Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-03-04
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Nerina Millenkamps lägenhet är nu färdigritad, tror jag. Det betyder att det är 1, kanske 2 kartor kvar till de här äventyret. Jag funderar också på att, nu med några månaders distans, göra en ny redigeringsvända och se om man kanske kan korta ner och justera texten lite mer. Jag ska också ta en ny titt på layoutmallen, tror jag. Men, rent illustrationsmässigt så har jag alltså 5-6 isometriska kartor kvar, en geografisk karta och så en logotyp. Sedan tror jag att jag har de illustrationer jag behöver. Det kommer nog att ta mig en stund att fixa, men trägen vinner!

1646432521989.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-03-18
  • Kutulu: Det händer spännande grejer! Men jag väntar lite på ordentlig bekräftelse på att allt är i lås och att det är fritt fram att utannonsera saker innan jag säger mer. Jag har i varje fall skrivit på ett intressant kontrakt idag, som jag tror jag leda till roliga saker framöver.
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Igår gick jag och funderade lite på hur jag skulle lösa olika saker på nästa karta, och idag satte jag planerna i verket. Detta är tänkt att vara en igenbommad leksaksbutik, som figurerar i ett av deläventyren i kampanjen. Nästa steg kommer att vara att göra ett försök att konstruera det mekaniska kassabiträdet; en typ humanoid överkropp som sitter fast i en mekanisk arm som glider runt på en räls i taket. Får jag det att funka blir jag glad och nöjd =) Men i alla fall, jag blev ganska nöjd med kartan överlag iaf. Efter kassabiträdet tillkommer beskrivande texter och sådant, såklart. Det här kanske är sista kartan till det här äventyret.

  • 1647636354994.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-03-19
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Idag har jag lagt grunden för android-kassabiträdet till illustrationen.
Eftersom jag inte kan rita humanoider, åtminstone inte bra, så har jag tagit en genväg. Först startade jag Daz Studio (som Poser fast gratis, har en enorm katalog av färdiga modeller som jag brukar köpa på rea) och slängde in en sån här i en tom scen. Jag köpte den inte för $22 kan jag säga, utan för typ $4.

Jag poserade den så som jag ville ha den, och exporterade som obj. Jag ville nämligen rendera i Blender – Daz Studio har bra modeller och poseringsverktyg och så, men renderingen är… ojämn. Det finns en blender-brygga men den är lite opålitlig och jag fick den inte att funka. Så obj it is.

Sedan slängde jag in den i en Blender-scen jag förberett sedan tidigare. Den scenen har 1) en isometrisk kamera som renderar saker med samma vinklar och proportioner etc som mina kartor och 2) en cartoon-shader som renderar saker i liknande stil som mina kartor. Sedan renderade jag.

Android_render.jpg

Jag blev väldigt nöjd. Överlag tror jag att det här resultatet övertygade mig om att jag nog kan göra en del Rotsystem-illustrationer själv framöver, och inte bara typ kartor och sådant. Den här stilen skulle jag ju helt klart kunna tänka mig för vapen, utrustning, cybernetik och regelillustrationer tänker jag. Och en och annan liten utfyllnadsillustration.

Hur som helst, jag använde renderingen som grundplåt för att göra en kraftigt förenklad vektorversion som jag senare kommer att kunna stoppa in i kartan, med lite justeringar:

1647725333987.png

Såna här grejer blir liksom aldrig riktigt färdiga, men jag tror att det här är good-enough för tillfället. Nästa steg blir den mekaniska armen från taket. Den blir enklare, eftersom den kan göras med ett fåtal enkla generiska former. Kanske en slang eller två.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Okej, det blev inga slangar – det blev plottrigt nog ändå. Det är den ständiga risken när man jobbar med såna här grejer; det är väldigt lätt att råka göra saker för detaljerade. Nu fick jag plocka bort ett par hyllor för att inte armen och roboten skulle försvinna helt i något slags plotterträsk… Men jag blev nog ganska nöjd ändå.


[Iso]-Caesar-IIs-gömställe.png


Jag bestämde mig också för att stoppa in den där snygga renderingen som en extra illustration i marginalen.

