Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 8

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
krank;n318281 said:
Belgarion berättar för Danny vem han egentligen är barn till, och PRECIS som det ska bli en riktig scen av det, eftersom hon inser att han därmed är den siste manlige Targeryen... så avbryts de. För i det här avsnittet får det inte hända något.
Som någon som precis avslutat sin Masters examen i "senare säsonger av Game of Thrones" så ska jag berätta en liten hemlighet som blir otroligt lätt att särskåda när man känner till den. Det blir nästintill komiskt att kolla på avsnitten, för man får alltid en chans att fnissa lite hur ingenious och lätt den här berättartekniken är (och hur ofta den används).

Handling är inte så svårt att skriva, men dialog är. Det är därför de dialoger som har mest "punch" i sig i ett avsnitt alltid avslutas pre-emptively. Se tex. när Dany och Sansa snackar, först ska de gullas också ska Dany framstå som en kärlekskrank idiot som nu inte kan tänka på någon annan än Jon ett litet tag... Sen när Sansa gör det jobbigt och frågar vad som händer efter kriget, då Dany äntligen måste ta ett beslut då blir det [HORNS BLARING] också får konversationen avslutas (Theon kommer på besök).

När Dany får reda på att Jon är hennes brorsson och det blir lite jobbigt och något behöver lösas/bestämmas, då blir det ganska snabbt [HORNS BLARING] också får, ja du gissade det, konversationen avslutas (nu kommer Rob Zombie).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Mundo;n318296 said:
Handling är inte så svårt att skriva, men dialog är.
Ja, det är ett av den här seriens stora problem. Ett annat är handlingar aldrig får konsekvenser. Visst, någon slåss mot någon som är bättre och skadas, men för det mesta så händer bara saker. Lite som Jamie vs Bran. Serien börjar i princip med deras konflikt, och den triggar igång hela intrigen. Men 8 säsonger senare så är det enda vi får ett och annat skyldigt ögonkast från Jamie och lite plattityder. Så behandlas nästan alla konflikter. Det är riktigt dåligt manusarbete. Kolla på Breaking Bad! Där drivs varje handling till sin obönhörliga konsekvens oavsett hur dåligt det är för huvudpersonerna, och det blir fantastiskt bra! I GoT är det ingen som vill något, ingen som gör något, ingen som kan något.

Ja, jag tyckte senaste avsnittet var bra. Det var en bra uppbyggnad mot slaget. Saker gjordes. Visst, inget toppdrama direkt, men alla de här "hemligheterna" som vi har vetat om så länge är nu öppna. Det är nu som alla ska börja agera och driva sin agenda som ska leda till konsekvenser.

Problemet är väl att det är "too little, too late" så jag bryr mig inte direkt längre. Jag förväntar mig inte ens att nästa avsnitt ska plocka upp trådarna. De kan mycket väl rinna ut i sanden eller så dör alla som hade några stakes. Det är ju så den här serien jobbar. När det blir lite för intressant, och svårt att skriva manus, så dör alla. Så slipper man liksom göra jobbet och kan skylla på "i GoT går ingen säker!" Nej, minst av alla tittarna. Deras upplevelse tar ingen på allvar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
God45;n318290 said:
Fast de har ju satt upp en jättebra ”Red wedding 2: Electric boogaloo” nu! Döda alla uppe i norr (som är alla någon bryr sig om) och sedan följer vi Frankenstein och Cersei och han Piratkaptenen som vi alla hatar i sista avsnitten!
Haha, jag slutade läsa böckerna efter Red Wedding. Hade i princip redan tröttnat men fanns en del stories som intresserade mig, även om GRRM mest var intresserad av "grillade kapuner" och "yppiga bröst". Efter Red Wedding slog jag ihop boken och med en lättnadens suck ställde den i bokhyllan. Ett Red Wedding 2 hade kanske kunnat få mig att sluta titta på den här skiten? Frankenstein, Cercei och Piraten på Nya Äventyr hade inte ens blivit kul kalkon :)
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
krank;n318264 said:
Aight. Jag hör ju till dem som mest tycker hämnd är barnsligt, onödigt, ociviliserat och okonstruktivt...
Det tycker såklart jag med. Men det här är en Fantasyteveserie-såpa om folk som hämnas och är småsinta. Kan du vänligen sluta lägga illa förtäckta moraliska värderingar på mig för mitt val av favoritkaraktär?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Måns;n318298 said:
Ett annat är handlingar aldrig får konsekvenser. Visst, någon slåss mot någon som är bättre och skadas, men för det mesta så händer bara saker. Lite som Jamie vs Bran. Serien börjar i princip med deras konflikt, och den triggar igång hela intrigen. Men 8 säsonger senare så är det enda vi får ett och annat skyldigt ögonkast från Jamie och lite plattityder. Så behandlas nästan alla konflikter. Det är riktigt dåligt manusarbete.
Tycker det här börjar ske direkt serien lämnar böckerna, faktiskt. Red Wedding är ju en konsekvens av Robb Starks bortlovade trolovning som uteblir och Freys minst sagt stora irritation som följer, exempelvis. En hämnd som tar flera säsonger och utnyttjas skickligt av Tywin Lannister. Den sortens intriger är Martin bra på att skriva.

