Nekromanti Game of Game of Thrones: season 8, episode 3, The Long Night

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Lite inledande padding så browser-previews inte får med något viktigt...

SPOILERS

Jaha. Här har vi det då till slut. Avsnittet som verkligen misslyckades. (Andra avsnitt har varit lökiga och lättviktiga visst men ratio förväntning/besvikelse nådde nya höjder igår)

Det omedelbara problemet: de valde en skräckfilmsregissör. Så fullkomligt misslyckat. Mörker, snöstorm, virrig kamera, snabba klipp... hela glädjen försvann när man nästan aldrig visste vad man såg, vad som hände och var man var. Brienne och andra slogs, och föll under zombies... och var sedan okej igen.

Det djupliggande problemet: Benioff & Weiss avslöjades slutligen som de hack de är. Utan GRRMs manus blir det skit. Så enkelt är det.
De vågade inte döda av någon av de riktigt viktiga karaktärerna. Det fanns aldrig någon smart plan. Ingen oväntad twist. Nattkungen hade själv aldrig någon plan, ingen djupliggande mening och inga ess i rockärmen. Bran visste det hela tiden så inget särskilt behövde göras mer än att ge alla "name PCs" plotarmor.

Det räckte att hugga huvudet av ormen för att hela hotet skulle försvinna. Jävla hollywoodtropes - alltid räcker ett hjältehugg.

Menar de att vi skulle tycka det är fräckt när man i 8000 år snackat upp "Winter is Coming" och så räcker det att stabba en snubbe så är allt över? Fattar de inte hur in i helvete misslyckat det blir när Cersei hela tiden haft rätt: skit i snözombierna, de är ett lokalt problem för hedersdårarna i norr, en distraktion från mina petty ränksmiderier hemma i King's Landing.

Mina förväntningar:
- jag kunde se klart och tydligt vad som hände. TRIPLE FAIL
- ett riktigt slag med enheter, flanker och taktik. TRIPLE FAIL
- riktiga hjältar, karaktär som inte kan undvaras, dog. DOUBLE FAIL (Lyannas död enda plusset här)
- zombier som individuellt risiga vrak, inte datoranimerad tsunami TRIPLE FAIL
- allt överlevarna lyckas med är att fly i sista sekunden, och vintern når det soliga södern TRIPLE FAIL
- Bran har en smart och oförutsägbar plan, en plan som hintats om i 8 säsonger men vi alla missat TRIPLE FAIL
- Night King ingen individ utan obarmhärtig naturkraft. Han dödas bara för att hjältarna och publiken förfasas över att white walkers bara fortsätter TRIPLE FAIL
- bara när alla till slut samarbetar (efter att Cersei dukat under, just för att hon vägrar detta; kanske har de trasiga överlevarna gjort sitt Final Stand på Iron Islands) funkar planen och snöstormen kan hindras precis innan allt och alla uppslukas av det eviga mörkret... TRIPLE FAIL
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
CapnZapp;n318963 said:
Fattar de inte hur in i helvete misslyckat det blir när Cersei hela tiden haft rätt: skit i snözombierna, de är ett lokalt problem för hedersdårarna i norr, en distraktion från mina petty ränksmiderier hemma i King's Landing.


Det var iofs det enda som var bra. Cersei ba' "Told you so. Nu dödar vi packet!"
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Är inte så besviken på framställningen, tyckte i alla fall avsnittet höll sig spännande hela tiden, vilket är nog så lyckat med tanke på att så mycket action ofta blir tröttsam.