1647731963885.png
 

Attachments

Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-04-01
  • Kutulu: Jag får kontinuerliga uppdateringar om arbetet japanerna gör med översättning och kommande promotion. Det verkar jäkligt coolt alltihop. De tänker skriva ihop en spelledarguide, och jag blev lite inspirerad… Så nu har jag samlat lite gamla anteckningar jag hade kring en "skriva äventyr till Kutulu"-bok och gjort en hyfsat komplett outline som jag nu på "lediga stunder" ska fylla ut till riktig text.
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Jag tänkte sätta mig "en liten stund" och pilla med nästa karta, tänkte jag. Denna lilla stund växte till flera timmar och en hyfsat färdig karta.
Såhär:
[Iso]-Joharas-våning.png
Den har som synes en annan form än de tidigare; det är för att den ska in i marginalen på en sida. Lägenheten är rätt liten (nio kvadrat per våning, plus toaletten) så jag tänkte att jag skulle använda layouten för att understryka lite hur ihopklämd den ska kännas.

En hel del av tiden gick till sånt som egentligen inte syns på bilden – organisering av rekvisita, skapa flera versioner av olika möbler ur olika riktningar och så vidare. Jag bygger ut mitt bibliotek av färdiga grejer så att kommande isometriska illustrationer ska bli lättare att göra, och försöker se till så allt är gjort på samma sätt så de leker bra ihop… Sånt där trevligt pyssligt busywork som funkar närmast meditativt på mig.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Har jag nämnt hur mycket jag älskar din kartdesign? Det är som en blandning mellan cyberpunk, IKEA och glad "Vårat indispel om interninredning använder UNITY motorn och är gjord av 6 personer i en hipster-inredd källare".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Har jag nämnt hur mycket jag älskar din kartdesign? Det är som en blandning mellan cyberpunk, IKEA och glad "Vårat indispel om interninredning använder UNITY motorn och är gjord av 6 personer i en hipster-inredd källare".
Kanske inte exakt de inspirationskällor jag haft, men jag tackar och bockar ändå för de fina orden =)

(Jag har främst inspirerats av D/Generation, kanske även Syndicate och lite Crusader: No Remorse… Med grafisk "clean" känsla kanske främst från gamla bilder i Teknikens Under-magasinen och rymdskeppsbilden i början av Universums Öde…)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Fan, händer det nåt eller? Nu är det ju påsklov, nog borde du kunna sätta lite fart? Tja…

UPPDATERING 2022-04-12
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Jag fortsätter jobba med de illustrationer som behövs, och kan samtidigt inte låta bli att klåfingrigt pilla med texten. Det är ju vid det här laget ett par år sedan jag skrev de här äventyren och jag har fått lite mer distans till texten. Så givetvis är jag inne och småpillar, kapar bort onödigheter och sådär. Blir det bättre av det? Vet inte. Hoppas det.
Men alright, vad exakt har jag gjort då? Först och främst en karta över ett hemligt område:

Aurora+F12.png

Sedan har jag också gjort ett första utkast till en logga till ett litet fåmans-säkerhetsföretag:

JH Säkerhet.png

Nu ska jag ta lite paus från den loggan och inte titta på den tills åtminstone i morgon, och se om jag kommer på något.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-04-13
  • Ödesväktarna RYMD (arbetsnamn): Vi ska försöka få till lite spelande under Gothcon, så jag har satt ihop ett rollformulär idag. Det är väldigt provisoriskt.
1649880314911.png

Det är alltså samma system som Ödesväktarna, men man spelar inte ödesväktare utan deras motståndare – de agenter med övernaturliga förmågor som tjänar Urkrafterna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-04-29
  • Kutulu: Ja, alltså. Den japanska översättningen är släppt och går… bra. Jag satte mig också ner och använda Topaz Gigapixel AI för att skala upp porträtten från Kutulu och De försvunna soldaterna, och gjorde "SLP-pdf:er". Jag har alltid själv stört mig på när SLP-porträtt i äventyr är små och i tveksam tryckkvalitet – hur ska man ens använda dem? Så jag har gått och tänkt att jag skulle göra det här ett tag nu.
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Jag tog mig också tiden att jobba lite framåt på kartorna till Rotsystemkampanjen. Idag blev det c:a 3–4 timmar av experiment för att få till cylindriska korridorer. Jag blev inte 100% nöjd, men det får nog duga för tillfället. Just nu har jag inte behov av T-kors eller fyrvägskorsningar, men kanske kompletterar jag med sådana framöver. Nu har jag iaf byggstenar till mina omedelbara behov (och lite till).
Det här är för övrigt en vanlig grej hos mig: Jag behöver någon grej till en karta, och så gör jag tvångsmässigt alla andra rotationer och flera varianter, bara för att jag tänker att jag kanske kommer att behöva dem en dag. Kanske hittar jag någon dag ett isometriskt kartritarprogram som jag kan stoppa in alla de här grejerna i och låta andra bygga kartor med mina prefabs?

