Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 8

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Alla slut som inte innebär att järntronen smälts ner för att göra en giljotin att applicera på exakt alla adelspersoner i serien är slut som bara är ångest och blää.

Jag räknar med andra ord med ångest och blää.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n319731 said:
Alla slut som inte innebär att järntronen smälts ner för att göra en giljotin att applicera på exakt alla adelspersoner i serien är slut som bara är ångest och blää.

Jag räknar med andra ord med ångest och blää.
Jag börjar långsamt men säkert hålla med då alla karaktärer agerar som om de inte har någon kognitiv förmåga alls, så de kanske inte ens skulle sakna sina huvuden!?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Minimoni;n319732 said:
Jag börjar långsamt men säkert hålla med då alla karaktärer agerar som om de inte har någon kognitiv förmåga alls, så de kanske inte ens skulle sakna sina huvuden!?
"He's a chicken! A giant chicken!"
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Minimoni;n319728 said:
Sen ogillar jag de jävla megaballistorna något enormt, inte för vad de gjorde med draken utan snarare hur det gick till och hur ballistorna har visat sig vara ett större hot mot Planetos statsbildningar än vad drakar eller nattkonungar någonsin varit.
Word! Jag kan inte klä i ord hur extremt fåniga de är! Jag har enormt tålamod med många dumheter i fantasy, men dessa stör mig så jag blir tokig. Det var ett par handfullar skepp såg det ut som (måste nog kolla om), vapnen är i princip en trädstam med en bunt bågar i nosen och de lyckas fylla himmelen och havet med ostoppbara jättepilar med osviklig precision... Och utkikarna såg absolut ingenting av flottan förens det var på tok för sent. Nej, jag fick utslag av den där scenen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,019
Location
Ereb Altor
Ram;n319747 said:
Word! Jag kan inte klä i ord hur extremt fåniga de är! Jag har enormt tålamod med många dumheter i fantasy, men dessa stör mig så jag blir tokig. Det var ett par handfullar skepp såg det ut som (måste nog kolla om), vapnen är i princip en trädstam med en bunt bågar i nosen och de lyckas fylla himmelen och havet med ostoppbara jättepilar... Och utkikarna såg absolut ingenting. Nej, jag fick utslag av den där scenen.
Då ska vi inte ens tala om hur svårt det är att alls träffa något från ett gungande skepp... Fan, att ens navigera är svårt och då ska man bara titta utan att skjuta iväg väldiga pilar. Nej, det är så sjukt jälva dumt!

Förresten, ingen som reagerade på hur Sansa menade att hennes oräkneliga våldtäkter hade stärkt henne? Vad fan är det för dynga!?!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Måns;n319748 said:
Förresten, ingen som reagerade på hur Sansa menade att hennes oräkneliga våldtäkter hade stärkt henne? Vad fan är det för dynga!?!
Jag grunnade på det där medan jag såg det.

Men jag tyckte samtidigt att det var väldigt uppenbart att hon mår fördjävligt på grund av det, och verkligen inte gillar den person hon har blivit till följd av det, och att den enda insikt hon gjort är att man måste vara helt jäkla uppfuckad om man ska ha en chans att vinna spelet om tronen. Vara beredd att alltid göra värre saker än vad motståndaren vågade göra.

Jag tror att i slutänden är det mycket möjligt att Sansa kommer vara den som sitter på tronen. Och vid det laget kommer hon antagligen vara värre än Cercei.

Jag vet i och för sig inte om det gör det hela mindre problematiskt, eller om det gör det värre...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns;n319748 said:
Då ska vi inte ens tala om hur svårt det är att alls träffa något från ett gungande skepp... Fan, att ens navigera är svårt och då ska man bara titta utan att skjuta iväg väldiga pilar. Nej, det är så sjukt jälva dumt!

Förresten, ingen som reagerade på hur Sansa menade att hennes oräkneliga våldtäkter hade stärkt henne? Vad fan är det för dynga!?!
Allt du säger är helt riktigt, det känns ofräscht idag att ge våldtäkt några ”positiva” aspekter på offret alls.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Måns;n319748 said:
Förresten, ingen som reagerade på hur Sansa menade att hennes oräkneliga våldtäkter hade stärkt henne? Vad fan är det för dynga!?!
Jag valde att tolka det så här: Sansa tycker att den hon är i dag är en stark person och att bland annat våldtäkterna format henne till det. Att stark för henne i detta läge betyder hårdare och kallare och att det är det som en ledare av norden behöver vara. Jag tycker det är rimligt, givet att jag inte alls är säker på att den Sansa som finns i dag är någon sorts bästa Sansa.

