Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones Säsong 5

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Jag hatar vb5. Jag hade skrivit ett halvt inlägg... och råkade trycka på bakåt i webbläsaren.

Men nu är det snart slut. Jag har skaffat en prövomånad på HBO Nordic för att kunna se den femte jävla skitsäsongen av den här förbannade jävla skitserien. Snart är jag igenom. Tio korta, eller snarare alldeles för långa, avsnitt till. Sedan är jag genom stålbadet. Bara att bita ihop och tänka på england, eller hur man nu säger.

Lite bakgrund: Jag hatar fantasy och medeltida estetik. Jag kan inte tänka mig något tråkigare än läder och säckväv, svärd och yxor, rustningar, hela den grejen. Primitivt och oinspirerande. Jag har också väldigt lite tålamod med serier som fokuserar på intriger och personporträtt. Jag skiter väl i karaktärerna, jag vill ha metaplot, intressanta koncept och gärna lite undersökande sherlock holmes:ande. Eller som allra minst lite fräsig, effektfull fantastik.

Så... Man kan väl säga att jag inte hade så positiv syn på Game of Thrones innan jag började kolla på den. Efter att jag gnällt på och avfärdat den en gång för mycket började det tjatas på mig att jag borde se serien, att jag "egentligen skulle gilla den om jag bara gav den en chans": För att få tyst på tjatet frågade jag hur många avsnitt jag behövde se för att min meningsmotståndare skulle betrakta det som att jag "gett den en ärlig chans". Tio, var svaret. Första säsongen. Okej, jag piratade ner första säsongen och kollade igenom den och skrev arga, negativa sammanfattningar av varje avsnitt i en tråd här på forumet.

Efter de tio avsnitten var min åsikt om serien helt oförändrad: Höga produktionsvärden, men verkligen ingenting jag egentligen tycker är värt min tid, än mindre mina pengar. Tråkig story, för lite metaplot, i princip bara osympatiska karaktärer. Men inläggen jag gjort var bland de som gett mig flest "likes" någonsin. När jag spelade rollspel med Chrull i fredags så sade han att folk gillar att följa saker. Det ligger nog nåt i det. Uppenbarligen gillar ni att se mig lida. Och finns det något jag är, så är det fåfäng och uppskattningsknarkande. Med era likes försöker jag fylla hålet i min självkänsla och stärka mitt ego. Jag har flera gånger liknat det här projektet vid något slags självskadebeteende. Det är humoristiskt menat, men det ligger något bakom det. Det kan inte vara helt sunt att spendera 40+ timmar med att kolla på en tv-serie man tycker illa om bara för att folk ska säga att man gör något bra.

Jag ids inte skriva någon sammanfattning av S04 ikväll, så ni får hålla tillgodo med en genomgång av första avsnittet. Den genomgången kommer alldeles straxt. Watch this space...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne


OK, först och främst suger HBO Nordic härsken åsneballe. Det finns i dagsläget en reell risk för att jag skiter i alltihop och kör S05 på samma sätt som jag körde S01. För det här är inte fucking acceptabelt. Man ska alltså BETALA för att få SÄMRE KVALITET och dessutom vara begränsad till urusla nordiska jävla sug-undertexter?

Jag fattar liksom att Netflix i många fall bara har nordiska undertexter; de betalar per undertextspår (sjukt, men så är det). (De betalar till och med - ännu sjukare - extra för undertextspåret "inga undertexter"...) Men HBO äger ju för i satans helvete seriejäveln. Hur förbannat skitdåliga kan man vara egentligen? De har ju undertexterna! VARFÖR INTE GÖRA DEM TILLGÄNGLIGA? Men nej, tydligen ska man vänta på bluray/dvd-release för att få undertext på originalspråk.

Den som påstår att de digitala tjänsterna för TV-serier nått den punkt där de är acceptabla alternativ till torrents kan gå och skita ner sig.

Men efter sju sorger, åtta bedrövelser och en stor frustration över att HBO Nordic dessutom saknar PS3-app så jag måste köra via Chromecasten så har jag i varje fall sett Game of Thrones säsong 5 avsnitt 1.

I det händer det inte så värst mycket.

