Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 8

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Självklart ska Krank få kräkas på GoT. Och självklart måste han tåla gnäll tillbaka vilket han gör. Så jag ser inget problem alls här.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag lovar för övrigt att när S08 är slut och det här är över, så ska jag skriva en sammanfattande recension ur ett icke-raljerande perspektiv där jag helt enkelt beskriver vad jag tycker om, vad jag tycker de kunde gjort bättre, kanske gör någon analys ur ideologiskt perspektiv, och så vidare. Kort sagt, något mer seriöst och respektfullt än de här recensionerna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
***

1. Jag tycker att ALLA ska få känna sig välkomna här på rollspel.nu

2. Jag tycker inte om när folk kastar skit och pissar på varandra.


Faktum är att det brukar vara det första moderatorerna säger: "angrip sak, inte person".
Och jag blir själv skitsur när folk kastar skit på mina favoritspel DnD/OSR och sedan inte kan argumentera för sina påståenden.

.
.
.
MEN
.
.
.

Det finns ETT undantag då jag accepterar att folk kastar skit på DnD/OSR - det är när det görs på skämt!
För jag tillhör de personer som anser att man ska kunna tåla ett skämt.

Mina vänner:
Se kranks GoT-recensioner som ett skämt.
Ni behöver inte tycka om humorn, men acceptera att vi andra tycker att det är kul.

Det stämmer att krank inte tycker om GoT.
Faktum är att krank aldrig har tyckt om GoT och han aldrig skulle ha sett ett enda avsnitt - om det inte var en liten sak:
Han blev OMBEDD och ÖVERTALAD att recensera GoT av personer som ÄLSKAR GoT och som VISSTE att han hatade GoT. För att de tyckte att det var kul.

***

Jag accepterar att ni inte tycker att de här trådarna är kul.
Kan ni då acceptera att de här är skämttrådar?

Jag tycker t.ex. inte om EON, men det betyder inte att jag går in och bajsar i varenda EON-tråd - för jag är civiliserad.
Kan ni snälla bete er civiliserat och sluta förstöra för oss som tycker att de här trådarna är roliga?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Sist folk på forumet hade sån här fräckhet att tycka olika genererade det en livstidsbann. Blir intressant att se om nån tas av daga även denna gång :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
MODERERING

Nu är det många som diskuterar om det är rätt att den här tråden finns eller inte. Om ni tycker att en tråd bryter mot reglerna, anmäl den till moderatorerna. Om ni tycker att en tråd är tråkig eller meningslös, läs någonting annat istället för att börja bråka med de som diskuterar där och tydligen tycker att det är kul och/eller intressant.

Glad Påsk!
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
anth;n317596 said:
Av vad jag vet är det bara krank som inte gillar GoT, men fortsätter att se serien.
Vilket får mig att undra hur du definierar "många". :)
Ah, jag missförstod dig. Fel av mig! :)

Men varför vill du ens veta vad som händer om du hatar serien så mycket?

krank;n317598 said:
Och jag skulle uppskatta om man kunde få tycka illa om en serie utan att folk bajsar på det. Och samtidigt hänga på WRNU.

Om du tycker att det är jobbigt att jag inte gillar GoT eller att jag skriver elaka saker, läs inte de här trådarna. Jag kommer att fortsätta recensera GoT-avsnitt så länge jag känner för det, och så länge jag upplever att det jag får ut av det uppväger det jobbiga i att se serien.
Givetvis får du tycka illa om en serie. Du får gärna skriva om det på alla forum om du vill (inkl. WRNU).

Att någon skriver sågande recensioner av min nuvarande favoritserie och förlöjligar den känns ärligt talat lite trist. Men vi ser väldigt olika på serien. När du bland annat skriver att Det samhälle som skildras i Game of Thrones är helt fruktansvärt tänker jag "men det är ju meningen?". Jag upplever ingen försköning av det, utan tycker snarare det är ett tema genom både bok- och tv-serie att det är ett fruktansvärt samhälle, och att ingenting funkar som det ska för att folk är irrationella. Vi tittar på serien med olika grundpremisser helt enkelt. Sen håller jag helt med om att det exempelvis är alldeles för många onödiga nakenscener och en skev pitt/muff-ratio.

