyserna av olika kvalitet beroende på hur träffsäker metateorin är. Att tex anklaga Xyas för att vara ulv för att han skriver lite tycker jag är ett bra exempel på hur en metateori styr analysen i en otillräcklig riktning. Det kan ju förstå vara så att Xyas lågfrekventa postande är ett resultat av att han är ulv, men mot bakgrund av ur han har spelat i många partier förut är det nog inte en tillräckligt kvalificerad analys.

I Xyas fall finns för övrigt en riktig pärla (tycker jag):



Vad är det som gör det där så bra? Jo, Xyas framstår som en trovärdig bybo genom att visa upp hur knepig situationen är. Ulvarna VET ju hur partiet är upplagt, men en bybo måste spekulera och gissa (rätt/fel). Sedan följer ett resonemang som jag är för okunnig för att riktigt kunna värdera i sak, men som åtminstone för mig framstår som ett resonemang en bybo för. För hur troligt är det att ulv-Xyas håller på och spekulerar så här? Vill verkligen en ulv-Xyas att byn ska förstå hur spelupplägget ser ut? Nej, jag tolkar det hela som att Xyas verkligen vill vara konstruktiv i sin analys av olika outningar och deras relation till troliga spelupplägg.

Ser ni hur det kan gröna en spelar att hen teoretiserar även om teorin kanske inte är helt vattentät?
Det skulle förvåna mig mycket om ulvarna kände till vilka och hur många byboroller som finns och det är ju det Xyas spekulerar kring?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Basenanji: Hur var det med det där att du hade information som skulle kunna avslöja en senare fake-siare i ditt roll-PM och sen när det kommer ut en till siar claim så vill du plötsligt bara samarbeta med honom? Är informationen du har något som tyder på att Khan också är god, och det är därför du kör på det spåret?

Och det där "äh, rösta ut mig om ni vill det ger ju information det också" tycker ju jag med mina meta-teorier är en himla dålig strategi och oftast tycker jag också det är ett tecken på en ulv som gett upp snarare än en bybo. För _om_ du är fucking siare, vilket du väl själv ändå måste hävda nu oavsett vad du är, så måste det väl vara bättre att vi röstar ut nån annan? Har du något i ditt roll-PM som tyder på att du är naiv/falsk osv, och det är därför du hintat om det så länge?

Men ja, kanske är det mina meta-teorier som stör mig, men att powerroller går ut runda ett och vi sen dessutom röstar ut dom så är det ju liksom ännu sämre att powerrollerna kom ut, vad håller vi på med i så fall?

Om det nu inte är så att du är ulv, jag köper ju verkligen inte xyas teori om att vi skulle kunna ha två gröna siare och en miller, och jag tror att antingen du eller Khan ljuger, men lite mer kan du väl ge? Varför tror inte du att Khan är ond, det hade ju verkligen varit min gut-reaction om jag varit siare..
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Hörrni! Ni vet väl vad det är dags för?

That's effing right! MASSOUTNING!

Nu kommer BDG säga "näääeh" och hänvisa till något meta som var relevant på 90-talet, men vi ska inte lyssna på honom. Det finns exakt noll rimliga skäl att anta att vi har något att förlora på att vi alla går med roller. Kolla:
1. Det räcker antagligen med att vi har fel två gånger för att förlora. Vi behöver vara snabbare än i ett vanligt spel (då massoutning brukar komma på tal typ trefje rundan).
2. Powerrollerna är ute. Om ulvarna har info om att Master of Latrines har förmågan Brunsmetning så gör det inget.
3. Vi kan bättre utvärdera "of Clerics" som vissa tror kan vara en grej, om vi har tillgång till fler titlar.
4. Vi kan lättare bedöma vad vi tror om ett rimligheten med en design med miller eller två siare.
5. Vi kan köra de outningar som kommer mot de saker folk sagt tidigare.

Zpill ze beans!

Jag tycker att BDG ska börja, han har spelat med korten otroligt nära västen. Har han haft anledning till det? Han kommer dock börja stalla och sätta sig på tvären, och prata om att så gör man minsann inte i R1 och göra sitt bästa för att få ett orimligt resonemang om bybostrategi att verka sunt och logiskt. Så, jag röstar på honom.

Röst: Björn den gode

Det är rimligt att vi har minst en ulv bland Basse-Khan-Stövlis, men det är förtvivlat svårt att utröna vem utan mer info. Så sluta skriv inlägg om att man inte ska outa i runda 1 och skriv vad du har för titel. Har jag inte fått mer att gå på gällande trion ovan är jag rätt ok med att rösta ut dig istället.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Så här ser röstläget ut, just nu:

Khan - 4 (Stövelkatten, Vimes, Basse, Halo)
Basse - 2 (Khan, Björn)
Stövelkatten 2 - (Larsson, Xyas)

(Någon får gärna dubbelkolla att jag inte skrivit fel. Min hjärna är inte byggd för rösträkningar, men jag kände att vi behövde en just nu)

Ser helst ett drev mellan Khan/Stövelkatten eftersom jag har dessa som mina huvudmisstänkta. I analyssynpunkt är det ju bättre att man har drev mellan bybo/ulv ... men det allra bästa är ändå att ta en ulv runda 1, och jag tror vi har 100% chans om vi röstar mellan de två.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Angående Master of Clerics så har jag inget i mitt fluff som tyder på att detta är en fantasy setting (där präster skulle kunna sia a’la Dungeons & Dragons). Däremot skulle det kunna funka ändå fluffmässigt, med folk som kommer och biktar sig hos präster (och under tystnadsplikt avslöjar att de inte älskar kungahuset lika mycket som de borde).
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jaha, röstlängden blev omodern på en gång.