Först får vi se två småtjejer, där den ena är blond och korkad och elak och sadistisk (GISSA VEM) som en gång i tiden tog sig in hos en häxa, som förutspådde att Cersei (grattis, du gissade rätt, inkassera 5 pungkulor av renaste guld) skulle gifta sig med kungen och få tre barn medan han fick 20. Det är ju lite häftigt, med den här seriens mått mätt.

Cersei går på Tywins begravning och är arg på Slimie för att han släppte ut Tyrion.

Lite senare står blomriddarn och pladdrar. Cersei ignorerar honom. Hon stöter på Sune, som nu blivit något slags religiös fanatiker. Sparvar, kallas de visst. Jaja, klar förbättring i hans fall. Han ber henne om förlåtelse för att han frestade henne till synd (som om det skulle behövas i hennes fall. Also, jag är nästan helt säker på att det var Cersei som fick vinbånge och tog för sig av Sune snarare än han som spelade nån speciellt aktiv roll) och för det där med att han gav kung Gris vin så att grissen blev dödad av svinet under jakten. Det där som typ alla glömt redan. Vem fan bryr sig fortfarande om Robert Gris?

Blomriddarn ligger sen och gullar med sin älskare och längtar bort. De avbryts av Margarin, som tycker att blommis borde vara mer diskret. Sen pratar de lite om Cersei och att det nu inte finns nån som kan tvinga henne att gifta sig med blommis.

Brienne sitter och är bitter. Allt hon vill är att tjäna en bra lord, men "the good lords are all dead and the rest are monsters". Det enda som är fel med det uttalandet är väl missuppfattningen att det skulle kunna finnas en lord som inte var ett monster. Om de inte vore monster så skulle de inte vara lorder.

Tyrion levereras och spenderar hela avsnittet med vin och självömkan. Darth Various försöker peppa honom och få honom att hänga med och hejja på...

...Danny. Vafan, Various. På riktigt, alltså. Vafan. Pysslar. Du. Med. Alltså, jag gillar dig, och jag gillar din vision om ett rike där folk har det bra och de starka inte förtrycker de svaga och så. MEN VAD FAN FÅR DIG ATT TRO ATT DANNY TARGERYEN ÄR RÄTT PERSON FÖR JOBBET!? Alltså skärp dig.

På tal om Dannys totala oförmåga och inkompetens så verkar det finnas en grupp som ogillar henne. Jag antar att det är en otrevlig grupp, men ännu så länge tänker jag hoppas att de är den folkets revolutionsarmé jag suttit och längtat efter. De har skitcoola guldmasker iaf, och kallas tydligen brothers of the harpy.



Loranga har styrt upp i staden han skickades till, och fixat ett råd där både gamla slavägare och före detta slavar representeras. Goda kompromisser. Loranga är jävligt bra. Så självklart är Danny sur på honom och vill inte se några kompromisser. Mer exakt vill folk tydligen ha tillbaks arenafighterna, men nu med fria män som slåss istället för slavar. Danny vägrar. Den nye, fula versionen av Fabio försöker övertyga henne om att gå med på att öppna arenorna samt att hon behöver visa sina drakar mer.

Danny går och hälsar på de drakar hon stängde in i en jävla katakomb utan jävla anledning förra avsnittet - en av drakarna dödade ett barn, men det var ingen av de två hon kedjade fast. Hon verkar inte vara helt beredd på att de fatskedjade drakarna ska vara pissförbannade på henne. Det här med konsekvenstänk eller... typ, tänk öht är liksom inte hennes grej direkt.

Misandri snackar med Gråmask och frågar honom varför Unsullied går på bordell. Han har inget svar.

Lillfinger får någon form av brev medan han och Sansa ser på när Robin suger på svärdsstrid. De lämnar Robin hos Lord Whatever och ljuger om vart de tänker åka. Tydligen tänker Lillfinger flytta Sansa till nånstans dit ingen kan hitta henne. Hans privata sexdungeon kanske? Det får vi väl se nästa gång antar jag.

Och det stör mig fortfarande SKITMYCKET att ingen vid porten till Eerie tyckte att det verkade bra att berätta för Arya att hennes syrra var på plats. Så jävla, jävla dumt.

