Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 8

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Gurgeh;n318902 said:
MODERERING

För att förbättra stämningen tänkte jag påpeka att i följande mening:



är det alltså karaktärerna i TV-serien som förvånar krank med sin dumhet, inte någon som skrivit ett inlägg i den här tråden. Det är i alla fall så jag läser den.

Keep calm etc...
Så långt allt väl, det skall tilläggas att jag personligen gillar att läsa Kranks sågningar/analyser av GoT, vilket jag nämnt vid flera tillfällen. Självklart är det inte med mening som jag spoilat eller vidare förstört Kranks upplevelse av GoT. Jag upplevde det som ett direkt antagande att jag med vilje försökt att spoila GoT för Krank vilket självklart inte är fallet. Därav ett oskyldigt misstag i den mening att det var just ett misstag och inte något som utförts med malignt uppsåt.

Så om Krank blev spoilad av det jag skrev så ber jag om ursäkt men står fast vid att en påminnelse i normal ”samtalston” hade varit minst lika effektiv och inte alls skapat samma negativitet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Jag har inte kallat någon för idiot. Om någon läst in att de blir kallade för idioter i något inlägg här så kan jag bara beklaga det, men jag har svårt att ta ansvar för det eftersom det inte var vad jag skrev.

krank;n318873 said:
Kan jag be er som sett avsnittet att FÖR FAN LÄGGA AV att diskutera det?
Det här var absolut otrevlig ton. Det står jag för. Om man tycker att det här var onödigt otrevligt – fine. Det här var absolut riktat till er som skrev om senaste avsnittet i tråden, och jag valde att vara otrevlig mot er i den här meningen. Resten av inlägget är dock ENBART en förklaring av VARFÖR jag blir irriterad av spoilers.

krank;n318873 said:
Att han inte till fullo kan förutse exakt allt som ska hända är dels något som låter honom orka igenom avsnitten och dels något som är en viktig del i att kunna bli lagom förbannad över hur förvånande dumma i huvudet alla lyckas vara.
Har man läst mina recensioner hittills så tänker jag att man bör kunna förstå vad jag pratar om när jag skriver att en önskvärd del av mitt tittande på avsnitten är att kunna bli "lagom förbannad över hur dumma i huvudet alla tycks vara". Det lär ju inte vara så att spoilers hindrar mig från att bli lagom förbannad på folk HÄR, om det nu hade varit relevant.

Hela den här meningen hör liksom ihop, och handlar enbart om mitt tittande och varför spoilers förstår tittandet.

Alltså, det är absolut inte så att jag är oskyldig till att då och då ha kallat folk för idioter.

Men jag tycker ganska illa om att bli beskylld för det när jag inte gjort det.

Så: jag var absolut otrevlig när jag bad folk att "för fan lägga av" istället för att bara be dem "jättesnälla lägga av". Men... that's it.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne


Fan ta spoilers och folk som sprider dem. Nu menar jag inte primärt de som pratade lite i den här tråden, det var ändå ganska milda och snälla semi-spoilers. Men NÅGON i mitt flöde på Facebook valde att sprida en s.k. "rolig mem" som spoilade en av få saker som faktiskt var lite förvånande i det här avsnittet.

Då insåg jag att 1) jag kan inte fortsätta följa den människan på Facebook och 2) jag kan inte vänta med att se Game of Thrones S08E03.

Det här avsnittet blir lite udda. För en gång skull har jag faktiskt ganska lite att klaga på, nämligen. I stort sett hela avsnittet är ju en enda jättelång strid, och för vad den är – en strid med för mig rätt ointressanta vapen och rustningar och taktiker och så vidare – så är den faktiskt riktigt jäkla tuff och snygg. Jag har sett folk online klaga på att det är mörkt, men jag gillar den apokalyptiska, mardrömslika helvetesstämningen som skapas. Jag fick definitivt en känsla av inferno och Bosch i vissa bitar; det rent infernaliska kaoset med högar av kroppar och hopplösa privata helveten. Att lyckas få en strid att fortsätta vara intressant i 45 minuter är någonstans något jag måste respektera.

Det är däremot både tråkigt och poänglöst att försöka ge något slags blow-by-blow-beskrivning i text av en sådan strid, så det skiter jag i. Folk slåss, det går dåligt, sedan går det lite bra, sedan går det jättedåligt, och sedan dödas Rob Zombie och så faller alla falleri, fallera. Om jag ska klaga på något så är det väl att det är något väldigt klichéartat över grejer som "de goda tror de har vunnit men så kommer zombiekungen och väcker sina odöda, som de redan besegrat, till liv igen". För att inte tala om hur uttjatad hela "hugga huvudet av ormen"-grejen är.