Jag skrev att jag skulle uppskatta om man fick tycka om en serie utan att folk bajsar på den, men jag vet också att min åsikt och vad jag skulle uppskatta inte riktigt har någon betydelse i sammanhanget. Jag har inte försökt hindra dig från att förmedla ditt oproportionerliga hat mot en tv-serie (men jag tycker det är intressant att du tolkat det så).

Jag har skrivit att jag tycker det är tråkigt att du känner dig tvingad att göra något du hatar bara för att du har gjort det ett tag (eller ens för att någon här på forumet har bett dig). Jag är trött på att mötas av negativitet överallt nu för tiden. Det var menat som ett ifrågasättande av syftet, mer än något annat. Jag missbedömde dock hur mycket nöje du faktiskt finner i att recensionsbajsa på serien, men nu vet jag. Fortfarande tråkigt med negativiteten, men mer förståeligt.

---

EDIT: Såg modereringen nu i efterhand. Borde uppdatera webbläsaren innan jag postar i fortsättningen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
da_bohz;n317683 said:
Men varför vill du ens veta vad som händer om du hatar serien så mycket?
Vem har sagt att jag vill veta hur det går?
Jag läser trådarna för:
1. Det är ett av de få ämnen där jag och krank är helt överens. :)
(i nästan alla andra fall har vi diametralt motsatta åsikter)
2. Jag tycker trådarna är hysteriskt roliga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
da_bohz;n317683 said:
Men vi ser väldigt olika på serien. När du bland annat skriver att Det samhälle som skildras i Game of Thrones är helt fruktansvärt tänker jag "men det är ju meningen?". Jag upplever ingen försköning av det, utan tycker snarare det är ett tema genom både bok- och tv-serie att det är ett fruktansvärt samhälle, och att ingenting funkar som det ska för att folk är irrationella.
Jag är helt medveten om att det är är medvetet. Jag ser heller ingenstans någon romantisering. Jag hoppas jag inte gett sken av att jag tycker mig se några tecken på att serieskaparna tycker att Cersei är vettig och fattar bra beslut, för det tycker jag inte. Serieskaparna har varit väldigt tydliga med att det är högst medvetet som allting är jättedumt och dåligt.

Sedan finns det fortfarande saker jag i allmänhet finner problematiska med hur serieskaparna hanterar dem – nakenhet är en sådan sak, det faktum att man ändå fokuserar så mycket på adeln som om den vore viktigare än andra är en annan. Det finns drag av "Great Men"-historiskrivning här.

Nej, när jag kritiserar Cersei för att vara dum i huvudet så är det ju inte så att jag gör det utifrån att serien på något sätt romantiserar. Utan att jag i allmänhet blir frustrerad av karaktärer som fattar dumma val. Det bästa jag vet är berättelser om smarta människor som löser problem och mysterier. Sherlock Holmes, Agatha Christie, The Martian, 2001, allt sånt. Bland det bästa jag vet i verkligheten är att själv lösa problem – jag är programmeringslärare av en anledning, liksom. Jag gillar att effektivisera arbetsflöden, jag gillar systematisering, utforskning, problemlösning.

Och jag blir IRL väldigt frustrerad när folk fattar beslut på vad jag tycker är väldigt felaktiga premisser, eller utan att tänka sig för, eller på basis av känslor istället för förnuft. Jag vill ju att det ska bli bra. Det är, om man så vill, min "core drive", det som driver mig framåt.

Och i Game of Thrones "tvingas" jag i avsnitt efter avsnitt se människor agera på ett sätt som jag finner frustrerande. Det spelar därför ingen roll att serieskaparna håller med mig – jag kritiserar inte serieskaparna, jag kritiserar (till exempel) Cersei.

Det enda jag brukar kritisera serieskaparna för är ju något jag mycket väl vet mest handlar om att jag helt enkelt inte tycker att människor är så intressanta – alltså att serien fokuserar så mycket på intriger och det mellanmänskliga. Jag vet att det "normala" är att tycka att "mänskliga historier" och "mänskliga relationer" etc gör saker mer intressant, men för mig är det precis tvärtom – så här är väl min "kritik" mest ett sätt att markera att jag inte tillhör målgruppen, dvs att det de som skapat serien väljer att fokusera på är de delar jag tycker är som allra tråkigast. Och att de helt verkar skita i de delar jag tycker är de viktigaste och mest intressanta.




