Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 8

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Måns;n318340 said:
Återstår bara att se hur Dany hanterar det faktum att hon är ihop med sin...brorson? Nu är det ju etablerat att de inte har något emot incest men vetefan om de kan få ihop det. Nån av dem måste nog dö eller ge upp sina anspråk.
Äsch, det är bara att göra en Star Wars av det. Om något avsnitt kommer Göran hjärtskärande förklara för Dennis att han förstår att hon älskar Belgariond, varpå Dennis kommer sucka och förklara att det inte alls är så, att det är hennes bror (förlåt, brorson).

Sen kommer Dennis och Göran hoppa i sängen och hon inser att hon inte alls behöver kronan för att vara lyckligt, eller något annat bjäffs.

Och dessutom kommer det visa sig att en av drakarna är en hona och att de har incestnuppat som kaniner och att det ligger drakägg överallt i klippskrevorna.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Måns;n318340 said:
Återstår bara att se hur Dany hanterar det faktum att hon är ihop med sin...brorson? Nu är det ju etablerat att de inte har något emot incest men vetefan om de kan få ihop det. Nån av dem måste nog dö eller ge upp sina anspråk.
Vi vet att Danys familj historiskt sett inte haft något emot incest och att hon själv hade ett... skumt förhållande till sin bror.

Vi vet dock inte vad Jon tycker om incest. Förmodligen är det inte jätteomtyckt av honom, med tanke på att hans enda erfarenhet av incest är Craster, som inte var en sådär jättecharmig typ.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tror inte att både Jon och Daenerys överlever nästa avsnitt. En av dem lär ge sitt liv för den andre och jag tror att det blir Daenerys som ger sitt liv för Jon. Jon vill minst av alla i hela jävla Westeros ha någon krona eller Järntron, trots detta så drar ödet honom mot just detta. Och någon måste ju vara Azor Ahai eller hur det stavas, sången om ”Jenny of oldstone” ger dessutom ytterligare hints om att Jon är Azor Ahai. Googla sången om ni vill veta eller läst böckerna och glömt då sången har en viktig betydelse i böckerna, att ha med den i serien kan vara ren fanservice eller/och foreshadowing om vad som komma skall.

Dessutom känns det som om Planetos går i cykler, bokstavligen. Det nya introt är väldigt tydligt med att visa speciella och utvalda platser som lär förändras, hela Winterfell lär vara is inom ett eller två avsnitt och de senare episoderna kommer utspela sig i Kings Landing. Tronen som visas i introt är självklart av speciellt intresse då Lannister-lejonet hissas upp bakom tronen, i sista avsnittet lär det bli en varg och drake/drakar som hissas upp bakom tronen eller att tronen och hela rummet har frusit till is.

Mina två gold dragons på vad som kommer hända.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Bolongo;n318318 said:
Jag är också lite förbryllad vad de skall fylla resterande avsnitt med, men ur en lite annan synvinkel.

Jag antar nämligen att episod 3 blir det stora slaget om Winterfell. Om vi antar att de inte drar ut på det mer än ett avsnitt - för det har de aldrig lyckats med förut - blir frågan vad som händer i ep 4-6.
De måste också hantera Cersei vs resten.

Och Dany vs Jon.

Och minst ett avsnitt där alla tar sirapslånga avsked, och Sam skriver färdigt sin bok.

När jag tänker på det har de inte tid att ge Night King mer än ett avsnitt, så de hinner med minst tre slut som varje riktig fantasytrilogi bör ha :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
CapnZapp;n318422 said:
De måste också hantera Cersei vs resten.

Och Dany vs Jon.

Och minst ett avsnitt där alla tar sirapslånga avsked, och Sam skriver färdigt sin bok.

När jag tänker på det har de inte tid att ge Night King mer än ett avsnitt, så de hinner med minst tre slut som varje riktig fantasytrilogi bör ha :)
Sen vet vi faktiskt inte om Nattkonungen ens är med i slaget om Winterfell. Vi har inte sett honom ”onscreen” nära Winterfell och det borde vi ha gjort som dramatisk avslutning på avsnitt två. Det kan vara så att den styrkan som anfaller Winterfell bara är halva eller inte ens det av den totala hären som Nattkonungen besitter.