En annan sak jag vill klaga på är hur få som dör. Jag menar, det här ska föreställa en av de Stora Striderna som de byggt upp mot i SJU JÄVLA SÄSONGER. Och vilka dör? Vad blev det för konsekvens egentligen? Edd. Vem fan bryr sig om Edd? Lyanna Mormont. Enöga. Göran. Knappast några A-listare, snarare B- och C-typer. Göran är väl den ende som tangerat att faktiskt vara en person i serien; resten är ju mest glorifierade statister.

Sju säsonger. Fyra oviktiga gobbos och ett par murar i Norrbo. Yeah yeah.

(Med förbehåll för att jag kan ha missat någon)

EDIT: OK, Mellistanten också. Och Reek. Sex pers, då. Fortfarande mest B- och C-listare. Den här seriens märkliga rykte om att döda av sina viktiga personer fortsätter vara bullshit.

Men okej, vet ni vad jag gärna haft ospoilat? Att det var Arya som dödade Rob. Nu telegraferades det visserligen ganska hårt av Mellistanten, men jag vill ändå tänka mig att jag kunnat känna någon form av spänning där mot slutet – jag har ju pushat idén att Snöjonte är Belgarion ganska hårt, så jag hade nog kunnat tro att de åtminstone skulle göra det tillsammans. Men nejdå. "Någon" skulle prompt dela med sig av ett lustigt tweet från Jan Guilliot där han drar en parallell till Greta Thunbergs miljöengagemang. Och fine, absolut, skämtet om att Arya inte ska vara ute och döda kungligheter utan gå i skolan var lite roligt. Men nej, det är fortfarande inte okej.

Jag har för övrigt också läst gnäll om att folk var korkade under striden. Eftersom jag inte kan något om medeltida krigsföring och dessutom är aktivt och aggressivt ointresserad av ämnet så tänkte jag inte på något sådant alls, och tänker inte lyssna på det örat.

Förväntningar inför S08
  • Alla fortsätter att vara osympatiska. Faktiskt inte. Kanske för att de knappt pratar eller typ gör något utom att slåss i hela avsnittet, så de hinner liksom inte med att vara osympatiska och/eller dumma i huvudet. Faktum är att av mycket få samtal, det mellan Sansa och Tyrion, tangerar att vara typ... intelligent. Det var mycket länge sedan vi fick höra något sådant i den här serien.
  • Snöjonte knullar sin faster. Nope.
  • Cersei är sämst. Hon var inte ens med. Kanske därför det kändes som att det här avsnittet inte var lika dumt som andra?
  • Folk dör. Alltså vafan.
  • Ganska lite naket. Ja. Inget, faktiskt.
  • Någon sitter på järntronen i slutänden. Tyvärr har vi ju just plockat bort en av möjligheterna att få slippa det. Jag hoppades ju på att Rob Zombie skulle förgöra hela jävla Kings Landing efter att ha totalmosat Norrbo...
  • Drakar och zombies. Hela avsnittet, ja.
 

Attachments

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Theon Greyjoy dog ju också. Vilket jag tycker är kanske det sunkigaste i hela avsnittet. För "Redemption Equals Death" är den näst sunkigaste tropen i Hollywood. Speciellt eftersom Theon hamnar hårt i PTSD-kategorin, och där dör folk som flugor när hollywood får bestämma. När var senaste gången du såg någon begå krigsbrott, få PTSD, få insikt i att de har gjort fel och ångra sina tidigare handlingar och sen överleva i en hollywoodfilm?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,454
Location
Helsingborg
Allvarligt talat, men börja använda
-taggen.

Alla kan väl hur man använder den?

Senaste inlägg visar (numera) första raderna i inlägget så det är inte så smart att skriva ut spoilers bland det första i inlägget.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Det var jag som satte upp memen. I ärlighetens namn tänkte jag inte på det som en spoiler för senaste avsnittet. Jag inser nu att det säkert var det. Men jag såg det som en referens till att Arya sprungit runt och försökt mörda kungligheter sedan säsong 2. Men visst jag ber om ursäkt. Det var verkligen inte med flit.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Det som störde mig mest med hur de inte dödade mer folk var hur extremt ofta de satte upp folk för att dö.

Brienne var väl typ "garanterat död" minst fyra gånger om liksom, men så lyckas hon på någon vänster klara sig. Samma med Jamie, Sam och Greyworm. Sjukast av allt med hela avsnittet måste ju vara att varenda jäkla person på planeten redan listat ut att gömma sig i Kryptan (fylld med lik!) när man slåss mot nekromantiker inte är världens bästa idé... Men så när de väl väcks till liv så dödar de precis INGEN.

