Kungens råd - första mötet

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jo, vi verkar se på det här på olika sätt. Jag tänker att alla roller ger information om upplägget. Min roll är en av åtta pusselbitar. Jag menar vidare att det är jätteviktigt att utgå från den enda pusselbit man med säkerhet vet är en del av pusslet.
Jo precis och i ditt läge som vanilla spelar erfarenheten in mer än vilken roll man fått. Men får man en mysko specialroll så kan man ju börja undra.

Är man å andra sidan varg så känner man ju till upplägget bortsett från bybornas specialroller så då blir det pusslet man får försöka lösa.

Känns nu som att vargarna har det pusslet klart men vi bybor är ju förstås lite klokare också.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Björn, jag vill inte gnälla och du vet ju att jag diggar din stalj, men det här gör mig lite förvånad:



1. Jag låtsas faktiskt ingenting. Du kanske spelar så, eller tycker att man borde spela så, men JAG spelar verkligen inte så. Här blir det som att du försöker få mig till att vara någon jag inte är. Du är ju grym på sådana här spel, säg inte att du inte kan "läsa" hur jag spelar?
2. Inte heller försöker jag "sälja in" något. Tvärtom spelar jag rätt försiktigt (med undantag för segerdansen kring Khan). Det jag försöker säga är att min erfarenhet och kunskap om varulvsspel säger mig att man alltid måste ta i beräkning att det kan finnas spelupplägg med knasiga siare. Dvs: det är oförnuftigt att bara acceptera att man har en riktig siarroll utifrån ett roll-PM. Jag tycker faktiskt att det är mer kvalificerat att ta det i beräkning, än att inte göra det.
3. Jag tycker fortfarande att den första delen i PM:et skiljer bybor från ulvar. Att påstå att det måste vara skillnad på ett bybo-PM och ett ulv-PM är inte så konstigt. Faktum är att vi kan se att Khans roll-PM skiljer sig från mitt. Så det gjorde ändå jobbet.
4. Retcon? Alltså, du är så onödigt aggressiv här. Ge mig hellre kritik för sådant som är dåligt, än att hetsa upp dig över en inbillad spelstil som svårligen kan förknippas med mig. Jag vill se att du använder dina skillz på ett mer nyanserat sätt. Alla spelare låtsas inte, retconnar inte mm.
5. Sedan tycker du alltså att det är rimligt att rösta ut den av spelets deltagare som själv röstar på en förmodad ulv?

Bättre kan du Björn. :D
Alltså Basse, hela det här inlägget utgår ju från att du är grön, och det är ju snyggt så, men jag tror ju inte att du är grön. Klart att jag inte tror att du låtsas eller retconnar saker om du är grön, men jag tror ju inte det, jag tror du är ulv, och av någon anledning tyckte det var nice att bluffa siare direkt, kanske hade du info om att det antagligen inte fanns någon siare i byn, kanske var det planen hela tiden att genom att säga att du förstås kunde vara naiv siare och så vidare har en plan för vad du ska göra om det kommer ut en siare till. Som jag läser det så försökte du verkligen få med dig Khan på att ni båda kunde vara goda fram till att du insåg att Khan (eller du) nog kommer att åka och då valde du förstås att rösta på Khan. Hela mitt resonemang grundar sig ju alltså på att jag tror att du är ond och jag tycker väldigt mycket av ditt spel passar in i den mallen.

5. Ja, alltså jag tycker ju absolut att en av er måste dö och om jag har Khan som 70% ulv och dig som 80% ulv så är det klart att jag tycker det är rimligt att rösta på dig, skulle det visa sig att Khan är ulv (det verkar ju som att byn och ulvarna tyvärr bestämt sig för att Khan är mycket mer ulvig) så är jag naturligtvis beredd att omvärdera, för jag tror ju verkligen inte att ni är ulvar ihop, ett ulvpar som båda claimar siare är verkligen för konstigt för att det nånsin ska hända...

