Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 6

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Säsong 1 - Säsong 2 - Säsong 3 - Säsong 4 - Säsong 5

Det är alltså "äntligen" dags för säsong 6. Jag har verkligen inte längtat.

Bakgrund för nytillkomna

Jag snackade skit om Game of Thrones, som jag tyckte verkade vara en estetiskt och handlingsmässigt skittråkig fantasyserie som mest handlade om primitiva stamfolk som slog varandra i huvudet och intrigerade. Jag hatar sånt; dels är medeltida kläder och miljöer aktivt vämjeliga, dels är jag helt ointresserad av människorna i de berättelser jag tar del av. Jag bryr mig om koncepten, idéerna, den övergripande handlingen.

När jag snackat skit om serien några gånger uppmanades jag att pröva på att se några avsnitt, eftersom min åsikt om serien trots allt vägde ganska lätt om jag inte sett något av den. Jag frågade hur många avsnitt jag borde se, och fick som svar att jag borde se säsong 1.

Så jag såg säsong 1, eftersom jag inte kan motstå att försöka klättra upp på varje riktigt hög häst jag ser. Utsikten är så mycket bättre från en rejält hög hästrygg, så att säga.

Min slutsats efter att ha sett säsong 1 var väl i princip att Game of Thrones är en estetiskt och handlingsmässigt skittråkig fantasyserie som mest handlar om primitiva stamfolk som flår varandra i huvudet och intrigerar.

Men, jag skrev recensioner av varje avsnitt här på forumet. Och de inläggen fick en himla massa "Gilla"-tryckningar och uppmuntrande tillrop. Och eftersom jag lider av kroniskt bekräftelsebehov så blev "titta på Game of Thrones" min nya egosmekning snedstreck självskadebeteende. Jag tog mig igenom alla fem säsonger som fanns, och fick därmed en respit.

Rollista

Eftersom folk i GoT har så tråkiga namn som är omöjliga att komma ihåg, och eftersom jag ju måste hitta NÅGOT att roa mig med medan de här inkonsekventiella idiotjävlarna visar mig varför mitt önskade slut på serien är "alla dör i en eld", så har jag hittat på nya namn till ett antal av de inblandade.
  • Blomriddarn – Loras Tyrell
  • Darth Various – Varys
  • Duran Duran – Prins Doran
  • Fabio – Daario Naharis
  • Fantasy-Fritzl – Craster
  • Frankenstein – Qyburn
  • Göran – Jorah Mormont
  • Han Solo – Mance Rayder
  • Kung Gris – Robert Baratheon
  • Kung Homo – Renly Baratheon
  • Lennart – Gendry
  • Loranga – Hizdahr zo Loraq
  • Marcy – Mycella
  • Margarin / Maggan – Margorie Tyrell
  • Mellistanten – Melisandre
  • Misandria – Missandei
  • Mobbar-Bengt – Alliser Thorne
  • Rapey McCreepy – Joffrey Baratheon
  • Rödskägg – Tormund Giantsbane
  • Semlan – Barristan Selmy
  • Slimey – Jaime Lannister
  • Smugglas – Davos Seaworth
  • Snyggo – också Daario Naharis
  • Snöjonte – Jon Snow
  • Stannis the Menace – Stannis Baratheon
  • Tummen – Tommen
  • Sune – Lancel Lannister
  • Xenu – Xaro Xhoan Daxos
Jag kan komma att komplettera ovanstående lista.

Nutidsbeskrivning

Jag orkar inte sammanfatta "the story so far" men det här är typ så som jag förstår läget:

Norrast: Bran Stark är i nåt mystiskt träd.

Inte riktigt lika norrut: Snöjonte har dödats av nattvakten efter att han skapat allians med vildlingarna. Nattvakten gillar inte rationella lösningar eller folk som föreslår eller implementerar dem, nämligen. Sam och Gilly är ivägskickade. Mellistanten är här nånstans också har jag för mig.

Bara hyfsat norrut: Stannis är äntligen dödad av Brienne. Sansa och Reek har flytt från Ramsey "Skeletor" Bolton.

Kings Landing: Religiösa nutjobs styr typ stan, det finns ett nytt råd, Berget har blivit återuppväckt av Frankenstein och är nu en zombie av något slag, Blomriddarn och Margarin är inspärrade.

