Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones Säsong 4

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
jag tror att jag tänker börja heja på Järnbanken. Lite äkta byråkrati i denna värld av känslodrivna tölpar...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n114216 said:
När jag letade efter källan till de episka Tywin-dansar-hifarna stötte jag för övrigt på den här:

https://www.youtube.com/watch?v=rct8l4_ezJs

Batman Begins kommer inte att vara densamma igen. Och hur ska jag kunna se Bronn igen utan att tänka på den där låten? Och tänk att Pycelle har en sån fin historia av att tjäna ondingar?

Det tycks vara en genomgående grej att de jävlas med stackars Pycelle när han bara gör sitt bästa..
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Lukas;n114214 said:
Och serien verkar inte förstår hur det här totalt fuckar upp Slimies redemption arc.
[bittert skratt] Hahahaha. Det finns ingen "arc". Martin vet inte vad ordet betyder. Alla läsare sitter och försöker läsa in en dramatisk story i de här böckerna. GRRM sitter bara och skriver ner det han tycker "logiskt" borde hända. Det finns inga teman i den här bokserien, det finns bara händelser som leder till andra händelser. Hela verket är ett stort nihilistiskt prank.








...oj, skrev jag det där? Det är inte sant såklart, det kommer bli spännande med bok sex och sju. Jajemän.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Jocke;n114228 said:
jag tror att jag tänker börja heja på Järnbanken. Lite äkta byråkrati i denna värld av känslodrivna tölpar...

Jag är spontant negativ till banker överlag, men du har nog nånstans en poäng. Men jag vill veta mer om dem; hittills har vi mest hört att de lånar ut och driver in pengar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n114256 said:
Jag är spontant negativ till banker överlag, men du har nog nånstans en poäng. Men jag vill veta mer om dem; hittills har vi mest hört att de lånar ut och driver in pengar.
De mer eller mindre styr Braavos, staden som Syrio Forell (Aryas tränare) och Jaqen H'gar (Sexy ninja jesus) kommer från.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n114203 said:
Stannis är sur för att Smugglas inte hittat honom några arméer. Nu är ju Rapey död och Stannis kan inte utnyttja tillfället. Medan han tränar läsning med Stannis' dotter får Smugglas en "jättebra" idé och skriver till den ökända järnbanken. Om han nu tycker att det är en skitbra idé att låna pengar av dem för att hyra en armé hyrsvärd för att hjälpa tokdåren Stannis till tronen så blir jag bara arg på honom.

Ska Stannis till en tron säger du? Det lät lite annorlunda i slutet på förra säsongen...!

There is only one true King!


(Helt klart official lore. Sorry för major spoilers.)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag tror jag hittade något som hade fått Krank att ogilla den här serien ännu mer...


Jag kan riktigt se Xena-budgeten för fighting-scenerna och skådespelarkvalitén.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Mundo;n114269 said:
Ska Stannis till en tron säger du? Det lät lite annorlunda i slutet på förra säsongen...!
På vilket sätt menar du att det låter annorlunda? Jag ser inte att brevet skulle förändra Stannis' mål annat än genom att fokusera det; ska han kunna skydda västerås från shite walkers måste han först bli kung. Eller?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n114274 said:
På vilket sätt menar du att det låter annorlunda? Jag ser inte att brevet skulle förändra Stannis' mål annat än genom att fokusera det; ska han kunna skydda västerås från shite walkers måste han först bli kung. Eller?
Eller tvärtom!

Mellistanten sa: "This War of five kings means nothing. The true war lies to the north, my king. Death marches on the wall and only you can stop him."
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Mundo;n114278 said:
Eller tvärtom!

Mellistanten sa: "This War of five kings means nothing. The true war lies to the north, my king. Death marches on the wall and only you can stop him."

Hm, du har säkert sätt. Men då framstår ju hans tjafsande om Rapey som rätt märkligt. Om han tänker skita i tronen, vad spelar det då för roll att Rapey lever eller dör? Han behöver ju ha arméerna med sig, och det får man i princip bara när man är kung.