Björn är med på min misstankelista. Har inget emot att Vimes klämmer alla bönor ur honom. Lägger fortfarande hellre rösten på Stövelkatten i slutet av rundan ifall det inte händer mer knas i detta parti.

Röst: Björn den gode


Khan - 3 (Stövelkatten, Basse, Halo)
Björn den gode - (Vimes, Larsson)
Basse - 2 (Khan, Björn)
Stövelkatten 1 - (Larsson, Xyas)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Björn den gode said:
Basenanji: Hur var det med det där att du hade information som skulle kunna avslöja en senare fake-siare i ditt roll-PM och sen när det kommer ut en till siar claim så vill du plötsligt bara samarbeta med honom? Är informationen du har något som tyder på att Khan också är god, och det är därför du kör på det spåret?
Öh, jag vet inte riktigt om jag förstår dig här. Jag är siare och kan varje runda sia någon. Min roll är "Master of Spies" och jag är rojalist. (Jag försökte brödsmula det sista i #48).

Däremot är jag lite bränd av att i tidigare spel ha varit naiv/falsk siare. Så numera vill jag alltid varna folk när siarclaims kommer upp, attd et kan finnas olika roller av siare med i spel.

Det intressanta är dock: hur troligt är det att Feu har med två siare och en bybo-miller? Om det inte är troligt är (en eller båda) Khan och Stövelkatten mycket troliga ulvar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Här resonerar Basse om hur man kan tänka om en ulv skulle claima siare. När det skrivs är det bara Basse som outat.

I så fall har jag extrainfo i min roll som kan användas (och det här skulle kunna vara sånt Feuflux går ut med: att ge varulvarna alibi, men det kommer ändå ge byn information och jag tror nog att alibi för ulvarna är för skruvat för att Feuflux skulle använda sig av det.)

Däremot kan det vara så att jag är en falsk/naiv siare. Men jag tycker nog att den info som finns i min roll antyder på att jag är rätt bra på det jag gör (i spelet). Att kalla en falsk/naiv siare för det Feu kallar rollen känns magstarkt.
Ey, Basse, vad var det för nått i din roll som kunde hjälpa dig att identifiera en falsk siare?

Och vaf var det som tydde på att du kanske var en naiv siare?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Spelet tar väl slut 22.00 ikväll. Jag kommer att vara väldigt lite/inte alls aktiv från 17.00.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Spelet tar väl slut 22.00 ikväll. Jag kommer att vara väldigt lite/inte alls aktiv från 17.00.
Då får du lägga din bästa, finaste, mest genomtänkta röst kl 17!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Vimes said:
Ey, Basse, vad var det för nått i din roll som kunde hjälpa dig att identifiera en falsk siare?

Och vaf var det som tydde på att du kanske var en naiv siare?
1. Just nu väntar jag på att @Feuflux ska skicka mitt roll-PM till mig eftersom det har ätits upp av forumet. Jag kan åtminstone inte läsa det i "Conversations". När jag får det ska jag verkligen rapportera hur det är författat.

2. Jag är paranoid. Efter att ha varit naiv siare (och sett en multitud av siarvariationer) är jag aldrig längre säker på att jag är den siare som ett roll-pm påstår. Tänk på mig som en som vill ha bälte, livrem, hängslen, gaffatejp och Karlsson klister för att vara säker på att inte tappa brallorna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Mitt roll-PM
(Jag har bearbetat det en aning för att det inte ska bli nåt snack om att jag har lämnat ut det rakt av)

Basenanji - Master of Spies
Du är som alla andra medlemmar i rådet en som jobbar hårt, du är också en snubbe som gör allt för knugen eftersom du verkligen inte är demokrat.
Titel: Master of Spies
Personlig förmåga: Varje omgång får du ange en rådsmedlem du vill undersöka om denne iscensätter en uppseendeväckande scen den här rundan [tex Jag undersöker Feuflux]

Vinner om enbart demokratihatande personer är kvar i rådet.
Torskar om demokratikramarna är lika många som vi äkta royalz.


Äh, nu ser ju jag att det inte alls är någon riktig riktig siarroll. Har jag alltså läst så slarvigt att jag har trott att det är det hela spelet? Ja. Sjukt pinsamt. Jag får skylla på att det har varit krångel med mitt roll-PM och migreringen. Men mest av allt på att jag läser slarvigt.

Förlåt alla!
 
Top