Kungens råd - första mötet

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Vad insinuerar du med att min analys är "nästan för bra"? Om jag är ulv, vem är jag i maskopi med? Vem är det jag försöker rädda av Basse/Stövelkatten/Khan?
Har inte skrivit att du försöker rädda någon?

Varför skulle du ens försöka göra det om du vore ulv? Bättre att hålla distans nu när vi vet att en av siarna är ulv?

Du röstar istället på Stövelkatten och låter oss andra göra jobbet att rösta ut en av siararna?

Inte sagt att Stövelkatten inte är suspekt men vi vet ju att ulv gömmer sig mellan Khan och basse. Är det inte bättre att fokusera på de två?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
När du säger att min teori är "för bra" måste det betyda att jag är en ulv som har planerat den i lugn och ro under min semester igår, och då måste jag ha gjort det med Basse, Khan eller Stövelkatten. Jag kan knappast ha gjort det tillsammans med Xyas eftersom vi inte kunde veta hur Khan och Stövelkatten skulle bete sig igår kväll.

Eller skulle du vilja lägga fram en teori om att ulvarna har förhandsinformation, till exempel istället för förmågor? Att ulvarna visste att det fanns två siare och en miller?

Anledningen till att jag pressar dig är för att det är lätt som ulv att komma med svepande anklagelser ("Larsson verkar ulvig för att han har så bra ordförråd") och ser vid första anblicken bra ut på ens falska bybo-cv. Men det är mycket svårare att faktiskt komma med riktiga åsikter och modeller som man vågar stå för även om man har fel ("Larsson och Björn är ulvar eftersom de har samma språkbruk, de måste chatta med varandra i smyg".)

Så skulle du kunna fördjupa dig i varför min teori var för bra? Eller är det för jobbigt att bygga luftslott som ulv?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag insunerade inget, det var bara en iakttagelse att Larsson trots att han haft mycket att göra ändå ser ut att hänga med väldigt bra i spelet.
När du säger att min teori är "för bra" måste det betyda att jag är en ulv som har planerat den i lugn och ro under min semester igår, och då måste jag ha gjort det med Basse, Khan eller Stövelkatten. Jag kan knappast ha gjort det tillsammans med Xyas eftersom vi inte kunde veta hur Khan och Stövelkatten skulle bete sig igår kväll.

Eller skulle du vilja lägga fram en teori om att ulvarna har förhandsinformation, till exempel istället för förmågor? Att ulvarna visste att det fanns två siare och en miller?

Anledningen till att jag pressar dig är för att det är lätt som ulv att komma med svepande anklagelser ("Larsson verkar ulvig för att han har så bra ordförråd") och ser vid första anblicken bra ut på ens falska bybo-cv. Men det är mycket svårare att faktiskt komma med riktiga åsikter och modeller som man vågar stå för även om man har fel ("Larsson och Björn är ulvar eftersom de har samma språkbruk, de måste chatta med varandra i smyg".)

Så skulle du kunna fördjupa dig i varför min teori var för bra? Eller är det för jobbigt att bygga luftslott som ulv?
Jag förstår. Detta var inte en anklagelse utan mer en iakttagelse. Tycker att det är lustigt att du går så hårt på mig nu. Är det du och Khan? Ni har båda kastat suspekt mot mig.

Din reaktion nu är mer talande än något annat.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Det här med outningarna. Vi har, i ordning:

Basse - siare (utan press)
Halo - väktare (under press)
Khan - siare (viss press)
Stövelkatt - miller (utan press)

Vi kan ju börja med att konstatera att upplägget med två siare och en miller förstås inte kan gälla. Minst en av Basse-Khan-Stövlis måste ulv om inte spelet är brutet. Möjliga scenarion:
A) En siare, ingen miller
B) En siare och en miller
C) Två siare, en är naiv/paranoid eller likande

A är standard. Men varken B eller C är så out there. Rejäla nerfs av byn, men designmetat är ju att nerfa WRNU-byn. Jag tror vi pratade om det efter förra spelet. Men ett scenario D, där alla tre talar sanning är för konstigt.

Om Stövlis är en snäll katt undrar jag varför han väljer att gå ut med det här nu. Hade jag varit siare hade Stövelkatten varit typ den sista jag siat. Varför väljer du att outa?

