Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 6

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Arfert;n186828 said:
Viktig information. Men hur lång är den isländska zombien?
Hafþór Júlíus Björnsson är 4 cm kortare än Kristian Nairn. Men där emot är han nog ett antal gånger starkare än Kristian Nairn... så det jämnar ut sig lite. XD
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Rhodryn;n186835 said:
han nog ett antal gånger starkare än Kristian Nairn
Gissar du talar om styrkemodifikation nu, snarare än styrkevärde?










:)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
CapnZapp;n186850 said:
Gissar du talar om styrkemodifikation nu, snarare än styrkevärde?

:)
Vet faktiskt inte. Beror på hur stark Nairn är antar jag.

Den enda infon jag möjligen har här är att Hodor bär runt på Bran... och i dagsläget är Brans skådis ca 1.8m tydligen... han är 17... och när jag var 17 så var jag 1.83m och vägde ca 75 (jag var i närheten av benrangel)... så gissningsvis kanske Isaac Hempstead Wright väger runt en 70 kg... och vägde ju så klart mindre ju längre tillbaka i säsongerna man kommer.

Så den enda viktmässiga vi kan gissa oss fram till vad Nairn åtminstone klarar är ca 70-75kg.

Medan vi då har en del data på vad Hafþór klarar:

Personal records
Squat – 380 kg raw
Bench press – 230 kg raw
Tire deadlift – 450 kg raw with wrist straps
Deadlift – 450 kg 4.625 cronans raw with straps
Log Press – 200 kg
Log carry – [5 steps] 650 kg

Training lifts
Deadlift 450 kg raw with wrist straps
Log Press 200 kg
Squat 300 kg for 10 reps, raw without knee wraps
Bench Press 220 kg for 6 reps, raw


Så som sagt, vet inte... men det kanske faktiskt handlar om styrkevärde här. XD
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag vill bara säga att GoT känns avslutat för mig. Personen jag hållit på sedan nästan första avsnittet sitter nu på tronen.

Cersei of the House Lannister, the First of Her Name, Queen of the Andals and the First Men, Protector of the Seven Kingdoms.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Om det bara faktiskt ska komma 2 fler säsonger, och det är slut efter det... så känns det som att chancen att hon fortfarande sitter där, efter S07, är låg.

But who knows... kanske Cersai blir den som "vinner" i slutändan.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag finner det högst otroligt att Cersei kommer att sitta kvar någon längre tid. Hon har alienerat i princip alla i Westeros. North är mer eller mindre enade under Jon Snow, med Vale som support (för tillfället). Iron Islands kör sitt eget race. The Riverlands är nominellt allierade med Lannisters, men överhuvudet i familjen Frey dog precis och hans familj ger inte direkt sken av att vara (a) överdrivet lojala eller (b) överdrivet kompetenta. Stormlands är lite av ett frågetecken då serien inte sagt något om vem som bossar där nu för tiden - det kan vara så att det har införlivats i Crownlands.

Kvar är då Dorne och the Reach, som är i öppet uppror pga hämndbegär, och allierat sig med Danaerys. De farligaste där är the Reach - det är de som har försett King's Landing med mat sedan säsong 3, och utan den maten kommer lokalbefolkningen att antingen göra uppror eller i alla fall vara väldigt benägna att hjälpa en eventuell fientlig styrka.

Cersei har måhända vunnit en strid, men hon har samtidigt gjort det omöjligt för sig själv att vinna kriget. Hon har haft en väldigt simplistisk bild av politik och makt och demonstrerat det ända sedan säsong 1 (jag tänker särskilt på scenen där hon diskuterar med Littlefinger, som hävdar att kunskap är makt - hon kontrar genom att låta sin livvakt hota Littlefinger till livet, och sedan säga "nej, makt är makt".).
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Staffan;n187021 said:
Jag finner det högst otroligt att Cersei kommer att sitta kvar någon längre tid.
jaja, jag har sett serien ;)