Slavbukten: Världens mest inkompetenta diktator Danny har blivit ivägschasad av revolterande slavägare. Hon har blivit upplockad av något slags omkringridande brölmachon, sådär som hon brukar, efter att den drake hon har i frihet lämnat henne. Hennes två andra drakar, som hon spärrade in utan anledning, är fortfarande inspärrade. Darth Various, Gråmask och Tyrion Lannister styr nu i hennes ställe medan Göran och Fabio rider iväg och letar efter Danny.

Braavos: Arya har ninjatränats men sedan ninjabröt hon mot ninjareglerna genom att ninjadöda peddot Meryn Fucking Trant som dödade hennes fäktmästare i typ säsong 1 eller nåt. SOm ninjastraff har hon nu blivit ninjablind.

Dorne: Slimie och Bron är på väg därifrån; Marcy förgiftades till döds av Oberyns fullständigt värdelösa och helknäppa älskarinna.

Jag tror det är allt.

Förväntningar inför Säsong 6
  • Tuttar, rumpor och muffar. Serien har hittills utmärkt sig för ganska ordentligt effektsökande här, men också en och annan snygg avsexualiserad användning av nakenhet.
  • Våldtäkter. Det funkade ju så jävla bra i förra säsongen menar jag, så jag förväntar mig att det i slutet av den här knappt finns ett hål som inte utnyttjats av en hord perversa brölmachon. You know, för karaktärsutvecklingen.
  • Alla fortsätter vara osympatiska. Utom möjligen Arya. Och kanske Brienne, litegrann.
  • Få oväntade dödsfall. Seriens rykte vad gäller fallenhet att döda viktiga karaktärer man bryr sig om är kraftigt överdrivet.
  • Alldeles för lite fantastik. De som skriver serien verkar tro att karaktärerna är intressanta, snarare än de balla mystiska elementen.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Se ovan.
  • Danny gör en comeback som världens sämsta envåldshärskare.
Förhoppningar inför Säsong 6
  • Alla dör utom Arya Stark. Hon blir ninja och dödar alla.
  • Snöjonte lever. Han går Robocop på sina mördares arslen.
  • Danny försvinner och återses aldrig igen. Tyrion och Various fortsätter leda slavbukten.
  • Mycket mer fantastik. Mer om snözombies, demonerna som skapar dem, obsidianknivarna, det mystiska trädet, mörkervarelser, återuppväckelser och så vidare.
  • Snoppar. Stora, små, slaka, hårda. Serien har haft massvis med tuttar och muffar, det är dags för lite manslemmar.
Men avsnittet, då?

Ja, det hinner jag nog inte se ikväll. Se det här som en teaser. Fortsättning följer.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
KRANKS DO NOT SOW!
AS HIGH AS KRANK!
HEAR ME KRANK!
KRANK IS COMING!
FAMILY - DUTY - KRANK!
UNBOWED - UNBENT - UNKRANKED!
OURS IS THE KRANK!
FIRE AND KRANK!

VALAR MOKRANKIS!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne


Jag har än en gång lidit för er underhållnings skull, lite som de gamla romerska gladiatorerna eller snubbarna i Jackass-gänget. Jag har sett Game of Thrones S06E01.

Det var ett väldigt, väldigt menlöst avsnitt.

Alltså, en BRA säsongsöppning skapar positiva förväntningar. Det påminner om det som varit och lovar stort inför framtiden. Det lägger grunden för säsongens övergripande berättelser och skapar nyfikenhet. Det är helt enkelt en stor, schysst, förväntningsskapande smäll som får publiken att minnas varför man kollar på serien och att bli sugen på mer.

Det här avsnittet betade av varje nu levande tråd i serien och lade med något enstaka undantag till de mest förutsägbara 5-10 minuterna av handling till varje tråd. Inget entusiasmerande, inget coolt, inget BANG, inget som visar varför serien är häftig och värd att titta på. Nej, likt resten av serien var den huvudsakligen poänglös, tråkig och "meh". Finns det något bra svenskt ord för "plodding"? Den tröskar liksom bara på, tröstlöst.

