Kungens råd - första mötet

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Om en vi lynchar en av siarna och hittar varulv så har jag också möjlighet att skydda den riktige siaren.

Sen har jag en teori om Larssons val att inte vilja avslöja sig nu. Det är mest troligt att han inte vill avslöja
sina knep för ulvarna men kan det inte vara så att en annan spelare har claimat en roll som motsvarar hans
eller så är han ulv och planerar att claima någon annans roll?

Kan det vara så att Larsson vill vänta och se vem vi lynchar innan han bestämmer sig för vad han ska göra?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Om en vi lynchar en av siarna och hittar varulv så har jag också möjlighet att skydda den riktige siaren.
Ja, och du kan också ändå skydda dig själv, och du bör inte berätta vad du väljer, som sagt, inte ens i de fall jag tycker jag har bra tips att ge till powerroller så är det bra att göra det eftersom ulvarna ju kommer läsa precis samma inlägg, så ju mindre vi kan prata om hur powerrollerna ska användas desto bättre, keep them in the dark...

Men ja, jag tycker det vore helt orimligt att båda är ulvar och jag tror det är väldigt osannolikt att båda är bybor så att reda ut den frågan kommer ge oss bra info, fortfarande extremt mycket bättre om vi träffar rätt också...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Björn, jag vill inte gnälla och du vet ju att jag diggar din stalj, men det här gör mig lite förvånad:

BDG said:
Basenanji Har idag antingen varit jättevimsig, eller låtsas vara det, tänker framförallt på hur han i ett kort inlägg plötsligt hävdar att han inte är en riktig siare (och då känns det som att han fortfarande försöker sälja in idén om att både han och Khan är goda siare, jag fattar inte varför det tog så lång tid att släppa det) men för att nån minut senare hävda att "Oj nä, nu har jag läst vad det stod i startinlägget och jag är nog den riktiga siaren ändå" och sen har vi hela den där grejen med att han hade något i sitt PM som kunde avslöja en bluff-siare och det han visa sig ha var att det stod i hans PM att han ogillade demokrater, det hela känns som så extremt mycket retcon där han för ett tag glömde bort vad det var han ljugit om i början och till slut fick komma upp med nånting eftersom vi inte slutade pressa honom på det... Men nä, jag tycker nog att min röst fortfarande ligger bra där.
1. Jag låtsas faktiskt ingenting. Du kanske spelar så, eller tycker att man borde spela så, men JAG spelar verkligen inte så. Här blir det som att du försöker få mig till att vara någon jag inte är. Du är ju grym på sådana här spel, säg inte att du inte kan "läsa" hur jag spelar?
2. Inte heller försöker jag "sälja in" något. Tvärtom spelar jag rätt försiktigt (med undantag för segerdansen kring Khan). Det jag försöker säga är att min erfarenhet och kunskap om varulvsspel säger mig att man alltid måste ta i beräkning att det kan finnas spelupplägg med knasiga siare. Dvs: det är oförnuftigt att bara acceptera att man har en riktig siarroll utifrån ett roll-PM. Jag tycker faktiskt att det är mer kvalificerat att ta det i beräkning, än att inte göra det.
3. Jag tycker fortfarande att den första delen i PM:et skiljer bybor från ulvar. Att påstå att det måste vara skillnad på ett bybo-PM och ett ulv-PM är inte så konstigt. Faktum är att vi kan se att Khans roll-PM skiljer sig från mitt. Så det gjorde ändå jobbet.
4. Retcon? Alltså, du är så onödigt aggressiv här. Ge mig hellre kritik för sådant som är dåligt, än att hetsa upp dig över en inbillad spelstil som svårligen kan förknippas med mig. Jag vill se att du använder dina skillz på ett mer nyanserat sätt. Alla spelare låtsas inte, retconnar inte mm.
5. Sedan tycker du alltså att det är rimligt att rösta ut den av spelets deltagare som själv röstar på en förmodad ulv?

Bättre kan du Björn. :D
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ja, och du kan också ändå skydda dig själv, och du bör inte berätta vad du väljer, som sagt, inte ens i de fall jag tycker jag har bra tips att ge till powerroller så är det bra att göra det eftersom ulvarna ju kommer läsa precis samma inlägg, så ju mindre vi kan prata om hur powerrollerna ska användas desto bättre, keep them in the dark...

Men ja, jag tycker det vore helt orimligt att båda är ulvar och jag tror det är väldigt osannolikt att båda är bybor så att reda ut den frågan kommer ge oss bra info, fortfarande extremt mycket bättre om vi träffar rätt också...
Nu är det ju gjort iofs men jag tycker det var dumt att outa powerroller från första början.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ja Khans PM ser verkligen inte bra ut. Feuflux said i gult?! Är det från det gamla forumet?
Men det är mer som inte stämmer både som det är skrivet och med min bild av upplägget.

Så vi behöver ta reda på vem hans kumpan är.

Jag håller Xyas, Vimes och Basse för goda. Dels för att de röstar på Khan och dels för att deras PMs verkar trovärdiga.
Okej vimes kan ha sett Khans förfalskning och tänkt o shit! röst! Men samtidigt så tror jag att de båda ulvarna
detaljstuderade Khans inlägg innan post.

Stövelkatten och Larsson röstar på varrandra. Det kan finnas ulv där. Stövelkattens builderclaim kom nära inpå Khans siarclaim.
Kan ha varit koordinerat... men varför? Och varför går inte Larsson ut med sin roll? Stövelkatten gillade Vimes uppmaning till outning.
LJS gjorde det inte.

BDG är den jag känner att jag har minst koll på. Claimar Merchant. Det är en roll som skulle kunna avgöra partiet så ulvarna
kommer troligen vilja ha ut honom om han är bybo.