Sen var väl det där femkungakriget redan slut när de sade det där. De enda som var kvar var ju Rapey och Stannis. Så visst, absolut, just då var faktiskt femkungakriget meningslöst...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n114279 said:
De enda som var kvar var ju Rapey och Stannis. Så visst, absolut, just då var faktiskt femkungakriget meningslöst...
Tre. Pappa Balon Greyjoy också.

Lätt att glömma bort, men ja. Stannis the Mannis, Rapey, Kung Bög och Robb "Machobröl" Stark och pappa Greyjoy är de fem kungarna i war of the five kings.

Also, Ker-niggit!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne


Och medan du skrev det där, så såg jag Game of Thrones säsong 4 avsnitt 4.

Gråmask lär sig västeråsiska av Misandri, som ju faktiskt är det givna namnet för nån som heter Missandei. Sen tar sig gråmasken in i staden som Danny var och bråkade med förra avsnittet och ger vapen till slavarna, som prompt gör uppror. Ännu en gång har den vita beskydderskan befriat en stad. Surely this is enough? Visst kommer hon att göra något vettigt snart, och inte bara reproducera kolonialistiska fantasier?

Bronn tränar Slimie, och får honom att hälsa på Tyrion. Under besöket är Slimie och Tyrion rätt civiliserade och familjära mot varandra, och diskuterar dels skuldfrågan och dels vad som kan göras. Tyrion får veta att Sansa stuckit.

På tal om Sansa så är hon hos Lillfinger och får veta att han var inblandad i förgiftningen, och att den delvis genomförts via henne då halsbandet hon gavs tydligen hade en ädelsten som innehöll giftet... Känns ganska tillkrånglat. Och så litar jag inte en sekund på lillfinger heller. Han pratar iaf om att han fått "nya vänner" som absolut ville se Rapey förgiftad.

Och i ett samtal med Margarin så avslöjar Olenna att hon låg bakom förgiftningen. Så jag antar att Tyrells är Lillfingers nya kompisar, de han beskrev som "mer stabila". Och det får man väl säga att de är, faktiskt. Vi får också en charmig historia om när Olenna förförde mannen som blev hennes make för att hon själv inte gillade den Targeryen hon bortlovats till. Det är ju rätt trött och könsnormativt med kvinnor som utövar makt över sitt eget öde genom att välja vilka de ska ha sex med, men jag kan förlåta Olenna. Hon är trots allt en gammal tant, och det är alltid uppfriskande (och en smula normbrytande) med tanter som pratar frispråkigt om sex.

Cersei är arg på Slimie för att han inte tror att Tyrion är skyldig och för att han tvekar när hjon ber honom hugga huvudet av Sansa. Däremot verkar hon inte vara sur på honom för att han FUCKING VÅLDTOG HENNE men det har vi ju redan avhandlat att det tydligen inte ska ses som en "big deal" enligt serieskaparna. Eller iaf enligt de som spelade in scenen. Jaja, whatevs. Cersei säger åt honom att fixa fler vakter åt Tummen iaf.

Margarin smyger förbi sagda vakter, och påbörjar lite smart manipulation av Tummen, som ju ännu så länge inte visat några som helst tecken på att vara ett sjukt svin, en äcklig idiot, en obildad fåne eller en manipulativ skit. Han hör alltså inte riktigt hemma i serien. Ännu. Hur gammal är han förresten? För bara nån säsong sen såg han ju ut som en ung Darth Vader, för fan. Det är inte lite peddo-vibbar över att han nu ska giftas bort till Margarin. Also; Tummen har en katt som han döpt till "Ser Pounce". Det är hemskt sött.

Brienne snackar med Slimie, som ger henne en rustning, sitt svärd av valyriskt stål, väpnaren Podrick samt uppdraget att hitta och skydda Sansa. Som ingen vet var fan hon är. Men det är lugnt, Västerås verkar ju rätt litet; det finns typ en handfull städer/byar och så lite utrymme mellan dem att folk "råkar på" varandra precis hela tiden. Rider hon bara runt ett par avsnitt så hittar hon nog... Hennes kärlek till Slimie antyds, men hanteras inte. Det verkar som att han fattar, iaf. Skönt. Det finns få saker jag avskyr så mycket som när folk inte fattar att andra är kära i dem.