OK, vid muren hittar Smugglas och Snöjontes polare hans kropp och stänger in sig i ett rum där de planerar vad de ska göra. Jontes polare Edd springer iväg och ska fixa fler allierade. Mobbar-Bengt erkänner att han och de andra officererna genomförde mordet. Sen ger han Smugglas och de andra ett ultimatum om att de ska ge sig och komma ut. Mellistanten är också där. Hon tar av sig kläder och halsband och visar sig vara jättegammal. Var det hon som var häxan i förra säsongsöppningen också? Jag ids fan inte gå tillbaks och kolla, men det vore ju isf lite coolt.

Skeletor sörjer sin döda älskarinna, och får skäll från pappa Bolton för att han fuckat upp allt.

Reek och Sansa flyr och precis när de hittas av soldaterna som jagar dem så dyker Brienne upp som en gubbe i lådan, helt utan förklaring. Alltså jag vet att hon var "typ i närheten", men det hindrar inte hur osannolikt det känns. Den här serien får verkligen Västerås att vara stort som typ ett lajvarområde (eller ja, jag har aldrig varit på lajv men jag föreställer mig att de generellt inte är super-duperstora). Springer man bara runt en stund så hittar man generellt antingen 1) den man letade efter eller 2) nån annan som är viktig för plotten. Det här har vi sett förut, när folk "råkar på varandra" på Västerås' uppenbart enda värdshus. Så jävla fattigt och kasst. Men i alla fall, det var ju åtminstone lite överraskande. Sen svär Brienne trohet till Sansa, som borde kollapsa och dö av lunginflammation inom ett par avsnitt eller så. Vore inte det rätt najs? Jag är så jävla trött på att det ständigt ska vara så jävla synd om henne.

Appropå kvinnor det är synd om, så kommer Slimie hem till Cersei med nyheten om Marcy. Hon reagerar som man kan förvänta sig.

Appropå kvinnor det är synd om, så sitter Arya och tigger och är blind. Så kommer hennes konkurrent från ninjaträningen och spöar skiten ur henne och försöker ge sken av att det handlar om "träning". Oh well, jag hoppas på att Arye blir Daredevil. De antyder ju definitivt det, med att hennes hörsel blivit bättre. Den borde inte ha hunnit bli SÅ mycket bättre, men fine.

Appropå kvinnor det är synd om, så har Danny tillfångatagits av Dothraki-brölmachon. Hon tas inför huvud-brölmachot som får veta att hon är Khal Drogos brutta, och om man är en Khal-änka ska man skickas till något jävla brölmacho-tempel. Det positiva här är att 1) Danny inte är på väg tillbaks till sin tron och 2) vi får ev. se ett ballt tempel om fem avsnitt när serieskaparna förhalat saken tillräckligt.

Appropå kvinnor det är synd om, så sitter Margarin fortfarande i fängelse. Huvudsparven kommer och drygar sig.

Vet ni, det är nästan som att man börjar kunna urskilja något slags mönster i kvinnoporträtten här.

En kvinna det FAN inte är synd om är Oberyns gamla knull, som dödar Duran Duran och hans son. Duran Duran var trots allt hyfsat vettig och hans son ganska snäll, så klart de skulle dö.

Tyrion och Darth Various är det definitivt inte synd om. De går runt och pratar strunt utklädda som köpmän. Sen ser de att nån tuttat eld på alla skeppen i stadens hamn.

Fabio och Göran är det heller inte speciellt synd om, även om Göran påminner oss om att han fick psoriasis för ett tag sen. De verkar vara på rätt spår och hittar Dannys smycke.

Kontinuitet:
  • Edd sticker för att hämta allierade (jag gissar att det är vildlingarna).
  • Reek och Sansa träffar Brienne och Pod
  • Slimie kommer hem till Kings Landing
  • Danny är hos hästknullar-brölmachon igen.
  • Nån har tuttat eld på alla skeppen i Meereen(?)
Förväntningar
  • Tuttar, rumpor och muffar. Mellistantens tuttar, rumpa och muff.
  • Våldtäkter. Näpp.
  • Alla fortsätter vara osympatiska. Ja, men typ. Utom de det är synd om.
  • Få oväntade dödsfall. Inte ett enda.
  • Alldeles för lite fantastik. Alldeles för lite fantastik. Smugglas magiska psoriasis, mellistantens ålder, that's about it.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Knappt något, men det är nog mest för att avsnittet var så hattigt och kasst.
  • Danny gör en comeback tack och lov inte än.
Förhoppningar
  • Alla dör utom Arya Stark. Hon tar viktiga steg mot att bli Daredevil, och det är ju en bra början.
  • Snöjonte lever. Inte än.
  • Danny försvinner och återses aldrig igen. Hon är åtminstone fortfarande borta.
  • Mycket mer fantastik. Nej.
  • Snoppar. Inte en enda. Buuuuuh!
 

