Kranks arbetsdagbok

krank

Mångfaldsbyrå-direktör och ödleman från ε Eridani
UPPDATERING 2022-08-03
  • Rotsystem – Alla kungens hästar, alla kungens män: Jag gjorde något slags layout av tidslinjen. Den blev nog inte det mest inspirerade jag gjort, men den får väl duga tills vidare. Kommer jag på något jättesmart och enkelt sätt att göra den snyggare så kanske jag gör det, annars får det vara sådär.
  • Ödesväktarna: Uppdaterade all text från förra veckans mycket korta möte, förberedde frågor för morgondagens. Jag funderade på att göra ett nytt rollformulär men jag orkar verkligen inte.
  • Hemligt Projekt: Anfölls av lite inspiration, och skrev lite anteckningar. Blir det hemliga projektet inte av på det sätt vi hoppas så kommer jag att vilja använda de här idéerna ändå, så mycket är säkert. Vi får se.
De blev ingen Kutulu-layout idag. Sånt är livet.

Här är tidslinjen (spoilers för delar av äventyren):

Tidslinje.png

Förhoppningen är iaf att man ska kunna få lite översikt över saker och ting.

krank

UPPDATERING 2022-09-10

Jag ser att jag skrev fel månad på föregående uppdatering. Oh well.
  • Rotsystem – Alla kungens hästar, alla kungens män: Mer layout, nu av andra äventyret. Inte så mycket, några sidor sådär. Bestämde mig också för att vara OK med att återanvända bilder från tidigare böcker, när de passar och layouten kräver det (eller kräver och kräver – när andra lösningar blir för dåliga). Jag vet dock en sak: Jag ska börja skissa på en illustrationsbeställning av random groteska/brötiga cyberpunkiga layoutelement som kan stoppas in vid behov. Såna har jag behövt länge, egentligen. Och nog måste det finnas illustratörer som kan klottra lite slangar, gasmasker, rötter, dödskallar och mojänger åt mig?
  • Kutulu – Att skriva scenarier: Jag skrev lite text om skillnaden mellan spelarutmaningar och rollpersonsutmaningar, och att Kutulu fokuserar på de förstnämnda.

krank

UPPDATERING 2022-09-18
  • Kutulu – Norrskenets välsignelse: Väldigt preliminär grovlayout gjord. All text är på plats och har rätt stilmallar och allt sånt. Nästa steg blir att gå in och redigera så att all text får plats och det inte blir alltför mycket tomrum. Jag ska också skapa minst en illustration själv, eventuellt beställa ett par till som utfyllnad.
  • Agency – Theory of Mind: Ännu en Agency-värld som anföll mig sådär plötsligt. Så jag skrev en tråd om den, och det gick ganska bra. Jag har börjat försöka strukturera saker i en Dynalist. Det känns som att det kan bli rätt bra.
  • Agency: Och när jag nu är på Agency-spåret så började jag också skissa på en framsida igen. Den här gången utan köpe-illustration; bara ett ganska simpelt minimalistiskt omslag.
Just nu är min plan för Agency typ såhär:
  • Varje häfte har en handfull större illustrationer. De är i färg, och kombinerar kollagekonst, 3D och annat jag tycker är användbart. Eventuellt kanske jag genererar delar med AI. Dessa illustrationer täcker i regel en helsida, eller ett helt uppslag.
  • Förutom dessa så vill jag också ha ett antal mindre illustrationer. Dessa mer dekorativa och mer textrelevanta illustrationer är i snygg högkontrast-svartvit stil. De behöver jag antaglugen köpa, men vi får se. Kanske lyckas jag göra något vettigt med photoshop-filter och actions i kombination med 3d-modeller och sånt.
Den preiminära tanken är alltså att göra alla bilder själv – det är lite därför det drar ut på tiden.

Egentligen borde jag fokusera mer på Kutulu, känner jag. Det är ju det som säljer nu – det fortsätter gå bra i Japan etc.

Men det som inspirerar mig, det jag får idéer till? Betydligt oftare är det Agency. Det är det som engagerar mig, även om allmänintresset kanske är lågt.

Här är hur som helst lite omslags-skisser:

1663458387183.png

krank

Jag gillar den andra. Gissar att du har provat och avfärdat en variant där A:et är symbolen?
Du menar att ha två exemplar av symbolen; en i det märka fältet och en framför "GENCY"? Eller tänker du att man tar bort den ur fältet helt?

Oavsett så blev jag inte helt nöjd när jag testade; symbolen skiljer sig lite för mycket från åtminstone just det här typsittet. Det gav också inte riktigt rätt känsla – för mig.

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Du menar att ha två exemplar av symbolen; en i det märka fältet och en framför "GENCY"? Eller tänker du att man tar bort den ur fältet helt?

Oavsett så blev jag inte helt nöjd när jag testade; symbolen skiljer sig lite för mycket från åtminstone just det här typsittet. Det gav också inte riktigt rätt känsla – för mig.
Menade andra varianten. Men kan tänka mig att det snarare såg dumsmart ut, typ åh A är en pyramid.

Jag skulle kanske prova att plocka bort bokstaven A och göra något av det negativa utrymmet i samma typsnitt, som ju ser ut som symbolen. Eller lägga en annan färg i det eller så. Men det är ju fortfarande att slira runt i den mest omedelbara tanken som man får om loggor som total amatör: typ ”kan man i te göra nåt häftigt med att S ser ut som en orm”.

krank

Menade andra varianten. Men kan tänka mig att det snarare såg dumsmart ut, typ åh A är en pyramid.

Jag skulle kanske prova att plocka bort bokstaven A och göra något av det negativa utrymmet i samma typsnitt, som ju ser ut som symbolen. Eller lägga en annan färg i det eller så. Men det är ju fortfarande att slira runt i den mest omedelbara tanken som man får om loggor som total amatör: typ ”kan man i te göra nåt häftigt med att S ser ut som en orm”.
Jao. Det är ju redan lite så – pyramiden är tänkt att både vara det negativa utrymmet i A och en referens till pyramiden med öga i toppen, typ. Men jag tror att det blir lite för mycket skriva-på-näsankänsla om man gör det till en del av det faktiska ordet…

Gerkub

Warrior
Snyggt och enkelt formspråk på omslagen. Jag gillar nog alla utom den sista. Den sista skulle jag nog göra bokstäverna ännu mer som grafiska element, göra de ännu större och blockigare, som stora hotfulla skepnader.

Jag associerar lite till CIAs nya grafiska profil, vilken ser nästan ut som en cool technolabel från Berlin: https://www.cia.gov/
69F9AF8C-1640-49EB-82D9-191FEE7CE72E.jpeg

krank

UPPDATERING 2022-09-20
  • Kutulu – Norrskenets Välsignelse: Är nu 100% inne i layoutfasen, och det betyder att jag just nu är i en av mina favoritfaser med två produkter. Yay! Jag gillar verkligen det här. Satte de första 8 sidorna idag; mina gamla layoutmallar etc funkar bra och mitt generella workflow är så pass bra att jag sällan behöver göra så jättemycket pill per sida. De två porträttillustrationerna är inlagda. I helgen ska jag göra den sista illustrationen; en strukturkarta över äventyret.
  • Hemliga Projektet: Ett steg framåt, men problem har uppstått. Vi ska samla oss kring potentiella lösningar. Stay tuned!

Last edited: