Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 6

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Fast tronen tillfaller ju likförbannat den som slår den andre hårdast i huvudet och kommer undan med det. Jag menar, tok-kungen Targeryen blev ju rätt fett avsatt av Kung Gris, som vad jag vet inte hade något bättre "claim" rent "juridiskt" än att han och Lannisters piskade bajset ur föregående kung.

viktigt kan det uppenbart inte vara.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
krank;n186454 said:
Fast tronen tillfaller ju likförbannat den som slår den andre hårdast i huvudet och kommer undan med det. Jag menar, tok-kungen Targeryen blev ju rätt fett avsatt av Kung Gris, som vad jag vet inte hade något bättre "claim" rent "juridiskt" än att han och Lannisters piskade bajset ur föregående kung.

viktigt kan det uppenbart inte vara.
En rätt stor del av varför det faller samman så hårt när kung Gris dör är att tronföljden blev så osäker efter att han använda större armé-diplomati för att ta tronen från början - rätt många lojalister vill ha tillbaka Targaryen, och vem man är släkt med påverkar vilka allianser som finns tillgängliga. Så ja och nej. Det är inte så sjukt viktigt i serien annat än pga blodsmystik, men i källmaterialet är det skitviktigt, och det är synd att det inte får följa med.

Den där människopajen kommer härifrån, förresten, ett exempel på det här: https://www.youtube.com/watch?v=C7kW7cT1uGA
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
En fråga till dig, krank, som du kanske redan svarat på men som jag isf har glömt: Vilken säsong är den bästa säsongen av GoT?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Xhakhal;n186465 said:
En fråga till dig, krank, som du kanske redan svarat på men som jag isf har glömt: Vilken säsong är den bästa säsongen av GoT?
*gissar på att svaret är "Den sista..." för det betyder att Krank slipper se mer* XD
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n186449 said:
Folk som inte har mer vett än så har under avsnitt 1-9 hävdat BÄSTA SÄSONGEN EVOR och jag har stått vid sidan av, suckat, skakat på huvudet och undrar om det är så att folk har en fetish för objektivt urtråkig skit, för aktivt skitdåligt manus, för uppenbara jävla filler-avsnitt där just ingenting händer.
Jag har utmanat många personer att försöka förklara för mig hur Bronn inte bara är en filler-karaktär i tv-serien just nu. Han gör och säger i princip ingenting som inte med fördel bara kunde ha skitits i.

krank;n186449 said:
Sedan har vi "rättegången" mot Blomriddarn och mot Cersei. Blommis erkänner allt och får lite scarification i ansiktet, vilket Margarin inte gillar. Blommis lovar sen att vara en vidrig religiös fanatiker resten av livet. Men frukta inte! Cersei är på väg att göra en av mycket, mycket få riktigt, riktigt bra saker jag sett henne göra i hela serien. Det är inte nog för att få mig att aktivt gilla henne, det är mer som när en blind höna hittar ett korn... Hursomhelst, ett barn lurar med sig äckelfarfar grand maester Gammelskäggo ner till en källare, där Frankenstein låter ett dussin barn KNIVA HONOM TILL DÖDS. It was glorious. Sen luras även Sune, den där som var med Kung Gris på jakt och som låg med Cersei och sen blev knäpp religiös dårpippi, också ner i en gång, där han knivas av ett barn och sen precis inte hinner hindra eld från att nå gamle knäppis-kungens lager av sprängmedel.

BOOM SHAKALAK! Jag blev så glad när jag insåg att det här faktiskt hände att jag var tvungen att pausa avsnittet och fuldansa lite. Nej, det finns inga bildbevis, ni får föreställa er det själva.
Nu finns det alltså två Game of Thrones situationer som kunde ha gått virala om du bara haft en webcam. Först när Dany lurar soldat-försäljarna och sen det här. Du kunde blivit miljonär Krånk!

krank;n186449 said:
Hursomhelst - Högstesparven - DÖD som fan. Sedan fick vi inte se liken efter Blomriddarn, Margarin, deras falsksjungande pappa eller hur det nu var, etc etc... Vilka mer? - men hursomhelst hoppas jag att de inte leker med mitt hjärta på det elaka viset utan faktiskt låter allihop vara döda även i nästa säsong.
Kevan Lannister var där också, han som styrde staden. I övrigt var där inga namngedda, men man kan ju tänka sig att en mycket stor del av Kings landings styrande elit var närvarande på en rättegång mot drottningens modern och drottningens bror.

För övrigt blev jag överlycklig när Högsparven dog och jag offrar gladeligen Maggan, Tummen, Blomriddaren, Kevan och Mace the Ace, bara den fan dör.






krank;n186449 said:
Slimie kommer tillbaks till staden precis i lagom tid för att se Cersei utropas till drottning och sätta sig på järntronen.
Min gissning är att -nu- kommer de reboota Jamies redemption arc igen, men det blir weaksauce för då blir han "snäll" enbart för att hans syster är totalpsyko, bär Evil-but-fashionate-dress +1 och anlitar Frankenstein och hans monster för att lösa sina problem... Inte för allt det där andra som hon redan gjort.


krank;n186449 said:
Sam och Gilly anländer till stället de skulle till. Där har de en fullständigt värdelös awkward scen där deras byråkrater jävlas med honom.
Det har var den scenen som kändes mest realistisk någonsin i hela Game of Thrones. En byråkrat som jävlas med dig bara för att de kan? Dessa människor har en erfarenhet av Sverige ser jag.
För övrigt anlände de till The Maesters citadell, som är den mest kunskapsinriktade platsen i hela Västerås. Alla maesters har genomgått flera års träning där innan de får ut och rådgiva folk.

Givetvis hatar de folk som inte har penisar, precis som alla andra coola grupper i Westeros (Night's watch, Kingsguard, etc)



krank;n186449 said:
Meera och Bran överges av Benjen när de närmar sig muren. Bran åker i tiden igen och ser att Snöjonte är son till Lyanna Stark (Neds syster). Så... Han är en Stark, men inte son till Ned, alltså. Jag var tvungen att kolla upp vem som antyddes vara fadern, och det är alltså... en Targeryen?

Grejen är väl att jag inte fattar varför det här skulle vara det minsta intressant. Varför är det relevant vems jävla son han är? Är det någon sån där typisk fantasy-blodsmystik-skit nu igen? Sån där som en del prisat GoT just för att den saknat? Är det tänkt att han genom detta ska vara den "sanne arvingen" till dittan eller dattan? Vilket dravel.
Jon är en Targeryen, ja, och en Stark. Det är intressant av ett par olika anledningar (som inte är spoilers för serien direkt eftersom de har sagt det där också).

1: Vem som helst kan inte göra uppror och ta tronen. Robert Baratheon (kung gris) är från huset Baratheon (som antyds av hans namn...) vilket är ett kadett hus till Targaryen. Om det inte vore för det skulle han ha haft det svårare att bli kung. Joffrey och Tummen är officiellt hans söner, därav kan de styra med stöd av vissa adelsfamiljer.
2: Enligt profetian som Mellistanten går och tjatar om hela tiden (om Azurahai, the chosen one som ska leda människornas krig mot de odöda) så ska Azurahai vara "The prince that was promised" och prins är rätt bra att vara om man ska matcha den bilden.
3: Det ger han ett bättre claim än Dany som precis antydde att hon letade efter någon att gifta sig med... Targaryens har en lång historia av att gifta sig med syskon eller kusiner (regeltekniskt är Dany faster till Jon). Giftemålet är extra intressant eftersom i hela Danys gäng som hjälper henne just nu finns precis en person med fungerande penis, vilket är Tyrion. De andra är kvinnor (Yara, Dorne, Olenna) eller enucker (Theon, Varys). Övriga inflytelserika män i Västerås just nu är Sweetrobin, Littlefinger, Jamie och Edmure och min magkänsla säger att hon inte kommer gifta sig med någon av dem...


krank;n186449 said:
Darth Various hälsar på i Dorne, där hon den där fullständigt vansinniga och opålitliga och känslodrivna idiotkvinnan håller på och skapar en allians med Olenna. Se? Jag sade ju att Olenna nu is pulling out all the stops. Tydligen tänker de bygga en allians med Danny. Mer ved till elden!
Den här scenen var underbar för den underströk att regissören till detta avsnitt äntligen förstått att folk inte gillar Dorne. Olenna sågade ju hela gänget med fotknölarna. Underbart!

krank;n186449 said:
Dannys skepp är nästan klara. Hon gör slut med Fabio, eftersom hon vill keep her options open när hon kommer till Västerås. Sen pratar hon med Tyrion och gör honom till sin "Hand of the Queen". Sen åker de båt. Fabio får stanna hemma och hålla freden i Mereen medan folket väljer sina ledare. Nu när Danny inte är där längre får man väl hoppas att stället faktiskt har en chans. Åtminstone tills slavmästarna inser att varken hon, hennes drakar eller hennes kompetenta rådgivare är där längre.
Om man inte är en nörd kan det vara jäkligt svårt att se, men noterbart är att i denna flotta fanns inte bara Dany-skepp och lite Greyjoy skepp... Där fanns Martell och Tyrell-skepp också, vilket innebär att de redan har ingått i en militärallians och skickat militärt stöd, inte att de "bara förbereder" som annars säkert skulle tagit två, tre episoder.


krank;n186449 said:
Få oväntade dödsfall. Vad räknas som... "oväntat"? =)
Som att när du slog igång avsnittet igårkväll trodde inte du är 70% av de namngedda karaktärerna i Kings Landing skulle dö!


Som slutkläm kan jag säga att jag har en show-teori om var Mellistanten och var Arya är påväg...



Tack för att du genomlidit sex säsonger åt oss Krånk!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Xhakhal;n186465 said:
En fråga till dig, krank, som du kanske redan svarat på men som jag isf har glömt: Vilken säsong är den bästa säsongen av GoT?
Jag vill mig minnas när jag läste om hans recensioner i att säsong tre är han ytterst blödig. Han börjar prata om hur han tycker om Jamie, Brienne, Dany's trick med soldat-försäljarna etc. Där var tom. två eller tre avsnitt som han rent ut sagt sa att han gillade.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Mundo;n186480 said:
1: Vem som helst kan inte göra uppror och ta tronen.
Jodå :) Det räcker med att spränga en kyrka så får en sätta sig på tronen, oavsett tronföljdsregler och att det i avsnittet innan etablerades att alla hatar en. Helt ok avsnitt i övrigt, om än väldigt stressat (om man nu producerar seriens segaste säsong, men ändå har en massa man vill ha avklarat till slutet, varför inte sprida ut de stora händelserna lite mer över säsongen), men just det kändes verkligen helt draget ur röven för tveksam dramatisk effekt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Xyas;n186484 said:
Jodå :) Det räcker med att spränga en kyrka så får en sätta sig på tronen, oavsett tronföljdsregler och att det i avsnittet innan etablerades att alla hatar en. Helt ok avsnitt i övrigt, om än väldigt stressat (om man nu producerar seriens segaste säsong, men ändå har en massa man vill ha avklarat till slutet, varför inte sprida ut de stora händelserna lite mer över säsongen), men just det kändes verkligen helt draget ur röven för tveksam dramatisk effekt.
Mja. Cersei är den enda som legit kan ta tronen, eftersom hon är fru till Robert och mor till de som nyligen satt på tronen. Hade Maggan överlevt hade hon kunnat ta tronen, extra mycket så om hon var gravid. Hade Cersei inte haft den extremt nära relationen till kungahuset som hon haft så hade det inte gått och min gissning är att hennes säte på tronen kommer bli extremt kortvarit tack vare hennes, i allt i alla, mycket svaga claim.. Pretenders borde komma från höger och vänster, kanske Gendry dyker upp i sin roddbåt...!

Men troligare är att Dany bara sveper in och tar Kings landing utan något reelt motstånd. När Cersei inser att hon håller på att förlora försöker hon spränga ännu mer med Wildfire och då dödar Jamie henne som inte bara är Kingslayer utan även Queen-slayer.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,316
Location
Kullavik
Jon Snow och drakdrottningen kommer givetvis bli ett par som i slutänden vinner tronen.