Men jag reagerade på sättet det formulerades på.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,019
Location
Ereb Altor
Ram;n319755 said:
Jag valde att tolka det så här: Sansa tycker att den hon är i dag är en stark person och att bland annat våldtäkterna format henne till det. Att stark för henne i detta läge betyder hårdare och kallare och att det är det som en ledare av norden behöver vara. Jag tycker det är rimligt, givet att jag inte alls är säker på att den Sansa som finns i dag är någon sorts bästa Sansa.

Men jag reagerade på sättet det formulerades på.
Jo, det är sannolikt så det är tänkt att tolkas. Men, och detta är själva poängen, jag tror inte att någon kvinna (eller man) som blivit behandlad på det sätt Sansa har blivit kan känna någon som helst tacksamhet över vad hon blivit utsatt för. Jag tycker att det är att förringa sexuellt våld och alla de som blivit utsatta. Det är liksom inte bara en grej som kan forma en lite hur som helst. Det är ett oförlåtligt övergrepp vars ärr aldrig försvinner. Visst hämnades hon, men ändå. Som regissör/manusförfattare bör man ha lite vassare fingertoppskänsla än så.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Måns;n319758 said:
Jo, det är sannolikt så det är tänkt att tolkas. Men, och detta är själva poängen, jag tror inte att någon kvinna (eller man) som blivit behandlad på det sätt Sansa har blivit kan känna någon som helst tacksamhet över vad hon blivit utsatt för. Jag tycker att det är att förringa sexuellt våld och alla de som blivit utsatta. Det är liksom inte bara en grej som kan forma en lite hur som helst. Det är ett oförlåtligt övergrepp vars ärr aldrig försvinner. Visst hämnades hon, men ändå. Som regissör/manusförfattare bör man ha lite vassare fingertoppskänsla än så.
Ja, jag håller med. Det lämnar en otrevlig smak i munnen. Jag är kluven till det hela. Jag tycker att det är bra att de återknyter till vidrigheterna och låter det skina igenom att det har påverkat henne och tror att tydligheten behövs för våra mer korkade medåskådare men, som du säger, att på något sätt framställa det som någonting "bra" är bara förkastligt. Dåligt hanterat.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns;n319758 said:
Jo, det är sannolikt så det är tänkt att tolkas. Men, och detta är själva poängen, jag tror inte att någon kvinna (eller man) som blivit behandlad på det sätt Sansa har blivit kan känna någon som helst tacksamhet över vad hon blivit utsatt för. Jag tycker att det är att förringa sexuellt våld och alla de som blivit utsatta. Det är liksom inte bara en grej som kan forma en lite hur som helst. Det är ett oförlåtligt övergrepp vars ärr aldrig försvinner. Visst hämnades hon, men ändå. Som regissör/manusförfattare bör man ha lite vassare fingertoppskänsla än så.
Ja, jag ser det på exakt samma sätt. Dessutom kan jag tycka att den både fysiska och mentala misshandel Sansa utsatts för redan i Kings Landing utan att se till de sexuella övergreppen, borde vara nog för att skapa ”Darth Sansa”. De sexuella övergreppen kan självklart fortfarande vara med i serien eftersom de visar vilka jävla as Ramsay med flera är samt att det i Westeros råden en jävligt pervers kultur men att Sansa skulle ha blivit starkare av dem känns bara så fel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,019
Location
Ereb Altor
Minimoni;n319760 said:
...men att Sansa skulle ha blivit starkare av dem känns bara så fel.
Framförallt att hon skulle känna tacksamhet för att det format henne till den hon är nu.

Visst, jag förstår att man kan säga sånt, och kanske mena det, men att låta en påhittad karaktär som utsatts för misshandel, kränkningar och våldtäkter under flera år säga det i en av världens största TV-serier som ses av miljoner människor världen över är helt enkelt insiktslöst. Antingen sitter någon/några med några riktigt unkna värderingar eller så saknar de helt och fullständigt någon form av insikt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns;n319763 said:
Framförallt att hon skulle känna tacksamhet för att det format henne till den hon är nu.