I en halv sekund trodde jag att de skulle gå helt bananas och låta Tyrion och Sansa begå självmord tillsammans, men icke sa nicke.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Just nu är jag mest trött på hur aningslöst korkade diverse inblandade uttalar sig.

Att Maise Williams var rädd för att folk skulle tro hon stal Jontes kill-XP är väl fullt förståeligt. Ingen av oss förväntar sig att hon ska ha full koll på den större story-tråden, och dessutom är hon ju inte i en position att skriva/ändra den även om så var fallet. Att skaparna generellt verkar tycka det var världens bästa och grymmaste twist sedan rostfritt bröd är däremot närmast patetiskt. För varje uttalande Wiess och Benioff gör blir det mer och mer tydligt deras små hjärnor grubblar över ytliga enkla detaljer och helt är inkapabla att greppa GRRMs större smartare intriger.

Och han (inte regissören, nåt annat uppblåst ego) som säger att avsnittet inte var mörkt, folk behöver bara lära sig att ställa in sina apparater, förtjänar ju att byta plats med Ellaria.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
CapnZapp;n319132 said:
Just nu är jag mest trött på hur aningslöst korkade diverse inblandade uttalar sig.

Att Maise Williams var rädd för att folk skulle tro hon stal Jontes kill-XP är väl fullt förståeligt. Ingen av oss förväntar sig att hon ska ha full koll på den större story-tråden, och dessutom är hon ju inte i en position att skriva/ändra den även om så var fallet. Att skaparna generellt verkar tycka det var världens bästa och grymmaste twist sedan rostfritt bröd är däremot närmast patetiskt. För varje uttalande Wiess och Benioff gör blir det mer och mer tydligt deras små hjärnor grubblar över ytliga enkla detaljer och helt är inkapabla att greppa GRRMs större smartare intriger.

Och han (inte regissören, nåt annat uppblåst ego) som säger att avsnittet inte var mörkt, folk behöver bara lära sig att ställa in sina apparater, förtjänar ju att byta plats med Ellaria.
Helt rätt allt du säger! Jag såg avsnittet på tre olika enheter, en 48 tums LED tv med en del år på nacken och avsnittet var svart. Min IPad Air 2 och avsnittet var mörkt som fan samt min nyköpta QLED 55 tum och hur jag än trixade så var avsnittet för mörkt. Avsnittet passade att vara mörkt men med den bitrate och den rätt dåliga kvalitet som HBO-nordic streamar i så blir det alldeles för mörkt hur man än gör. Jag har gått tillbaka och tittat på en del riktigt mörka avsnitt via blu-ray istället för att streama dem och det gör en enorm skillnad. Så jag tror tråkigt nog att mycket av de olika nyanserna av svart helt enkelt till stor del beror på att HBO-Nordic inte streamar filerna i någon direkt underbar kvalitet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Minimoni;n319155 said:
Så jag tror tråkigt nog att mycket av de olika nyanserna av svart helt enkelt till stor del beror på att HBO-Nordic inte streamar filerna i någon direkt underbar kvalitet.
Jag streamade inte via HBO Nordic (och jag satt i ett mörkt rum), och jag upplevde som sagt att det absolut var mörkt, men absolut inte "för mörkt". Jag hade inga problem med MPEG-grötighet eller med att se vad som pågick när det var tänkt att jag skulle se vad som pågick.

Det kan alltså ligga något i det du säger.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n319262 said:
Jag streamade inte via HBO Nordic (och jag satt i ett mörkt rum), och jag upplevde som sagt att det absolut var mörkt, men absolut inte "för mörkt". Jag hade inga problem med MPEG-grötighet eller med att se vad som pågick när det var tänkt att jag skulle se vad som pågick.

Det kan alltså ligga något i det du säger.
Ja, jag har via... lyckats få tag på avsnittet som streamats via Amazon i USA och där är nyanserna av det mörka märkbart bättre. Och precis som du säger så är avsnittet väldigt mörkt, men det passar avsnittets tema. Amazon-versionen av avsnittet har dock fler nyanser av det mörka och det var aldrig svårt att se detaljer i mörkret.

Så jag tror vi är något på spåret, HBO-go versionen som inte streamats via Amazon tycks dock hålla samma brist på nyanser av mörker som HBO-Nordic. Någon som sett avsnittet via C-more och vill/kan berätta hur de upplevde avsnittet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Minimoni;n319270 said:
Ja, jag har via... lyckats få tag på avsnittet som streamats via Amazon i USA och där är nyanserna av det mörka märkbart bättre. Och precis som du säger så är avsnittet väldigt mörkt, men det passar avsnittets tema. Amazon-versionen av avsnittet har dock fler nyanser av det mörka och det var aldrig svårt att se detaljer i mörkret.