TL; DR: En del människor tycker att det är roligt och givande att kolla på tv-serier där irrationella idioter fattar dumma beslut av emotionella, traditionsbundna anledningar. En del människor tycker att människor och mellanmänskliga relationer är det intressantaste som finns. Jag tillhör ingen av de grupperna, och det är det mycket av min kritik handlar om.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
krank;n317687 said:
Och att de helt verkar skita i de delar jag tycker är de viktigaste och mest intressanta.
Så... Om det inte är karaktärerna, intrigerna, handlingen, eller egentligen något annat—vad finner du vara det "mest intressanta"? Känner att det inte finns något kvar efter dessa specifika subtraktioner. ;)

Tror jag tycker tvärtom i mycket av det du säger (älskar intriger, ogillar effektsökande), men min slutsats är ändå ungefär densamma: serien är rätt mossig och utdragen.

Men jag kommer se den ändå. Tids nog, i alla fall. Orkade inte se klart pilotavsnittet den här säsongen, så en eloge för att du orkade!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
entomophobiac;n317688 said:
Så... Om det inte är karaktärerna, intrigerna, handlingen, eller egentligen något annat—vad finner du vara det "mest intressanta"? Känner att det inte finns något kvar efter dessa specifika subtraktioner. ;)
Här är några saker jag skulle vilja veta mer om, eller se mer av:
  • Maesters. De verkar ju vara den här världens enda intellektuella, även om de också är traditionsbundna och konservativa. men de bryr sig åtminstone om kunskap.
  • Iszombies. Var kommer de ifrån? Vad är deras syfte? Vad vill iskungen egentligen? Hur funkar de? Genom hela serien har vi fått små bits and pieces, och de har varit bra, men för få och för långt mellan dem.
  • Magi överhuvudtaget. Hur funkar den? Var kommer den ifrån? Vad kan man göra med den? Även här – few and far between.
  • Världens cykler – varför är det så långa supervintrar i den här världen? Hur har tidigare cykler sett ut? Finns det ruiner av gamla civilisationer? Hindrar vintrarna den tekniska utvecklingen och samhällsutvecklingen? Hur skulle man kunna göra för att behålla utvecklingsnivå över en vinter? Underjordiska typ "generationsskepp"?
  • Drakar. Varifrån kommer de egentligen? Hur har de utvecklats? Hur funkar kopplingen mellan dem och Targeryens?
Kort sagt: Jag gillar när det handlar om "det stora", om världens mysterier och öde, om magi och drakar, om hur saker egentligen fungerar.

I serier som inte utspelar sig i forntid kan jag dessutom vara intresserad av det estetiska och det tekniska, men här i medeltida-fantasy-land finns det ju mest lera. Väldigt liten risk för intressanta tekniska innovationer eller design som jag finner tilltalande eller intressant. Medeltida kläder, medeltida kultur överhuvudtaget, är sånt jag kan tycka är intressant att läsa om i översikter och så, men inte att titta på under längre stunder.

Det är lite som med historia överlag; jag är superintresserad av kulturhistoria och ideologihistoria, hur saker utvecklats och större skeenden. Men jag är helt ointresserad av "lokalhistoria" och enskilda individer i historien.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Vad jag egentligen skulle vilja se är ett slags CSI: Västerås, men där ett gäng maesters inte i första hand utreder brott utan istället reser runt och försöker lösa mysterier och samtidigt, medan de ändå håller på, höja folks levnadsstandard genom att sprida teknisk innovation och lösa lokala problem. =)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
krank;n317700 said:
Kort sagt: Jag gillar när det handlar om "det stora", om världens mysterier och öde, om magi och drakar, om hur saker egentligen fungerar.
Och jag tycker serien hade varit bättre om den inte hade iszombies, magi, eller drakar, överhuvudtaget. För mig är det adelsintrigerna och dolkstötarna som gör det intressant. En serie som utspelade sig genom GoTs inspirationsförlaga—Rosornas krig—hade antagligen passat mig oändligt mycket bättre än fjantasyvarianten.

Så på något sätt låter det som att GoT helt enkelt gör alla besvikna. De som vill ha mer intriger får för mycket effektsökeri. De som vill ha spektakel får för mycket karaktärer.