I övrigt en blek serie med en trött jäkla handling som mixar Sagan om Ringen, Fäbojäntan och Dallas (där alla är JR).
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
krank;n180370 said:
Eftersom folk i GoT har så tråkiga namn som är omöjliga att komma ihåg, och eftersom jag ju måste hitta NÅGOT att roa mig med medan de här inkonsekventiella idiotjävlarna visar mig varför mitt önskade slut på serien är "alla dör i en eld",
Well played, sir.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Xhakhal;n186465 said:
En fråga till dig, krank, som du kanske redan svarat på men som jag isf har glömt: Vilken säsong är den bästa säsongen av GoT?
Svårt att säga, men nån av de första tror jag. Det känns såhär i efterhand som att det hände mer S1-2.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Mundo;n186480 said:
2: Enligt profetian som Mellistanten går och tjatar om hela tiden (om Azurahai, the chosen one som ska leda människornas krig mot de odöda) så ska Azurahai vara "The prince that was promised" och prins är rätt bra att vara om man ska matcha den bilden.
En sak vill jag göra jävligt klart när det gäller det där: Så länge Snöjonte lever så bör GoT-thrones ligga jävligt lågt med snacket om att den här serien ska vara så jävla dekonstruerande och jordnära, "inte ha några som är immuna mot att dö", etc. För Jon Snow är en sån jävla klassisk "Den Sanne Arvtagaren Med Magiskt Svärd" att det finns inte. Ni kan inte ha det both ways, för fan: antingen är Snöjonte The Chosen One eller så är serien realistisk och saknar dödsimmuna karaktärer. Om det finns en The Chosen One så är den här serien i princip Belgarion plus lite lera och lite låtsas-allvar. Då är den som all annan jävla grisig, blodsmystisk, regressiv och pueril wish fulfillment-fantasy där ute.

Jag blir mycket, mycket förvånad om Snöjonte dör permanent innan han "uppfyllt profetian" eller något liknande larv. Förvånad och glad.

Jag blir inte riktigt lika förvånad, men ändå lite, om Danny, Darth Sansa eller Arya dör.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Fast en bokserie och tv-serie kan väl ge illusionen av att det inte finns någon Bilbo/Frodo eller liknande karaktär, även om det så sent som i sjätte säsongen visar sig att illusionen var just en illusion?

Personligen tycker jag att det helt enkelt bara är dramaturgiskt underbart att göra som det görs med Eddard och det "Red Wedding" och sen låta Jon Snow vara den utvalde.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Minimoni;n186509 said:
Personligen tycker jag att det helt enkelt bara är dramaturgiskt underbart att göra som det görs med Eddard och det "Red Wedding" och sen låta Jon Snow vara den utvalde.
Fast det var väl rätt uppenbart redan från steg 1 att Ned Stark inte var någon Utvald? Och inte bara för att han spelades av Sean Bean då, utan för att han redan i avsnitt 1 var en etablerad lord. Det är De Utvalda väldigt sällan. Röda brölloppet dödade heller ingen som spelade någon roll och definitivt inga tänkbara Utvalda. Snöjonte har däremot varit en tydlig kandidat från steg 1 i princip.


Men det är klart att man kan skapa en illusion av att inte vara tråkig jävla standardfantasy och sedan ändå visa sig vara tråkig jävla standardfantasy - men då förlorar man rätten att påstå att man inte är tråkig jävla standardfantasy.

