Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones Säsong 4

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Säsong 1 såg jag illegalt, säsong 2 och 3 skänktes mig av välgöraren Oldtimer - jag trodde ett tag att jag skulle vara tvungen att degradera mig och återuppliva mitt konto på HBO Nordic för att kunna se Säsong 4 på laglig väg, men nu har jag fått låna en DVD-box av en kollega på jobbet och är redo att sätta tänderna i S04E01.

Jag orkar fan inte skriva en recap av hela serien; ni får läsa den av S1+2 och lägga till det som hände under S03:

Snöjonte infiltrerar Han Solos gäng, hänger med dem ut på rövartåg men hinner knappt komma över muren med dem innan han inte kan hålla masken längre. Han flyr från sin nya fjälla Ygritte, som sätter ett gäng pilar i honom for good measure. Han kommer till slut tillbaks till Svartslottet.

Efter att typ alla nattvakter som tog sig norrut dödats så irrar Sam söderut med sin nya fjälla och hennes barn (som hon fått med sin make/far). Han dödar en shite walker med ett ballt vapen han hittat norröver. Till slut ger han bort vapnen till Brans nya kompisar.

För Darth Bran har fått en ny sithmästare, Jojen, som vet allt om det här med sanndrömmar. Han och hans syrra framstår lätt som besökande fantasylajvare för att de är såpass rationella, vettiga och... moderna, antar jag. Jojen och Bran och Jojens syster Meera (fatta vad sugen jag är på att döpa om Reed till Weed; de skulle då vara Jojen och Meera Weed. Mera Weed? Kom igen, det är ju jätteroligt) och Hodor ger sig iväg norrut, bortom muren.

Brienne och Slimie har lite öden och äventyr som egentligen inte spelar nån roll men slutar med att de kommer tillbaks till hufvudstaden, minus en av Slimies händer.

Arya kuskas mest runt av banditer och barbarer. Hon blir av med alla sina resekompanjoner, en efter en. Lennart blir tagen av Stannis och Mellistanten, som vill offra honom men han befrias i sista stund av Smugglas.

Theon Greyjoy spenderar hela säsong 3 med att bli torterad. I slutänden får han kuken avhuggen.

Tyrion tvingas gifta sig med Sansa efter att Rapey gift sig med Renlys änka Lady Margarin. Ingen av dem är speciellt nöjd.

Robb och Cat tultar väl mest runt fram till dess att de samt Robbs gravida fru mördas i det oförtjänt upphaussade "röda bröllopet".

Daenerys spenderar säsongen med att axla the white man's burden och börja komma som en civiliserad, upphöjd influens på de korkade vildarna. Alltså, det kolonialistiska arvet i den här delen av serien... Det är så extremt äckligt, helt enkelt.

Stannis har slickat sina sår, Mellistanten har plockat åt sig Lennart, som prompt befrias av Smugglas.


Har jag missat nåt viktigt?

Inför säsong 4 ser min lista över karaktärer jag inte hatar fullt lika mycket som andra karaktärer ut såhär:
  • Olenna Tyrell. Bäst.
  • Tyrion är fan med på nåder nu alltså. Han får skärpa till sig.
  • Arya har börjat sin resa mot att bli dödsmördarshapeshifterninja. I approve.
  • Bran har börjat bli intressant nu med sanndrömmar och mystik och grejer.
  • Syskonen Weed; för att de har ett såpass modernt mindset.
  • Brienne. Badass riddarkvinna, även om de tydligen tyckte att det var viktigt att göra henne till en liten rädd tjej innerst inne under S03.
Ygritte och Daenerys är borta. Ygritte för att hon blev så jävla tråkig när hon började ligga med Snöjonte - är alltså hans tråkighet och mjäkighet och tendens att stå med munnen öppen i själva verket sexuellt överförbara? Kanske är de symptom på en könssjukdom?

