Nekromanti Game of Game of Thrones: season 8, episode 3, The Long Night

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,330
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Björn den gode;n319018 said:
Jag är nog mest besviken på hur dom slarvat bort hela Arays storybåge. I förra säsongen så etablerades det ju att hon blivit helt psycho som shakespearserverar folks barn till dom i en paj, och den här säsongen så har hon varit rakt igenom superkompetent och goodguy. Vad hände med hennes lista? Vad hände med att hon blivit värre än dom hon försöker bekämpa? Hennes resa har ju varit jättebra där det tagit en karaktär som alla ska älska och förvridit henne till ett monster och nu bara släpper dom det helt och hållet. Bah.
Nu är alla någons ”barn” men det var väl inga rent åldersmässiga barn i pajerna som Arya serverade!? Samt hon sparade Freys unga fru och vad jag minns var det väl män som hon förgiftade, dvs de män som dräpte hennes mor och bror.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Björn den gode;n319018 said:
Jag är nog mest besviken på hur dom slarvat bort hela Arays storybåge. I förra säsongen så etablerades det ju att hon blivit helt psycho som shakespearserverar folks barn till dom i en paj, och den här säsongen så har hon varit rakt igenom superkompetent och goodguy. Vad hände med hennes lista? Vad hände med att hon blivit värre än dom hon försöker bekämpa? Hennes resa har ju varit jättebra där det tagit en karaktär som alla ska älska och förvridit henne till ett monster och nu bara släpper dom det helt och hållet. Bah.
Jag tror inte de menade att hon skulle ha gått evil. Jag tror bara att de tycker grejerna hon gjort är badass.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Minimoni;n319019 said:
Nu är alla någons ”barn” men det var väl inga rent åldersmässiga barn i pajerna som Arya serverade!? Samt hon sparade Freys unga fru och vad jag minns var det väl män som hon förgiftade, dvs de män som dräpte hennes mor och bror.
Nä, det var nog inga åldersmässiga barn, men visst var den som hon serverade till far till dom som låg i pajen? Var det jag tänkte på. Och tja, oavsett det, den där grejen är något som ett psycho gör, inte en hjälte eller frihetskämpe.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
God45;n319022 said:
Jag tror inte de menade att hon skulle ha gått evil. Jag tror bara att de tycker grejerna hon gjort är badass.
Jo, det verkar ju helt klart som att jag har fel med tanke på det som hände sen, men jag tyckte det hade varit mer intressant om hon gått "evil" visserligen fortfarande på de "godas" sida men så förstörd av sin uppväxt och träning därborta att hon släppt alla gränser. Redan att ha en dödslista är ju ändå ganska mycket åt evil-hållet kan jag tycka men den verkar hon ju också skita i nu.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Björn den gode;n319024 said:
Jo, det verkar ju helt klart som att jag har fel med tanke på det som hände sen, men jag tyckte det hade varit mer intressant om hon gått "evil" visserligen fortfarande på de "godas" sida men så förstörd av sin uppväxt och träning därborta att hon släppt alla gränser. Redan att ha en dödslista är ju ändå ganska mycket åt evil-hållet kan jag tycka men den verkar hon ju också skita i nu.
Fullt medhåll :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag hävdar i alla fall bestämt att det var mer spännande än Endgame. Alltid retar det någon.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Anarchclown;n319011 said:
Fast alla orcherna dör inte magiskt när Sauron besegras och... när människorna vinner i slaget om Minas Tirith så gör de det genom att kavallerichocka flankerna med mera, inte genom att göra alla fel de kan. När Faramir rider ut för att möta fienden (i filmen i alla fall) så vet folk att det är ett misstag, det behandlas inte som att det är en bra idé. Så nej... det är definitivt ett sämre slut än att kasta ringen i Mount Doom. Framförallt för att han inte kastar ringen i Mount Doom. Han får fingret avbitet och kastar Gollum i Mount Doom. Han offrar också all sanity han har för att kunna genomföra detta emedan Arya typ sprang runt lite i ett slott och blev jagad och sedan teleporterade till att hon kunde dyka upp och döda nattkungen. Så nej... och då är jag ändå inte en superfan av LOTR... men bättre än såhär är det. Det här var mera The Hobbit-triologin än LOTR-triologin av filmer.
Jag tänker inte försvara deras militärtaktik, för den är bedrövlig. Men att the big bad evil guy besegras av att man utför en viss handling är väl ganska likvärdigt. Sedan att Frodo inte klarade av att genomföra det, är ju bara en detalj. Sauron besegras av att ringen faller ner i den vulkan som den skapades från. Nattkungen besegras av att hans hjärta genomborras av motsatsen till det som skapade honom. Visst kunde man ha gjort lite mer av scenen, men Arya riskerar betydligt mer än sin Sanity här. Lyckas hon inte placera Cat's Paw i Nattkungens hjärta, så är hon så jäkla död. Och zombie. Och att hon teleporterar… hon har ändå tränats till lönnmördare vid Huset av svart och vitt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Jag gillade det här avsnittet =D (vilket faktiskt är helt oironiskt)