Kan demokraterna ha förmågor förutom skandalen detta parti?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Heja kungen! Nu kör vi!

8 spelare. 2 röda och 6 kungligt blå verkar rimligast om inga knepiga förmågor eller avvikande fraktioner är i spel (bornapartister!). Utifrån min roll verkar det rimligt att anta en 6-2-fördelning.

Det finns även en del fluffinfo i min roll. Och i synnerhet en bit fluff som jag kan föreställa mig är relevant för spelet.

Vad tänker ni övriga?
Utifrån vad vi nu vet Vimes att du är vanlig bybo. Hur kom du fram till en 6-2 fördelning utifrån din roll?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Utifrån vad vi nu vet Vimes att du är vanlig bybo. Hur kom du fram till en 6-2 fördelning utifrån din roll?
Därför att 6-2 med siare och väktare antagligen är det mest balanserade upplägget på vårt spelarantal (det är egentligen viktat mot ulvarna, men designmetat är att ulvarna ska buffas lite).

Nu är det bevisligen så att ovanstående inte stämmer, men eftersom jag fick en vanillaroll verkade det vara ett rimligt antagande där och då.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Rösträkning, två och en halv timme innan deadline:
Khan - 4 (Halo9000, Vimes, xyas, Basenanji)
Basenanji - 2 (Björn den gode, Khan)
Stövelkatten - 1 (LJSLarsson)
LJSLarsson - 1 (Stövelkatten)

Jag tycker att Larsson och Stövlis behöver ta ställning till de två reella utröstningsalternativ som vi har framför oss.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Rösträkning, två och en halv timme innan deadline:
Khan - 4 (Halo9000, Vimes, xyas, Basenanji)
Basenanji - 2 (Björn den gode, Khan)
Stövelkatten - 1 (LJSLarsson)
LJSLarsson - 1 (Stövelkatten)

Jag tycker att Larsson och Stövlis behöver ta ställning till de två reella utröstningsalternativ som vi har framför oss.
Yes! Och jag är av den åsikten att vi borde hänga någon av våra siare... men jag vill hemskt gärna höra LJSLarssons PM innan.
Khan är alltså den jag vill hänga som falsk siare.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Därför att 6-2 med siare och väktare antagligen är det mest balanserade upplägget på vårt spelarantal (det är egentligen viktat mot ulvarna, men designmetat är att ulvarna ska buffas lite).

Nu är det bevisligen så att ovanstående inte stämmer, men eftersom jag fick en vanillaroll verkade det vara ett rimligt antagande där och då.
Och du kom fram till det utifrån din roll säger du? :)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Rösträkning, två och en halv timme innan deadline:
Khan - 4 (Halo9000, Vimes, xyas, Basenanji)
Basenanji - 2 (Björn den gode, Khan)
Stövelkatten - 1 (LJSLarsson)
LJSLarsson - 1 (Stövelkatten)

Jag tycker att Larsson och Stövlis behöver ta ställning till de två reella utröstningsalternativ som vi har framför oss.
Tack för rösträknandet Vimes! Jag är lite semiutarbetad här med arbete + en 2½-åring som är i en skitjobbig fas. Trött som ett as.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Rösträkning, två och en halv timme innan deadline:
Khan - 4 (Halo9000, Vimes, xyas, Basenanji)
Basenanji - 2 (Björn den gode, Khan)
Stövelkatten - 1 (LJSLarsson)
LJSLarsson - 1 (Stövelkatten)

Jag tycker att Larsson och Stövlis behöver ta ställning till de två reella utröstningsalternativ som vi har framför oss.
Flyttar min röst till Khan eftersom han är mitt andraalternativ efter Stövelkatten.

Röst: Khan
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Khan - 5 (Halo9000, Vimes, xyas, Basenanji, Larsson)
Basenanji - 2 (Björn den gode, Khan)
LJSLarsson - 1 (Stövelkatten)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Du skriver så ordagrant i ditt första inlägg.
Ja, utifrån min roll var det rimligt att anta att vi hade ett traditionellt upplägg. Det hade jag nog sagt även om jag varit siare eller väktare. Men jag hade inte sagt det om jag varit miller eller haft BDG:s konstiga roll.

Jag förstår verkligen inte vad som är oklart för dig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Flyttar min röst till Khan eftersom han är mitt andraalternativ efter Stövelkatten.
Bra så. Följdfråga från en lat en: har du skrivit någonstans varför du tycker Stöveln är mer misstänkt än Khan? Jag tänker ändå att miller är ett mindre goofigt upplägg än två siare.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ja, utifrån min roll var det rimligt att anta att vi hade ett traditionellt upplägg. Det hade jag nog sagt även om jag varit siare eller väktare. Men jag hade inte sagt det om jag varit miller eller haft BDG:s konstiga roll.

Jag förstår verkligen inte vad som är oklart för dig.
Jag kanske tänker annorlunda än dig men vad jag vet så är det bara en roll i detta spel som kan ge information om upplägget innan första inlägget.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ja, utifrån min roll var det rimligt att anta att vi hade ett traditionellt upplägg. Det hade jag nog sagt även om jag varit siare eller väktare. Men jag hade inte sagt det om jag varit miller eller haft BDG:s konstiga roll.

Jag förstår verkligen inte vad som är oklart för dig.
Men bra svar då förstår jag hur du tänker.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag kanske tänker annorlunda än dig men vad jag vet så är det bara en roll i detta spel som kan ge information om upplägget innan första inlägget.
Jo, vi verkar se på det här på olika sätt. Jag tänker att alla roller ger information om upplägget. Min roll är en av åtta pusselbitar. Jag menar vidare att det är jätteviktigt att utgå från den enda pusselbit man med säkerhet vet är en del av pusslet.
 
Top