1651275707812.png
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-04-30
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Idag spenderade jag typ tre timmar med att bygga cylindriska portaler att placera i ändarna på de cylindriska korridorerna. Jag har också skalat upp korridorerna jag gjorde igår, lagt in lite test-texter på väggar och lagt in skuggor för att börja ge lite definition och djupkänsla i kartan. Jag är absolut inte "klar", men det är inte superduper-mycket kvar på den här våningen nu känns det som. Och jag tror att det bara är en våning kvar sedan. Därefter ska jag göra en mer översiktlig utifrån-vy av den här grejen, och sen börjar det nog närma sig "klart".
Det tar en hel del tid för mig att göra de här isometriska kartorna. Det finns säkert sätt att snabba upp processen, mer effektiva arbetsflöden, bättre verktyg. Men tills vidare tycker jag att det är ganska meditativt och trivsamt, så jag kör på…

1651359383161.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-05-11
  • Kutulu – Norrskenets välsignelse: Jag vaknade imorse inte bara till att den japanska versionen av Kutulu nått 2000 köp under natten utan också att min samarbetspartner i Japan sagt ja till det jag ville göra med de japanska äventyren. Och Norrskenets välsignelse är ju det jag redan läst, så det kändes som ett ypperligt ställe att börja.
Platsen är Los Angeles 1922, och filmregissören Blaine Oldman har varit uppe i Yukon och filmat norrsken, och bjuder in rollpersonerna till en exklusiv premiärvisning…

Jag har idag börjat med att köra originalet – som jag fick i plantextformat – genom DeepL och spara ner både en engelsk och svensk översättning. Eftersom översättningarna blir lite olika beroende på målspråket så tycker jag att det är ganska användbart att ha båda tillgängliga. Den svenska är… läsbar, tror jag är den mest korrekta beskrivningen. Ibland är det lite oklart vad som menas, men då kan jag kolla den engelska som oftast har lite bättre kontext. Den svenska har fördelen av att föreslå ändå rätt okej formuleringar på sina håll, och många termer blir mer rätt.

Ibland får man ju ändå jaga lite. Som när texten på japanska säger att en SLP jobbar på en 純粋映画 och den svenska säger "ren film" och den engelska säger "pure cinema". Visst, okej, det är säkert en korrekt översättning ord för ord men vilken sorts film är det egentligen som menas? Pure Cinema? Non-narrative film i allmänhet? Absolute Film?

Just den nöten löste jag genom att helt enkelt söka på 純粋映画 på japanska wikipedia och sedan kolla på "andra språk". Jaha, det var Cinéma pur som menades! Då är jag ju med, och kan kolla upp vad det är för något – den här är från 1926, så lite senare än scenariet, men den stilen – tyst svartvit film utan handling och bara liksom visa något i verkligheten, en icke-narrativ upplevelse… "Inte som fraser i en berättelse utan som noter i ett musikstycke", som Chomette tydligen beskrev det. Den passar perfekt ihop med SLPn och med det här filmandet av norrskenet tycker jag.

Så nu kan jag lite mer filmhistoria och har ungefär en och en halv sida hyfsat "färdig" översättning.