Attachments

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Tycker Lena Heady(Cersei) är grymt bra i det här avsnittet. Annars var det väääldigt mycket snark. Gillade scenen när Brienne svär trohet, även om uppbyggnaden på scenen bygger helt på "Också råkade de bara"- vilket i princip är hela Briennes storyline sen serieskaparna valde att bryta av från hennes storyline i böckerna.

Also, Maggans plotline right now...

Kommer mer imorgon, är för trött efter Eurovision.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
krank;n180816 said:
Reek och Sansa flyr och precis när de hittas av soldaterna som jagar dem så dyker Brienne upp som en gubbe i lådan, helt utan förklaring. Alltså jag vet att hon var "typ i närheten", men det hindrar inte hur osannolikt det känns. Den här serien får verkligen Västerås att vara stort som typ ett lajvarområde (eller ja, jag har aldrig varit på lajv men jag föreställer mig att de generellt inte är super-duperstora). Springer man bara runt en stund så hittar man generellt antingen 1) den man letade efter eller 2) nån annan som är viktig för plotten. Det här har vi sett förut, när folk "råkar på varandra" på Västerås' uppenbart enda värdshus. Så jävla fattigt och kasst. Men i alla fall, det var ju åtminstone lite överraskande. Sen svär Brienne trohet till Sansa, som borde kollapsa och dö av lunginflammation inom ett par avsnitt eller så. Vore inte det rätt najs? Jag är så jävla trött på att det ständigt ska vara så jävla synd om henne.
Jag ser Blodshundarnas närvaro i det hela som anledningen till varför Brienne verkar "råka" hitta Sansa.


Två blodshundar som är på g med allt sitt ylande och skällande, etc, hörst på rätt lång väg. Och det har nog pågått i några timmar också för den delen. Blodshundar har ett väldigt distinkt läte också, vilket många nog skulle tolka som just blodshundar, aka hundar som i vanliga fall används för att leta upp något/någon. Så någon som Brienne med hennes backgrund, och kanske Podrick också, skulle nog känna igen det ljudet för vad det är... någon letar efter något/någon. Och även om Brienne kanske känt att chansen att det skulle vara Sansa är låg, så är det ändå något som kan vara viktigt nog att kolla upp, ut i fall att det skulle kunna hjälpa henne få tag på Sansa.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Mundo;n180827 said:
Tycker Lena Heady(Cersei) är grymt bra i det här avsnittet. Annars var det väääldigt mycket snark. Gillade scenen när Brienne svär trohet, även om uppbyggnaden på scenen bygger helt på "Också råkade de bara"- vilket i princip är hela Briennes storyline sen serieskaparna valde att bryta av från hennes storyline i böckerna.

Also, Maggans plotline right now...

Kommer mer imorgon, är för trött efter Eurovision.
Hm just det, vad är det ens hon är anklagad för som de vill att hon ska erkänna? Var för länge sen för att jag ska komma ihåg det, men det hade nånting med Cersei att göra va?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Björn den gode;n180848 said:
Hm just det, vad är det ens hon är anklagad för som de vill att hon ska erkänna? Var för länge sen för att jag ska komma ihåg det, men det hade nånting med Cersei att göra va?
För hon sa att Loras inte hade bögsex när kyrkan sa "jo, det hade han! Alltså ljög du! Alltså ska du i finkan!"
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Okey, lite längre tankar och åsikter om första avsnittet. Vilken jäkla snarkfest. Smugglas är så jävla likeable att hans scener vid muren är helt okey och Cersei och Jamie tillsammans visar hur duktiga skådespelare de båda är.

I övrigt blev jag bara trött. Machobrölarna (dothraki-varianten) var så jävla dryga med sin sitcom humor, samma med scenen med Tyrion och Various när han ger den hemlösa kvinnan pengar och hon misstar det för att han vill äta hennes barn. Som grädde på moset lägger vi in den här språkslakten. Varys berättar för oss att "Mhysa" betyder mamma på valyrian.
Min fråga är varför skrivs grafitti i Mereen på common och valyrian, när man i Mereen talar ghiscari, något som det gjordes en poäng av tidigare när Dany gång på gång får fråga sin tolk vad folk säger eftersom de talar just ghiscari, ett språk hon inte förstår.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dorne-plotlinen bara... What... WHAT?!

