Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 6

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
krank;n181888 said:
Och i det hemmet så bråkar Yara med pappsen, som envisas med att fortsätta sin ogenomtänkta invasion av fastlandet. Praktiskt nog dödas pappan av sin bror (?), och med lite tur dör väl hans dumma planer med honom. Timing! Det verkar som att Yara måste väljas av något slags... råd? Om det visar sig att Iron Islands är en demokrati så blir jag djupt förvånad och motvilligt svagt positiv till dem. Men det tror jag inte.
Helt korrekt, de har ett "råd" liknande det vi hade i gamla Sverige.
Utan att spiola något så kallas det i serien för Kingsmoot och alla Ironborn som är något får lov att gå dit och tjoa på vem de vill ska vara kung. Blivande monark ska ge lite löften och förklara varför just de ska bli kung sen blir det tjoande (det som idag i folkmun kallas för "demokrati").

Kommer mer senare!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Jag hade tydligen tid direkt.
Spouses are fickle beasts!

krank;n181888 said:
Det här avsnittet är lite mindre hattigt och lite mindre menlöst än förra avsnittet. Jag skulle inte sträcka mig så långt som att det är "bra", men det har ett par grejer jag gillar. Men jag väntar lite med dem.
Confirmed. Krank tycker game of Thrones är bra!

krank;n181888 said:
Och i det hemmet så bråkar Yara med pappsen, som envisas med att fortsätta sin ogenomtänkta invasion av fastlandet. Praktiskt nog dödas pappan av sin bror (?), och med lite tur dör väl hans dumma planer med honom.
Bror, korrekt. Euron Greyjoy, som om serien gör honom väl jag tror du kan gilla, om de gör honom väl. Kommer inte spoila med varför men jag har höga förhoppningar.

krank;n181888 said:
En full idiot, omgiven av andra fulla brölande idioter, brölskryter[...].
Jag tror jag jag precis läste den bästa summeringen av Game of Thrones som du har skrivit Krank. Såhär ska jag numera inleda varje fantasyäventyr jag ska SLa.

krank;n181888 said:
Skeletor hugger kniven i pappa, och sedan släpper han jakthundarna på sin fostermamma och nyfödde son.

Men för FAN, Skeletor. Really? Hundar som får äta bebisar? Jag döpte dig till Skeletor för att du var sådär fånigt Skeletor-ond, men här överträffar du fan allt. Du är en tönt, Skeletor. Du är en kacklande kliché.
Det mest överraskande med detta är kanske hur pappa Bolton kan bli tagen på sängen med detta. Killen har beskrivits som intelligent, grym på intriger och cynisk.
Sen berättar han för sin unge hur kass han är och fortsätter med hur han ska få en ny bättre son. Lägg sedan till att orginal-ungen är Skeletor. Vad trodde du skulle hända?


krank;n181888 said:
Tuttar, rumpor och muffar. Nope.
Inte ens säker på att du kollar Game of Thrones längre...
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Mundo;n181909 said:
Det mest överraskande med detta är kanske hur pappa Bolton kan bli tagen på sängen med detta. Killen har beskrivits som intelligent, grym på intriger och cynisk.
Sen berättar han för sin unge hur kass han är och fortsätter med hur han ska få en ny bättre son. Lägg sedan till att orginal-ungen är Skeletor. Vad trodde du skulle hända?
Men eller hur. Jämför bok-Bolton, som suckar för sig själv och kommenterar: "Boy lords were the bane of many great houses. Min tjocka fru [som han tycker rätt mycket om, reds. anm] kommer säkert föda flera söner, Ramsay kommer mörda dem allihop, men sån't är livet antar jag. Troligare att Ramsay skärper sig nog mycket än att en femåring gör nå't vettigt med house Bolton om jag mördar Ramsay och sen dör i kriget."
Sedan spenderar han typ en hel bok med att skälla ut Ramsay för att han är en odiskret Skeletor, istället för, som Roose Bolton själv, en diskret Skeletor som vet värdet av att vara politiskt smart, snäll när det behövs och framförallt inte hålla monologer om hur ond han är.

Raaah!