EDIT: Det är liksom som en cool överraskning fast tvärtom. Som om man har en pojkvän som knullat runt, testar sig och kommer tillbaks och säger att han är fri från könssjukdomar - och sen ett halvår senare avslöjar han att "tadaaa! Jag har haft herpes hela tiden!" Det betyder att han förlorar rätten att påstå att han är fri från könssjukdomar och gör honom bara till en smutsig jävla lögnare, och i slutänden blir ändå allting täckt av könsvårtor.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Som om man har en pojkvän som knullat runt, testar sig och kommer tillbaks och säger att han är fri från könssjukdomar - och sen ett halvår senare avslöjar han att "tadaaa! Jag har haft herpes hela tiden!" Det betyder att han förlorar rätten att påstå att han är fri från könssjukdomar och gör honom bara till en smutsig jävla lögnare, och i slutänden blir ändå allting täckt av könsvårtor.
Det där lät jobbigt självupplevt. ;)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Lite sen med att skriva detta... men jag har varit lite "upptagen"... spelat en massa Deus Ex Human Revolution Director's Cut igen (har fortfarande inte klarat det spelet, och glömde föra över mina senaste sparfiler (från förra året) från min gamla dator till min nya, så jag fick börja om. Men har även inte riktigt känt för att foruma så himmla mycket heller.

Jaja... GoT s06e10. Vad kan man igentligen säga (a whole lot as it turns out... :p )... Vi fick tillslut se Cersei's hämnd, som hon har planerat under en längre tid, gå av stapeln. Darth Cersei has finally revealed her self, and in a spectacular way at that. Användandet av Wildfire var inte helt oväntat, för det har varit en av mina (och de flesta andras) spekulationer att Frankenstein kanske hittat gömmor av det... men det är ju svårt att faktiskt veta vad som skulle bli Cersei's hämnd förrän det händer. Och vilken hämnd på det... i ett svep göra sig av med i närheten av samtliga personer som Cersei kan tänkas ha haft något emot... rätt effektivt sätt. Är ju rätt glad över att High Sparrow är borta nu, och en stor del av Faith Millitant också.

Tycker det är synd att Margaery dog (man ser ju henne m.fl fortfarande i templet/kyrkan när den går upp och raserar i lågor, så chansen att hon överlevde känner jag är noll), för det kändes som att hon hade mer att ge... ville se hur hon tänkte hantera High Sparrow och vad hennes planer var, för hon spelade ju bara from och lydig och allt det där religösa grejset (eller antar jag i alla fall att hon gjorde, kändes så). Men jag är inte bitter... det är ju GoT trotts allt, och oavsätt vad man må tycka om en karaktärs vikt till serien, eller vad man tycker om karaktärerna i allmänhet, så är det ju en hel del omtyckta karaktärer som faktiskt dör lite då och då. Så även om det var synd att Margaery fog, så är jag samtidigt rätt ok med den.

Småungarnas mordiska framfart var rätt episkt att se... småungar kan vara rätt skrämmande ibland, specielt om de drar fram blankvapen... XD Samtidigt så fick scenen, när ungarna gav sig på gamlingen, mig att tänka på den där "How many children/five-yearolds could you fight?" grejen. I Pycelles fall så visade sig 7 (om jag räknat rätt) vara för många... och i Lancels fall visade sig en enda unge vara för mycket... XD

Tummens hopp ur fönstret var lite förvånande. Visst, när kameran stannade kvar på det öppna fönstret medan Tummen försvann ur bild, så fick jag ju en stark känsla av att sekunderna senare skulle Tummen kasta sig ut ur det... men innan kameran stannade på fönstret sådär så hade jag inte ens en tanke på att Tummen skulle ta sitt liv.

En person undflydde ju dock Wildfire explosionen... eller ja... kidnappades innan den hände antar jag i alla fall. Septa Unella... vilket Google precis berättade för mig att karaktärens titel och namn är... Shame kvinnan. Hennes öde verkar inte särskilt lovande... minst sagt... med tanke på Köttbergets backgrund i alla fall...

Sen har vi Jamie igen... och här är en sån där scen där jag gillar honom igen... när han mer eller mindre sätter Walder Frey på plats med en verbal backhand. :D

Samwell kommer till himmlen... eller hans himmel i alla fall. Synd att Gilly inte får se det med honom, kanske han kan smyga in henne där vid ett senare tillfälle. Ungen har jag dock inga problem med att de lämnar utanför... sätta en sådan lös i ett bibliotek kan vara förödande för dess innehåll. :p

Dorne var en liten glad överaskning... lite för att Varys döck upp, men mest för att Lady Olenna verbalt backhandar mer eller mindre alla Dorne'are... XD