Uppe i norr... Tja, saker är som vanligt. Sam skryter för Gilly, Gilly gnäller om att hon inte vill kastas ut, Mobbar-Bengt pratar om att folk behöver mobbas... Stannis kallar till sig Snöjonte (som tillfrågas av mellistanten om han är oskuld. Hon är inte så bra på smalltalk). Stannis har ungefär hälften av en bra plan - han vill sortera in vildlingarna i sin armé och ta tillbaks norden med deras hjälp, och sedan ge dem land söder om muren som tack. Det låter som en rätt resonabel plan, right? Lite som den jag föreslog? Well, Stannis är också en tjurig hederskulturdriven egoistisk fan, så han måste naturligtvis förstöra hela planen genom att kräva det enda han garanterat inte får - Han Solo på knä. Nu är visserligen Solo en minst lika god kålsupare, och vägrar böja knä även om det skulle rädda honom och hans folk, men han har en poäng i att det finns risk för att hans folk skulle tappa förtroendet för honom om han böjde knä. Sen kommer han med en massa nonsens om FREEDUHM och så också, men de argumenten är ju mer ihåliga.

Mellistanten ser till att Han Solo bränns levande på bål. Snöjonte sätter en pil i hjärtat på honom så han slipper lida. The end.

Kontinuitet:
  • Tyrion kommer fram.
  • Loranga har styrt upp, kanske. VI får väl se. Danny kanske just omintetgjort allt hans hårda arbete.
  • Lillfinger och Sansa åker iväg.
  • Stannis, Mellistanten och Snöjonte dödar Han Solo.
Förväntningar:
Eftersom jag inte skrivit nån ny lista för S05 än så kör jag efter S04's.
  • Tuttar och rumpor. Tre tuttbärare, en mutta, två rumpor som båda sitter på män. Inga snuppar, trots att jag kisade med ögonen och körde frame-by-frame i scenen med blomriddarn och hans älskare. Vad har HBO emot snuppar egentligen?
  • Alla är osympatiska. Ja. Och Various har börjat visa prov på riktigt jävla dåligt omdöme.
  • Folk dör ganska sällan oväntat. Inte speciellt oväntat, nä. Ingen mer Han Solo iaf.
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt) En drakscen, det var allt.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Som vanligt, ja.
  • Alldeles för mycket Snöjonte. Ganska acceptabelt. Jonte har stadigt förbättrats.
 

Attachments

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
krank;n117262 said:
Och det stör mig fortfarande SKITMYCKET att ingen vid porten till Eerie tyckte att det verkade bra att berätta för Arya att hennes syrra var på plats. Så jävla, jävla dumt.
Hon är inte Sansa. Hon är Darth Sansa (aka, hon fejkar att hon inte är Sansa för att undvika att det finns någon som skickar brev till Kings landing och berättar att hon lever/vart hon är).


krank;n117262 said:
Eftersom jag inte skrivit nån ny lista för S05 än så kör jag efter S04's.
[*]Tuttar och rumpor. Tre tuttbärare, en mutta, två rumpor som båda sitter på män. Inga snuppar, trots att jag kisade med ögonen och körde frame-by-frame i scenen med blomriddarn och hans älskare. Vad har HBO emot snuppar egentligen?
Jag kollar Sense8 nu. För fan mer snoppar i den än flick-rumpor! TV HAR REVOLUTIONERATS ÖVER EN NATT!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Mundo;n117270 said:
Jag kollar Sense8 nu. För fan mer snoppar i den än flick-rumpor! TV HAR REVOLUTIONERATS ÖVER EN NATT!
Jag kanske borde satsa på den efter att jag sett klart på GoT då? Mitt intryck efter E01 var ju att det var en skitserie jag inte ville veta av, trots att den var bra på grejer som representation och så. Storyn verkade bedrövlig och mitt intryck var att metaplotten fick vara alldeles för mycket i baksätet till förmån för en massa tråkiga jävla personporträtt och levnadsöden. Med andra ord en rätt god kandidat för bittert gnäll, kan tänkas.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Jag ansåg att säsong 5 var så himla dålig att jag gick ifrån att tycka att GoT var en av de bästa tv-serier som gick till att helt sluta titta. Detta gjorde jag på några avsnitt.

