Kranks arbetsdagbok

En reality check är väl att speltexten ju i princip är helt klar och att du har gjort det här förut. Heja!

UPPDATERING 2025-11-30
  • Rotsystem: Nu när det nämndes i en annan tråd, av nån annan än mig till och med, så tog jag och faktiskt gjorde lite jobb på v2.0 idag. Tyvärr hade jag glömt bort var jag var, så jag började från kapitel 1. Läget är alltså att det finns uppdaterad text, texten är inlagd i InDesign någorlunda, och nu ska jag egentligen mest finjustera så allt får plats. Tyvärr är jag ju perfektionist, så det spelar inte så stor roll att jag egentligen tänkt att jag bara ska göra minimala touchups; jag kan inte låta bli att passa på att döda lite älsklingar och trimma lite här och var. Oh well.
  • Mutant Chronicles: Luna City Blues: Jag har gått igenom lite mer korr och skrivit om lite text, och blev nog ganska nöjd med resultatet. Trevligt att röra sig framåt.
Sen skickade jag iväg lite mail som jag dragit mig för också. Jag har tydligen skjutit på dem i… jag ska inte säga två månader, för det tog mig ett par veckor att fixa i ordning det mailen handlar om, men de borde gått iväg för typ 1-1.5 månader sedan. Jag är så jävla kass.​
Det är en rätt ny känsla som jag haft återkommande under det här projektet: en otillräcklighet, ett impostor syndrome, en allmän elakhet mot mig själv som jag inser varken är konstruktiv eller egentligen verklighetsbaserad. Och den är liksom inte konstant; det kommer hugg då och då bara. Av att jag är kass och håller på att fucka upp den här chansen.​
Men egentligen: so fucking what? Vad är det värsta som kan hända? Det blir ingen bok. Det bidde bara en tumme. Jag fuckar upp relationen till de andra som jobbar med projektet så att jag aldrig kan jobba med dem igen. Jag fuckar upp med företaget och lyckas bli skyldig en massa pengar. Men so what? Effekten av att boken inte blir klar är ju noll. Det är inte så att mitt levebröd hänger på det här. Om jag misslyckas – synd, men ingen egentlig katastrof. Jag får väl hitta andra att samarbeta med då. Pengar kan alltid ordna sig. Det är lugnt. Egentligen. Jag kommer att kunna säga att jag fick chansen, att jag tog den, och att jag gjorde så gott jag kunde utifrån vem jag är och mina omständigheter. Det får vara nog.​
Tycker du är rätt bra och bäst, hörru.

Tycker det låter mer som om the Dark Symmetry är dig på spåren och vill sinka projektet…

UPPDATERING 2025-12-02
  • Rotsystem 2.0: 131 sidor av 342 är nu genomgångna. Perfekta? Nä. Men okej. Det jag framför allt behöver, känner jag, är… utfyllnadsillustrationer. Sånt man kan lägga in på typ de nedersta fem-sex centimetrarna av en sida eller så. Vilket innebär att det jag egentligen behöver är en pålitlig metod för att generera sådana illustrationer. Det här är inte ett nytt problem. Men ett som nog måste lösas. Jag har lite idéer… Mest tänker jag kring att modellera saker i 3D och sen rendera dem med hög kontrast. Tentakler, sladdknutar. Kanske leta rätt på något kitbash-system som har en snäll licens. Jag tänker väl inte nödvändigtvis ge bort 3D-filerna som creative commons sen utan framför allt själva bilderna, så egentligen funkar väl de flesta licenser tänker jag. Oh well.
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Jag har gått igenom några sidor av texten och framför allt plockat "low hanging fruit", dvs kommentarer som mest är stavfel, saknade kommatecken osv. Jag ska försöka göra lite sånt nu närmaste tiden. Jag har också börjat prata lite med illustratörer igen. Får se hur snabbt det rör sig framåt. I grunden är ju spelet beroende av både och: Text och bild. Just nu är båda en bit från att vara färdiga, jag väntar så att säga inte på nån av dem. Men texten är den del jag har mer kontroll över; där kan jag åtminstone röra mig framåt.

UPPDATERING 2025-12-05
  • Rotsystem 2.0: 163 sidor av 342; cybernetikkapitlet verkar vara där jag kroknade förra gången, så det tog lite mer tid än de tidigare. Jag passade på att justera texter, kapa ner lite, flytta grejer till marginalspalterna osv.
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Jag gick igenom Luna City-kapitlet. Mestadels lågt hängande frukt; för framtiden noterar jag att jag nog ska lägga till en rubrik i stil med typ "En vanlig dag i Luna City", typ hur en dag ser ut för en vanlig knegare.
Lite är bättre än inget…

UPPDATERING 2025-12-10

För att bearbeta och motverka min känsla av att ingenting händer så valde jag bort nån timmes sömn ikväll, och jobbade istället lite…
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Jag fixade ett par bildmappar för att göra det lättare för mina samarbetspartners att hitta original till de gamla 1e-bilder jag vill använda, och sedan gick jag igenom den enklaste korren i ett par korta avsnitt.
  • Rotsystem 2.0: Jag layoutade regelkapitlet. Överlag tjänar jag en del utrymme på att flytta grejer till marginalerna – det ger både bättre flöde i texten överlag (mindre onödiga asides) och gör att jag kan lägga rubriker högst upp på nya sidor i högre grad (min preferens). Nackdelen blir att det också här och var trollas fram vitt utrymme… Men som sagt jag vet redan att jag kommer ha behov av dekorativa cyberpunk/rotiga element framöver. Just nu är planen att bli klar med den här genomgången av layouten, sedan gå igenom hela boken och inventera vilka bilder jag använt och inte, och vilka bilder (och hur många) jag skulle behöva.

Last edited:
UPPDATERING 2025-12-11

Jag var lika dum idag. Jag offrar lite sömn för lite peace of mind. Men snart är det helg, då kan jag se till att lägga några timmar på det här på riktigt. Jag har inga lektioner i morgon och har en liten sovmorgon, så det här är nog lugnt…
  • Rotsystem 2.0: Jag layout-fixade Spelaren-kapitlet. Jag påminns om hur nöjd jag ändå är med det här spelet; det här kapitlet ger en himla massa vad jag betraktar som matnyttigt. Jag flyttade även här ut grejer till marginalerna och lyckades minska kapitlets omfång med minst en sida, kanske två. Jag blev kanske inte 100% nöjd med ett av designbesluten men jag får återkomma till det. Det är skönt att ta sig framåt, och alltid roligt och meditativt att layouta saker. 223 sidor av 342 (eller 221 av 340 då). Typ 65% klart.

UPPDATERING 2025-12-12
  • Rotsystem 2.0: Layout idag också; flera kapitel! Jag siktar på att göra mer Luna City Blues i morgon på min lediga lördag. Men ja, 283 sidor genomgångna iaf. 41 kvar. Det känns rimligt att bli klar under helgen. Ser fram emot att sedan göra inventeringen. Och, ser jag nu, en rejäl vända med att fixa sidhänvisningar.

Back