Planen just nu är i stort sett:
  1. Göra en komplett översättning av scenariet.
  2. Gå igenom översättningen, hitta meningar som inte funkar, konstiga ordval etc.
  3. Be någon annan kolla igenom texten. Kanske flera andra. Göra ändringar utifrån deras korr.
  4. Layouta och släppa en liten nätt PDF.
  5. Göra en struktur för en mer omfattande version av scenariet, med några fler scener.
  6. Göra en outline baserat på strukturen.
  7. Skriva en första version utifrån outlinen.
  8. Gå igenom denna – hitta meningar och ordval som inte funkar etc.
  9. Korr från andra.
  10. Layouta och släppa en lite större PDF.
Just nu har jag inga bestämda planer vad gäller till exempel illustrationer, men om det blir flera sådana här scenarier så kommer jag ju att vilja göra en tryckt produkt och då vill jag nog ha bilder också. Jag har ju fortfarande en del stålars kvar på japankontot så det går ju säkert att ordna…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-05-12
  • Kutulu – Norrskenets välsignelse: Jag fick erbjudande om hjälp från Montro, som ju varit inblandade redan från början i den här galna karusellen. Vi får se; jag kommer nog absolut att som allra minst be honom titta på översättningen när den är klar. Jag har också fått några fler sidor översatta; nu är första "scenen" preliminärt klar.
Idag stötte jag på några nya utmaningar – ett exempel var 家格. I DeepLs översättning till engelska blev det "house numbers"?

If you have two house numbers, you can assume we've met.

…what

Jag kollade sedan den svenska översättningen.

Om det finns två [家格] kan man anta att de känner varandra.

Väääänta lite nu. Så om man har två nånting så känner man en SLP, eller har träffat den förut, alltså. Och 家格 står inom hakparenteser, sådär som det ofta verkar vara med termer. Så om jag stoppar in 家格 ensamt i DeepL och i Google Translate…

家格 är alltså family status. Säger DeepL. Det… det låter bekant.

Så… med andra ord, den passiva egenskapen Börd. Mysteriet löst!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-06-02
  • Kutulu – Norrskenets välsignelse: Jag är nästan klar med min preliminära första översättning, som jag sedan ska be Montro titta på innan jag gör en egen check för märkliga formuleringar etc, och sedan låter utomstående korra lite.
Det fortsätter vara en bra idé att kolla både den svenska och den engelska DeepL-översättningen. Den engelska flyter alltid bättre men verkar förenkla och hoppa över – vid ett tillfälle står det till exempel "Attityderna kommer att förändras beroende på [deras] vältalighet och [deras] prestige" i den svenska översättningen och "Your attitude will change depending on your reputation" i den engelska. Den engelska är ju bättre engelska än vad den svenska är svenska; men den missar att det är två olika regeltermer som används.

Men ja, jag har scenariots klimax kvar, och de olika små epilogerna. Men nu när sommarlovet straxt tar vid och jag är klar med typ all min rättning så kommer jag nog att kunna sätta fart och bli klar snart.
  • Hemligt Projekt: Jag ska påbörja arbetet med ett Hemligt Projekt nu i helgen. Som kanske inte blir något. Men kanske blir något. Vi får se. Jag fattar att det är värdelöst att skriva så, men… så är läget. Det är något rollspelsrelaterat som jag eventuellt kommer att kunna göra, och därmed får det en (väldigt ospecifik) plats i arbetsdagboken.
Planen nu är väl sedan att spendera sommaren på att göra klart Rotsystem-kampanjbokens kartor och illustrationer och layout, samt jobba med det Hemliga Projektet kanske, och så fila på en SL-guide-grej till Kutulu. Och kanske, om orken medger, skriva på Agency. Fan, jag har för många projekt! Men jag inser ju att även om Rotsystem och Agency ligger mig varmt om hjärtat så är det korrekt val just nu att fokusera i första rummet på Kutulu. och det Hemliga Projektet, då.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-06-03
  • Kutulu – Norrskenets välsignelse: Jag är nu klar med min preliminära första grovöversättning. Nu ska jag sova på saken, och sedan skicka den till Montro dels för allmän koll, men kanske framför allt med ett par specifika frågor som han kanske kan hjälpa mig med. Därefter, som sagt, blir det en egen check och därefter svenska korrläsare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-06-17

