Kranks arbetsdagbok

UPPDATERING 2026-02-03
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Kapitlet om relationer mellan megakorparna är nu fritt från kommentarer. Ett steg närmare.
  • Kutulu – Handbok för scenariokonstruktion: Jag har fått fem thumbnails för omslaget, och (efter att ha fått smakråd från vrållådan) valt den jag gillade bäst. Det var kul, för den jag gillade mest var inte den som mest liknade bilden jag hade i huvudet när jag gjorde beställningen. Det är det jag gillar med att jobba med faktiska konstnärer och illustratörer!
Jag är också i färd med att flytta domänerna kutulu.se och ödesväktarna.se till ny registrar; fan heller att jag tänker fortsätta betala Loopia 300+ kronor per domän när jag har sju domäner och det finns billigare alternativ. Det verkar vara nån liten teknisk fnurra där nya registraren får nåt felmeddelande om att domänerna skulle vara "spärrade"; det ska de inte vara enligt Loopia. Men jaja, det får väl ordna sig. Jag fattar väl att Loopia inte har nåt intresse alls av att göra det här lätt för mig…

UPPDATERING 2026-02-04
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Det är svårt att skriva hemlighetskapitel, hörni! Framför allt om man har nåt slags ambition att hålla sig kort. Det här är helt klart det svåraste kapitlet hittills att gå igenom kommentarer för. Kommentarerna är bra! Men också svåra. Dels måste jag kämpa mot min vilja att vara alla till lags (nånstans är ju det här mitt spel) men dels måste jag ju också hitta en balans mellan att säga för mycket och att säga för lite. Svårt!
Jag försöker gå in i det med en lagom mängd ödmjukhet. Hantera folks (ibland starka) åsikter och förtydliga saker som behöver förtydligas, bygga ut sånt som är oklart. Och även vara mindre feg – jag har till exempel ännu inte skrivit något faktiskt svar om Venus djungler. Det är ju lite fegt av mig; det här är hemlighetskapitlet. Var skulle jag annars skriva vad jag tycker ska vara sanningen?​
Sen får jag helt enkelt acceptera att en del av de ändringar, en del av de hemligheter jag gillar mest också är de som en del fans av MC kommer att tycka är helt oacceptabla. Som det här med att Brödraskapets "Ljus" kommer från retrofittad Mörka Legionen-tech. Det är en sån grej som en del helt enkelt kommer att hata. Medan jag älskar det. Det finns ett par andra grejer också i den stilen. Men som sagt, jag får acceptera det. Det finns redan en feg-disclaimer i kapitlet om att alla hemligheter i det är frivilliga osv.​
Men… Ja, så har vi den där delen av mig som inte vill göra folk besvikna. Att göra folk arga på internet i typ politiska diskussioner är en helt annan sak, men det finns något i mig som tycker det känns obehagligt att göra folk besvikna eller sura när det gäller sånt här. Jag vill egentligen bara göra alla glada (så länge det inte gäller något politiskt). Det känns också så… elakt avfärdande att säga saker som "äh, de får väl spela den gamla versionen då om de ogillar de här ändringarna så mycket" eller "de får väl modda spelvärlden då".​
Men det är nog svårt att komma ifrån med mindre än att liksom bara ge upp alla visioner om att göra något nytt eller intressant med den här spelvärlden. Om allt jag tillför är ett nytt regelsystem (som folk säkert också ogillar) och en "skriva scenarier"-guide, vad är poängen då? Då hade jag ju kunnat bara släppa regler och scenarieskrivarguide, jag hade inte ens behövt IPt.​
Så jag får försöka stå på mig. Lagom mycket =)​

Back