Brydde mig inte så mycket om han snubbens försök att få följa med Danny till Westeros... däremot så gillade jag den följande scenen med Danny och Tyrion. Bl.a för att Tyrion har äntligen fått en roll igen som han kan frodas i, där vi kan få se honom som bäst... och även för att grejer faktiskt börjar hända när det gäller Danny och Westeros. Något som jag satt och tänkte dock var "Huh... Danny är mycket kortare än vad jag trodde... knappt längre än Tyrion... hur kunde jag ha missat det?" följt av ett "aaah...." när han gick ner på knä och vi fick se att han stod på ett ca 30cm högt trappsteg. Ibland glömmer hjärnan att arbeta antar jag... :p XD

Scenen med Walder Frey när han äter ensam kändes lite konstig till att börja med, undrade var det skulle leda någonstans. Det tog till den första gången tjejen sa "There here my Lord." innan jag fattade vad som var på gång... hade ju nästan helt glömt bort medan jag tittade på avsnittet att folk tenderar hoppa rätt stora avstånd i denna serien. Grinade lite elakt när Walder Frey fick sitt, och Arya fick sitt när hon strök av ytterligare ett namn från sin lista. >:D

Gillade scenen där Sansa skjöt ner Littlefingers närmande. Roligt att se Sansa stå upp för sig själv och så... jag antar det är en av de få possitiva grejerna med vad hon har varit med om. Jag är dock helt osäker på Littlefinger just nu... har ingen aning om var jag har honom. Visst, det är ju rätt vanligt att inte veta vad Littlefinger kommer ta sig till... men just nu är den på en alltime high, där jag har ingen som helst aning. Vi vet ju vad han vill ha... Tronen och Sansa, men vad han faktiskt kommer göra är ett mysterium.

Tower of Joy: Part 2: Jag har ju känt till den här teorin om "R+L=J" sedan förra hösten, då en youtube kanal som jag följer hade en av deras medlemmar titta i fatt GoT (han hade inte sätt den än... detta utspelade sig faktiskt samtidigt som Krank körde igenom serien själv... om jag inte helt och hållet har missbedömt tid... XD ). Såg det i kommentarfältet har jag för mig, någon som bara skrev "R+L=J", vilket jag googlade och en hel del "Jaha" lampor tändes för mig. Men även om detta bara har varit en teori från fansen sedan långt innan tv-serien, så har jag varit övertygad om att den "formeln" faktiskt är sann... så det var roligt att få se det bli verklighet, att Jon är både en Stark och Targaryen... vad det kommer innebära för serien vet jag inte riktigt, men det ska bli roligt att få se om det faktiskt komme spela roll... vilket jag antar det kommer, för annars så hade de ju inte lagt ner så mycket tid på att lämna en mängd hints igenom alla säsongerna av GoT. :)

Jons Kung'ening... Jag gillade hela scenen. Där var få grejer som jag kände att jag ville skulle hända som inte hände... och specifict då att medan alla de här adelsfolken slänger sin trohet till Jon, så ville jag att Jon skulle i slutet när han reste sig upp helt enkelt övertyga dem om att Sansa borde ta ledarskapet. Det hände ju inte, och på vissa sätt är jag ok med det, jag gillar ju Jon ändå... men på vissa sätt så hade det känts mer passande. Kanske det beror på att vi vet vad vi vet om Jon, "R+L=J", att jag känner så... but I will live. En del av det som gjorde att jag var rätt ok med det ändå är att Sansa faktiskt verkar gilla att Jon är den som får rollen som ledaren av The North.