Mina förväntningar inför S04 är faktiskt desamma, som S03:
  • Otroligt tråkiga miljöer. Den här serien är BÄST på leriga naturmiljöer.
  • Tuttar och rumpor. Det är HBO, liksom. Nakenheten har sällan använts till något speciellt intressant, det känns mest som sett sätt att visa hur "edgy" serien är. Och det visas i allmänhet för lite snopp.
  • Alla är osympatiska. Ja, men typ. Den här serien är full av maktfullkomliga machoidioter. En del av dem, som Ned, får jag ibland för mig att det är tänkt att man inte ska hata. Det gör jag ändå, för jag hyser ett bottenlöst förakt för machotrams.
  • Folk dör ganska sällan oväntat. Det sägs att GRRM brukar döda karaktärer lite "hipp som happ"; och det var också så den här förväntningen formulerades under säsong 1 och 2. Men efter 20 avsnitt började jag tvivla. Om Martins ambition var att läsare skulle vara typ "rädda att vända sida" för att "vem som helst kan dö" så har han fetfailat hittills.
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt) Ja, som sagt. Seriens skapare och GRRM för ett ständigt krig mot spänning och häftiga saker. Gud förbjude att den här serien skulle bli intressant. De har iofs en poäng; om den här serien vore intressant hade ju ingen gillat mina recensioner.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Ja, tjafs om den förbannade bajstronen är ju vad serieskaparna gör istället för att fokusera på typ drakar, odöda och mörkermonster.
  • Alldeles för mycket Snöjonte. Jag har bestämt mig för att döpa om Jon Snow till Snöjonte. Mest för att Snöjonte låter dumt, och Jon är tammefan den dummaste, värdelösaste idioten som finns. STÄNG KÄFTEN NÅN GÅNG.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Några översättningar:
  • Blomriddarn – Loras Tyrell
  • Fabio - Daario Naharis
  • Fantasy-Fritzl – Craster
  • Göran – Jorah Mormont
  • Kung Gris – Robert Baratheon
  • Kung Homo – Renly Baratheon
  • Lennart – Gendry
  • Margarin / Maggan – Margorie Tyrell
  • Mellistanten – Melisandre
  • Rapey McCreepy – Joffrey Baratheon
  • Semlan – Barristan Selmy
  • Simon – Ramsay Bolton
  • Slimey – Jaime Lannister
  • Smugglas – Davos Seaworth
  • Snöjonte – Jon Snow
  • Sune – Lancel Lannister
Har jag glömt nån?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Det blev nog lite tokigt där i slutet. Du har nog råkat copy-paste eller något!
Also... Jag hittade en bild som fått jättehöga recensioner om slutet på förra säsongen. Tänkte att du skulle gilla den...

Also, den här säsongen introduceras vi till en karaktär som spelas av Pedro Pascal, möjligtvis den mest like-able skådespelaren out there. EVER.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
krank;n113476 said:
Några översättningar:
  • Blomriddarn – Loras Tyrell
  • Fantasy-Fritzl – Craster
  • Göran – Jorah Mormont
  • Kung Gris – Robert Baratheon
  • Kung Homo – Renly Baratheon
  • Lennart – Gendry
  • Margarin / Maggan – Margorie Tyrell
  • Mellistanten – Melisandre
  • Rapey McCreepy – Joffrey Baratheon
  • Semlan – Barristan Selmy
  • Slimey – Jaime Lannister
  • Smugglas – Davos Seaworth
  • Snöjonte – Jon Snow
  • Sune – Lancel Lannister
Har jag glömt nån?
Fabio/Daario Naharis.

Som också fått ny skådis. Klar uppgradering imo.

(liksom the mountain, som nu får sin tredje skådis på fyra säsonger)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Mundo;n113478 said:
Det blev nog lite tokigt där i slutet. Du har nog råkat copy-paste eller något!
Jag skyller på Vb5.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Mundo;n113481 said:
Som också fått ny skådis. Klar uppgradering imo.
What? NO! Nu blev han ju MYCKET mindre fabio:ig. Det var ju det bästa med honom, att han inte bara var ännu en skäggig barbar. Byter de ut honom mot ännu en skäggig hårdför barbar faller ju hela grejen.

Det här kommer att bli den värsta säsongen någonsin. Jag har dessutom hört att det blir alldeles för mycket Hodor.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
krank;n113484 said:
What? NO! Nu blev han ju MYCKET mindre fabio:ig. Det var ju det bästa med honom, att han inte bara var ännu en skäggig barbar. Byter de ut honom mot ännu en skäggig hårdför barbar faller ju hela grejen.
Om jag minns rätt så hade Fabio i boken ett blått skägg
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mundo;n113481 said:
Fabio/Daario Naharis.

Som också fått ny skådis. Klar uppgradering imo.