Nu tror jag inte du kommer ragequitta på samma sätt som jag gjorde, men det finns en viss scen framöver jag ser framemot att höra dig såga...
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Säsong 5 var rätt kass. Det fanns några otäcka ljusglimtar dock. Ser mycket fram emot att höra Kranks utläggningar. :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Mundo;n117270 said:
Hon är inte Sansa. Hon är Darth Sansa (aka, hon fejkar att hon inte är Sansa för att undvika att det finns någon som skickar brev till Kings landing och berättar att hon lever/vart hon är).
Det är dock dumt som fan. Rent logiskt skulle ju inte en riddar-vakt som precis fått höra att en adelsunge från en presumed utdöd släkt står utanför din dörr inte låta ungen gå, de skulle ta in dem och försöka ta reda på vad de är värda. Men det är i just den här säsongen som Game of Thrones vandrar lååååååångt bort från böckerna vilket får dem att göra scener som är rent ut sagt kassa.

Jag ska säga det redan nu. Med stor frensie har jag försvarat Game of thrones säsong 1-4, för de är de bästa sakerna jag har sett producerats TV-serie mässigt. Någonsin. Där finns saker jag kan nitpicka på, absolut. Men med säsong 5... Oj, oj, oj...

Ja du Krank. Har du tyckt Game of thrones var macho-brölande sexistiskt dumskit där alla tar korkade beslut innan så ska du få se vad som händer när George R.R. Martin inte får skriva manuskriptet mer...
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Vad jag har hört/läst så är större delen av S05 baserat på böckerna, delar som är baserade på vad GRRM har berättat för serie skaparna om nästa bok som inte kommit än, och med bara några få delar som är helt originelt som inte fanns i böckerna.

Och att det är S06 som verkligen kommer innehålla stora delar som inte finns i böcker... för att GRRM har inte skrivit klart bok 6 och 7 än.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Rhodryn;n117327 said:
Vad jag har hört/läst så är större delen av S05 baserat på böckerna, delar som är baserade på vad GRRM har berättat för serie skaparna om nästa bok som inte kommit än, och med bara några få delar som är helt originelt som inte fanns i böckerna.
Fast det kan ju knappast finnas något material från nästa bok, eftersom allting som händer i S05 utspelar sig under samma tidsperiod som bok 4-5. Dessutom är det "originella" i S05 inte nydaningar som sådana, utan swaps av vad som händer i böckerna - exempelvis att person A reser till land X istället för land Y.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
Nu var det några år sedan jag läste böckerna men det är min uppfattning att säsong 5 fortfarande är inom samma tidslinje (sen divergerar tv-serien och böckerna på olika ställen så klart) som böckerna är. Säsongsavslutningen, om jag kommer ihåg rätt, i tv-serien är ganska exakt samma sak som avslutar bok 5. Det kan ju vara så att vissa saker i tv-serien säsong 5 spoilar vad som händer i bok 6 men det vet vi inte förrän bok 6 faktiskt kommer ut.

Nästa säsong av tv-serien kommer sannolikt inte ha samma förlaga att jobba efter (även om GRRM borde vara ganska klar med bok 6, Winds of Winter, då den skall släppas nästa år. fast med GRRM så vet man ju aldrig) då det inte finns någon sjätte bok än.

Jag som uppskattar fantasy, intriger och sådant gillar serien (både böcker och tv) och tycker nog inte säsong 5 är direkt värre än någon annan.

Cog.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
cogitare;n117337 said:
Säsongsavslutningen, om jag kommer ihåg rätt, i tv-serien är ganska exakt samma sak som avslutar bok 5.
Japp.

Det kan ju vara så att vissa saker i tv-serien säsong 5 spoilar vad som händer i bok 6 men det vet vi inte förrän bok 6 faktiskt kommer ut.
Jag kan på rak arm bara komma på en enda sak i S05 som skulle kunna hända i bok 6 också. Fast inte på riktigt samma sätt.
Att Tyrion får bli rådgivare till Dany, alltså.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne

Hggggggnnn... Jag bajsar på mig snart...

Om någon någonsin känner att hen behöver se någon form av bevis när jag påstår att jag är bra på att bli klar med saker och göra saker jag föresatt mig, så tänker jag referera dem till de här trådarna.

Jag har slösat en timme som jag mycket hellre lagt på att spela Her Story eller skriva på Rotsystem på att se Game of Thrones säsong 5 avsnitt 2.

Suck, stånk och stön.

Arya når Braavos. Sen är författarna helt ointresserade av någon form av pacing eller att bara låta saker hända, så hon blir först av ytterst oklara anledningar inte insläppt i lönnmördarnas hus. Hon väntar länge, sen kastas hon sitt mynt i havet, sen går hon runt i staden där hon stöter på ett gäng kriminella som skräms bort av samma snubbe som inte släppte in henne. och som visar sig vara En man. Varför han inte bara släppte in henne förtäljer inte historien. Förbannade jävla utfyllnadslarv. Det här är exempel på när man bara drar ut på saker för att dra ut på dem.