Angående Khan och Basse kan ni föreställa er en massa frågetecken över mitt huvud, för jag vet fan inte.

Jag brukar ju säga - och särskilt till Basse - att ulvar aldrig smider några mästerplaner utan mest försöker glida med och låta byn ha fel istället. Jag kanske har fel i det här partiet. Om vi föreställer oss ulvarna under nedstängningen av forumet, de sitter där i lyan och har tid att planera och fundera utan en massa äckliga bybor som skriver massa saker. I ett kort spel som det har kan det vara en rimlig gamble att claima powerroll. Speciellt om man hinner fundera på hur man ska spela spelet därefter.

Så Basse sitter där i ulvlyan (tänk er Vargens hideout i Bamse) och ba: "Jag har det! När spelet drar igång ska jag claima siare. Det är fett värt, antagligen kommer de inte våga rösta ut en outad siare i runda 1! Och dessutom kommer jag ha the upper hand på den riktige siaren! Jag gör't!" Och Björn den Gode ba: "Ja men testa, jag kommer säga att det är dumt att claima men jag kommer istället dra igång ett helt meningslöst drev mot xyas och stalla i största allmänhet."

Nu ska jag kolla närmare på Basse.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
(Men det kan ju också vara snäll-Basse som sitter på sina rosa moln i sjömanskostym och funderar på om han kanske ändå inte ska outa när spelet drar igång.)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Nä, nu blev jag än mer skeptisk till LJSLarsson och till Vimes. Den här typen av aggression brukar inte förekomma bland de som spelar bybo/vanligt folk. Jag är fortfarande neggo till dem båda. Frågan är bara om Vimes någorlunda konsekventa ilska är ett långsiktigt ulvspel, eller om LJSLarsson har spelat bra (rör om i grytan, håll sig borta, bli upptäckt och återvänd) som ulv. En av dem är det.

Jag är synnerligen skeptisk till att vi har två siare. Så jag tänker låta min röst på Basse ligga kvar. Där är jag i alla fall säker.

RÖST: Basenanji
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag insunerade inget, det var bara en iakttagelse att Larsson trots att han haft mycket att göra ändå ser ut att hänga med väldigt bra i spelet.

Jag förstår. Detta var inte en anklagelse utan mer en iakttagelse. Tycker att det är lustigt att du går så hårt på mig nu. Är det du och Khan? Ni har båda kastat suspekt mot mig.

Din reaktion nu är mer talande än något annat.
Mitt mål är att få andra spelare att ta så mycket ställning som möjligt. Det är lätt att göra som bybo (skriv bara vad du tycker), men svårt att göra som ulv eftersom man måste fejka. Att bara skriva "Larssons teori verkar för bra" ger inte så mycket. Om vi två blir kvar i sista rundan kan du använda det hur som helst. Är vi ulvkompisar kan du säga att du alltid tyckt jag varit grön ("Larsson jobbar hårt och kommer med bra idéer, vi röstar inte ut honom") och är du ulv kan du istället använda det för att få mig utröstad ("Jag har alltid misstänkt Larsson, hans teorier är för bra för att vara sanna. Nu röstar vi ut honom".)

Därför var det viktigt för mig att veta vad du Egentligen tänkte.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Mitt mål är att få andra spelare att ta så mycket ställning som möjligt. Det är lätt att göra som bybo (skriv bara vad du tycker), men svårt att göra som ulv eftersom man måste fejka. Att bara skriva "Larssons teori verkar för bra" ger inte så mycket. Om vi två blir kvar i sista rundan kan du använda det hur som helst. Är vi ulvkompisar kan du säga att du alltid tyckt jag varit grön ("Larsson jobbar hårt och kommer med bra idéer, vi röstar inte ut honom") och är du ulv kan du istället använda det för att få mig utröstad ("Jag har alltid misstänkt Larsson, hans teorier är för bra för att vara sanna. Nu röstar vi ut honom".)

Därför var det viktigt för mig att veta vad du Egentligen tänkte.
Hur jag egentligen tänkte? Jag läste ditt inlägg i morse och fick känslan av du hängde med bra i spelet men sen kom jag att tänka på att du skrev att du haft mycket att göra. Precis som Khan.

Skillnaden mellan er är att Khan verkar mer genuin här. Han missar att Basse outar sig och går och gör annat. Kommer sen tillbaka inser situationen och försöker se om han kan gå ut på ett taktiskt sett.