(liksom the mountain, som nu får sin tredje skådis på fyra säsonger)
The Mountains ersättare är ju okay kan jag tycka. Fabios ersättare är så jävla icke okay och rätt dåligt presenterat i serien må jag säga. För någon som inte har full koll är det ju en mindre chock och rätt svårt att fatta vem den där nya snubben är.

För egen behållning så håller jag på att Fabio nummer 2 är den bästa av Fabiosarna. Den första gillade jag inte alls så bytet var av godo.?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
krank;n113471 said:
Folk dör ganska sällan oväntat. Det sägs att GRRM brukar döda karaktärer lite "hipp som happ"; och det var också så den här förväntningen formulerades under säsong 1 och 2. Men efter 20 avsnitt börjar jag tvivla. Om Martins ambition var att läsare skulle vara typ "rädda att vända sida" för att "vem som helst kan dö" så har han fetfailat hittills.
Jag tror att vad man ska komma ihåg lite här är att om man jämför GoT med mer nästan alla andra TV-serier någonsin... mängden avsnitt mot hur många, och hur "viktiga", karaktärer som stryker med... både omtycka, och ogillade, sido/huvudkaraktärer... så är där få serier som kommer ens i närheten av GoT när det gäller dödsfall. Den enda andra serie, som jag har sätt, som ligger på samma/liknande nivå, är The Walking Dead. Under mina 36 är på denna jord, som TV-tittare under nästan samtliga av de åren, så har jag aldrig sätt TV-serier tidigare som har en så stor tendens att döda av så många och så pass viktiga karaktärer som vissa är... som jag har sätt i GoT och TWD.

Jag menar... skillnaden på hur många viktiga karaktärer som dödas av i GoT/TWD, mot de serier som kommer närms, är massiv. Och det är något som vi tv-tittare inte är vana vid... eftersom den absolut största majoriteten av tv-serier som finns, så dödas aldrig någon viktig av... det har alltid varit oerhört sällsynt. Och sedan kommer ju då GoT och TWD ut, och helt plötsligt så känns det som att ingen är säker (även om jag personligen känner att där är en del karaktärer som helt klart verkar ha plot-armor eller något).

Jag har ju dock inga problem med detta. Jag blev mest förvånad de/den första gången det hände i GoT och TWD... sen där efter så har jag inte haft några problem med det igentligen, även om det har varit en karaktär som jag personligen tyckt om. För det ger en helt annan spinn på det hela, det är något nytt, och det gör det hela lite mer intressant där man undrar vad som kommer hända härnest. Jag har till och med kommit på mig själv med att sitta och småflinna, och mysa lite, när det händer, delvis för att jag kan totalt föreställa mig ramaskriet på nätet för att en viss karaktär som folk gillade kanske dog, mm. XD Jag har nog spenderat en stor mängd timmar, under de senaste 5 något åren, på Youtube där jag har kollat på folks "reaction videos" till diverse händelser i både GoT och TWD. XD
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Lukas;n113486 said:
Om jag minns rätt så hade Fabio i boken ett blått skägg
Blått skägg, gyllenfärgad mustasch och skägget är knutet i tre små tofsar.
Han har dessutom en guld-tand.


Panties moistening, ladies?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Mundo;n113481 said:
Fabio/Daario Naharis.

Som också fått ny skådis. Klar uppgradering imo.

(liksom the mountain, som nu får sin tredje skådis på fyra säsonger)
Jag var lite konfunderad under en tid i avsnittet där den nya Fabio visade sig, för jag viste inte riktigt vem han var... om det var en ny karaktär, eller om det bara var en ny skådis på den tidigare "Fabio" karaktären. Men det tog nog inte så lång tid innan jag antog att de bytt skådis, och tog inte så lång tid heller innan jag var helt ok med det... typ vid slutet av avsnittet där den nya Fabio (Skäggbio? Edit: JA, jag har det... kalla honom "Fauxbio" eller "Faux-bio" eller något sådant liknande! :cool: ) visades för första gången så hade jag lagt tillsida både konfunderingar, och viljan att bry mig, att de bytt skådis.