Däremot att att hela den metafysiska konflikten kokar ner till att döda en White Walker, ja det är trist. (Sen ska framhållas att serien är ju inte slut och frågan KAN återkomma, men det tror jag tyvärr inte...). Det känns som det verkligen borde finnas något mer bakom där svaret är något helt annat än att vinna en våldsam konflikt. Något som istället som återställer den rubbade balansen i världen eller, ja, i varje fall något med mer tankemöda bakom. Saknar också en roll för Bran i historien, en förklaring till varför var hans resa till att bli Korpen är så betydelsefull. Att döma att de böcker som kommit ut hittills har jag svårt att tänka mig att detta var författarens bakomliggande tanke,
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Det känns som om ni missar den uppenbara metafysiken här. Javisst kan man utplåna hela armén genom att utplåna Nattkungen, men hur gör man det? Han är redan död. Drakeld biter inte på honom. Han kan inte dödas, bara oskapas genom att vända på det som skapade honom. Han skapades genom att få hjärtat genomborrat av drakglas vid ett weirwood-träd. Så Brans plan är att oskapa honom genom att genomborra hans hjärta med valyriskt stål vid ett weirwood-träd. Full metafysik.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Oldtimer;n318980 said:
Så Brans plan är att oskapa honom genom att genomborra hans hjärta med valyriskt stål vid ett weirwood-träd. Full metafysik.
Jo, det funkar. Fast det var knappast karaktärernas plan i TV-serien. Eller snarare, om det var det tycker jag att det i så fall känts lämpligt att ge någon slags hint om att det var planen. Arya är ju i så fall instrumentet men hon är ju inte alls med på banan. Det skulle vara att hon var ödesbunden att hamna där och Bran visste det, men även om det finns profetior i världen talar det mesta för att människors framtid inte är förutbestämd så den sortens dramatik tycker jag inte riktig funkar. Så något slags upplägg från karaktärerna hade behövts och det hade gjort intrigen intressantare att lämna ledtrådar om det. Det kanske kommer i nästa avsnitt men jag hade nog föredragit att få det innan i så fall.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Red woman var väldigt cool i alla fall! :D
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Ok... here goes!

Tänk om alla har skitit i det blå skåpet!
What if.... ta-da!
Bran är the badguy med en masterplan!
Nightking var den enda som förstod vad som var på väg att hända och bestämde sig för att stoppa honom.
Och nu är det enda hotet mot Bran undanröjt!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
God45;n318987 said:
Red woman var väldigt cool i alla fall! :D
Men jag skulle vilja veta vad de hade hällt i vallgraven som tvunget skulle tändas med magisk/drakeld, och varför den tvunget skulle vara omöjlig att träffa med en eldpil. Den biten var så dum så jag fick ont i magen.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Måns;n318993 said:
Men jag skulle vilja veta vad de hade hällt i vallgraven som tvunget skulle tändas med magisk/drakeld, och varför den tvunget skulle vara omöjlig att träffa med en eldpil. Den biten var så dum så jag fick ont i magen.
Pilarna slocknade väl pga den magiska snöstormen?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Lightshy;n318994 said:
Pilarna slocknade väl pga den magiska snöstormen?
Nej, de brann fortfarande när de satte sig i pålarna som stack upp ur vallen, men det gick bara inte att träffa själva oljan! :)

Och lika dumt var det när:

1. Huvudstyrkan sket i att vara bakom muren utan ställde sig framför murarna och framför vallgraven! Tjena!
2. Inga bågskyttar på murarna.
3. När zombissarna började klättra uppför muren hade de tyvärr hällt all olja i vallgraven så de kunde inte välta några rejäla kärl ned över muren. Trots att eld är typ det enda som skadar dem.
4. Ordern om "man the wall" ropas när det redan är försent. Man ska väl förfan Man the Wall innan fienden ens har kommit fram!!??
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tyckte avsnittet var spännande men offret för att vinna var aldelles för små. NK borde inte end varit på plats och vart fan var alla White-Walkers under slaget!? De fungerade bokstavligt talat som ett entourage till NK utan att göra någon som helst jävla nytta.