Medans alla strider för sin överlevnad i Winterfell och vi som tittare först tror att det är där som det kommer avgöras så tågar Nattkonungen med sin huvudstyrka mot Kings Landing och anfaller Cercei och hennes styrkor, det vore ett intressant scenario och skulle förklara hur Winterfell kan bli anfallet redan i avsnitt tre i säsongen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Minimoni;n318425 said:
tågar Nattkonungen med sin huvudstyrka mot Kings Landing
Låter rimligt.

Det är ju trots allt bara ett stenkast ner till King's Landing, några timmars lätt vandring max, av tidigare episoder att döma :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
CapnZapp;n318737 said:
Låter rimligt.

Det är ju trots allt bara ett stenkast ner till King's Landing, några timmars lätt vandring max, av tidigare episoder att döma :)
Haha, ja! Westeros är i tv-serien inte större än Molkom i Värmland ;-)

I böckerna(som G R R Martin aldrig lär göra klart) så är avstånden vaga, men de är inte så ambivalenta som i tv-serien.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Minimoni;n318750 said:
I böckerna(som G R R Martin aldrig lär göra klart) så är avstånden vaga, men de är inte så ambivalenta som i tv-serien.
Han lyckades försäga sig en gång där han sade att han föreställde sig att Westeros var ungefär lika stort som Sydamerika.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mundo;n318759 said:
Han lyckades försäga sig en gång där han sade att han föreställde sig att Westeros var ungefär lika stort som Sydamerika.
Jepp, och det är den skalan som fungerar bäst om man även undersöker, ”lands of Ice and Fire”, ”World of Ice and Fire” och ”Fire and blood”. Dock så är restiderna fortfarande inte realistiska men det spelar inte så stor roll för mig personligen då böckerna inte är lika inkonsekventa som serien. Nu gillar jag serien ändå och tycker egentligen bara att skalan om att Westeros faktiskt är jävligt stort borde visats på något sätt istället för att folk flänger mellan Kings Landing och andra platser på en halv minut. I första avsnittet så försöker dock Bobert Baratheon och Eddard Stark göra en poäng av att de har inte träffats på ett decennium tack vare att de faktiskt bor grymt långt ifrån varandra, men i senare delar tycks avståndet ha glömts bort och det är lite synd.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
krank;n317250 said:
Förväntningar inför S08:
  • Alla fortsätter att vara osympatiska.
  • Snöjonte knullar sin faster.
  • Cersei är sämst.
  • Folk dör.
  • Ganska lite naket, för Game of Thrones försöker nu vara “moget” och “seriöst” och då kan man inte ha tuttar eller snoppar.
  • Någon sitter på järntronen i slutänden. Antagligen Snöjonte, för det är ju vad den här Belgariad-ripoffen byggt upp mot hela tiden, men… nån. Det är inte så viktigt.
  • Drakar och zombies, men på något sätt lyckas de även i den här sista säsongen ha alldeles för få sådant och alldeles för mycket urtråkiga jävla intriger.
Förhoppningar:
  • Massor av snoppar i bild.
  • Alla dör. Alla.
  • Järntronen smälts ner av drakeld.
  • Samtliga kungadömen i eller utanför Västerås blir till slagg eller förintas av iszombier.
  • Populasen reser sig mot sina orättfärdiga härskare och genomför en demokratiserande revolution. Upplysning. Industrialism. Ett civiliserat samhälle uppstår i ruinerna.
Mina erfarenheter av anime-handlingar ger mig följande förväntade slut:
  • Trevägs slutstrid på cirka 20 minuter, snöprotagonisten (som inte vet något) släpper loss sin superförmåga, blir komatös, alla sympatiska karaktärer dör på tragiska och i vissa fall rätt dumma sätt. 10 år senare dör resten som inte var centrala för handlingen
  • Drakdamen kombinerar sitt hjärta med drakarna och alla zombier blir människor, försvinner i gigantisk explosion av ljus tillsammans med alla drakar
  • Cersei allierar sig med snözombier på något vis, fäktningsshowdown med Arya där Cersei får massa svärd genom sig, Denny och Jon blir härskare men det är mindre viktigt
  • Pantad vattengudinna dyker upp med sina följeslagare, dödar alla odöda, blir utjagade
Alla dör finns ju med, men det lär inte hända.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,004
Location
Ereb Altor
Har sett 25 minuter av E03 och kan konstatera att det fortfarande inte är någon som begriper vad murar är till för. Samt att man tydligen har gillrat en fälla som bara kan tändas av drakeld. Smart.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Kan jag be er som sett avsnittet att FÖR FAN LÄGGA AV att diskutera det?