Men nu, när allt egentligen mest är en orgie i badass, så blir det lite samma problem som Marvel har: alla är badass samtidigt och hela tiden, och får hånflina ikapp in i kameran medans det brinner eller blöds i bakgrunden.

När alla blivit fan favourites och därför har tjockare plot armor än Martin någonsin skulle gett dem i böckerna finns liksom ingen handling kvar utan det blir bara en strid ström av "kolla hur badass Arya/Cersei/Sansa/Dany/etc. är NU! OMG!"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
slanfan;n318303 said:
Det tycker såklart jag med. Men det här är en Fantasyteveserie-såpa om folk som hämnas och är småsinta. Kan du vänligen sluta lägga illa förtäckta moraliska värderingar på mig för mitt val av favoritkaraktär?
Jag är såklart inte ute efter att lägga några moraliska värderingar på dig som person.

För mig är det generellt så att samma saker som frustrerar mig IRL också frustrerar mig när jag ser dem på TV. Som pinsamheter, folk som är småsinta, hämnd och så vidare. Jag uttalar mig faktiskt bara om mig själv: JAG är den typ av person som inte bara tycker hämnd är trams, utan också blir frustrerad när folk på TV beter sig som om hämnd vore något bra eller en ursäkt för något överhuvudtaget.

Att det här är en fantasy-såpa om folk som hämnas och är småsinta är en av huvudanledningarna till att jag tycker illa om serien. Jag tycker, som jag skrivit tidigare i tråden, allra bäst om historier om folk som är smarta och lyckas styra upp saker och lösa problem och mysterier. Game of Thrones är den raka motsatsen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Att det tydligt märks att tv-skaparna förlorat sitt rika bakgrundsmaterial i form av dialoger från böckerna är tydligt.

Detta avsnittet var dock strålande, relativt sett. Äntligen lite av en återgång till forna säsongers storhet. Även om Bed & Breakfast ändå slinker undan genom att inte tvinga sig föra sina konversationer till slut.

Nu gissar jag hela nästa avsnitt kommer bli en actionslaktorgie. Det är late-season GoT bra på.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
krank;n318305 said:
Att det här är en fantasy-såpa om folk som hämnas och är småsinta är en av huvudanledningarna till att jag tycker illa om serien. Jag tycker, som jag skrivit tidigare i tråden, allra bäst om historier om folk som är smarta och lyckas styra upp saker och lösa problem och mysterier. Game of Thrones är den raka motsatsen.
Jag håller verkligen med. Tycker dock GoT är långtifrån sämst i klassen.

Riktigt vedervärdiga progam är såklart realitysåpor där normalt funtade personer aktivt hetsas till att fatta aktivt dumbfuck-beslut och konflikter skapas ur ingenting. Och jag har blivit allergisk mot alla dessa cymbal-ljud som ersätter riktigt drama.

I övrigt är det naturligtvis ett jätteproblem att småaktiga intriger belönas före intellektuell briljans. Ibland vill jag se något dramatiskt och inte enbart retirera till Kunskapskanalens dokumentärer (de som inte importerats från History Channels träck dådårå).

Jag tycker det du talar om Krank är ett större problem i sci fi än i fantasy. Att folk historiskt varit outbildade, vidskepliga och trångsynta är ju liksom historiskt belagt ;)

Då har jag svårare för att förment utbildade mänskor ombord på rymdraketer och planetkolonier beter sig som om de vore med i Dynasty eller Paradise Hotel. Jag verkligen hatar när manusförfattarnas egen okunnighet och fördomsfullhet lyser igenom i agerandet hos karaktärer som borde veta bättre.

The Martian var verkligen en lisa för själen i detta avseende.