Så jag tror vi är något på spåret, HBO-go versionen som inte streamats via Amazon tycks dock hålla samma brist på nyanser av mörker som HBO-Nordic. Någon som sett avsnittet via C-more och vill/kan berätta hur de upplevde avsnittet?


Så vad vi misstänker är alltså att det som presenteras som det fullgoda lagliga alternativet inte är speciellt fullgott? DET KAN JAG VÄL ALDRIG TÄNKA MIG, medieföretagen har ju varit väldigt tydliga med att det numera inte finns någon som helst anledning att komma åt något via illegala eller semilegala medel (är osäker på juridiken kring att kringgå regionslåsning via VPN). Just eftersom de har så bra lagliga alternativ.

Lite som att det inte finns någon anledning att pirata filmer nu när det minsann finns digitala versioner via företagens egna häftiga tjänster. Vem behöver egentligen bättre upplösning än 480p?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n319275 said:
Så vad vi misstänker är alltså att det som presenteras som det fullgoda lagliga alternativet inte är speciellt fullgott? DET KAN JAG VÄL ALDRIG TÄNKA MIG, medieföretagen har ju varit väldigt tydliga med att det numera inte finns någon som helst anledning att komma åt något via illegala eller semilegala medel (är osäker på juridiken kring att kringgå regionslåsning via VPN). Just eftersom de har så bra lagliga alternativ.

Lite som att det inte finns någon anledning att pirata filmer nu när det minsann finns digitala versioner via företagens egna häftiga tjänster. Vem behöver egentligen bättre upplösning än 480p?
Ja, det är faktiskt tråkigt att se hur stor skillnad det är på Rome via blu-ray kontra HBO-Nordic :-( Nu har jag och kommer fortsätta med HBO-Nordic för att jag gillar de serier de har men det kunde minst sagt streamats i bättre kvalitet. Från en sak till en annan när vi ändå är OT, jag tycker det är skit att så få streamingtjänster ens har 4K HDR som borde börja bli någon sorts standard då ”alla” har en 4K-tv. Som jag vet så finns det bara hos Netflix, Amazon och ITunes men med ett väldigt selektivt urval. Synd då man/jag gärna vill få användning för det man köper. Blir till att köpa UHD Blu-ray spelare och hoppas på att urvalet där är bättre.

Sorry för OT.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Minimoni;n319290 said:
Från en sak till en annan när vi ändå är OT, jag tycker det är skit att så få streamingtjänster ens har 4K HDR som borde börja bli någon sorts standard då ”alla” har en 4K-tv.
Tja, jag känner samma sak men för 3D. Jag vet att det är typ jag och två till i hela världen som gillar 3D, men jag har helt enkelt fått inse att ingen streamingtjänst vill ge mig det jag vill ha – vill jag se marvelfilmer t.ex. i 3D så får jag köpa blurayversionerna. Jag kommer inte att kunna göra mig av med mitt förråd av plastdonglar någon gång snart. Iofs gillar jag ändå att ha filmerna – streamingtjänsterna byter ju sitt utbud hela tiden så de kan inte litas på – men ändå.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n319298 said:
Tja, jag känner samma sak men för 3D. Jag vet att det är typ jag och två till i hela världen som gillar 3D, men jag har helt enkelt fått inse att ingen streamingtjänst vill ge mig det jag vill ha – vill jag se marvelfilmer t.ex. i 3D så får jag köpa blurayversionerna. Jag kommer inte att kunna göra mig av med mitt förråd av plastdonglar någon gång snart. Iofs gillar jag ändå att ha filmerna – streamingtjänsterna byter ju sitt utbud hela tiden så de kan inte litas på – men ändå.
Om det är två till i världen utöver dig som älskar film i 3D utöver dig så är en av dem jag. Jag trodde 3D skulle bli semistandard med den TVn jag köpte för fem år sedan och tråkigt nog slog det aldrig igenom. Jag går bara på bio nu för tiden tack vare att 3Dn oftast är så awesome, som i Endgame. Dock går de flesta av mina vänner hellre på gammal 2D-bio och då stannar jag hemma.