Jag har inte sett det ännu och det här är INTE den allmänna "WRNU diskuterar GoT"-tråden. Det här är "Krank recenserar GoT"-tråden och Krank hatar spoilers. Att han inte till fullo kan förutse exakt allt som ska hända är dels något som låter honom orka igenom avsnitten och dels något som är en viktig del i att kunna bli lagom förbannad över hur förvånande dumma i huvudet alla lyckas vara.

Tack.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Som det ser ut just nu kommer jag KANSKE att ha tid att se anvsnittet i morgon, annars blir det på onsdag. Kan ni inte hålla er tills dess ber jag er "respektfullt" att ta er diskussion till en tråd som inte är den här.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
krank;n318873 said:
Kan jag be er som sett avsnittet att FÖR FAN LÄGGA AV att diskutera det?
Hellz to the yeah!

Jag har för mig att det brukade vara en uttryckt regel i startinlägget tidigare säsonger det är ditt tittande som sätter gränsen, och att folk inte fick prata om avsnitt du ännu inte hade skrivit om i tråden.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ok, lite överdriven reaktion på vad jag själv anser vara högst oskyldiga inlägg. Men absolut, det är inget problem att inte diskutera avsnitten innan Krank sett dem. Tycker dock att det inte behöver höjas till en otrevlig ton bara för att jag och kanske någon mer gjorde ett misstag...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Minimoni;n318881 said:
Ok, lite överdriven reaktion på vad jag själv anser vara högst oskyldiga inlägg.
Om det är oskydligt eller inte framgår först EFTER att man läst det. Och om det då inte är oskyldigt är det försent.

Om Krank är det minsta som mig (och när det kommer till spoilers verkar vi generellt sett vara rätt lika), slutade han läsa så snart han skymtade "E03" i ögonvrån.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Först: Vad som räknas som "oskyldigt" är dels subjektivt, dels omöjligt att avgöra utan att ha sett avsnittet.

Sedan: Om man inte vill läsa otrevlig ton från mig, så... är man nog i lite fel tråd.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n318888 said:
Först: Vad som räknas som "oskyldigt" är dels subjektivt, dels omöjligt att avgöra utan att ha sett avsnittet.

Sedan: Om man inte vill läsa otrevlig ton från mig, så... är man nog i lite fel tråd.
Otrevlig ton mot GoT och relaterade karaktärer förväntar jag mig, att bli kallad idiot för ett misstag kom som en tråkig överraskning.

Sen får du helt enkelt lita på att uppsåtet inte var att spoila utan snarare skedde inlägget med en uppfattning att det inte var förbjudet att diskutera avsnitten. Nu vet jag att det står annorlunda till och kommer heller inte att nämna något mer om avsnittet, men ett vänligare samtalsklimat borde vi alla bidra till genom att inte kalla varandra idioter.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
MODERERING

För att förbättra stämningen tänkte jag påpeka att i följande mening:

krank said:
Att han inte till fullo kan förutse exakt allt som ska hända är dels något som låter honom orka igenom avsnitten och dels något som är en viktig del i att kunna bli lagom förbannad över hur förvånande dumma i huvudet alla lyckas vara.
är det alltså karaktärerna i TV-serien som förvånar krank med sin dumhet, inte någon som skrivit ett inlägg i den här tråden. Det är i alla fall så jag läser den.

Keep calm etc...
 
Top