men, min favorit sitter på stolen... hur går det för din? :p
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Vid det här laget har jag slutat ha favoriter. De dör ju ändå bara av hela tiden. Det närmaste jag kommer en favorit är Tyrion, som inte har något intresse av att sitta på tronen själv.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
krank;n186498 said:
För Jon Snow är en sån jävla klassisk "Den Sanne Arvtagaren Med Magiskt Svärd" att det finns inte. Ni kan inte ha det both ways, för fan: antingen är Snöjonte The Chosen One eller så är serien realistisk och saknar dödsimmuna karaktärer. Om det finns en The Chosen One så är den här serien i princip Belgarion plus lite lera och lite låtsas-allvar. Då är den som all annan jävla grisig, blodsmystisk, regressiv och pueril wish fulfillment-fantasy där ute.
Nåja, vi får se hur det är med det. Profetian har ju faktiskt inte spelat väldigt stor roll i serien. (Har ju dålig koll på böckerna eftersom jag inte läst dem, men av AWOIAF att döma, så spelar den större roll där. Den poppar iaf upp i en massa artiklar...)

Det är ju mest mellistanten som tjatar om den, i serien. Och hon är ju en religiös fanatiker - klart hon ska ha nån slags myt att rättfärdiga sitt handlande.

Vad som vore ganska intressant att se, är hur sådana saker skulle kunna utnyttjas. Jag tyckte det var ganska intressant att se hur Renly och Stannis under inbördeskriget antyddes använda all "lore" för att stärka sina anspråk så mycket som möjligt politiskt.

I den andan, skulle jag blir mer besviken om serien skulle ta den riktningen att Jon någonstans går och lustar efter tronen, men håller sig för fin för att utnyttja alla medel inkl obskyra profetsior som han kan utnyttja.

Att en pseudomedeltida värld är full av sånt som idéer om blodsmystik, sanna arvtagare etc köper jag. Men att Jons karaktär skulle visa sig vara "the one honest guy" som inte (i så fall) korrumperas av begär till makten, DET skulle vara en besvikelse. :)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Rhodryn;n186741 said:
Tycker det är synd att Margaery dog (man ser ju henne m.fl fortfarande i templet/kyrkan när den går upp och raserar i lågor, så chansen att hon överlevde känner jag är noll), för det kändes som att hon hade mer att ge... ville se hur hon tänkte hantera High Sparrow och vad hennes planer var, för hon spelade ju bara from och lydig och allt det där religösa grejset (eller antar jag i alla fall att hon gjorde, kändes så). Men jag är inte bitter... det är ju GoT trotts allt, och oavsätt vad man må tycka om en karaktärs vikt till serien, eller vad man tycker om karaktärerna i allmänhet, så är det ju en hel del omtyckta karaktärer som faktiskt dör lite då och då. Så även om det var synd att Margaery fog, så är jag samtidigt rätt ok med den.
Precis - där tycker jag faktiskt att serien förtjänar sitt epitet om oväntade dödsfall. Både Margery och High Sparrow var karaktärer som serien investerat mycket i. De hade försetts med tydliga, utförliga och unika roller - de hade fått personligheter som stämde överens, ambitioner etc (även om lite mer dunkelt i the High Sparrows fall, men inte minst under senaste säsongen hade han ju byggts ut något enormt.)

De övriga - not so much. De hade inte fått särskilt mycket utrymme någonsin och deras roller var mest sådant som kompletterade andras (Mace Tyrell som pendang till Oleana - och även Margery) eller användes för att motivera dem (ser Loras för Margery).

I det här fallet skulle jag faktiskt gå så långt som att säga att krank har fel! (Dun-dun-duuuh!) :)

Det _var_ helt klart oväntat.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det som framför allt var oväntat var Margaery. Hon hade ju en plotline där hon höll på att dupera High Sparrow - hela grejen med att smuggla ut en ros till Olenna visade ju att hon hade Planer På Gång. Sedan får vi se henne inne i septen där hon lurar ut att något är fel och försöker ta sig ut men inte lyckas... och så BOOM.

Det är rätt sällan någons planer bara avbryts så där. Vad som brukar hända rent dramaturgiskt är annars ju att planen får fortgå, och i slutet visar det sig att någon annan ligger en 2-3 steg före och har räknat med varje steg i planen, lagom till att sätta stopp för det sista.
 
Top