... jag kanske var litet positivt överraskad av Boltons förhållande i böckerna. Men det är lätt att vara positivt överraskad av adekvata saker i en sjö av skit, särskilt inläst av en riktigt dålig inläsare. Ned med Roy Dotrice.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Xhakhal;n181911 said:
... jag kanske var litet positivt överraskad av Boltons förhållande i böckerna. Men det är lätt att vara positivt överraskad av adekvata saker i en sjö av skit, särskilt inläst av en riktigt dålig inläsare. Ned med Roy Dotrice.
Bok-spoiler som bara påverkar om du tänker läsa böckerna och absolut inte överhuvudtaget om du bara är intresserad av serien nedan!
I böckerna så är Rasmey rätt tydligt en bakgrundsfigur. Inte ens hans egna soldater eller pappans rådgivare gillar honom, mer hans gäng av polare som drar runt och är skeletors tillsammans. I serien framstår han som någorlunda kompetent, han besegrar Stannis, han är en skicklig intrigmakare, han är grym på att slåss etc. I boken är han blek som en sjukling, ful och på väg att bli fet (kombinerat med nära nog på inkompetent på allt vad styre heter). Han beskrivs visserligen som slug och kvicktänkt, men hopplös när det gäller long-term planning.

I serien är han bara ostoppbar onding liksom. GAH!

Bild på Bok-Ramsay.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Mundo;n181914 said:
[saker inom spoiler-tagg]
ELLER HUR. Ugh. Och! OCH! Boltons färg är ROSA! För att deras sigill är the flayed man (som för övrigt tv-serien gjorde väldigt snygga saker med när Roose Bolton först klev in på scenen, jag ska inte klaga på hur snygga detaljerna blev), men det gör att Boltons går omkring i rosa cloaks och siden och sånt när de ska vara snygga och representativa.
Men neeejdå.
Rosa får inte de tuffa ondingarna ha.
Det vore ju fjantigt.

(Det sagt gillar jag att Ramsay är litet mer kompetent i tv-serien, eftersom de måste vara ekonomiska med karaktärerna, men hans dumhet gick också up to eleven och det har jag verkligen inga sympatier med)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bra som vanligt Krank :) Den här gången håller jag med dig i en del du säger om GoT och det är inte vanligt. Jag gillar verkligen Max von Sydovs roll, han gör den bra och träd-vr scenerna är bland de bästa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Mundo;n181909 said:
Det mest överraskande med detta är kanske hur pappa Bolton kan bli tagen på sängen med detta. Killen har beskrivits som intelligent, grym på intriger och cynisk.
Sen berättar han för sin unge hur kass han är och fortsätter med hur han ska få en ny bättre son. Lägg sedan till att orginal-ungen är Skeletor. Vad trodde du skulle hända?
Alltså, han VET att sonen är Skeletor. Han VET att Skeletor varit super-duper-sugen på att bli nästa Lord Bolton. Han VET att det aldrig kommer att vara nog för Skeletor att veta att han "alltid kommer att vara den förstfödda"

Hade han haft minsta lilla självbevarelsedrift hade han aldrig gått in i den där kramen. Rätt reaktion på "grattis, du har fått en son" är "vakter! Sätt Skeletor i fängelse. Maester! Skriv ihop dokumentet som låter mig annullera det där vi gjorde för att Skeletor skulle kunna ärva min titel."

Då det var väl lite förvånande. Att pappa Bolton led av en så stark dödslängtan.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
krank;n181922 said:
Alltså, han VET att sonen är Skeletor. Han VET att Skeletor varit super-duper-sugen på att bli nästa Lord Bolton. Han VET att det aldrig kommer att vara nog för Skeletor att veta att han "alltid kommer att vara den förstfödda"

Hade han haft minsta lilla självbevarelsedrift hade han aldrig gått in i den där kramen. Rätt reaktion på "grattis, du har fått en son" är "vakter! Sätt Skeletor i fängelse. Maester! Skriv ihop dokumentet som låter mig annullera det där vi gjorde för att Skeletor skulle kunna ärva min titel."

Då det var väl lite förvånande. Att pappa Bolton led av en så stark dödslängtan.

