Kranks arbetsdagbok

UPPDATERING 2025-05-21
  • Kutulu – Handbok för scenariokonstruktion: Jag har varit i kontakt med den japanske översättaren, vilket gör mig glad för det betyder att arbetet därborta fortskrider. Kutulus japanresa är inte riktigt över ännu!
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Folk har läst texten och fyllt dokumenten med (bra!) kommentarer, men jag har inte riktigt haft tiden att sätta mig med det ännu. Det är kaostider på jobbet – nu exakt fem arbetsdagar av vanliga lektioner kvar, sedan är det solavslutning och studenten och grejer kvar, bara. Men; jag har fått den färdiga omslagsillustrationen av Bergting (ni får se den… sen) och tio andra bilder (mest SLP:er till introäventyret) från en annan illustratör. Jag ska börja ta tag i layouten på riktigt nu, försöka få ihop en preliminär prototyp och få den godkänd så snart som möjligt.
Jag ser fram emot att gå igenom textkommentarerna; med lite tur hittar jag tid till det nu i helgen. En del går ju fort – grammatik och mitt överanvändande av tankstreck och semikolon liksom. Andra saker kommer att kräva mer diskussion och tankemöda – ska jag lägga till att man kan "köpa" sig kontakter med erforderlig expertis med sina erfarenhetspoäng? Ska jag ge med mig och biffa upp stridandet och vapnen åtminstone litegrann? Vi får se. Spännande är det åtminstone.​
Jag har också beslutat mig för att ändå köpa en årsprenumeration av DocsFlow, InDesigntillägget som låter mig synka mellan Docs och InDesign. Jag gillar ju inte att det numera är en prenumeration, och i teorin skulle jag ju kunna fortsätta använda InDesign 2023 för evigt (jag har en evig DocsFlow-licens som passar den versionen). Men det ligger inte riktigt för mig att fortsätta ancvända gamla versioner av program på det viset, jag vill testa lite nytt. Och jag har ju ändå kvar den gamla DocsFlow-licensen. Vi får se; om den rabattkod de gav mig för ett par år sen fortfarande funkar blir det ändå en hyfsat överkomlig årlig summa…​
Överlag känner jag mig rätt pressad, men på en nivå som ännu så länge känns hanterlig. Jag vet vad jag har att göra, det handlar mest om att göra det. Bära eller brista, vi får se hur det går. Än finns många hinder mellan där jag är och en tryckt bok. Min inställning fortsätter vara lite "bättre lyss till den sträng som brast"… Jag gör så gott jag kan och kör så långt det går och om det inte går så går det inte. Men då kan jag åtminstone säga att jag gjorde ett försök.​

Back