Men tyvärr kan man ju knappt ens säga "för varje Martian går det tre eller tio Prometheus eller Red Mars". För The Martian är ju närmast ett unikum. (Inte rent bokstavligen - kom just på att Arrival var också en ren njutning.)

Jag menar - en hjärndöd popcornflick som Armageddon är ju fantamej mer av "folk som aktivt samarbetar för att nå målet" än många mycket mer "seriösa" genrefilmer fyllda av folk som säger sig vara vetenskapsmän men som mer agerar som om de vore i en teenslasherfilm. *barf*
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
krank;n318305 said:
Jag tycker, som jag skrivit tidigare i tråden, allra bäst om historier om folk som är smarta och lyckas styra upp saker och lösa problem och mysterier. Game of Thrones är den raka motsatsen.
Tycker många av individerna det handlar om är högst "smarta" och det löses både problem och mysterier till både höger och vänster. Här är nog snarare skillnaden att allt sker på en lerig gråskala kanske? Alla är trots allt väldigt själviska och söker egen vinning mer än de söker några universella reformer för allas trevnad. Personligen är det en av få aspekter jag fortfarande gillar, för just gråskalor och mörker tilltalar mig väldigt mycket. :D

Hur som helst tycker jag inte det går att säga att alla är dumma. Det är lite mer som med folk som blir bra på att stjäla eller scam:a--de är absolut bra på sin grej, men en kan önska (för mänsklighetens skull) att de använt sina förmågor till något bättre...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
krank;n318281 said:
Slimie hittar plötsligt på att alla riddare kan riddarifiera nya riddare, och sätter in en sista stöt på Brienne genom att göra henne till riddare.
Från A Wiki of Ice and Fire:
Any knight can make a knight. However, kings can make knights as well, even if they were never knighted themselves. On the other hand, lords cannot dub someone a knight if they have not previously been knighted themselves.
Vilket är direkt kalkerat på medeltida historiska regler. Åtminstone i vissa regioner vid vissa tider.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Bolongo;n318315 said:
Från A Wiki of Ice and Fire:


Vilket är direkt kalkerat på medeltida historiska regler. Åtminstone i vissa regioner vid vissa tider.
Allt det där är mycket dåligt (dvs inte alls) presenterat i serien.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag är också lite förbryllad vad de skall fylla resterande avsnitt med, men ur en lite annan synvinkel.

Jag antar nämligen att episod 3 blir det stora slaget om Winterfell. Om vi antar att de inte drar ut på det mer än ett avsnitt - för det har de aldrig lyckats med förut - blir frågan vad som händer i ep 4-6. Tja, det beror på utfallet av slaget, väl?

A) De levande vinner. Detta kan bara ske om deras plan att hugga av huvudet på ormen, dvs Nattens Konung, lyckas. Jahapp, vad händer sedan då? I det här utfallet är allt det magiska och mytiska avklarat, och allt som återstår är att tåga söderut för att konfrontera Cersei i konventionell strid (möjligen med en drake eller två). Det skulle kännas som litet av ett antiklimax.

B) De levande förlorar. Vi får anta att i detta fall klarar sig i alla fall några av de centrala karaktärerna, vad skall de ta sig till? Gå söderut och på något sätt försöka få över Cerseis styrkor på sin sida för ett nytt försök, kanske? Känns långsökt, men vem vet. Kanske kan Arya lönnmörda henne och ta hennes ansikte?

C) Det blir oavgjort. Night King blir skadad men inte dräpt, inser att han är sårbar och gör en taktisk reträtt. Några överflödiga karaktärer på den levande sidan sopas undan. Gäsp. Snacka om coitus interruptus. Sedan blir det två avsnitt av daltande hit och dit tills den riktiga slutstriden i avsnitt 6.

Sitter här och hoppas på B, men är rädd för att C är mer konsekvent med hur de skrivit handlingen hittills.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
E03: Stort slag. Alla dör.
E04-E06 Tillbakablickar och recaps av de tidigare sju säsongerna, samt att Ceresei sätter sig på tronen för att alla andra är döda.
:)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Rymdhamster;n318316 said:
Allt det där är mycket dåligt (dvs inte alls) presenterat i serien.
De förklarar inte grunderna i feodalism heller. Eller att gravitation finns i den här världen.

