Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 8

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
krank;n317387 said:
Ja.

Jag har inga större problem med att betraktas som "barnslig" eller "tramsig", om det känns roande.

De här recensionerna är resultatet av att jag tittar på en serie jag tycker är urtråkig och på många sätt aktivt vedervärdigt urdålig. För att roa mig under arbetet så blir jag ibland lite fånig. Det är lite premissen för hela grejen.

Har du läst de tidigare recensionerna?



Jag har förstått att det finns många som tycker att det är bättre att vara korkad än att vara elak. Jag håller inte riktigt med; jag blir nog hellre betraktad som elak men kompetent än som snäll och inkompetent.

Men ja, de som skrivit manus – och han som skrivit böckerna – har valt att skriva om karaktärer som med moderna mått mätt är stenkorkade och som i princip helt saknar försonande drag i mina ögon. Det är ett kreativt val de gjort.

Och att de lever i vedervärdiga jävla hederskulturer är en av de saker jag ofta nämner. Jag är nämligen OHEMULT jävla less på folk som försvarar fantasyvärldar genom att romantisera kring "riddare" och så vidare, eller som pratar som om det skulle kunna finnas en "rättmätig kung/drottning". Det finns det såklart inte. Det samhälle som skildras i Game of Thrones är helt fruktansvärt. Det är det samhälle som skildras i Belgarion också. Och all annan fantasy där feodalismen hanteras som något annat än en djup orättvisa.


Och ja, självklart är personerna i serien, precis som alla andra, ett gäng köttrobotar programmerade av sina omständigheter. Jag är inte så naiv att jag tror på "fri vilja" eller liknande. Men nu har serieförfattarna valt att fokusera på sina tråkiga och hjärntvättade karaktärer, och på deras vansinniga beslut och hur dåliga konsekvenserna av besluten är, och då blir det de jag fokuserar på också.



Jag förstår inte varför du tror att det enda alternativet till intriger är "oavbruten action". Det verkar lite fantasilöst.

Det finns en hel del intressant i den här fantasivärlden, som storyn hade kunnat handla betydligt mer om. Drakarna. Zombierna. Zombiekungen. Magin. Mysterierna. Historien. Ruinerna. Hur saker egentligen hänger ihop – varför vintern kommer när den kommer, och så vidare. Det är sånt jag vade velat se mer av. Mysterielösande, utforskande. Givet hur illa jag tycker om fantasyestetik i allmänhet så hade ett fokus på utforskande och på "metastory" varit det enda som kunnat rädda det hela.

Men nej, istället fokuserar serien på hur ett gäng hederskulturhjärntvättade vildar brottas i lera över vem som ska få bli diktator. Som om det spelade någon roll. Som om det ens vore något bra att det finns en järntron, eller någon som sitter på den. Som om de här jäkla adelsrövarna vore viktigare eller mer intressanta än folket omkring dem.

Sedan är jag generellt sådan att jag inte är intresserad av relationer mellan karaktärer, "mänskliga berättelser" etc. Jag blir enbart irriterad när nyheter fokuserar på enskilda berättelser om enskilda personer. Enskilda individer är, som individer, nästan alltid helt ointressanta för mig.

Men nej, jag förstår inte varför alternativet skulle vara "oavbruten action". Du behöver kanske läsa mer Agatha Christie? Eller bara mer hård scifi.



Poängen med "mer snoppar" handlar om den snedvridna sexualiseringen av kroppar. Det är ju rätt vanligt att både på- och avklädda kvinnokroppar sexualiseras, och "male gaze" är definitivt en grej. Män får i högre grad vara fula, men de får också i lägre grad vara snygga, än kvinnor. En naken man, framför allt med snoppen framme, är kanske "rolig" eller "ful" eller "grotesk", men sällan eller aldrig sexig. Tuttar och muttor visas sexualiserade eller som dekoration; en snopp är en punchline. Det här är något jag tycker är fel – inte nödvändigtvis sexualiseringen i sig, utan att den är så ensidig. Kvinnokroppar som aldrig får vara osexiga, manskroppar som aldrig får vara sexiga.

Det här har blivit bättre. Det senaste decenniet eller så har vi som gillar snygga manskroppar fått mer att titta på. Female gaze har... inte riktigt blivit en systematisk grej, men det är trevligt att det börjat ske en viss utjämning. Jag menar, Jason Momoa är ett fenomen här, och det finns ett gäng trevliga scener i de nya Thorfilmerna.

Men; när nakenhet visas i Game of Thrones så är det samma gamla visa: visst visar de ibland nakna kvinnor som inte är 100% normsnygga (men det är fan inte vanligt), men nakna kvinnor är sexiga eller dekoration, medan nakna män är roliga. När vi fick se Hodors snopp, eller den där skådespelarens snopp, så var de roliga.