Sen rent allmänt så tycker jag det har varit skrämmande tyst ikväll, det brukar tyda på att vi har tagit fel, för annars finns det åtminstone ulvarna som har allt att vinna på att försöka röra omkring i grytan och skapa något nytt drev, nu verkar alla rätt nöjda med Khan och det gör mig ännu mindre misstänkt mot honom, för så uppenbar tycker jag verkligen inte att han är att hans ulvkompis borde ha gett upp även om han har gjort det...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Ja Khans PM ser verkligen inte bra ut. Feuflux said i gult?! Är det från det gamla forumet?
Öh, det är så det ser ut när man citerar någon. Samma sak som det ovanstående. Det är inte det minsta svårt att skriva in quote=Feuflux för att piffa till posten lite, vilket alla kan göra. Det är ju ändå han som arrangerar allt.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Sen rent allmänt så tycker jag det har varit skrämmande tyst ikväll, det brukar tyda på att vi har tagit fel, för annars finns det åtminstone ulvarna som har allt att vinna på att försöka röra omkring i grytan och skapa något nytt drev, nu verkar alla rätt nöjda med Khan och det gör mig ännu mindre misstänkt mot honom, för så uppenbar tycker jag verkligen inte att han är att hans ulvkompis borde ha gett upp även om han har gjort det...
Här har du en jävla bra poäng.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Men BDG. Khan har ju goofat sitt PM. Det finns väl inget mer att diskutera. Oavsett vad du tycker om Basses spel är det svårt att komma ifrån. Är Khan röd och inte goofat sitt PM av någon sjukt dum byboanledning lär ulvarna inse att loppet är kört. Hade jag varit Khans ulvkompis hade jag suttit jävligt still i båten i det här läget. Hela "det är för tyst för att vi ska ha rätt" tror jag inte håller alls i det här läget.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Öh, det är så det ser ut när man citerar någon. Samma sak som det ovanstående. Det är inte det minsta svårt att skriva in quote=Feuflux för att piffa till posten lite, vilket alla kan göra. Det är ju ändå han som arrangerar allt.
Tack, är inte så van vid forumet.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Men BDG. Khan har ju goofat sitt PM. Det finns väl inget mer att diskutera. Oavsett vad du tycker om Basses spel är det svårt att komma ifrån. Är Khan röd och inte goofat sitt PM av någon sjukt dum byboanledning lär ulvarna inse att loppet är kört. Hade jag varit Khans ulvkompis hade jag suttit jävligt still i båten i det här läget. Hela "det är för tyst för att vi ska ha rätt" tror jag inte håller alls i det här läget.
Men vänta lite... det har ju Basse också gjort. Han skrev medvetet andra ord dvs inget copy paste.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Ni som har förmågor (Khan, Stövlen, BDG, Larsson): liknar er förmågebeskrivning mest den Basse har presenterat, eller den som Khan presenterat? D.v.s. förklaras er förmåga med fluff eller inte?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Ni som har förmågor (Khan, Stövlen, BDG, Larsson): liknar er förmågebeskrivning mest den Basse har presenterat, eller den som Khan presenterat? D.v.s. förklaras er förmåga med fluff eller inte?
Frågar du Khan om hans beskrivning mest liknar Khans eller Basses? :) Men för min förmåga så skulle jag inte säga att "den förklaras med fluff" men jag skulle nog ändå säga att den mer liknar basses, använder relevanta termer för temat osv.

Och ja, jag fattar att det mer pekar åt att Khan är den onda, men jag tycker ändå att min relevation/magkänsla tillsammans med att jag tycker att Basse spelar superskumt gör det mer troligt att det är Basse som är den onda. Jag menar Khan hade haft flera dagar på sig att planera sin fake, dessutom tillsammans med en partner, det finns liksom ingen anledning till att den då skulle vara dålig.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag tycker nog att mitt mest liknar Basenanji (även om han gjort sig till med en massa omskrivningar och trams...).

Sammanställde dem allesammans här nedan:



Basenanji - Master of Spies
Du är som alla andra medlemmar i rådet en som jobbar hårt, du är också en snubbe som gör allt för knugen eftersom du verkligen inte är demokrat.
Titel: Master of Spies
Personlig förmåga: Varje omgång får du ange en rådsmedlem du vill undersöka om denne iscensätter en uppseendeväckande scen den här rundan [tex Jag undersöker Feuflux]

Vinner om enbart demokratihatande personer är kvar i rådet.
Torskar om demokratikramarna är lika många som vi äkta royalz.