Så tror vi är rätt lika där, varför titta på film i gammalt sämre format när det faktiskt har kommit flera innovationer som faktiskt gör film och serier potentiellt så jävla mycket bättre!?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Minimoni;n319308 said:
Så tror vi är rätt lika där, varför titta på film i gammalt sämre format när det faktiskt har kommit flera innovationer som faktiskt gör film och serier potentiellt så jävla mycket bättre!?
Exakt! Varför görs inte alla filmer i 3D HFR HDR etc? Jag menar, jag fattar att folk av en massa skitdåliga anledningar klamrar sig fast vid ett framerate som en gång i urtiden blev standard på grund av tekniska begränsningar. Men det är ju skitdumt och kasst.

Men nä, folk gillar väl innovation "i lagom mängd". De kan tänka sig att gå från VHS till DVD till Bluray, men hade blurayen kommit direkt efter VHS hade folk säkert tyckt "nääää, buuuu, alldeles för mycket bättre alldeles för snabbt!"

Till och med folk som spelar datorspel på konsoll har ju börjat fatta att "30fps är cinematiskt" är marknadsföringsbullshit för att dölja det faktum att de spelar spel på en dålig PC.


Jag kommer att klamra mig fast vid min 3D-TV så länge jag kan, för egen del. Sedan får jag väl leta på eBay eller nåt när det väl blir dags att byte. Eller så har VR-hjälmarna blivit bekväma nog att se på 3d-film i, så man kan ha riktig hemmabio. Eller så dör VR också, av exakt samma skäl – folk gillar inte när saker blir bättre för fort...

Om det verkar som att jag är bitter för att folk är för teknik- och förändringsfientliga så är det för att jag är det.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n319310 said:
Exakt! Varför görs inte alla filmer i 3D HFR HDR etc? Jag menar, jag fattar att folk av en massa skitdåliga anledningar klamrar sig fast vid ett framerate som en gång i urtiden blev standard på grund av tekniska begränsningar. Men det är ju skitdumt och kasst.

Men nä, folk gillar väl innovation "i lagom mängd". De kan tänka sig att gå från VHS till DVD till Bluray, men hade blurayen kommit direkt efter VHS hade folk säkert tyckt "nääää, buuuu, alldeles för mycket bättre alldeles för snabbt!"

Till och med folk som spelar datorspel på konsoll har ju börjat fatta att "30fps är cinematiskt" är marknadsföringsbullshit för att dölja det faktum att de spelar spel på en dålig PC.


Jag kommer att klamra mig fast vid min 3D-TV så länge jag kan, för egen del. Sedan får jag väl leta på eBay eller nåt när det väl blir dags att byte. Eller så har VR-hjälmarna blivit bekväma nog att se på 3d-film i, så man kan ha riktig hemmabio. Eller så dör VR också, av exakt samma skäl – folk gillar inte när saker blir bättre för fort...

Om det verkar som att jag är bitter för att folk är för teknik- och förändringsfientliga så är det för att jag är det.
Precis! Jag debatterade så sent som för några dagar sedan att film borde visas i högsta möjliga FPS men jag blev nedröstad av mer eller mindre alla jag känner eftersom de tycker allt över 24/30 fps blir ”soap opera effect”. På min nya tv slår jag alltid på högsta fps 120 med interpolation, det ger inget perfekt resultat men det blir bättre än väntat. Folk säger att de blir åksjuka av 3D och eller högre fps än 24/30... Jag vill inte nedvärdera andras åsikter men jag måste säga att jag tror att det finns en hel del inbyggd rädsla av att saker förändras i det som de beskriver.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Minimoni;n319328 said:
”soap opera effect”
Ja. Det är som att de inte förstår att anledningen till att det blir en sådan effekt är att man har vant sig vid att bara få den känslan när man ser gammal såpopera, och att man därmed skulle kunna vänja sig vid högre fps och därmed sluta ha den känslan. Det är som att det tror att det är ett fast, oföränderligt faktum snarare än bara ovana.

Folk brukade bli åksjuka av Wolfenstein 3D också.

Trött, blir jag. På folk.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
krank;n319275 said:
Så vad vi misstänker är alltså att det som presenteras som det fullgoda lagliga alternativet inte är speciellt fullgott? DET KAN JAG VÄL ALDRIG TÄNKA MIG, medieföretagen har ju varit väldigt tydliga med att det numera inte finns någon som helst anledning att komma åt något via illegala eller semilegala medel (är osäker på juridiken kring att kringgå regionslåsning via VPN). Just eftersom de har så bra lagliga alternativ.

Lite som att det inte finns någon anledning att pirata filmer nu när det minsann finns digitala versioner via företagens egna häftiga tjänster. Vem behöver egentligen bättre upplösning än 480p?
Du kan väl inte ha varit sarkastisk här, Krank? :grin:
 
Top