Det jag menar med "mer snoppar", vilket jag också nämnt i flera tidigare recensioner, är alltså att jag vill se fler snygga snoppar, sexiga snoppar – på samma sätt som vi får se snygga, sexiga tuttar och muttor. Och första steget mot det är att helt enkelt ha fler snoppar punkt.

Jag skulle också vilja se färre sexualiserade tuttar och muttor. Och fler "fula" nakna människor, för den delen. Människokroppen är vacker och man kan absolut använda den för dramatisk effekt, men det är knappast så den används just nu – den används bara kittlande, och det är bara normsnygga kvinnor som får vara nakna och kittlande.
Jisses vilket försvarstal. Hejda dig lite.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
ceruleanfive;n317524 said:
Snöjonte och Danny hade körde väl ett båtligg i förra säsongen?

Ja, det hade jag glömt när jag skrev den där listan. Eller förträngt.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Var ett riktigt dåligt avsnitt, helt på nivå med den förra skitsäsongen
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
anth;n317388 said:
Vi behöver inte tvinga honom. Det räcker med att lova att alla på rollspel.nu ger honom en like per recension
Det är därför jag likar dem :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Magnamund;n317491 said:
Jisses vilket försvarstal. Hejda dig lite.
Vänta lite nu.
Du kommer in på ett bananskal i 8:e tråden där krank recenserar GoT.
Du sablar ner allt som krank skriver.
När krank sedan bemöter all din kritik på ett sakligt sätt så är din replik "jisses"?
Då undrar jag vad du hade förväntat dig? :)

Dessutom måste jag kommentera en sak som du skrev i ditt ursprungliga inlägg:

men det här tjatet om bajshjärna, "mer snoppar" od är ju bara barnsligt imho. Vill man se en massa naket, med dingalings kan man ju bara surfa in på valfri porrsite.
Då har du har missat poängen med kranks kommentar om mer snoppar.
Vill man se en massa naket behöver man inte alls gå till en porrsajt, utan det räcker med att se GoT.
Men där får man mest se bröst och muttor.
krank vill alltså inte se mer snoppar, han vill se lika många snoppar som kvinnliga könsorgan, eftersom han är för jämställdhet.

Man knappast skylla på seriens hederskultur när producenterna medvetet väljer att visa kvinnliga könsorgan, men inte manliga.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag vill tillägga att jag precis som några år bakåt är fortsatt negativ till att Krank tittar på GoT och tycker han ska se något han gillar i stället.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag tycker det är tråkigt att läsa att så många här verkar tvinga sig själva att se en serie de uppenbarligen hatar - enbart för att de redan har sett de första sju säsongerna.
Det är i mina ögon ett praktexempel på sunk cost fallacy. Om ni inte tycker om något alls med serien kommer ni enbart förlora tid på att fortsätta kolla, och den energi ni lägger på att irritera er på sånt som serien gör fel eller hur krystade vissa scener känns kan ni mycket väl lägga på annat.
Det är hittills omkring 65+ timmar, och det är många timmar kvar ni fortfarande aktivt väljer vad ni vill göra med.
Det finns tusentals serier, varför inte ägna tiden åt nån ni gillar? (Om det finns någon som är tillräckligt bra)
Eller gör nåt helt annat: Ta en promenad? Läs en bok?
Det är ju fullkomlig idioti att ägna sin fria tid åt något man faktiskt ogillar nu för tiden, och den respekt jag tidigare hyst för er är nu som bortblåst.
Eller är det så himla kul att sprida hat och negativitet?

... Och missförstå mig inte: Jag tycker inte att alla måste älska game of thrones. Men det är skillnad i att skriva att något är dåligt och att fullkomligt tömma sig själv på kroppsvätskor när man beskriver hur dåligt man tycker något är. Det är tråkigt när ens favoritforum är fyllt av så mycket hat mot något man själv uppskattar och finner glädje i.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
da_bohz;n317585 said:
och den respekt jag tidigare hyst för er är nu som bortblåst.
Lol.

Tror du verkligen att det inte är supergenomskinligt att du skriver om en specifik forumit här – mig, alltså – bara för att du försöker maskera det genom att använda plural? Veksås.

Jag är helt OK med att inte ha din respekt, faktiskt. Jag överlever.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
krank;n317589 said:
Lol.

Tror du verkligen att det inte är supergenomskinligt att du skriver om en specifik forumit här – mig, alltså – bara för att du försöker maskera det genom att använda plural? Veksås.

Jag är helt OK med att inte ha din respekt, faktiskt. Jag överlever.
Det var inte mitt syfte att försöka maskera något. Anledningen att jag använde "er" istället för du är för att flera i denna tråden verkar hata serien lika mycket som du. Jag orkade inte kolla upp exakt vilka, men jag ville tilltala samtliga dessa. Men tack för veksåsen! Den kommer smaka jättegott med min mainstream-schnitzel.