Men jag diggar iaf Braavos' arkitektur och så, det är lite venedig-aktigt. Eller nåt. Fan vet jag. Bryter av från pseudoegypten och bruna hedar iaf.

Lillfinger och Sansa bara råkar hamna på samma världshus som Brienne och Pod. Det är den här sortens sammanträffanden som får mig att tänka att antingen 1) så finns det bara typ två värdshus i hela Västerås eller så 2) ligger det exakt ingenting alls bakom snacket om att Martin skulle konstruera sina historier kring vad som "borde hända" i varje steg. För det här är liksom bara fjantigt. Ren jävla deus ex machina. Hursomhelst vill Darth Sansa inte ha Briennes hjälp, framför allt efter att lillfinger sänkt henne genom att snacka om hur dålig hon var på att skydda sina två senaste mästare. Sen blir det en fullständigt poänglös jakt till häst, och Brienne bestämmer att hon och Pod ska följa efter Sansa och Lillfinger även om Sansa nekat hjälp.

Nån i Dorne skickar Marcellas halsband till Cersei, vilket är och tolkas som ett hot. Många där är tydligen tjuriga över att Oberyn dödades. Slimie lovar att åka och hämta Marcella. I ännu en scen som var typ fem gånger så lång som den behövde, där ingen ny information avhandlades - det var mest dum-Cersei och Slimie som tjafsade om huruvida de borde prata om sina barn som "sina barn" typ.

Cersei betalar tydligen folk för att de ska ta dvärghuvuden till henne. Eller ja, folk jagar Tyrion men det gör inte så mycket om de tar fel dvärg. Jag vet inte om Cersei platsar i Club Skeletor, men hon börjar fan närma sig. Sen bildar hon det nya lillrådet genom att typ stoppa in Doktor Frankenstein som master of whispers (ersätter Darth Various) och nån random släkting som Master of War. Släktingen är tjurig och vill inte manipuleras av Cersei. Helt rimligt; hon är ju inte ens bra på att manipulera. Tyrell får iaf bli ny master of coins och varken han eller gammelskäggo får platsen som Hand.

Slimie mutar Bronn med en bättre flicka och ett bättre slott om han hänger med till Dorne. Här nånstans blir jag väldigt, väldigt trött. Okej att serien har en kultur där kvinnor i princip är handelsvaror. Okej att Bronn och Slimie är äckliga sexister som formats av miljön. Men det är ju faktiskt HELT jävla uppenbart att Bronns tilltänkta är castad, manusskriven och regisserad enbart för att framstå som enfaldig, fjantig, tjatig, lite ful och ganska jobbig. Det är en väldigt deprimerande ensidig och endimensionell vy vi får. Kameran är så att säga också en jävla sexist; här finns inga sympatier för henne. Hon är bara ett kvarnhjul kring Bronns hals, som han åtagit sig för att en dag kanske få ett slott.


SJÄLVKLART gör de så att hon ler på ett sätt som gör att hon ser ut att ha dubbelhaka. För dubbelhakor är fult och en stor del av "skämtet" här är att Bronn ska gifta sig med en ful tjej och att man inte kan ha någon sympati med fula tjejer. Apparently. Fy fan vad jag hatar patriarkatet.

Oberyns bror Doran verkar vara ganska vettig. Han vill inte hämnas, för det vore skiiiitdumt att gå i krig mot Västerås för att dumhuvudet Oberyn förlorade en envig. Oberyns älskarinna däremot är helt skogstokigt dum i huvudet och vill att alla ska dö, typ. Jag är SÅ TRÖTT på känslostyrda kvinnoporträtt. Är det BARA Arya som inte är en jävla känslozombie av kvinnorna i den här serien? Hon tycker att det verkar helt orimligt att Doran inte vill hugga fingrarna av Marcella och skicka dem ett efter ett till Cersei. Rimligt.

Darth Various och gnäll-Tyrion åker vagn mot Volantis. Ytterligare en helt onödig, utdragen scen om just ingenting. De tjafsar lite om exakt samma saker de tjafsade om i förra avsnittet.

