Nekromanti Game of Game of Thrones: season 8, episode 3, The Long Night

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
246
Minimoni;n319060 said:
Oavsett vilka saker som ”plantats” i tidigare episoder/säsonger så måste jag säga att NK är en otroligt dålig strateg/taktiker för någon som existerat i tusentals år och bokstavligt skapades för att krigs mot människor. Så nej, jag tycker inte att den scenen är logisk alls trots att jag tycker att avsnittet var spännande och underhållande.
Och när det nu etablerats att en träff räckte för att tillintetgöra hela zombiehotet så hade ju NK en väldig tur att ingen hade lite valyriska pilar att skjuta på honom med. Eller spjut. Kanske han visste att han var den enda spjutkastaren i hela Westeros..

Jsg tyckte förövrigt också att avsnittet var välgjort och spännande, men att serieskaparna fullständigt tappade stafettpinnen vad gäller de större skeendena. Nu fick vi något som ändå känns som en billig och lättköpt seger i stället för att zombiehotet vävts in och kulminerat tillsammans med tronspelet vid the Iron Throne.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Oldtimer;n319037 said:
Men att the big bad evil guy besegras av att man utför en viss handling är väl ganska likvärdigt. Sedan att Frodo inte klarade av att genomföra det, är ju bara en detalj. Sauron besegras av att ringen faller ner i den vulkan som den skapades från. Nattkungen besegras av att hans hjärta genomborras av motsatsen till det som skapade honom. Visst kunde man ha gjort lite mer av scenen, men Arya riskerar betydligt mer än sin Sanity här. Lyckas hon inte placera Cat's Paw i Nattkungens hjärta, så är hon så jäkla död. Och zombie. Och att hon teleporterar… hon har ändå tränats till lönnmördare vid Huset av svart och vitt.
Skillnaden är att LOTR byggs dramat runt att det är enda sättet att besegra Sauron, i säsong 8 får man bara så där reda på att om Nattkungen dödas så faller resten. Men hur det de det? Har Bran gissat? Det hade kunnat bli en vettig dramaturgisk grej om de tidigare etablerat den omständigheten tydligare, genom visioner av forntiden, hur man gick tillväga förra gången etc. kombinerat med någon slags planer för hur han skulle nås av någon av alla kämpar med vapen av valyriskt stål. Varför inte låta några av dem (Mormont, Jaime, Brienne, Jon och/eller någon av de andra med sådana vapen, vilka de nu var) dö i försöken för att till sist låta Aryas list lyckas. Vet inte om det hade tillfredsställt behovet av att lösa den metafysiska konflikten på ett smart sätt* men det hade blivit betydligt bättre drama av det.

(*Utvikning men uppenbarligen fanns det en annan lösning förra gången det begav sig. Muren byggdes och konflikten kyldes ned. Hur det kom till stånd är ju oerhört oklart, men att på något sätt referera till det och lägga upp för någon annan form av utkomst hade varit intressantare än att rakt av besegra dem i strid.)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
vije;n319066 said:
Och när det nu etablerats att en träff räckte för att tillintetgöra hela zombiehotet så hade ju NK en väldig tur att ingen hade lite valyriska pilar att skjuta på honom med. Eller spjut. Kanske han visste att han var den enda spjutkastaren i hela Westeros..

Jsg tyckte förövrigt också att avsnittet var välgjort och spännande, men att serieskaparna fullständigt tappade stafettpinnen vad gäller de större skeendena. Nu fick vi något som ändå känns som en billig och lättköpt seger i stället för att zombiehotet vävts in och kulminerat tillsammans med tronspelet vid the Iron Throne.
Jepp, jag förstår vad du menar och kanske håller med. Om de tappade stafettpinnen eller inte kommer de tre sista avsnitten att avgöra. Antingen kommer det här avsnittet minnas som avsnittet då GoT verkligen spårade ur eller avsnittet som verkligen lurade alla tittare och byggde upp för ett helt oväntat men mästerligt slut. Vi får se om några veckor :)