Uppe i norr hindrar Mobbar-Bengt Snöjonte från att träna folk, mest för att jävlas verkar det som. Känns ju skönt att man alltid kan lita på att män i den här världen ska sätta personligt agg före alla andra eventuella intressen. Hursomhelst rekommenderas Bengt av en annan snubbe att han borde låta Jonte rida norrut och dödas av myteristerna uppe hos Fantasy-Fritzl. Så blir det, och Jonte får ett antal frivilliga med sig dessutom. Däribland Råttan (eller "Locke"). Visst känner vi igen råttan? Det är lite väl övertydligt att man inte kan lita på honom; jag menar vafan de spelade värsta ONDA MUSIKEN när han ställde sig upp och var en av Jontes frivilliga. Jag minns dock inte alls var fan vi sett honom tidigare. Med Bolton, väl? Var det han som högg handen av Slimie? Eller var det nån annan råttfejsad rumpnisse? Det finns för många fula skäggiga män i den här serien.

Sam har förresten insett att han var dum i huvudet som skickade iväg Gilly, men nu är det försent tydligen, för ingen får röra sig från svartslottet.

Dr. Owen Harper dricker mjöd ur Mormonts skalle och är översittar-skrytdryg mot sina medmyterister. Här har vi en juniormedlem av Club Skeletor; ännu en kille som i princip helt saknar försonande drag. Det skulle väl vara hans överklasshat då. Iallafall så bestämmer han sig för att ge Fantasy-Fritzls siste son till shite walkers, på inrådan av hans döttrar/hustrur. Bran och Hodor och Weeds hör bebisen skrika. Bran rider Summer för att undersöka, och trillar i en fälla när han undersökte varför myteristerna hade Jontes varg. Gänget går för att undersöka, och fångas in. Dr. Harper får veta vem Bran är, medan Jojen får en vision / epileptiskt anfall.

Det sista vi ser är en shite walker som bär bebisen upp norrut, till ett altare där bebisen får träffa en ännu coolare shite walker (eller en helt ny sorts varelse, med horn och skit? Fan vet). Bebisen görs iaf om till en shite walker (om jag fattat rätt, den får isiga ögon iaf).

Kontinuitet:
  • Margarin börjar manipulera Tummen.
  • Brienne rider iväg och ska hitta Sansa.
  • Råttan joinar nattvakten.
  • Hodor, Bran och Weeds tillfångatas av Dr. Owen Harper.
Sen har vi ett par grejer som bestäms/avslöjas, men under "kontinuitet" lägger jag bara viktiga saker som händer.

Otroligt tråkiga miljöer. *suck*
  • Tuttar och rumpor. En tuttvisare.
  • Alla är osympatiska. Mobbar-Bengt och Råttan och Harper och så vidare... Nåja, Slimie fick vara lite sympatisk, liksom Tyrion. Även om jag inte kommer att acceptera Slimie som sympatisk överlag pga att han är en jävla slentrianvåldtäktsman.
  • Folk dör ganska sällan oväntat. Umh. Nä.
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt) Lite mer avslöjas om shite walkers, och det är ju trevligt. Jag gillar när man får veta hur saker funkar och så.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Jupp.
  • Alldeles för mycket Snöjonte. Han fortsätter faktiskt vara inte-helt-dum-i-huvudet. Nästan så jag börjar misstänka att det blivit folk av honom. Å andra sidan, senast jag tänkte att det började bli folk av en annars obehaglig eller idiotisk karaktär så våldtog han sin syster bredvid deras gemensamma sons döda kropp.
 

Attachments

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv


Du nämde inte förresten hur Dany går total mad conquerer och korsfäster typ 163 personer ute på gatorna.

Tummen ska vara typ 13/14 (i böckerna är han yngre). Därav att han får kattungar och en puss på pannan snarare än ett handjob. Det var inte så länge sedan som bröllop innehåll minderåriga och jag skulle inte tolka Margarin som pedofil. Hon verkar knappast intresserad av honom sexuellt.
Also, ser Pounce.

Locke har vi träffat tidigare. Han hög handen av Slimie. I början av säsong 4 så lovade Pappa Bolton honom 1000 acres av land ifall han kunde hitta de försvunna Stark-ungarna och han misstänker att de kunde ha gått och gömt sig hos sin halvbror vid muren.