Medans du har uppenbarligen hängt med i tråden samtidigt som du har haft fullt upp. Det håller inte ihop lika mycket?

Sen att du i din teori kastar suspekt mot min väktarclaim hjälper inte, jag tänkte först att det är väl sunt men samtidigt så har ju Khan nu gått ut som siare. Vi vet i prinip att det gömmer sig en ulv där och att då misstänka mig känns lite märkligt?

Varför då kanske du tycker. Jo för att ingen har ännu gått ut som väktare. En bybo skulle kunna göra det men tveksamt om en ulv skulle göra det i det här läget?

Att du kastar suspekt mot mig nu är helt enkelt långt mer misstänkt än min ovilja att komma med tunga analyser på din begäran just nu.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Två ulvar som båda motclaimar poweroller skulle helt enkelt betyda att vi kan avskriva halva byn och vi har stor chans att slå ut båda på två eller tre lynchningar.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Röst: Stövelkatten

För min egen del hade jag initialt jättesvårt att köpa att det skulle finnas två siare, men efter att ha sovit på saken så är jag lite mer öppen, om än inte övertygad. Partiet är liksom för kort för att det ska mejka så stor sense att ha en naiv siare. Och jag skulle dessutom ha skitsvårt att välja mellan Khan och Basse i nuläget. Men Stövelkatten har claimat miller, vilket också är extremt misstänksamt. Så genom att rösta ut honom blir både Khan och Basse gröna om det visar sig att stövelkatten är grön. Alternativet är att ta alla tre outningarna från Khan, Basse och Stövelkatten för sanning och gröna allihopa, vilket känns som en stor chansning.

Det är på intet sätt optimalt, men det är det bästa jag har att komma med just nu.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Förhoppningsvis så har jag inte så mycket att göra på jobbet idag för oj vad spännande det här blev, ikväll ska jag ha vinprovning men eftersom det är i de här tiderna så ska vi ha det på skype så jag kommer nog kunna hänga en del här också (och säga sanningar sen när jag blivit full :) )

Men spontant angående Khan:
Att Khan kommer ut som Siare när han har rätt mycket press (förstår inte riktigt varför Vimes vill hävda att det är 'viss press', han hade väl typ alla röster på sig och jag som ifrågasatte varför han i hela friden misstänkte Basse när han kom ut?) är ju väldigt ulvigt. Att komma ut som siare när man tror man är körd är ett typiskt ulvdrag.

Men! Det är ju inte ett typiskt ulvdrag om det redan kommit ut en siare, för den stora fördelen med det draget är ju att om man har tur kan man dra fram den riktiga siaren i ljuset (och som vi ju alla borde vara överens om så är ju det något som gynnar ulvarna om powerrollerna kommer ut dag 1 ;) ), men i det här läget så har det ju redan kommit ut en siare så det han kan vinna på det är så mycket mindre.

När jag ser på hans övriga spel så är det också lite ett 'it all makes sense' moment. Ni vet de där superulviga inläggen jag tjatat om, att han inte ville skriva något innan han satt sig in och analyserat hela tråden. Jag menade ju att det inte makeade sense om han var bybo eftersom det i så fall fortfarande är bättre att dyka upp och köra på utan att oroa sig så mycket för om han har missat något. Men om han faktiskt är siare och har läst tillräckligt mycket för att fatta att Basenanji dessutom redan claimat siare så förstår jag ju verkligen varför han ville analysera mer innan han började skriva, det är en helt annan situation liksom, bara inte en jag ens kunde föreställa mig i det läget.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Röst: Stövelkatten

För min egen del hade jag initialt jättesvårt att köpa att det skulle finnas två siare, men efter att ha sovit på saken så är jag lite mer öppen, om än inte övertygad. Partiet är liksom för kort för att det ska mejka så stor sense att ha en naiv siare. Och jag skulle dessutom ha skitsvårt att välja mellan Khan och Basse i nuläget. Men Stövelkatten har claimat miller, vilket också är extremt misstänksamt. Så genom att rösta ut honom blir både Khan och Basse gröna om det visar sig att stövelkatten är grön. Alternativet är att ta alla tre outningarna från Khan, Basse och Stövelkatten för sanning och gröna allihopa, vilket känns som en stor chansning.