Skall tilläggas att jag inte ser den här diskussionen som en debatt om svart eller vitt utan snarare om nyanser. Därför kan jag se poänger i vad de allra flesta av er säger och dels hålla med men samtidigt också tycka att det fortfarande finns möjligheter att serien har både en och två överraskningar kvar att ge.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Lightshy;n319062 said:
Jag återkommer till min tidigare teori.
Är vi säkra på att Bran är Bran och inte ”the three eyed crow” a.k.a Bryndan Rivers som tagit över honom?

https://youtu.be/1oEqnDAbCfE
Alltså, allt sånt kräver ju att manusförfattarna dels har lite koll på Westeros Lore och dels kan det här med finurliga manus, och allt tyder på det motsatta.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns;n319070 said:
Alltså, allt sånt kräver ju att manusförfattarna dels har lite koll på Westeros Lore och dels kan det här med finurliga manus, och allt tyder på det motsatta.
Ja, tråkigt nog tror jag du har rätt. Men jag hoppas verkligen att de tre rätt långa avsnitten som är kvar inte bara kommer att vara en massa löst manövrerande och en slutstrid mot Cercei. Tre avsnitt med endast det lär inte vara ett tillfredställande slut för någon, inte ens HBO kan tycka att det är bra. Så jag har svaga förhoppningar om att vi som publik är lurade, vi har ändock sett Daenerys vision i tidigare säsonger när hon går in i tronrummet och det snöar. Hoppas verkligen den visionen inte bara var filler.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jarl;n319093 said:
Ja, det finns poänger helt klart. Men jag är inte säker på att GRR Martin skulle gjort/kommer göra det bättre då han tycks utmattad och trött på hela händelseförloppet. Det som skrivs gällande kommande handling är självklart möjligt men jag tror och kanske ännu mer hoppas att Lightshy har mer rätt och det kommer finnas några överraskningar kvar innan sagan är slut.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Lightshy;n319062 said:
Jag återkommer till min tidigare teori.
Är vi säkra på att Bran är Bran och inte ”the three eyed crow” a.k.a Bryndan Rivers som tagit över honom?

https://youtu.be/1oEqnDAbCfE
Jag hoppas på någon sådan twist. Hoppas att det faktum att Bran var ute och wargade under hela slaget utan synlig effekt pekar på någon cool switcharoo.

Men just Rivers - är det inte redan kanon att Bran inte riktigt är sig själv länge utan en mind meldad treögd korp?

Vågar man föreslå NK... ;)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Taktiken är väldigt frustrerande. Sedan antar jag att falang inte är särskilt effektiv mot odöda, som bara kan låta sig spetsas på pikarna.

Vad gäller profetian är jag rätt chill. Finns det någon anledning att tro att Melisandre faktiskt har någon profetisk gåva? Är det inte troligare att hela religionen är nonsens som stöttas av olika former av magi?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Leon;n319101 said:
Taktiken är väldigt frustrerande. Sedan antar jag att falang inte är särskilt effektiv mot odöda, som bara kan låta sig spetsas på pikarna.

Vad gäller profetian är jag rätt chill. Finns det någon anledning att tro att Melisandre faktiskt har någon profetisk gåva? Är det inte troligare att hela religionen är nonsens som stöttas av olika former av magi?
Jag tror som du att profetiorna är delvis sanna och ibland väldigt feltolkade av de olika religiösa grupperna i Westeros. Så man får nog ta alla profetior med en stor spade salt, även GRR Martin lär få enormt svårt att få alla profetior att på något vis vara logiska i ”bara” två böcker till. Precis som HBO så tror jag att även det numera icke existerande källmaterialet helt enkelt inte skulle kunna förmå alla profetior att få spelas ut på ett för läsaren/tittaren tillfredsställande sätt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Obs - spoilers från tidigare säsonger nedan

Jag skulle nog sätta ett frågetecken över huruvida profetior ens fungerar alls i Song of Fire and Ice. Med caveat att jag inte läst böckerna jättenoga, och gärna blir rättad. Men finns det någon profetia som slagit in som inte lika gärna kan förklaras med grupper som aktivt lobbar för dess (som Rhllors eldkult), eller genom den treögda korpens tidjoxande - snarare än ett underliggande öde.