Jag håller normalt med om att extratextuella förklaringar inte räknas, men man måste kunna anta en viss bakgrundskunskap.
Det är väl ändå ett tydligt ingångsvärde för serien att "om vi inte säger något annat, anta att det funkar som på medeltiden"?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Min enda förhoppning att vi får se fler fantasy-serier efter detta. Det finns uppenbarligen briljanta manusförfattare som garanterat skulle göra ett betydligt bättre jobb än de som harvar med GoT.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Största problemet är väl att bra fantasyserier kostar liiite mer att producera än en vanlig actionserie eller romcom
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Bolongo;n318322 said:
De förklarar inte grunderna i feodalism heller. Eller att gravitation finns i den här världen.
Och de har inte försökt bygga nån stor, stämningsfylld scen baserat på dem heller, så det har jag inga klagomål på. Här försökte de göra en stark scen men den faller rätt platt på att de inte brytt sig om att förskugga det något särskilt, utan det blir istället något slags framskitet bjäffs.

Så en passande liknelse om du nu vill dra in gravitation som exempel vore om om Sansa, den där gången när hon hoppade från muren för att undanfly Bolton-bastarden, istället för att hoppa deklarerade "tur att vi bara går på marken av estetiska skäl, och inte för att vi måste" och sen flög iväg.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Bolongo;n318322 said:
De förklarar inte grunderna i feodalism heller. Eller att gravitation finns i den här världen.

Jag håller normalt med om att extratextuella förklaringar inte räknas, men man måste kunna anta en viss bakgrundskunskap.
Det är väl ändå ett tydligt ingångsvärde för serien att "om vi inte säger något annat, anta att det funkar som på medeltiden"?
Faktum är, de hade inte ens behövt förskugga något alls. Men nu blir ju typ alla andra i scenen sjukt förvånande över att Slimey tydligen kan dubba folk så tydligen är det inte alls något som är allmän kännedom. Fastän det tydligen finns minst två riddare där (osäker på om Tyrion också är riddare) och en person som tydligen är superintresserade av riddare.

Hade Slimey bara sagt "Yeah, fuck traditions. Kneel, lady Brienne" och hon bara "My lord!" och fallit på knä så hade allt varit lugna puckar. Nu sjabblade de istället bort det med dålig dialog.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Bolongo;n318318 said:
Jag är också lite förbryllad vad de skall fylla resterande avsnitt med, men ur en lite annan synvinkel.

Jag antar nämligen att episod 3 blir det stora slaget om Winterfell. Om vi antar att de inte drar ut på det mer än ett avsnitt - för det har de aldrig lyckats med förut - blir frågan vad som händer i ep 4-6. Tja, det beror på utfallet av slaget, väl?

A) De levande vinner. Detta kan bara ske om deras plan att hugga av huvudet på ormen, dvs Nattens Konung, lyckas. Jahapp, vad händer sedan då? I det här utfallet är allt det magiska och mytiska avklarat, och allt som återstår är att tåga söderut för att konfrontera Cersei i konventionell strid (möjligen med en drake eller två). Det skulle kännas som litet av ett antiklimax.

B) De levande förlorar. Vi får anta att i detta fall klarar sig i alla fall några av de centrala karaktärerna, vad skall de ta sig till? Gå söderut och på något sätt försöka få över Cerseis styrkor på sin sida för ett nytt försök, kanske? Känns långsökt, men vem vet. Kanske kan Arya lönnmörda henne och ta hennes ansikte?
Hoppas också på B, och det har ju etablerats att Iron Island tas tillbaka för att Daenarys ska ha någonstans att fly dit de döda inte kommer när hon har förlorat slagit i norr, så dom drar till Iron Island tänker jag. Sen dödar Cersei nattkungen med wildfire och så hugger resten Cersei i ryggen när hela hennes armé har dött. Det vore väl ändå en lagom stor twist...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Björn den gode;n318337 said:
Hoppas också på B, och det har ju etablerats att Iron Island tas tillbaka för att Daenarys ska ha någonstans att fly dit de döda inte kommer när hon har förlorat slagit i norr, så dom drar till Iron Island tänker jag. Sen dödar Cersei nattkungen med wildfire och så hugger resten Cersei i ryggen när hela hennes armé har dött. Det vore väl ändå en lagom stor twist...
Återstår bara att se hur Dany hanterar det faktum att hon är ihop med sin...brorson? Nu är det ju etablerat att de inte har något emot incest men vetefan om de kan få ihop det. Nån av dem måste nog dö eller ge upp sina anspråk.

Det är f.ö den enda delen av storyn som intresserar mig. I övrigt vill jag bara se hur folk dör. I synnerhet just Frankenstein, Cersei och Piratkungen.
 
Top