Det absolut bästa med hela den här scenen dock (och den stor anledning till att jag är helt ok med att det faktiskt blev Jon och inte Sansa) är ju så klart Lyanna Mormont. När hon först klev in på scenen för några avnitt sedan så stal hon showen rätt rejält, och denna gången är inte annorlunda. Helt klart en av de bästa scenerna, hennes tal, i avsnittet tycker jag. Och återigen så är det någon, Lyanna, som layeth the smacketh down... och verbalt backhandar en hög med surmulna adelsmän som är långt mycket äldre än henna. Det här avsnittet har varit överfult med verbala backhands, och laying the smacketh down, och det är awesome! På det så känns det på något sätt passande att Lyanna Mormont är den som höjer upp Jon, for hon har ju fått sitt namn från Jons mor Lyanna Stark... och det känns, jag vet inte... det klingar rätt på något sätt. Dessutom, som jag sa innan, ungar är ibland skrämmande, Och Lyanna Mormont har en sån där stål i sin ryggrad som gör att man borde vara rädd för henne... XD

Och som jag sa tidigare, så får vi vänta och se vad Littlefinger tar sig till, han verkar inte helt nöjd alls med hur puzzelbitarna föll ut, och jag har en känsla av att Sansa kanske känner att Littlefinger kommer göra något dumt/dåligt.

Och från en "kröning" utav "The King of the North!" så går vi till en annan kröning... de sju kungadömenas nya "beskyddare", Darth Cersei... det kan ju bara sluta bra ju... eller? XD Ska bli intressant att se vad hon nu kommer ta sig till... hon har ju inte något mer att förlora längre. Visst Jamie kanske, men jag vet inte om det skulle röra henne särskilt mycket längre. Ska också bli intressant att se vilken "sida" som Jamie tillslut hamnar på här. Just nu känns inga av sidorna som helt uteslutna. Jag tror inte att Jamie kommer stanna kvar särskilt länge i livet om han faktiskt tar steget att skaffa sig ytterligare en slayer "titel" dock, det kommer antagligen förstöra honom känslomässigt rätt rejält om han tar det steget.

Och, som avslutare... Finally! Så är Danny faktiskt på väg till Westeros tillslut... det har tagit 60 avsnitt till att komma hit, och det var fan i mig på tiden. XD Jag vet inte om jag vill att Danny ska vinna per say...skulle vara ok med om hon förlorade... skulle på något sätt kännas passande... även om jag är övertygad att ramaskiet som skulle höras genom, och ut ur, internet skulle vara öronbedövande. Tycker det skulle bara vara så jäkla komiskt om efter allt detta, Dannys springandes fram och tillbaka, så förlorar hon i Westeros. XD

Jaja... det var nog allt för denna gången tror jag... kan inte komma på något annat att skriva om just nu. Ser fram emot nästa säsong, det är väl det enda. Jag är helt enkelt glad över att vi får fantasy på tv, för jag tycker där är alldeles för lite av det (tycker samma on Sci-Fi, för lite av det som kommer ut på tv ur min mening). So untill next time... Hodor! :p


Edit: HOLD ON! One more thing! Medan jag höll på att stänga ner mina google söktabbar för diverse grejer så kom jag till Septa Unella's tab, Shame kvinnan, och jag fick en undran över "Vem spelar henne?"... så jag fick fram skådespelerskans namn... Hannah Waddingham... och... Wow! o_O Utan hennes nunnedräkt så... ja... Det är nästan en helt annan person ju! (vilket ju tanken brukar vara när man skådespelar något ju...) XD
 

HerrBjörk

Veteran
Joined
13 Jun 2016
Messages
28
Tack för genomgången av alla avsnitt! Så slipper jag titta på dem... Kanske kollar sista där det händer nåt... ????
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Peter Dinklage (Tyrion) är 22 cm kortare än Emilia Clarke (Dany).

Å andra sidan är Emilia 18 cm kortare än Sophie Turner (Sansa) :) som i sin tur är 16 cm kortare än Gwendoline Christie (Brienne)!

Å tredje sidan är Kristian Nairn (Hodor) hela 19 cm längre än Christie!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
CapnZapp;n186782 said:
Peter Dinklage (Tyrion) är 22 cm kortare än Emilia Clarke (Dany).

Å andra sidan är Emilia 18 cm kortare än Sophie Turner (Sansa) :) som i sin tur är 16 cm kortare än Gwendoline Christie (Brienne)!

Å tredje sidan är Kristian Nairn (Hodor) hela 19 cm längre än Christie!

Viktig information. Men hur lång är den isländska zombien?
 
Top