Alltså, vi vet ju att korpens tidsjoxande redan haft konkreta effekter i dåtiden - jfr Hodors Hold the Doorögonblik. Skulle inte utesluta att en stor del av plotten egentligen är treögda korpens tidsreseparadox.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Leon;n319119 said:
Men finns det någon profetia som slagit in som inte lika gärna kan förklaras med grupper som aktivt lobbar för dess (som Rhllors eldkult), eller genom den treögda korpens tidjoxande - snarare än ett underliggande öde.
Tja, Maggies förutsägelser om Cersei har hittills varit spot on.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Både böckerna och serien har ju två huvudtrådar - kampen om tronen och kampen mot det odöda hotet. Det implicita löftet har hela tiden varit att dessa trådar vid något tillfälle skall tvinnas ihop, och idealiskt sett nå sin upplösning mer eller mindre samtidigt. Men det är onekligen väldigt svårt att föreställa sig hur detta skall kunna ske. Min killgissning är att detta dilemma är en del av orsaken till att Martin kört fast i skrivandet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,643
Location
Uppsala
Bolongo;n319123 said:
Både böckerna och serien har ju två huvudtrådar - kampen om tronen och kampen mot det odöda hotet. Det implicita löftet har hela tiden varit att dessa trådar vid något tillfälle skall tvinnas ihop, och idealiskt sett nå sin upplösning mer eller mindre samtidigt. Men det är onekligen väldigt svårt att föreställa sig hur detta skall kunna ske. Min killgissning är att detta dilemma är en del av orsaken till att Martin kört fast i skrivandet.
Önskade redan när bara böckerna fanns att hela zombiearmétramset bara var vidskeplighet så att allt inte bara blev Walking Dead med svärd. Som nu.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
entomophobiac;n319127 said:
Önskade redan när bara böckerna fanns att hela zombiearmétramset bara var vidskeplighet så att allt inte bara blev Walking Dead med svärd. Som nu.
Ja, jag hatar faktiskt zombies eftersom allt som görs i modern tid inom underhållning tycks ha med zombies på ett eller annat sätt. Nu skall nämnas att jag tycker om en del underhållning som har zombies med, men det är aldrig på grund av zombies utan snarare trots att det finns zombies.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Jag gillade avsvnittet som helhet, men tycker de kunde dragit ut på The Long Night i kanske ett avsnitt till? Men det är såklart inte såpass enkelt och de har en massa saker att ta hänsyn till, som budget, mängd med episoder osv.

Strategin de använde sig utav var dock helt åt helvete idiotisk.
Varför flankade de inte med kavalleriet och red in i horden med odöda när de väl kommit fram till försvarsverken och var sysselsatta med att strida mot de andra?
Varför stod The Unsollied och övrigt infanteri FRAMFÖR all försvarsverk? Varför inte stå bakom dem med sina långa spjut och sticka över pålverken de byggt?
Resten av infanteriet in bakom murarna och som någon nämnt, mer bågskyttar!

Men, jag är ju inget militärt geni, så vad vet jag? ;)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Bolongo;n319122 said:
Tja, Maggies förutsägelser om Cersei har hittills varit spot on.
Ja, sant. Vi vet ju att blodsmagi fungerar. Det kanske bara är Rhllor som inte ger någon faktisk profetisk insikt...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Beastslayer;n319137 said:
Jag gillade avsvnittet som helhet, men tycker de kunde dragit ut på The Long Night i kanske ett avsnitt till? Men det är såklart inte såpass enkelt och de har en massa saker att ta hänsyn till, som budget, mängd med episoder osv.

Strategin de använde sig utav var dock helt åt helvete idiotisk.
Varför flankade de inte med kavalleriet och red in i horden med odöda när de väl kommit fram till försvarsverken och var sysselsatta med att strida mot de andra?
Varför stod The Unsollied och övrigt infanteri FRAMFÖR all försvarsverk? Varför inte stå bakom dem med sina långa spjut och sticka över pålverken de byggt?
Resten av infanteriet in bakom murarna och som någon nämnt, mer bågskyttar!

Men, jag är ju inget militärt geni, så vad vet jag? ;)
Ja, du tycker precis som de flesta andra när det kommer till strategin och det är svårt eller omöjligt att inte hålla med. Just att de slösade bort kavalleriet är det jag personligen upplever mest idiotiskt och extremt underligt med tanke på att rikets förmodligen smartaste nu levande personer finns i Winterfell.
 
Top