Shireen lär Gilly att läsa. Sam är otålig och dryg och världens sämsta pedagogiska inflytande. Tydligen hade Gilly ett par systrar med Grayscale. Sen kommer Shireens vansinniga jävla morsa, ännu en känslozombie, och gnäller om att Gilly är en vildling.

Stannis är HELT JÄVLA DUM I HUVUDET och tjafsar om att man som härskare inte för vara för snäll för om folk inte är rädda för en så följer de inte en. Jävligt rimligt för en snubbe som båda gångerna han haft en armé behövt betala för den. Han är en sån jävla idiot. Han erbjuder iaf Snöjonte att få bli Jon Stark och Lord of Winterfell om han böjer knä och ger upp sina nattvaktslöften. Jonte är inte så sugen.

Sen röstas Jonte fram som ny kapten över nattvakten. Jävligt "förvånande". Okej, de låtsades som att det fanns nån tvekan genom att låta röstningen bli oavgjord, och sen avgjorde Aemon det hela till Jons fördel, men vafan.

Gråmask och Fabio hittar en av Sons of the Harpy. De får inget vettigt ur honom. Efter lite tjafs går Daenerys med på att ge snubben en rättegång. Den av hennes rådsmedlemmar som är före detta slav skiter i det och mördar snubben offentligt. Daenerys blir pissed och hugger huvudet av den för detta slaven offentligt. Det blir - föga förvånande - upplopp. Alltså hon är så JÄVLA VÄRDELÖS. Hon är verkligen helt inkapabel till någon form av konsekvenstänkande utan agerar nu enbart för att stärka sitt ego och vad som känns rätt i stunden. Hennes försvunne drake kommer tillbaks en stund och allt jag kan tänka är "ÄT HENNE! ÄT HENNE! ELLER SÄTT ÅTMINSTONE ELD PÅ HENNE" men tyvärr flyger hen bara iväg igen.

Kontinuitet:
  • Pod och Brienne börjar följa Sansa och Lillfinger.
  • Arya får komma in i lönnmördarakademin i Braavos.
  • Jonte blir chef.
  • Danny skapar rättmätigt upplopp mot sig.
Förväntningar:
  • Tuttar och rumpor. Noll av allt.
  • Alla är osympatiska. Ja, definitivt. Eller OK, i jämförelse med alla jävla känslozombies och machobrölare och vansinniga despoter framstår ju faktiskt Oberyns brorsa som förhållandevis vettig.
  • Folk dör ganska sällan oväntat. Ingen dör speciellt oväntat.
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt) En drakscen.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Väldigt, väldigt mycket utfyllnad. Det interpersonella tjafset är inte ens nytt, det är bara återvinning av samma jävla tjafs som redan tjafsats om.
  • Daenerys är världens sämsta härskare. Varför är hon så jävla förtjust i dödsstraff? Fattar hon inte att hon bara skapar fiender och martyrer genom det?
 

Attachments

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
krank;n117882 said:
Mereen lär Gilly att läsa.
När började du blanda ihop Stannis' dotter med staden Dany försöker vara drottning i? Jag fattar att de rimmar, men ändå...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Bolongo;n117892 said:
När började du blanda ihop Stannis' dotter med staden Dany försöker vara drottning i? Jag fattar att de rimmar, men ändå...

Shireen, mereen, kukeen... Vem orkar hålla räkning? Jag får helt enkelt hitta på något roligt namn åt Stannis dotter.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Nu ska vi leka "inte i boken"-leken.

krank;n117882 said:
Arya når Braavos. Sen är författarna helt ointresserade av någon form av pacing eller att bara låta saker hända, så hon blir först av ytterst oklara anledningar inte insläppt i lönnmördarnas hus. Hon väntar länge, sen kastas hon sitt mynt i havet, sen går hon runt i staden där hon stöter på ett gäng kriminella som skräms bort av samma snubbe som inte släppte in henne. och som visar sig vara En man. Varför han inte bara släppte in henne förtäljer inte historien. Förbannade jävla utfyllnadslarv. Det här är exempel på när man bara drar ut på saker för att dra ut på dem.
Inte i boken. Såklart släpper de in henne omedelbums, för de är inte retards och behöver inte dra ut på storyn.

krank;n117882 said:
Lillfinger och Sansa bara råkar hamna på samma världshus som Brienne och Pod. Det är den här sortens sammanträffanden som får mig att tänka att antingen 1) så finns det bara typ två värdshus i hela Västerås eller så 2) ligger det exakt ingenting alls bakom snacket om att Martin skulle konstruera sina historier kring vad som "borde hända" i varje steg. För det här är liksom bara fjantigt. Ren jävla deus ex machina. Hursomhelst vill Darth Sansa inte ha Briennes hjälp, framför allt efter att lillfinger sänkt henne genom att snacka om hur dålig hon var på att skydda sina två senaste mästare.