Det är på intet sätt optimalt, men det är det bästa jag har att komma med just nu.
Nu hänger jag inte riktigt med här, varför måste Khan och Basse både vara gröna om Stövelkatten är grön? Det är ju precis det scenariot Vimes ovanför argumenterar för att det är helt orimligt? Skrev du fel nånstans?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Nu hänger jag inte riktigt med här, varför måste Khan och Basse både vara gröna om Stövelkatten är grön? Det är ju precis det scenariot Vimes ovanför argumenterar för att det är helt orimligt? Skrev du fel nånstans?
Jag håller inte med Vimes, utan tror att 1 miller och 2 siare är ett troligt scenario på så här få spelare.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Eller ja, jag tror väl egentligen att det är troligare att Stövelkatten visar sig vara ulv och att därmed är det troligare att vi hittar den andra ulven i Khan/Basse. Utifrån ett spelkonstruktionsperspektiv då, inte utifrån hur rött de spelat.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
En annan tanke är det här med titlarna, det var väl Khan som nämnde att det verkade ha med Game of Thrones att göra, så jag kollade upp vilka titlar som sitter i small council där och det är: The Hand of the King, The Grand Maester, Master of Coin, Master of Ships, Master of Whisperers, Master of Laws

Intressant att notera här är att den enda som claimat en faktiskt titel av dessa är Vimes (Master of Ships), och att ingen av våra siare claimat Master of Whisperers, hade nån idé om att vi skulle kunna hitta vem som fakeat genom att se vem som hade den riktiga titeln men nu är det snarare Vimes claim som ser lite skum ut ifall ingen annan har en ordagrann titel därifrån.

Det sagt så tror jag ändå att titlarna är utspridda så om någon är typ "Master of Priests" så är jag beredd att säga att Khans claim att vara över "Clerics" ser rätt skum ut, på samma sätt om någon har en titel som ligger väldigt nära Basenanjis (vad nu det skulle vara). Men det är ju också tänkvärt att Basenanjis claim ju verkar stämma mycket bättre, klart att det är "Master of Spies" som är siaren, varför skulle "Master of Cleric" vara det? men jag trasslar nog in mig i lite wifom här för det är klart att om Basenanji suttit och planerat att vara siare så har han försökt välja en så bra titel som möjligt, och "Master of..." biten känns ju som att ulvarna kan ha fått för alibiroller också, måste varit extremt länge sen ulvarna inte fick alibiroller här väl? Åtminstone när det gäller sånt fluff som titlar å sånt?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
klart att det är "Master of Spies" som är siaren, varför skulle "Master of Cleric" vara det?
Alltså det är ju ganska långsökt och inte så troligt, men vill man leta ledtrådat i temat så skulle det ju kunna vara så att master of spies letar äkta information medan master och clerics ägnar sig åt häxjakt och ser fiender överallt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jag håller inte med Vimes, utan tror att 1 miller och 2 siare är ett troligt scenario på så här få spelare.
Och i så fall tror du på 2 riktiga siare? 2 siare och en väktare tycker jag låter lite väl power för byn även om vi har en miller? Det skulle ju också innebära att i princip alla har en specialroll, vilket väl inte är unheard of på wrnu men vi har ju också en som claimat vanilla och för mig känns det spontant märkligare att ha ett upplägg som är 4-5 specialroller, 2 ulvar, 1-2 vanilla, om man ändå bara tänkte ha 1-2 vanilla så ger man väl alla nåt särskilt istället? (visst sen kan det ju vara att vanilla claimen är en ulv också, men det kvarstår ändå att det är väldigt många bra specialroller med 2 siare och en väktare)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Och innan jag hoppar in i lite möten, min röst ligger ju på Khan och jag tror inte det är bra även om det är skitsvårt just nu så är jag ändå lite tagen av mitt 'all makes sense moment' som jag skrev om ovan. Jag är inte säker på att det är rätt att rösta ut någon av siarna men jag tycker det är märkligt hur Basenanji från start gjort hintar om att han kanske är en naiv siare (hur han skulle kunna veta det), från början hävdat att han hade extra info som kunde avslöja en falsk conuter-claim, men sen direkt när det kommer en counter-claim hävdar att 'vi är nog snälla båda två?' Jag vet ju dessutom att Basenanji är en bra spelare... så, förklara dig eller dö ;)

Röst: Basenanji
 
Top