Visst, jag förstår att man kan säga sånt, och kanske mena det, men att låta en påhittad karaktär som utsatts för misshandel, kränkningar och våldtäkter under flera år säga det i en av världens största TV-serier som ses av miljoner människor världen över är helt enkelt insiktslöst. Antingen sitter någon/några med några riktigt unkna värderingar eller så saknar de helt och fullständigt någon form av insikt.
Jag tror du har helt rätt men vill förtydliga så gott jag kan vad jag tror.

Jag vet inte vilket som är värst av de två alternativ du framför, men jag tror att de i det här specifika fallet inte riktigt förstod innebörden av vad som faktiskt utspelade sig framför tittarna. Det är ingen ursäkt, men det är så jag tror att det ligger till. Oavsett så var det enormt klumpigt och jag personligen upplevde inte just den scenen som något vidare bra. Missförstå mig inte, enormt bra att Sansa äntligen blivit något annat än ett offer i våldsbejakande mäns verklighet. Det är bra att hon nu är sin egen mästare och inte tar skit, men att våldtäkterna skall ha behövts som någon sorts katalysator för att hon skall bli stark är BS som vi som tittare kunnat klara oss utan.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Ram;n319747 said:
Word! Jag kan inte klä i ord hur extremt fåniga de är! Jag har enormt tålamod med många dumheter i fantasy, men dessa stör mig så jag blir tokig.
...............

Minimoni;n319728 said:
Sen ogillar jag de jävla megaballistorna något enormt, inte för vad de gjorde med draken utan snarare hur det gick till och hur ballistorna har visat sig vara ett större hot mot Planetos statsbildningar än vad drakar eller nattkonungar någonsin varit.
Eftersom nördar is gonna nörda, så fanns där en kille på reddit som "did the math" vad det gäller de ballistorna. Med tanke på avståndet de sköts på, samt kraften de slog genom skeppen med, så kunde han med lite matematik räkna ut att de där ballistorna alltså skjuts iväg med samma kraft som 3 (TRE!) stycken rocket boosters som användes när Apollo 13 gick upp i rymden.

Det är den kraften som alla ballistor i Eurons flotta skjuter med. Pew, pew, pew.

https://www.reddit.com/r/asoiaf/comments/blfo4p/spoilers_main_ballistae_physics/
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mundo;n319781 said:
...............



Eftersom nördar is gonna nörda, så fanns där en kille på reddit som "did the math" vad det gäller de ballistorna. Med tanke på avståndet de sköts på, samt kraften de slog genom skeppen med, så kunde han med lite matematik räkna ut att de där ballistorna alltså skjuts iväg med samma kraft som 3 (TRE!) stycken rocket boosters som användes när Apollo 13 gick upp i rymden.

Det är den kraften som alla ballistor i Eurons flotta skjuter med. Pew, pew, pew.

https://www.reddit.com/r/asoiaf/comments/blfo4p/spoilers_main_ballistae_physics/
Spoiler spoiler spoiler spoiler

Nu är det som sagt fantasy med drakar och magi men någon måtta måste det vara. Megaballistorna är töntiga som fan på alla sätt och tillsammans med Eurons stealth-båtar så lär de kunna slå en modern flotta med experimentella rail guns, vilket bara visar än mer hur totalt urflippat allt i serien har blivit.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
En sak som slog mig: jag var ju tidigare team Järnbanken men de har inte vart med på ett bra tag. Innebär det att jag måste byta lag, eller är det som när ens sportlag trillar ur tabellen och jag måste lära mig nån ny tabell av fanfiction?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,498
Jocke;n319817 said:
En sak som slog mig: jag var ju tidigare team Järnbanken men de har inte vart med på ett bra tag. Innebär det att jag måste byta lag, eller är det som när ens sportlag trillar ur tabellen och jag måste lära mig nån ny tabell av fanfiction?
Jag var team Stannis the Mannis ändå upp tills det att han ramlade ur precis innan slutspelet. Man bytar inte lag så sent i spelet, man bara ser vem som vinner istället :)
 
Top