Serien har varit på väg utför jäkligt länge nu, men den här gav i alla fall ett litet uppsving. Äntligen kände man att vem som helst skulle kunna stryka med igen! Inte så många som gjorde det, men det kändes som att möjligheten fanns.

jag fick ett tillfälle att vara lite ledsen när Mormont dog. Jag fick tillfälle att vara lite glad när Araya gjorde en cool lönnmördarflipp. Jag fick tillfälle att skratta när isdraken dog.

Lite rörigt avsnitt, dock. jag hade velat se mer fokus på att följa några få personer i en scen åt gången, sen gå vidare till nästa. Typ om man fått se samma tio minuter om och om igen från olika synvinklar.

Fan, när nattkungen gick fram mot Bran där. Cool scen, och jag var fasen helt säker på en plot twist där nattkungen plötsligt böjer knä för Bran och räcker över sitt svärd till honom, och sen får vi se Darth Bran leda kriget mot södern.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
CapnZapp;n318963 said:
Lite inledande padding så browser-previews inte får med något viktigt...

SPOILERS

- riktiga hjältar, karaktär som inte kan undvaras, dog. DOUBLE FAIL (Lyannas död enda plusset här)
Lite inledande padding så browser-previews inte får med något viktigt...

SPOILERS

Just Lyannas död kändes ju dock nästan enbart som "edgy-and-dark". Kolla så tuffa vi är, vi dödar våra barnkaraktärer. Hade varit mycket mer ball att bryta ryggen på henne och sätta henne i en rullstol isåfall. Som en Bran som inte är en fjomp liksom.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Minimoni;n318998 said:
Jag tyckte avsnittet var spännande men offret för att vinna var aldelles för små. NK borde inte end varit på plats och vart fan var alla White-Walkers under slaget!? De fungerade bokstavligt talat som ett entourage till NK utan att göra någon som helst jävla nytta.
Night King var där för att han var ute efter Bran. Jag utgår från att hans plan var något mer än att bara döda Bran (det hade han inte behövt vara där personligen för). Men det planterade de i förra avsnittet, att Bran skulle vara bete i Gudaskogen för att locka fram Night King.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
När jag kollade på avsnittet kunde jag inte låta bli att fokusera på alla extrema dumheter och kontinuitetsbrott som begicks. Dothraki-horden rider rakt in i fienden och dör, medan alla andra chockerat verkar ha väntat sig att de skulle vinna striden själva eller något? Iszombies har tidigare varit betydligt bättre eldvirke än fnöske och ved – men när det passar kan de lägga sig i hög utan att antända. The Hound är rädd för eld, sen är han inte det. Arya kan mörda hundratals iszombies, sen måste hon gömma sig för dem, sen kan hon teleportera. Iszombies kan uppbåda tillräckligt med kraft för att slå rakt igenom stensarkofager – till och med utan något utrymme att bygga upp kraft för ett slag. Osv, osv.

Men så här lite senare börjar det smyga på mig vad som faktiskt hände. Det här var med all sannolikhet den sista spiken i kistan för alla förhoppningar om att GoT kan sluta tillfredsställande. Night king var bara en cookie cutter-onding. Profetiorna var bara rent svammel, men det görs ingen grej av det faktumet heller – man låtsas rentav som att de stämmer. Huvudpersonerna är odödliga – Jons återupplivning var nog enbart någon klyschig powerfantasi. De hyfsat smarta karaktärerna är bara överskattade, det viktigaste är att man kan slåss. Krig är bra, strategi och taktik är överskattat – allt som räknas är en hjälte med magiskt vapen. Klyschorna som all uppbyggnad fokuserade på att riva ned är nu grundstommen i narrativet.