"Oj vilken sammanträffande." You guessed it. Inte i boken.
Sen agerar Sansa som en total apa också. Arya har ju anledning att inte lita på någon som kommer kringklandande ute i vildmarken och letar efter henne. Sansa får lite mer förklarat för sig vem Brienne är och varför hon vill hjälpa Sansa, men eftersom Sansa plötsligt ska vara korkad så tar hon korkade beslut... Igen!

krank;n117882 said:
Sen blir det en fullständigt poänglös jakt till häst, och Brienne bestämmer att hon och Pod ska följa efter Sansa och Lillfinger även om Sansa nekat hjälp.
Of course not in the books... Det är redan etablerat att Brienne är en ganska badass fighter.

krank;n117882 said:
Nån i Dorne skickar Marcellas halsband till Cersei, vilket är och tolkas som ett hot. Många där är tydligen tjuriga över att Oberyn dödades. Slimie lovar att åka och hämta Marcella. I ännu en scen som var typ fem gånger så lång som den behövde, där ingen ny information avhandlades - det var mest dum-Cersei och Slimie som tjafsade om huruvida de borde prata om sina barn som "sina barn" typ.
Vafalls? Poänglösa scener? Kan detta vara säsong 5?

krank;n117882 said:
Cersei betalar tydligen folk för att de ska ta dvärghuvuden till henne. Eller ja, folk jagar Tyrion men det gör inte så mycket om de tar fel dvärg. Jag vet inte om Cersei platsar i Club Skeletor, men hon börjar fan närma sig.
Mycket likt sin son Joffrey så är Cersei skön i Club Skeletor, för precis som Joffrey är hon helt jäkla useless.

krank;n117882 said:
Slimie mutar Bronn med en bättre flicka och ett bättre slott om han hänger med till Dorne. Här nånstans blir jag väldigt, väldigt trött. Okej att serien har en kultur där kvinnor i princip är handelsvaror. Okej att Bronn och Slimie är äckliga sexister som formats av miljön. Men det är ju faktiskt HELT jävla uppenbart att Bronns tilltänkta är castad, manusskriven och regisserad enbart för att framstå som enfaldig, fjantig, tjatig, lite ful och ganska jobbig. Det är en väldigt deprimerande ensidig och endimensionell vy vi får. Kameran är så att säga också en jävla sexist; här finns inga sympatier för henne. Hon är bara ett kvarnhjul kring Bronns hals, som han åtagit sig för att en dag kanske få ett slott.

SJÄLVKLART gör de så att hon ler på ett sätt som gör att hon ser ut att ha dubbelhaka. För dubbelhakor är fult och en stor del av "skämtet" här är att Bronn ska gifta sig med en ful tjej och att man inte kan ha någon sympati med fula tjejer. Apparently. Fy fan vad jag hatar patriarkatet.
Sa någon säsong fem...?! Givetvis hotas inte Bronn med att lämna sin fru (vilket är ett extremt giftemål upp för honom eftersom han är dirty lowburn scum, basically) och således erbjuds inte heller någon ny fruga. Hela idén med att Bronn skulle vara missnöjd med sitt giftermål är förstås hittepå.


krank;n117882 said:
Darth Various och gnäll-Tyrion åker vagn mot Volantis. Ytterligare en helt onödig, utdragen scen om just ingenting. De tjafsar lite om exakt samma saker de tjafsade om i förra avsnittet.
Det här är såklart hittepå det också. Du kan lära dig ganska snabbt att sätta fingret på om något är med i böckerna eller ej. Händer det absolut ingenting och ingenting etableras, då kan du vara säker på att det är rätt korkat hittepå.


krank;n117882 said:
Shireen lär Gilly att läsa. Sam är otålig och dryg och världens sämsta pedagogiska inflytande. Tydligen hade Gilly ett par systrar med Grayscale. Sen kommer Shireens vansinniga jävla morsa, ännu en känslozombie, och gnäller om att Gilly är en vildling.
Men ge dig nu säsong fem... Du försöker ju inte ens mer...