Och jag tror inte för en sekund att du eller nån annan påverkas i det minsta av att ha eller inte ha min respekt.

Jag skulle dock uppskatta om man kunde få tycka om en serie utan att folk bajsar på den. Och samtidigt hänga på WRNU.

Men det är uppenbarligen för höga krav. Istället för någon slags civilt bemötande får man ett troll-svar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
da_bohz;n317585 said:
Jag tycker det är tråkigt att läsa att så många här verkar tvinga sig själva att se en serie de uppenbarligen hatar.
Av vad jag vet är det bara krank som inte gillar GoT, men fortsätter att se serien.
Vilket får mig att undra hur du definierar "många". :)

da_bohz;n317594 said:
Anledningen att jag använde "er" istället för du är för att flera i denna tråden verkar hata serien lika mycket som du.
Jupp. Jag avskyr GoT. Jag tror jag orkade med 1½ avsnitt och är jätteglad att krank recenserar så jag slipper se skiten. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
da_bohz;n317594 said:
Jag skulle dock uppskatta om man kunde få tycka om en serie utan att folk bajsar på den. Och samtidigt hänga på WRNU.
Och jag skulle uppskatta om man kunde få tycka illa om en serie utan att folk bajsar på det. Och samtidigt hänga på WRNU.

Om du tycker att det är jobbigt att jag inte gillar GoT eller att jag skriver elaka saker, läs inte de här trådarna. Jag kommer att fortsätta recensera GoT-avsnitt så länge jag känner för det, och så länge jag upplever att det jag får ut av det uppväger det jobbiga i att se serien.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Nu är jag supertråkig och kanske derailar jag tråden helt här, men...

Jag gillar kranks såg-recensioner, även fast jag gillar GoT. Samtidigt kan jag se en viss poäng i det da_bohz säger. Superhård kritik kan lätt uppfattas som ett förminskande av människor som älskar grejen i fråga.

Det är lite samma grej som när man börjar diskutera spelstilar – alla har rätt till sin egen åsikt och det är inte fel med saklig kritik (vilket det ju faktiskt mest rör sig om här). Samtidigt kan det ibland vara klokt att hålla saker man inte gillar för sig själv, för att undvika att få andra att känna sig utpekade som idioter.

Tycker jag att krank gör fel? Nope. Vill jag att de här recensionerna upphör? Nope! Men finns det ändå något tänkvärt med att vara försiktig med att "trampa på" andras passioner? Jo, så är det givetvis. Så vad gör man i det här läget? Vet inte.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Herrejösses vad det blev seriöst i år. De tidigare sju säsongerna har mest varit skratt och flams med lite enskilda diskussioner då och då mellan raderna.

Ibland går jag tillbaka och kollar de gamla tråderna bara för det är kul läsning.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
krank;n317602 said:
Trigger warnings?
Jo, kanske faktiskt. Eller någon slags tydligare disclaimer eller något?

Jag tänker att det framgår att det är subjektivt och yada-yada, men jag vet inte. Vissa verkar ju ta det som att du påstår dig sitta på någon allmängiltig sanning om GoT och att alla måste hålla med dig. Och alla kanske inte läser ända från början, där det nog framgår ännu tydligare vad grejen med dina recensioner här är.

Eller så kör du bara på som du har gjort. Gillar man inte det du skriver behöver man inte läsa. Och du "angriper" ju en världsberömd och avgudad tv-serie, inte en utsatt folkgrupp. Jag fick mest lite allmänna omtankesfunderingar som jag inte tänkt färdigt kring än.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag älskar GoT och tycker serien tillsammans med HBO-Rome är de bästa serierna någonsin. Har dock inga problem med att någon kritiserar någon av serierna, de är ju inte direkt mig de kritiserar. Jag tycker att folk ska få säga vad de vill för min övertygelse är att yttrandefriheten måste gå före kränkthetskulturen. Sen finns det alltid lägen då en form av fingertoppskänsla bör infinna sig så man inte medvetet försöker provocera andra eller liknande. Nu derailade jag alldeles för mycket, sorry.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
For what it's worth: jag är också en av dem som lär se serien i mål fast jag inte tycker den varit bra på flera säsonger (älskar böckerna däremot, just därför jag tycker så illa om hur serien har utvecklats). Delvis för att den är ett kulturellt fenomen som ändå är svårt att undgå så det är lika bra att ha koll, dels för att den trots allt fortfarande har visst underhållningsvärde (snygg, mestadels bra skådisar, oftast inte direkt tråkig), dels förstås för att hänga med i kritiska recensioner och analys som den här. GoT är ju ofta dålig på ett intressant sätt, med en massa oundersökt sexistiskt och annat sunk även när seriemakarna verkar tro att de gör någon sorts feministiskt statement.

Hade dock missat Kranks recensioner förut så det här ska bli kul att läsa ikapp! :)
 
Top