När det gäller The Mountain... Han var ju aldrig med så pass ofta att jag riktigt reagerade på att de bytt skådis den första gången. Det var inte förrän nu här i fjärde sesongen som jag verkligen noterade det, och började googla runt på det... just pga snubben de plockade in. Personligen så är den tredje varianten av The Mountain min favorit variant... väldigt mycket pga personen som de valt att gestalta honom. Islänningen Hafthór Júlíus Björnsson, ett monster av en snubbe. 2.05m lång, och går runt med en vikt på ca 180kg muskler. XD
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
krank;n113471 said:
Ygritte och Daenerys är borta. Ygritte för att hon blev så jävla tråkig när hon började ligga med Snöjonte - är alltså hans tråkighet och mjäkighet och tendens att stå med munnen öppen i själva verket sexuellt överförbara? Kanske är de symptom på en könssjukdom?
Syfilis i så fall, progressiv neurosyfilis (fas tre) som yttrar sig i apati (uppenbart), att vissa kognitiva funktioner påverkas - och den ständigt halvöppna munnen beror förmodligen på demyelinering av trigemininerven som gör att kontrollen över ansiktsmusklerna försämrats.

Han behöver intravenös doxycyclin och carbamazepin.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
En natt på Venus kan kosta dig en livstid på Merkurius!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne


Okej, jag har nu släpat mig igenom Game of Thrones säsong 4 avsnitt 1.

Jag säger släpat, för efter några dagar av att ha slappat och bara kollat på serier jag faktiskt gillar (eller åtminstone tycker är okej) så var det här lite som att gå till ett tråkigt jobb efter semestern (inte som att gå till mitt jobb efter semestern; mitt jobb är awesome).

Mänokäj:

Tywin låter en ball smed smälta ner ett jättestort svärd i Targeryenstål som jag glömt var det kommer från och gör två svärd av 'et. Det ena ger han till Slimie. Han beordrar Slimie (som förresten är väldigt olik sig) att åka till Casterly Rock, Lannisterklanens huvudsäte, och regera. Det vill inte Slimie. Då tar Tywin och förskjuter honom. Slimie får en guldhand av Cersei, som är tjurig på honom för att han tog för lång tid på sig att ta sig tillbaks och nu inte vill ligga med honom. Sen försöker Brienne övertala honom att han borde hjälpa Sansa.

Tyrion hälsar diplomater som anländer, och får veta att prins Oberyn kommit tidigt. Nu måste Tyrion leta. Turligt nog tar det inte så lång tid, för han har gått till ett av stadens horhus. Det visar sig - surprise - att Oberyn är ett genomobehagligt machoarsle som drivs av hederskultur. Bra, den här serien hade inte tillräckligt med sådana ännu. Iallafall är Oberyn sur för att hans syrra var gift med den galne kungen och när Tywin intog staden så gav han tydligen order om att hon skulle våldtas och dödas av the mountain. Jag som trodde att det var Kung Gris som såg till att Targeryens blev mördade hela bunten? Jaja, who cares. Oberyn är lite tjurig över det hela, hursomhelst.

Daenerys har stora drakar, en utbytt Fabio, och planer på att rädda ännu en vagt afrikansk/mellanösterninfluerad kultur från barbariet. TAR DET ALDRIG SLUT!?

Sansa matvägrar. Tyrion trugar. Sen frågar Shea om Tyrion vill att hon stannar. Han svarar inte. Hon blir sur. Bra; hon fyller ju typ knappt någon funktion längre.

Olenna träffar Brienne, och då Olenna är awesome så tycker hon naturligtvis också att Brienne är skitbra. Brienne berättar för Lady Margarin om skuggan som dödade Robb.

Rödskägg (Tormund) tjafsar med Ygritte och träffar kannibaler.

Snöjonte pratar med Sam om att han ibland ville hata Robb för att Robb var bättre än Jonte på allt. Sam säger att han ibland känner likadant om Jonte. Sen ställs Jonte inför rätta och kommer undan utan ens en smäll på fingrarna trots att han brutit sina löften rätt ordentligt.

Arya och Hunden träffar på snubben som stal Needle. Det slutar med att hunden mördar snubben och hans gäng och Arya hjälper till och får sitt svärd samt en häst.

Kontinuitet:
  • Slimie är förskjuten.
  • Oberyn tillkommer.
  • Arya får tillbaks sitt svärd.
I övrigt var det mest tjafs.
Otroligt tråkiga miljöer. *suck*
  • Tuttar och rumpor. Två tuttvisare, som också visade varsin mutta.
  • Alla är osympatiska. De tyckte alltså att det var absolut nödvändigt att fylla på med fler obehagliga jävlar? Och Tyrion gör verkligen inget vettigt just nu. Och Daenerys är upptagen med att vara white savior. Fanns det ens några sympatiska karaktärer i avsnittet? Arya, kanske. Olenna. Brienne. That's about it, tror jag.
  • Folk dör ganska sällan oväntat. Tja, busarna som Hunden och Arya dödade dog ju, men det var inte så förvånande. De hade knappt namn.
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt) Mördarskuggorna nämns en gång. Daenerys drakar flyger lite och visar sig vara rätt otämjda.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Jupp.
  • Alldeles för mycket Snöjonte. Varför dödar de honom bara inte? Det är lugnt, är man så dum som honom saknar man också förmågan att känna smärta så som vi känner smärta. Jag lovar.
 