Eftersom de två sexiga ninjorna med spjut och piska stog på bryggan när båten med Myrcella åkte iväg så får vi anta att de simmade ifatt båtjävlen eller, troligare, hoppade på en egen båt och seglade efter dem. Seglar upp till Lannisterbåten som ligger förankrad lite utanför Kings Landing, säger till besättningen "Hej! Är vår kusin ombord? Har han gått iland är vår plan rätt körd!" och besättningen ba... "Ja men visst, han är nere på däck 2, första rummet till vänster. Vill ni ta med er era vapen ned till honom? Klart ni får! Nä, vi säger inte till någon att kvinnorna som försökte döda Myrcella som nu dog förgiftad på den här båten för några dagar sedan har klivit ombord! Kör hårt!"

Sen dödar de honom med svärd och piska inne i ett litet trångt rum (bra val av vapen? Hade inte XP nog att lägga i dolk också antar jag...) och när de dödar sin egen kusin som inte har gjort dem något illa så passar de på att skämta lite om en kill-steal, värdig en dialog från Xena eller Herkules tv-serien.

Hela jävla planen och plottlinen är så förbannat jävla dum i Dorne, speciellt när hon beklagar sig på att svaga män styr Dorne... När i böckerna så har Dorne lika arvlagar mellan män och kvinnor och arvingen till Dorne i boken är en kvinna, Arianne Martell, Dorans äldsta dotter som prompt skrivits ut i serien eftersom hon är intressant och genomtänkt, något som är förbjudet i TV-Dorne.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Och för att spotta lite till i ansiktet på böckerna så lägger vi till ett quote från bok-Ellaria Sand till sina döttrar (kvinnan som mördar Doran i serien):

"Oberyn wanted vengeance for Elia. Now the three of you want vengeance for him. I have four daughters, I remind you. Your sisters. My Elia is fourteen, almost a woman. Obella is twelve, on the brink of maidenhood. They worship you, as Dorea and Loreza worship them. If you should die, must El and Obella seek vengeance for you, then Dorea and Loree for them? Is that how it goes, round and round forever? I ask again, where does it end? [...] Will it make me laugh, write me songs, care for me when I am old and sick?"

What? Hon är inte en våldsbenägen psykopatisk kinslayer? Hur fan funkar det ens i Dorne? Hur lyckas du övertala VARENDA EN av Dorans livgarde att vi borde döda honom i hans eget hem? Varför är inte Dorne i full rebellion när en bastard mördar den riktiga arvingen och kräver tronen?
Tänk er om Jon Snow istället för att gå till väggen mördat Ned och resten av sin familj med hjälp av några bastardpolare. Tror ni de andra husen i the north samlat sig runt deras flagga efteråt? Jävla apor som har skrivit detta.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja ja, fuck it. Första avsnittet var segt och innehåller dessutom teleporterande hundar. När Brienne anfaller Boltonvakterna har de ett gäng hundar med sig som vaktar Sansa under striden. Sen dödar Brienne och gänget vakterna och vips så är hundarna är borta.

Lycka till Krank, jag tycker synd om dig. När jag, som var det fanatiska fan som försökte övertala dig att se serien, börjar tycka den är riktigt kass så undrar jag hur du känner inför detta...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Sade tidigt till alla fanboys/girls att serien var rätt usel. Mjukporr och ultravåld men därtill en ganska tam dialog och handling. Att man vågar döda huvudroller åt höger och vänster är inget som gör serien mer spännande för det finns inga karaktärer man egentligen bryr sig speciellt mycket om.

Tittar jag fortfarande - självklart... Och jag vet verkligen inte varför...
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
För mig är svaret till varför jag fortfarande tittar på serien enkelt. Jag gillar serien.

Det kanske inte säger många här särskilt mycket... för många av er har faktiskt gillat serien innan också, och har kanske efter tiden som gått tappat lite av det. Skillnaden dock, på mig och de flesta andra, är att när jag väl har börjat gilla en serie så ligger jag i närheten av en totalt omöjlighet att jag någonsin ska falla ur mitt gillande av den serien.

