Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v15

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v15.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.


* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har sett Raise the Titanic.


I Barents hav, på den lilla ön Svardlov, finns en gruva. Där fanns ett super-effektivt sällsynt mineral, byzanium. Men det finns inte där längre: gruvan är tom och allt mineral har skeppats till England, för att sedan lastas på ett skepp för transport till USA.

70 år senare behövs det där mineralet för att driva en laser-barriär som kan skydda USA från kärnvapen. Inte ens plutonium räcker. Den enda kända fyndigheten var på Svardlov, och allt från gruvan ligger nu i ett lastrum på RMS Titanic, 4000 meter under havets yta.

Så Dirk Pitt (Richard Jordan) kommer kommer på en galen plan att få tag på byzaniumet: bärga Titanic!

---

Jag tyckte faktiskt om Raise the Titanic. Den är ostig och har en skitdum premiss, men resultatet är en rätt spännande kallakrigs-thriller med ubåts-action. Och säga vad man vill, men scenerna med Titanic är faktiskt råhäftiga – resten av filmen är bara padding för att nå dit.

En extra bonus med filmen är John Barry. Hans musik passar perfekt med den här sortens filmer som mer bygger på frossande i extremt detaljerade storskaliga modeller och smygande konspirationer. Det var väl därför som Bond-filmerna alltid gick tillbaka till John Barry när de försökt med en annan kompositör i en film.

Så om man köper att huvudpersonerna i filmen är ett sjunket skepp som man inte får se förrän halvvägs in i filmen och soundtracket av John Barry så är Raise the Titanic en bra film. Har man några som helst andra förväntningar alls, se hellre The Abyss eller Titanic, där människorna har huvudrollen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag har, något senare än alla andra som tänkt se den på bio, varit på Alita: Battle Angel.

Det var ett underhållande spektakel med snygga effekter, mestadels läsbara fajtscener och överkvalificerade skådisar i birollerna.

Vad gäller handlingen... OK, jag har vaga minnen av att ha sett anime-versionen en gång för länge sedan. Jag minns en del om världsbygget och några enskilda scener, och allt det verkar ha lyfts över till denna version på ett troget sätt. Mitt allmänna intryck är att den nya filmen presenterar sina fakta och framför allt sin backstory på ett mer begripligt sätt, men annars tror jag inte något egentligen ändrats. Experterna kanske kan korrigera mig på den punkten? I vilket fall har båda versionerna, om jag minns rätt, samma icke-slut som tigger om en fortsättning.

Eller, tja... när jag säger att det är oavslutat så syftar jag på den stora konflikten som driver det mesta av handlingen framåt. Å andra sidan kan man hävda att det finns en slags avslutning i och med att Alita har gjort sin hjälteresa: hon har hörsammat kallelsen, stigit ned i underjorden, blivit förvandlad, kommit upp igen och i någon liten mån kanske använt sin nya insikt till att förvandla sitt samhälle. Det där sista steget är kanske tveksamt, man får läsa in en hel del i slutscenen för att få till det, men vad fanken - de flesta av Joseph Campbells egna exempel är ju också ofullständiga.
Vad jag syftar på är att man kan läsa Alitas användande av sin nya status som motorball-stjärna till att göra hela befolkningen till hennes fans som ett sätt att förbereda en maktbas inför den oundvikliga kommande striden mot den verklige antagonisten. Kanske en övertolkning, vad vet jag.

Så på det hela taget fullt tillfredsställande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har sett Baby Driver.

Det är inte min favoritfilm av Edgar Wright, men den är bra. Wright visar att han kan göra action, liksom.

BETYG: 4/5
 
Top