Attachments

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
krank;n113484 said:
Det här kommer att bli den värsta säsongen någonsin. Jag har dessutom hört att det blir alldeles för mycket Hodor.
Det kan aldrig bli för mycket Hodor! Skärpning.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
krank;n113511 said:
Iallafall är Oberyn sur för att hans syrra var gift med den galne kungen och när Tywin intog staden så gav han tydligen order om att hon skulle våldtas och dödas av the mountain. Jag som trodde att det var Kung Gris som såg till att Targeryens blev mördade hela bunten? Jaja, who cares. Oberyn är lite tjurig över det hela, hursomhelst.
Story so far: Ellia Martell är syster till Oberyn. Ellia Martell var gift med den galna kungens förstfödda son (och därför arvinge) Rhaegar Targaryen. De hade två barn tillsammans och de bröt en väldigt lång tradition av att Targaryaner gifter sig med sina kusiner/syskon.

Under inbördeskriget mellan Robert och galna kungen så höll sig Tywin Lannister neutral. När kriget i princip var kört för den galna kungen (hans son blev dödad i kriget av Kung Gris) så kom Tywin till huvudstaden med en stor armé och sa att han skulle hjälpa. Dumgalen som galna kungen var så trodde han honom, varpå galna kungen blev förråd, Elia Martell och hennes barn dödade, etc, etc. Tywin ville presentera liken till Robert som ett sätt för att vinna en allians med den nya kungen.


Enjoy!

Sen dess har Dorne (Som landet i söder heter, där Martells styr) hållit sig väldigt långt borta från politiken i kings landing. De har inte deltagit i the war of the five kings men Myrcella skickades dit (som du kanske minns, av Tyrion när han lurade de andra rådsmedlemmarna). Nu hoppades Lannister att det var Oberyns bror, Doran (som är mycket mer diplomatisk av sig) som skulle åka till Kings Landing och förbereda för eventuella vänligheter igen. Så blev det inte, istället skickades Oberyn, som är ascool. Dessutom är han bisexuell utan att ha den där fjantiga "gay"-karaktärsdraget som framförallt Blomriddaren har. Dock så är det HBO (och inte böckerna) så givetvis är han i ett horhus med massa tuttar och rumpor och allt möjligt... Ja ja, man får vad man får.
(För övrigt är Dorne skitcoolt också, bland annat är det mer eller mindre jämställt mellan män och kvinnor. Äldre syster ärver före yngre bror, etc).

Små detaljer:
1: Cersi vill inte kela med Jamie mer. Hon antyder att hon tagit älskare när han var borta.
2: Svärdet smälts från Ice, Ned Starks gamla tvåhandssvärd, därav att han kan göra två "lagom" stora svärd.
3: Dontus Hollard kommer till Sansa och ger henne ett halsband och lovar att hjälpa henne att fly, inom sin tid, från Kings Landing. Dontus Hollar är den fulla riddaren som Sansa räddade livet på genom att manipulera Joffrey att inte avrätta honom i säsong 2.
4: Det visar sig att The Hound gillar kyckling. Jättemycket.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Mundo;n113523 said:
3: Dontus Hollard kommer till Sansa och ger henne ett halsband och lovar att hjälpa henne att fly, inom sin tid, från Kings Landing.
Halsband ja, men jag är MYCKET tveksam till att han säger något om att hjälpa henne att fly. Dubbelcheckar imorrn i samband med att jag letar efter en lagom ful screencap.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
krank;n113526 said:
Halsband ja, men jag är MYCKET tveksam till att han säger något om att hjälpa henne att fly. Dubbelcheckar imorrn i samband med att jag letar efter en lagom ful screencap.
Ack! Du har rätt! Jag läser böckerna just nu så jag schabblade till det där! SPOILER! DEN FULLA RIDDAREN VILL HJÄLPA HENNE! SPOILER!
 
Top