krank;n117882 said:
Sen röstas Jonte fram som ny kapten över nattvakten. Jävligt "förvånande". Okej, de låtsades som att det fanns nån tvekan genom att låta röstningen bli oavgjord, och sen avgjorde Aemon det hela till Jons fördel, men vafan.
För i en fungerande demokrati så får man såklart rösta efter man har räknat alla rösterna och man vinner såklart med en rösts marginal...
DID I SAY SEASON FUCKING FIVE?!
Jon vinner efter flera omröstningar tack vare att Sam är smart och lurig (skit i det, ha med en scen där han fumlar runt med Stannis fru istället..) och spelar politiker med de andra som försöker vinna valet. Givetvis kan man inte rösta medan rösterna räknas och vinnaren behöver minst två tredje-delar av rösterna för att få bli vald som ledare för nattvakten.

krank;n117882 said:
[*]
Tuttar och rumpor. Noll av allt.
[*]Alla är osympatiska. Ja, definitivt. Eller OK, i jämförelse med alla jävla känslozombies och machobrölare och vansinniga despoter framstår ju faktiskt Oberyns brorsa som förhållandevis vettig.
Du måste vara besviken. Ingen rumpa och en ny karaktär introduceras OCH är dessutom sympatisk? Doran Martell, den rullstolsbundne prinsen. De kallas för prince mer som en hederstitel, han är motsvarigheten till Tywin eller Ned Stark snarare än av kungligt blod.



krank;n117882 said:
Daenerys är världens sämsta härskare. Varför är hon så jävla förtjust i dödsstraff? Fattar hon inte att hon bara skapar fiender och martyrer genom det?
Jag gillar den här delen av listan.

Så vad har vi för säsong fem karaktärer vi gillar? Arya och Doran?

Inte med i boken-leken slutar med avsnitt två för säsongen på...Åtta poäng! Och då tog jag inte ens upp att Cersei inte bygger upp det rådet som hon har i serien, men fair enough, för många karaktärer kan bli svårt för TV-tittare att följa.

Snubben som blev erbjuden en roll av Cersei men sket i det är för övrigt Kevan Lannister, yngre bror till Tywin Lannister och pappa till Lancel Lannister (Pontus tror jag du kallade honom?).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Mundo;n117923 said:
Så vad har vi för säsong fem karaktärer vi gillar? Arya och Doran?
Hm. Arya, Doran. Darth Various var ju på väg, men tänker han ansluta sig till jävla Daenerys så tvår jag mina händer. Iofs är det kanske en rationell, antiemotionell lurig enuck som behövs för att styra upp henne lite? Och en kåt, full dvärg såklart. Jag vet inte.

Shireen börjar ju få lite mer roll, och hon är väl för all del sympatisk. För att vara ett barn, liksom.

Bran är ju relativt personlighetslös, men han får vara med på coola listan för att han är inblandad i coola saker och inte är ett rövhål.

Olenna finns ju fortfarande, men hon kanske inte syns så mycket framöver? Om hon syns är hon ofc självskriven.

Jonte har möjlighet att knipa en plats i coola klubben om han kan hålla käften stängd under säsongen.

Mundo;n117923 said:
(Pontus tror jag du kallade honom?).
Sune. Close enough.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Mundo;n117923 said:
Du måste vara besviken. Ingen rumpa och en ny karaktär introduceras OCH är dessutom sympatisk? Doran Martell, den rullstolsbundne prinsen. De kallas för prince mer som en hederstitel, han är motsvarigheten till Tywin eller Ned Stark snarare än av kungligt blod.
En av mina käpphästar när det gäller översättningar från engelskan till svenskan är att man ofta rutinmässigt översätter "prince" till "prins" (argh på er, alla Vampire-spelare!). Problemet är att engelskans "prince" har två översättningar till svenska: dels "prins" (kunglig avkomma), men även "furste" (monark över ett mindre område, alternativt en högadlig titel). Doran Martell är snarare en furste än en prins.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
krank;n117262 said:
Den som påstår att de digitala tjänsterna för TV-serier nått den punkt där de är acceptabla alternativ till torrents kan gå och skita ner sig.
Wörd!
 
Top