Och då kvittar det för mig om vissa avsnitt, eller säsonger, inte är riktigt lika bra som tidigare. Jag tar de avsnitten/säsongerna för vad de är, och fortsätter kolla trotts dem. Och faktumet är att trotts att jag kanske känt att vissa avsnitt/säsonger av en serie inte har varit riktigt lika bra som andra i serien, så har jag ändå gillat vad jag sätt, så har jag ändå fått ut vad det nu än är jag får ut av varje enskild tv-serie som jag gillar. För ur min mening så måste inte varje del utav något vara lika bra som, eller bättre än, tidigare delar.


Utav tv-serier (reality tv ej inräknat här) som jag har tittat på genom årens lopp, så är där bara en serie som jag kan minnas där jag faktiskt tillslut kom fram till att serien var inte för mig... alls... och slutate tillslut att titta. Serien heter "Saving Hope". I vanliga fall så vet jag redan innan jag har sätt första avsnittet av en serie om jag kommer gilla den... för jag undersöker lite gran om varje serie, jag kollar trailers, kollar bilder kanske jag läser om serien, etc... och när jag väl har gjort det så vet jag med nästan 100% säkerhet om jag kommer gilla den.

Ibland stöter jag på en serie som jag är osäker på, och då kollar jag åtminstone första avsnittet (upp till 3 avsnitt ser jag som rimligt att prova innan jag då bestämmer mig) för att få en bättre uppfattning av serien. Med Saving Hope så var där ett tunnare stråk av potential i serien, något som faktiskt drog mig lite, medan resten av serien satt inte rätt med mig. Men, jag är en envis jävel, så jag pressade vidare i hopp om att den där potentialen skulle komma fram i serien, men tillslut var jag tvungen att ge upp efter sjätte avsnittet.

Reality tv grejs är lite av ett undantag, där kan jag tappa intresset... för den "riktiga verkligheten" är oftast inte något som drar mig särskilt hårt. Då ser jag hellre en fictionel tv serie om verkligheten och personer, än ett program som är (påstådd vara) verkligheten med (påstådda) verkliga personer.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Fint att du precis har börjat med detta. Jag såg första avsnittet (av säsongen alltså) igår. Har inte skrivit något alls om serien här på WRNU. Får man göra det i Krank-tråden?

Game of Thrones var genom sina första... 4 (?) säsonger min favoritserie tror jag nog, tillsammans med Twinpan förstås (Twin Peaks). Jag såg och njöt av i princip varenda avsnitt och uppförde ett rätt avancerat kalkylark där jag varje avsnitt bland annat rankade hur mycket jag tyckte om olika karaktärer. Ni vet, det börjar med Jon Snow i början av säsong 1, snart blir Arya bättre, sedan tar såklart Tyrion över innan Sandor och Brienne blir minst lika bra. Här är ett diagram jag gjorde över några karaktärers placering (bland som mest ca 40 karaktärer) efter sisådär 30 avsnitt eller så. Hade den liggande på ett annat forum så länkar bara dit.



Okej... jag vet inte var det där diagrammet dyker upp men jag försökte bifoga den. -10 är egentligen att karaktären hade plats 10. Jag ville bara göra ett simpelt diagram.

Observera hur jag avskytt Bran Stark mer och mer ju längre serien pågått.

Säsong 5 var hur som helst sämst hittills men det är väl fortfarande helt okej. Jag tycker till skillnad från krank att det är skönt att det inte är så mycket fantastik. Jag ser gärna helt vanliga konflikter i en ny och fräsch värld hellre än en massa magi och magiska varelser och skit. Avskyr att introduceras för nya fantasyvärldar som har helt nya typer av naturlagar, gudar och magiska företeelser som inte alls överensstämmer med de fantasyvärldar jag redan kan och är trygg i.

Serien vann mig direkt när den hade så mycket speltid i mysiga Winterfell i början, innan de flyttade till det rysligt sandiga King's Landing. Tråkigt att de brände ner det mysiga stället istället för det sandiga. Ja jag har lite svårt för att få till myskänslan bland palmer och paraplydrinkar och sand. Denna sand tär på mig.