Samtidigt är serien ett mainstreamfenomen som inte skådats sedan Sagan om ringen-filmerna. Så förhoppningsvis kan den göra att vi får lite mer varierad fantasy även i serieformat i framtiden. Conan är ju på gång och Amber ska bli TV-serie. Säkert fler med dem.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
entomophobiac;n317703 said:
Och jag tycker serien hade varit bättre om den inte hade iszombies, magi, eller drakar, överhuvudtaget. För mig är det adelsintrigerna och dolkstötarna som gör det intressant. En serie som utspelade sig genom GoTs inspirationsförlaga—Rosornas krig—hade antagligen passat mig oändligt mycket bättre än fjantasyvarianten.
.
Du vill se The Hollow Crown då! https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Hollow_Crown_(TV_series)

Rosornas krig med skådespelare så som: Dame Judith Olivia Dench, Benedict Cumberbatch, Tom Hiddleston, Jeremy Irons och Sophie Okonedo.

Det är sjukt bra!
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Upptäckte ganska nyss de här recensionerna och FAN VAD BRA Krank!

Inte fullt ut i nivå med vad jag kallar "Vintage Bitter-Krank" från Järnringen tiden men bra nära.




krank;n317274 said:
En annan bra grej Sansa gör är att hon fattar att Cersei är en idiot, alltid varit en idiot, alltid kommer att vara en idiot. Så hon säger till Tyrion att han är dum i huvudet om han tror att Cersei kommer att göra the right thing.
Helt klart favoritscenen i hela avsnittet för mig,

Sansa, f'låt DARTH SANSA ska det ju vara är ju kanske den karaktär som mest växt på mig under säsongernas gång.

Det är ju dit vi kommit inte bara så att Cersei rent allmänt är opålitlig och korkad utan också i en sinnesstämning av "Sometimes you just want to Watch the World burn."

Detta sagt så instämmer jag med vad nån sa i ett inlägg under säsong 7:

All hail Queen Cercei Lannister the first of her name, Queen of the Andals and the First men! Protector of the seven kingdoms, long may she reign!!!

Har inte riktigt haft någon klar favorit-pretendent sedan Joffrey bet i gräset men nu är det "Team Cercei" ända in i kaklet!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bjorn;n317765 said:
Upptäckte ganska nyss de här recensionerna och FAN VAD BRA Krank!

Inte fullt ut i nivå med vad jag kallar "Vintage Bitter-Krank" från Järnringen tiden men bra nära.






Helt klart favoritscenen i hela avsnittet för mig,

Sansa, f'låt DARTH SANSA ska det ju vara är ju kanske den karaktär som mest växt på mig under säsongernas gång.

Det är ju dit vi kommit inte bara så att Cersei rent allmänt är opålitlig och korkad utan också i en sinnesstämning av "Sometimes you just want to Watch the World burn."

Detta sagt så instämmer jag med vad nån sa i ett inlägg under säsong 7:

All hail Queen Cercei Lannister the first of her name, Queen of the Andals and the First men! Protector of the seven kingdoms, long may she reign!!!

Har inte riktigt haft någon klar favorit-pretendent sedan Joffrey bet i gräset men nu är det "Team Cercei" ända in i kaklet!
Haha :) Det var jag som sa det om Cercei. Hoppas fortfarande att hon vinner och härskar ett land av aska och zombies, Tywin skulle vara stolt!!!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Minimoni;n317838 said:
Haha :) Det var jag som sa det om Cercei. Hoppas fortfarande att hon vinner och härskar ett land av aska och zombies, Tywin skulle vara stolt!!!
Jag har väldigt, väldigt svårt att förstå varför ni vill att det ska gå såpass dåligt.

Men det är väl för att jag, i alla lägen, mest bara vill att det ska bli... bra.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag tycker det är veckans i-landsproblem att det på wrnu finns en tråd som rackar ner på något jag tycker är bra. Och att det av något outgrundligt skäl inte är mitt eget ansvar att sluta läsa om jag blir sur.

(Jag är glad bo i ett i-land som låter Rack kranka ner på Game of Thrones på ett så hejdlöst sätt att det snarast ökar mitt nöje av serien :) )
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Bjorn;n317765 said:
Sansa, f'låt DARTH SANSA ska det ju vara är ju kanske den karaktär som mest växt på mig under säsongernas gång.
Är inte Sansa den som växt mest av alla karaktärer under säsongernas gång?

Rent bokstavligt alltså?
 
Top