----


Khan - Master of Clerics
Du är likt övriga rådsmedlemmar en hårt arbetande person, dessutom är du en äkta rojalist som gör allt för din kung.

Varje runda får du ange en rådsmedlem du vill sia och få reda på om denne är rojalist eller demokrat, t.ex: "Jag siar Feuflux".

Vinner om de sanna rådsmedlemmarna är kvar i sista rundan.
Förlorar om de onda demokraterna vid ny runda är minst hälften av rådet

---

Stövelkatten - Master of Builders
Du är likt övriga rådsmedlemmar en hårt arbetande person, dessutom är du en äkta rojalist som gör allt för din kung.
Titel: Master of Builders
Personlig förmåga: Om du blir siad kommer du visas som demokrat.
Vinner om: enbart rojalister är kvar i rådet.
Förlorar om: demokraterna vid start av en ny runda utgör minst 50% av rådsmedlemmarna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Frågar du Khan om hans beskrivning mest liknar Khans eller Basses? :) Men för min förmåga så skulle jag inte säga att "den förklaras med fluff" men jag skulle nog ändå säga att den mer liknar basses, använder relevanta termer för temat osv.

Och ja, jag fattar att det mer pekar åt att Khan är den onda, men jag tycker ändå att min relevation/magkänsla tillsammans med att jag tycker att Basse spelar superskumt gör det mer troligt att det är Basse som är den onda. Jag menar Khan hade haft flera dagar på sig att planera sin fake, dessutom tillsammans med en partner, det finns liksom ingen anledning till att den då skulle vara dålig.
Alright!

(nä, jag menade förstås Halo och inte Khan där...)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Alltså. I siartjabbarna är det alltså två (Khan och Stöveln) som har ordet "sia" med. Och en (Basse) som inte har det.

Jag blir fan inte klok på det här.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Men å andra sidan: hade jag varit bybo hade jag inte vågat citera min roll som Khan och Stöveln gör (iaf inledningen är ju ett direkt citat), med tanke på regler och fair play-normer kring detta. Men hade jag varit en ulv med en alibiroll hade jag varit mycket lugnar med det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Eftersom jag gillar kaos (sorry Khan!) så:

Är det några som är sugna på att testa om man kan få ut Basse kan jag vara intresserad.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Men å andra sidan: hade jag varit bybo hade jag inte vågat citera min roll som Khan och Stöveln gör (iaf inledningen är ju ett direkt citat), med tanke på regler och fair play-normer kring detta. Men hade jag varit en ulv med en alibiroll hade jag varit mycket lugnar med det.
Jag kollade reglerna innan och tyckte inte att jag såg något om direkta citat. Tänkte att det var mest transparent att göra så.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Bra så. Följdfråga från en lat en: har du skrivit någonstans varför du tycker Stöveln är mer misstänkt än Khan? Jag tänker ändå att miller är ett mindre goofigt upplägg än två siare.
I post 195 (har svårt att citera, är på telefon) lägger jag fram min teori att Stövel och Khan är ulvar ihop. Väljer ut att fokusera på Stövelkatten eftersom Khans outande kändes som ulv-stress, medan Stövels outning kändes som ulv-plan. Jag har själv, när jag varit ulv, claimat miller i spel (och lyckats) när jag haft jobbiga förmåga jag inte vill prata om, vilket ulvarna mycket väl kan ha: förra spelet hade vi ju blockers.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Jag kollade reglerna innan och tyckte inte att jag såg något om direkta citat. Tänkte att det var mest transparent att göra så.
Jo, det stämmer visst. Vad tror du om att du och Khan har "sia", men Basse inte har det?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Ni som har förmågor (Khan, Stövlen, BDG, Larsson): liknar er förmågebeskrivning mest den Basse har presenterat, eller den som Khan presenterat? D.v.s. förklaras er förmåga med fluff eller inte?
Jag är nöjd med att Khan ryker. Kommer inte hoppa på ett sista minuten-drev på Basse.
Ger ej heller några fler detaljer om min förmåga förrän nästa runda.
 
Top