Sommarlov! I år har jag tänkt se till att faktiskt bli klar med lite projekt och faktiskt få en del skrivet. Och jag har bara mina egna projekt att peta i också, vilket är rätt skönt. Jag har verkligen gillat att jobba med Universums Öde, men det är en extra stressgrej att ha andra som väntar på det man skriver.
  • Kutulu – norrskenets välsignelse: Jag har fått in en himla massa bra kommentarer hittills. I helgen har jag tänkt göra en första koll och gå igenom allt.
  • Rotsystem – Alla Kungens Hästar…: Den längsta suraste surdegen jag har. Jag har gjort klart grunden till kartan jag hållit på med; nu ska den dekoreras och få lite skuggor och ett par till props, samt ett infolager (med namn och etiketter etc). Sen tror jag att jag bara har någon enstaka karta kvar… Och så slutlayout.
  • Hemligt Projekt: Jag har skrivit en del, och ska nu göra en moodboard. Sedan ska jag hålla tummarna. Och se om det blir något.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-06-20
  • Kutulu – norrskenets välsignelse: Jag gjorde ingen genomkoll av kommentarrna i helgen. Får bli nu under veckan istället.
  • Rotsystem – Alla Kungens Hästar…: Jag tror att jag börjar bli någorlunda "klar" med den här kartan jag jobbar med nu. Jag har halkat in på ett sidospår där jag sitter och använder ett cad-program för att skapa en 3D-modell av det hela. Med något slags baktanke om att kanske kunna använda denna som något slags överblick utifrån? Vi får se, det är bara ett experiment såhär långt. Kanske är det bara slöseri på tid, men jag testar. Annars borde jag i teorin bara kunna slänga in lite etiketter och call it a day.
1655753177915.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-06-21
  • Kutulu – Norrskenets välsignelse: Jag har gjort ett första svep genom kommentarerna. Alla som kommenterats namn har skrivits in i kolofonen, och jag har ok:at alla förslag som inte krävde någon nämnvärd tankeverksamhet. I morgon ska jag göra ett nytt svep och fatta lite beslut.
  • Rotsystem – Alla Kungens Hästar…: Jag är nu klar med den grundläggande strukturen i CAD. Jag funderar på att eventuellt lägga in lite dekorativt bös högst upp och längst ner; nu är det ju i princip bara kartorna. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra av den här 3d-modellen nu, men jag tror att en tanke skulle kunna vara att rendera den i Blender för korrekt perspektiv (jag har ju en färdig rigg för att rendera saker så de passar till mina kartor), och sedan ta in den till Illustrator för lite manuell tracing. Kanske ha flera olika vinklar? Målet är ju nånstans att kunna tydliggöra själva formen, hur man kan navigera och hur saker hänger ihop. Fyra isometriska vinklar och kanske en rakt från sidan? Vi får se. Kanske blir det bara ett par timmar jag slängt bort, men då får det väl vara så då.

1655843714034.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-05-27
  • Kutulu – Norrskenets välsignelse: Jag anser väl nu att jag är ganska klar med texten. SLP-illustrationer är beställda och bör dyka upp senast slutet av Juli, så tills dess kommer jag nu att fokusera på andra projekt.
  • Hemligt Projekt: Texten jag skrev har lästs och jag kommer inte att behöva ändra så mycket. Skönt. Jag har också gjort en första dålig moodboard, där jag mest visat att jag inte kan göra moodboards. Tur att jag har hjälp. Jag har däremot gjort något jag vet hur man gör; en layout-mockup. Det puttrar på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-07-07
  • Kutulu – Handbok om att skriva scenarier: Arbetanamn! Jag har börjat plita ihop lite text till en scenarioskapar-guide. Mestadels kommer den att bestå av återanvända knep, och en hel del text kommer nog att lyftas direkt från Agency och formuleras om. Agency är ju bredare, men grunden är densamma. Jag kör ju typ samma sorts äventyr i alla spelvärldar, och varje spel jag skrivit innehåller i princip bara en utveckling av föregående spels spelledartips.
  • Hemligt Projekt: Layout-mockupen är klar. Jag har dessutom skrivit exempeltext och lagt in den i mockupen. Nu ska jag skriva en kort text om mig själv och göra en layout av den lite längre texten jag skrev. Sedan ska jag hålla alla tummar jag har.
  • Rotsystem – Alla Kungens Hästar…: Jag har exporterat Cad-modellen från OnShape och lagt in den i Blender. Där har jag nu suttit och snyggat till meshet och fixat så allt får att rendera. Nästa steg blir, tror jag, att rendera ut i onödigt hög upplösning i fyra olika vinklar och sedan lägga in dem i kartan. Jag tror att jag behöver göra en sak till; en karta över själva taket på grejen, och kanske den omedelbara omgivningen.
Blender-rendering:

270.png
 
Top