Det riktigt dumma med avsnittet utöver det Måns redan nämnt är hur dåligt nordens styrkor förvaltade världens mest fruktade kavalleri, skicka våra Dothraki rätt in i döden utan hjälp! Borde inte kavalleriet använts först när eunuckerna blev angripna framifrån? Då kunde Dothraki-styrkan kunna flankerat fiendens vandöda myrstack istället för att förstärka fienden med sina lik...

Nu undrar jag verkligen vad de ska fylla tre rätt långa avsnitt med, en lång kamp mot Cercei känns bara antiklimaktiskt. Det tredje avsnittet var i sin isolerade funktion spännande men som en helhet för hela serien är det mer som en alldeles för tidig utlösning och de sista avsnitten har risken att fungera lika väl som en slak penis vid ett samlag...

Vill dock även nämna att jag tror att GRR Martin tråkigt nog inte kunnat göra det bättre. Det är för mig tydligt att GRR Martin givit upp på serien för länge sedan och jag har förlikat mig med sanningen att han aldrig lär skriva klart böckerna.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,087
Jag tror inte heller böckerna blir klara. Så det här skitlslutet är nog allt vi får. Hyfsat bra regisserat avsnitt, vidrigt uselt manus.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Alltså... Katapulterna framför infanteriet... ingen av dem på muren... knappt några dragonglas-skjutande pilbågsskyttar... tropen med att om man bara gör en enda grej så dör hela armén... meh... meh till alltihop. Hollywood måste sluta med den tropen nyss.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Bifur;n318985 said:
Jo, det funkar. Fast det var knappast karaktärernas plan i TV-serien. Eller snarare, om det var det tycker jag att det i så fall känts lämpligt att ge någon slags hint om att det var planen. Arya är ju i så fall instrumentet men hon är ju inte alls med på banan. Det skulle vara att hon var ödesbunden att hamna där och Bran visste det, men även om det finns profetior i världen talar det mesta för att människors framtid inte är förutbestämd så den sortens dramatik tycker jag inte riktig funkar. Så något slags upplägg från karaktärerna hade behövts och det hade gjort intrigen intressantare att lämna ledtrådar om det. Det kanske kommer i nästa avsnitt men jag hade nog föredragit att få det innan i så fall.
Jag tycker nog att man planterat rätt mycket av det här tidigare. Bran såg det tydligt som en möjlig framtid och Red Woman hade det också klart för sig och arbetade stenhårt för att få det att ske. Arya själv hade säkert funderingar om hon skulle kunna lönnmörda Nattkungen, även om hon inte insåg exakt hur det måste gå till för att fungera.

Allt som allt, var det minst lika bra som att slänga ner en guldring i en vulkan. :cool:
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Evokee;n319002 said:
Jag tror inte heller böckerna blir klara. Så det här skitlslutet är nog allt vi får. Hyfsat bra regisserat avsnitt, vidrigt uselt manus.
Jepp, håller med fullständigt. Det läskigaste med det hela är att GRR Martin har sagt att i stora drag och med speciell vikt vid metaplotten, så kommer serien att hålla sig nära vad eventuella böcker kommer ge. Detta visar att GRR Martin med stor säkerhet inte har en bättre lösning på metaplotten än den vi kommer att få.

Jag gissar nu, men jag tror att GRR Martin är trött som fan på berättelsen och nöjd att slippa ge ”oss” slutet och istället låta HBO äga det som kommer vara det officiella slutet. Istället fokuserar GRR Martin på de saker han tidigare inte hade råd eller tid med, vilket han självklart har rätt till men som ändock resulterar i att hans ”magnum opus” alldrig kommer bli klart på riktigt. Jag älskar ”A World of Ice and Fire” och ”Fire and Blood” men tycker det är synd att vi aldrig kommer få se berättelsen i helhet i bokform.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Problemet med de två sista säsongerna är inte så mycket utförandet som det faktum att de plötsligt blir tvungna att sy ihop ett slut till något som inte är en story, utan en såpa.

(Sedan finns det saker med utförandet som också skulle kunna vara bättre, men det är ändå så bra man kan förvänta sig efter förutsättningarna. Men någon smart twist hade ju varit kul.)