Igår såg jag första avsnittet av nya säsongen och jag blev alldeles till mig av glädje när Brienne fick till en ny go konstellation. Sedan tidigare har jag sörjt att det inte blev Sandor, Brienne, Pod och Arya som teamade upp och hade det gött ihop. Nu fick i alla fall Brienne och Pod (favoritduon just nu) sällskap av några helt okej typer. Lily Allens bror kan säkert bli en bra karaktär om han bara kommer igång i huvudet igen.
Dock håller jag helt med om kritiken mot Briennes ständiga slumpmässiga uppdykande på viktiga ställen! Precis som ni skriver verkar det vara sjukt lätt att snubbla på gamla bekanta i Westeros, det är bara att följa den enda vägen som går mellan King's Landing och muren.

"Fortsätt bara rakt fram, du kan inte missa det!" som de säger i Westeros. Det är enda vägbeskrivningen som någonsin ges.

Resten av avsnittet var förstås urtrist. Några snubbar sitter i ett rum vid deppigt vintermörka muren. Några snubbar rider och pratar om att inte vara ihop med Danny. Några snubbar går runt på stan och komik uppstår när Tyrion av misstag försöker köpa ett barn för att äta. En snubbe återvänder till sin syster med deras döda barn och de får tillfälle att tala om döden. Hände något mer? Ja det var väl någon som satt någonstans också. Ja! Arya. Och Maggan. Och Danny ska skickas till änkehus. Och raffiga häxan kommer ut som The Shining-tanten.

Ser fram emot mer Brienne. Har inte heller gett upp hoppet om att hunden lever. Eller Syrio Forell.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Rymdhamster;n181212 said:
Viktigast är väl att du inte skriver om något som Krank ännu inte har sett.
Nej men det ska jag försöka klara! Jag har bara sett första avsnittet så där ligger vi lika i detta nu. Och sedan ska jag försöka knipa igen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag älskar att läsa det du skriver Krank, även om jag nog inte håller med om mer än några meningar. Jag älskar serien och njuter fortfarande trots att plotholes och teleporterande karaktärer börjar bli vardagsmat.

Men Krank, skriv på nu för det är grymt underhållande att läsa! Jag sa ju en gång att du är en ordsmed och det är du. Så även om jag tycker du har fel i nästan allt om serien så skrattar jag mycket av att läsa det då det är underhållning i guld-klass!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne


Så; efter en hård vecka med mycket rättning, elever som blir desperata och stressade och tar ut det på lärarna, och lite för många arbetsuppgifter med lite för lite tid, så har jag tagit en ledig dag där jag vägrar jobba. Så vad gör man då? Tja, jag har spelat lite datorspel, skrivit lite på Kutulu... Och så har jag tvingat mig själv att se Game of Thrones S06E02.

Det här avsnittet är lite mindre hattigt och lite mindre menlöst än förra avsnittet. Jag skulle inte sträcka mig så långt som att det är "bra", men det har ett par grejer jag gillar. Men jag väntar lite med dem.

Sansa snackar lite med Brienne och får veta lite, litegrann om vad som hänt med systern. Vet inte om hon nämns vid namn, men det framgår att det är henne de snackar om iaf. Jag undrar om det är medvetet, för att liksom spegla att Arya försöker bli en Namnlös? Jaja, helt OK iaf. Lite oväntat så sticker Reek, han tänker rida "hem".

Och i det hemmet så bråkar Yara med pappsen, som envisas med att fortsätta sin ogenomtänkta invasion av fastlandet. Praktiskt nog dödas pappan av sin bror (?), och med lite tur dör väl hans dumma planer med honom. Timing! Det verkar som att Yara måste väljas av något slags... råd? Om det visar sig att Iron Islands är en demokrati så blir jag djupt förvånad och motvilligt svagt positiv till dem. Men det tror jag inte.

En full idiot, omgiven av andra fulla brölande idioter, brölskryter om att han visat snuppen för Cersei när hon gick naken. Berget slår in honom i en vägg så att han dör. Sen hindras Cersei från att gå på Marcys begravning eftersom Tummen är rädd att hon ska fängslas igen. Slimie övertalar honom om att gå och snacka med sin mor och sen har han en liten kukviftningstävling med storsparven.

Cersei tröstar och förlåter sin son och lovar att hon ska hjälpa honom att bli cool och hård och hämnas. Det här hade varit goda nyheter om jag haft någon form av respekt för Cerseis kompetens, men hennes småaktiga planer, korkade beslut och rena plumphet i det förflutna gör att jag är skeptisk.