Det är väl några avsnitt kvar. Jag lär titta på dem och kanske blir jag positivt överraskad. Men just nu känns det bara som att det är på väg mot ett mindre tillfredsställande slut än Lost.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
ceruleanfive;n319050 said:
När jag kollade på avsnittet kunde jag inte låta bli att fokusera på alla extrema dumheter och kontinuitetsbrott som begicks. Dothraki-horden rider rakt in i fienden och dör, medan alla andra chockerat verkar ha väntat sig att de skulle vinna striden själva eller något? Iszombies har tidigare varit betydligt bättre eldvirke än fnöske och ved – men när det passar kan de lägga sig i hög utan att antända. The Hound är rädd för eld, sen är han inte det. Arya kan mörda hundratals iszombies, sen måste hon gömma sig för dem, sen kan hon teleportera. Iszombies kan uppbåda tillräckligt med kraft för att slå rakt igenom stensarkofager – till och med utan något utrymme att bygga upp kraft för ett slag. Osv, osv.

Men så här lite senare börjar det smyga på mig vad som faktiskt hände. Det här var med all sannolikhet den sista spiken i kistan för alla förhoppningar om att GoT kan sluta tillfredsställande. Night king var bara en cookie cutter-onding. Profetiorna var bara rent svammel, men det görs ingen grej av det faktumet heller – man låtsas rentav som att de stämmer. Huvudpersonerna är odödliga – Jons återupplivning var nog enbart någon klyschig powerfantasi. De hyfsat smarta karaktärerna är bara överskattade, det viktigaste är att man kan slåss. Krig är bra, strategi och taktik är överskattat – allt som räknas är en hjälte med magiskt vapen. Klyschorna som all uppbyggnad fokuserade på att riva ned är nu grundstommen i narrativet.

Det är väl några avsnitt kvar. Jag lär titta på dem och kanske blir jag positivt överraskad. Men just nu känns det bara som att det är på väg mot ett mindre tillfredsställande slut än Lost.
Nu ska vi inte ta i här. Oavsett om alltihop visar sig vara en dröm Bran hade efter han ramlat ner från tornet så skulle det fortfarande vara ett bättre slut än Lost. Oavsett om sista avsnittet visar sig vara en musikal och Westeros visar sig vara ett MMORPG spelat av en autistisk pojke på ett sjukhus så är det fortfarande ett bättre slut än Lost.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,097
Nån som sett den där där manusförfattarna förklarar hur dem resonerade? Dem framstår som synnerligen korkade och som några som knappt läst böckerna, eller har nån som helst koll på loren. Refererar till white walkers som zombies osv.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,330
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Evokee;n319055 said:
Nån som sett den där där manusförfattarna förklarar hur dem resonerade? Dem framstår som synnerligen korkade och som några som knappt läst böckerna, eller har nån som helst koll på loren. Refererar till white walkers som zombies osv.
Har de någon gång refererat white walkers som zombies? Jag tycker ändock serien gör en klar skillnad på white walkers och wights, eller har jag missat något? Vilket självklart är en stor möjlighet så om så är fallet så visa mig gärna vad jag missat! :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,330
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Staffan;n319049 said:
Night King var där för att han var ute efter Bran. Jag utgår från att hans plan var något mer än att bara döda Bran (det hade han inte behövt vara där personligen för). Men det planterade de i förra avsnittet, att Bran skulle vara bete i Gudaskogen för att locka fram Night King.
Han vill förgöra människovärldens minne och det är Bran personifierat. De tänker locka NK att anfalla Bran vid Winterfells weirwood och där döda NK, så mycket ”plantas” i tidigare avsnitt. Dock känns det underligt som fan att NK måste göra det själv och i så fall varför han inte gör det med lite mer fart och hast.

Oavsett vilka saker som ”plantats” i tidigare episoder/säsonger så måste jag säga att NK är en otroligt dålig strateg/taktiker för någon som existerat i tusentals år och bokstavligt skapades för att krigs mot människor. Så nej, jag tycker inte att den scenen är logisk alls trots att jag tycker att avsnittet var spännande och underhållande.

Om han inte vill döda Bran så varför inte bara skicka in hela jävla styrkan med White walkers och rulla iväg Bran och på annan plats våldta/snacka om hockey eller vad nu han vill med Bran?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,330
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lightshy;n319062 said:
Jag återkommer till min tidigare teori.
Är vi säkra på att Bran är Bran och inte ”the three eyed crow” a.k.a Bryndan Rivers som tagit över honom?

https://youtu.be/1oEqnDAbCfE
Hoppas du har rätt, det vore en tvist som få ens tänkt på. Det skulle även ge oss bokläsare eller oss som djupdykt i världen utöver de böckerna som släppts i ASOIAF-serien, något att tycka är riktigt coolt.
 
Top