Men såpa alltså. Game of Thrones har aldrig haft någon tydlig handling som kan leda fram till ett slut. Det har alltid handlat om kampen om tronen, och det är inget som kommer att upphöra bara för att någon sitter på den. I teorin skulle det gå att göra serien till en långkörare som pågår i 50 år med nya intriger och nya skådespelare. Nu valde de att försöka få till ett slut istället, och slut är sällan lika intressanta som vägen dit, speciellt inte när serien gått i sex år innan de bestämmer sig för att börja sy ihop saker.

Tänk er hur Sagan om Ringen hade varit om Frodo fått ringen av Bilbo i avsnitt 1 och vi fattar att det är något mystiskt med den, sedan handlar det om hur Aragorn, Boromir, Eomer, Elrond och Gandalf intrigerar om vem som ska bli kung i Minas Tirith i 60 timmar, och först därefter anfaller Sauron och blir besegrad efter ett fältslag på 82 minuter.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Oldtimer;n319006 said:
Allt som allt, var det minst lika bra som att slänga ner en guldring i en vulkan. :cool:
Fast alla orcherna dör inte magiskt när Sauron besegras och... när människorna vinner i slaget om Minas Tirith så gör de det genom att kavallerichocka flankerna med mera, inte genom att göra alla fel de kan. När Faramir rider ut för att möta fienden (i filmen i alla fall) så vet folk att det är ett misstag, det behandlas inte som att det är en bra idé. Så nej... det är definitivt ett sämre slut än att kasta ringen i Mount Doom. Framförallt för att han inte kastar ringen i Mount Doom. Han får fingret avbitet och kastar Gollum i Mount Doom. Han offrar också all sanity han har för att kunna genomföra detta emedan Arya typ sprang runt lite i ett slott och blev jagad och sedan teleporterade till att hon kunde dyka upp och döda nattkungen. Så nej... och då är jag ändå inte en superfan av LOTR... men bättre än såhär är det. Det här var mera The Hobbit-triologin än LOTR-triologin av filmer.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Nattkungen och hans islik har ju alltid vart en rätt pissig skurk. Går inte att förhandla med. Vill bara döda. Är knappt ens en The Other att förenas i en kamp mot. Jag är glad att han är död. Men jag hade gärna sett att Arga Arya var förklädd till nån och inte bara dök upp. Och såklart ljus. Fan vad mörkt det här var.

Ska förresten inte borgar hålla i typ åratal, snarare än minuter av belägring?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,089
Location
Göteborg
Jocke;n319013 said:
Ska förresten inte borgar hålla i typ åratal, snarare än minuter av belägring?
Jo, men i världen där borgar byggdes på riktigt så fanns inte horder av zombis som utan tvekan offrade sig själva för att bygga en köttmur som andra zombis kunde klättra på som ett groteskt belägringstorn.

Och avsnittet hade lite av det jag just beskrev, vilket var stämningsfullt och bra, men till största delen verkade det som att zombisarna kom över muren för att det fanns för litet manskap kvar (efter tidigare otaktiska beslut) för att kunna stå och peta ned klättrande zombis. Alternativt att de stod på borggården och såsade för länge eftersom ingen kom på att ropa "man the walls" förrän väldigt långt in i slaget. :rolleyes:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Jag är nog mest besviken på hur dom slarvat bort hela Arays storybåge. I förra säsongen så etablerades det ju att hon blivit helt psycho som shakespearserverar folks barn till dom i en paj, och den här säsongen så har hon varit rakt igenom superkompetent och goodguy. Vad hände med hennes lista? Vad hände med att hon blivit värre än dom hon försöker bekämpa? Hennes resa har ju varit jättebra där det tagit en karaktär som alla ska älska och förvridit henne till ett monster och nu bara släpper dom det helt och hållet. Bah.
 
Top