Skeletor vill anfalla svartslottet för att hindra Snöjonte (som han inte vet är död) från att skydda Sansa, som han tror flyr ditåt. Pappan håller inte med. Sedan föder pappans nya fru en son, vilket leder oss till två av seriens kanske minst oväntade mord: Skeletor hugger kniven i pappa, och sedan släpper han jakthundarna på sin fostermamma och nyfödde son.

Men för FAN, Skeletor. Really? Hundar som får äta bebisar? Jag döpte dig till Skeletor för att du var sådär fånigt Skeletor-ond, men här överträffar du fan allt. Du är en tönt, Skeletor. Du är en kacklande kliché.

Nå, sen kommer vi till fyra delar som var... något mindre dåliga.

Bran är inne i magisk VR med den treögda kråkan. Sen skryter han om det för Meera, som nyligen blev av med sin bror. Känsligt och bra. Bran fortsätter den fina Starktraditionen av att vara en egoistisk idiot. Det var dock lite kul att få se lite av Wyllis' förflutna, innan han blev Hodor.

Arya testas av En man, som erbjuder sig att ge henne tak över huvudet, mat och synen tillbaks om hon säger sitt namn. Ärligt talat, det här är VÄRLDENS mest uppenbara test, det är 100% genomskinligt vad han vill ha för svar. Arya ger rätt svar och får komma med.

Dannys rike håller ändå på att falla samman - slavägarna har tagit tillbaks alla städer utom den Tyrion, gråmask och Darth Various ska försöka styra. Tyrion bestämmer sig för att släppa ut drakarna som dum-Danny låste in utan anledning - han vet dels att de är intelligenta och dels att de mår dåligt av att vara fångna. Drakarna dödar honom inte. I think this is the beginning of a beautiful friendship. Tyrion med drakar, Danny fortsatt försvunnen? Sign me up. Hursomhelst var drakarna coola.

Mobbar-Bengt huffar och puffar och bryter sig in i rummet där Jons vänner håller till. I sista sekund räddas de av att Rödskägg och de andra vildlingarna kommer och får nattvakterna att lägga ner sina vapen (wtf?). För att understryka varför de borde lägga ner vapnen slår den överlevande jätten in en av dem i en vägg så han dör. Mobbar-Bengt fängslas.

Sen ber Smugglas Mellistanten - som uppenbarligen har en crisis of faith och plötsligt blev mycket mer sympatisk när hon inte var lika fanatisk - att återuppväcka Jonte. Det gör hon. Vilket var coolt, men rätt väntat.

Kontinuitet:
  • Vildlingarna kommer till Svartslottet.
  • Mobbar-Bengt är fängslad.
  • Snöjonte lever.
  • Drakarna är på fri fot.
  • Arya får fortsätta träna till ninja, antar jag.
  • Pappa Greyjoy är död.
  • Pappa Bolton är död, liksom hans fru och arvinge. Skeletor är ny Lord Bolton.
  • Reek har stuckit från Sansa.
Förväntningar
  • Tuttar, rumpor och muffar. Nope.
  • Våldtäkter. Näpp.
  • Alla fortsätter vara osympatiska. Ovanligt få, faktiskt. Till och med Mellistanten lyckades vara lite sympatisk. Och flera osympatiska jävlar dog eller blev besegrade.
  • Få oväntade dödsfall. Inte ett enda. För ärligt talat, varken Bolton eller Greyjoy var speciellt oväntade.
  • Alldeles för lite fantastik. Nästan en OK nivå, faktiskt.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Ganska lite, faktiskt.
  • Danny gör en comeback tack och lov inte än.
Förhoppningar
  • Alla dör utom Arya Stark. Vi har tunnat ut bland aktörerna, och Arya fortsätter stå under En mans beskydd/träning.
  • Snöjonte lever. Ja, såklart.
  • Danny försvinner och återses aldrig igen. Hon är åtminstone fortfarande borta.
  • Mycket mer fantastik. Nja, för tidigt att säga. Det här avsnittet hade en del, men det är ju såklart för mycket att hoppas på att det håller i sig.
  • Snoppar. Still nothing. Lite prat om två, men ingen av dem fick man ju se.
 

Attachments

Top