Och ja, myteristerna är så jävla fattiga i tv-serien. Dricka mjöd ur Mormonts skalle liksom. Come on...!

Also, snubben med hornen är annorlunda/speciell. Men jag tänker inte avslöja varför, för det är en spooooiler!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Mundo;n114385 said:
Du nämde inte förresten hur Dany går total mad conquerer och korsfäster typ 163 personer ute på gatorna.
Jag var nog så äcklad av hennes kolonialistiska bullshit att jag inte ville uppehålla mig vid det längre än absolut nödvändigt...

Mundo;n114385 said:
Tummen ska vara typ 13/14 (i böckerna är han yngre). Därav att han får kattungar och en puss på pannan snarare än ett handjob. Det var inte så länge sedan som bröllop innehåll minderåriga och jag skulle inte tolka Margarin som pedofil. Hon verkar knappast intresserad av honom sexuellt.
Jag skulle inte säga att hon är pedofil nej, men om/när de gifter sig så förutsätter jag att hon förutsätts agera som en pedofil. Det är ju viktigt det där med att fixa bulle i ugnen; inte ett misstag jag tror Margarin gör två gånger.

Och att det inte var länge sen det hände i vår värld (att det, in fact, sker fortfarande i vår värld) är inget som gör det mindre obehagligt, i mina ögon.

Mundo;n114385 said:
Locke har vi träffat tidigare. Han hög handen av Slimie. I början av säsong 4 så lovade Pappa Bolton honom 1000 acres av land ifall han kunde hitta de försvunna Stark-ungarna och han misstänker att de kunde ha gått och gömt sig hos sin halvbror vid muren.
Yay! Jag mindes nånting!


Mundo;n114385 said:
Also, snubben med hornen är annorlunda/speciell. Men jag tänker inte avslöja varför, för det är en spooooiler!
Tänkte väl det. Han kändes som en uppgradering.

Har nån nån gång sagt nåt om "demoner" eller så? Eller har jag inbillat mig det? Min arbetsteori är iaf att hornsnubben är nåtslags demon eller så, som skapar shite walkers, som i sin tur skapar iszombies.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n114389 said:
Jag skulle inte säga att hon är pedofil nej, men om/när de gifter sig så förutsätter jag att hon förutsätts agera som en pedofil. Det är ju viktigt det där med att fixa bulle i ugnen; inte ett misstag jag tror Margarin gör två gånger.
Tredje gången gillt?

krank;n114389 said:
Och att det inte var länge sen det hände i vår värld (att det, in fact, sker fortfarande i vår värld) är inget som gör det mindre obehagligt, i mina ögon.
Nej, såklart inte. Obehagligt är okey. Det är mer att folk har time and time again reagerat på att den här bok/tv-serien innehåller våld mot barn/våldtäckt/bla bla bla, men jag ser inte problemet med att moralisera bort det som om det inte hänt/aldrig hänt. Sen är det ju helt annorlunda hur serien porträtterar det, så länge man porträtterar det på ett nyanserat sett så kan serien ha hur mycket pedofili och våld som den vill. Tyvärr så är inte den här serien så bra på nyanserat... Horan som har sex med Podrick gratis för han är så bra, Jamie som uppenbarligen våldtar Cersei fast han gör det inte, Dany som leker vit artonhundratals-dröm...

Om det gör dig något gladare så bättrar Dany sig något nu. Det är slut på att springa från stad till stad ett tag iallafall!

krank;n114389 said:
Tänkte väl det. Han kändes som en uppgradering.

Har nån nån gång sagt nåt om "demoner" eller så? Eller har jag inbillat mig det? Min arbetsteori är iaf att hornsnubben är nåtslags demon eller så, som skapar shite walkers, som i sin tur skapar iszombies.
Inget om demoner, nej. Bara vaga varning som the long winter och bla bla bla. Also... WINTER IS COMMING!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Jag kommer för övrigt inte att se något avsnitt ikväll; hinner/orkar inte. S04E05 blir nog imorgon istället, eller på tisdag om det vill sig illa. Beror lite på min arbetsbörda och hur allt funkar i mitt liv i övrigt =)
 
Top