Jag typ kokar av ilska över att manusförfattarna tar de få ljusglimtar Martin faktiskt har (Martins roller är generellt tusen ggr mer intelligenta och kalkylerande än i tv-serien, en favorit är lord Manderly, som inte ens finns med i serien) och sedan gör precis tvärtom. Precis tvärtom in i minsta detalj.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
krank;n181888 said:
Ärligt talat, det här är VÄRLDENS mest uppenbara test, det är 100% genomskinligt vad han vill ha för svar.
Ja, det är uppenbart vilka ord hon borde säga, hon har sagt dem i ganska många avsnitt nu. Men dessa avsnitt tycker jag också har visat att det inte bara är orden, utan om hon kan säga dem övertygande som är det viktiga. Tydligen har hon börjat lära sig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag gav upp Game of Thrones i slutet av säsong 4 för att jag inte ville bli spoilad på böckerna ens en gnutta, och blev avtaggad av bristen på Arianne. Ju mer jag hört om säsong 5 och 6, och i synnerhet Sansa-plotten, Bolton-plotten och Dorne-plotten, desto mer bekväm blir jag med det beslutet.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Ymir;n181973 said:
Jag gav upp Game of Thrones i slutet av säsong 4 för att jag inte ville bli spoilad på böckerna ens en gnutta, och blev avtaggad av bristen på Arianne. Ju mer jag hört om säsong 5 och 6, och i synnerhet Sansa-plotten, Bolton-plotten och Dorne-plotten, desto mer bekväm blir jag med det beslutet.

Sista jag såg var S5ep... 4? 5? Innan Sansa-plotten mötte Bolton-plotten och allt blev bajs, typ. Jag ångrar inte det här beslutet. Om Manderly dyker upp ser jag kanske avsnitten där han är med, men annars? Nej tack.
Böckerna blir jag gärna spoilad på, om alternativet är att höra dem med Roy Dotrices röst en enda gång till...
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Lite sen till festen denna gången damn it! Låg lite liksoms på sjukhus i 4 dagar (is fine, inflamation i gallblåsan, stor smärta och allt, den blev bättre...men, nån jäkel... Ramsey antagligen... stoppade en sten i den! Typiskt Skeletor liksom... så den kommer ryka om några månader... XD ).

Kommer försöka skriva ut mitt perspektiv efter jag såg avsnittet (avsnitt två då alltså), och inte ur ett perspektiv utav att jag faktiakt har sätt alla 5 avsnitt som kom ut (blev lite purken på att jag missade femte avsnittet igår, pga att jag inte fick komma hem förrän i dag Tisdag... XD ).Kommer nog missa/hoppa över en hel del grejer, mest för att jag snabbklickar mig igenom avsnittet så jag minns vilket det var.

Gillade avsnittet... men det säger väl inte mycket... jag gillar alla avsnitt av GoT... it's a given liksom.

Det var roligt att få se Bran igen, efter den gruppen varit borta från serien så länge, och det var rätt intressant också tyckte jag. Få lite mer kött på bena om lite grejer här och där liksom, även om det handlar om dåtiden. Så det kändes inte som att det var onödig tid lagd, som Dorne ibland kunde kännas. I alla fall... så fort man såg unge Hodor, Willis, så var det ju uppenbart vem det var, jag menar vem annars kunde den där stora Lufsen som lufsar runt lite så där på ett lufsigt sätt vara liksom! Och på något sätt så var det roligare att få se Hodor som barn än de andra "viktiga" karaktärerna och deras scener i avsnittet. Tror till och med jag utryckte ett glatt "Hodor" när jag först såg honom (som i hälsningsfras där man använder personens namn, inte som ord som har massor av olika betydelser beroende på hur den sägs och i vilka sammanhang den sägs... :p ).

Sen Wun Wuns lilla grej där med att smälla armborstskytten i väggen var rätt komiskt tyckte jag. XD Och ja... Wun Wun är jättens namn... "Wun Weg Wun Dar Wun" är hans fulla namn, så Wun Wun i kort (vet bara det för att jag följer några GoT Reaction/Recap/Review youtube grejer). :D

Och kan nog inte mer än hålla med de flesta om Bolton grejen. Att Ramsay' fars verkar vara...jag vet inte... oförmögen att tro att hans bastard till son inte skulle sjunka så lågt som att göra något åt faktumet att hans styvmor födde en son? Nä, det är ett litet steg långt det. Det ända jag skulle kunna spekulera om som ett svar på detta är att Roose kanske trodde, ansåg, eller något, att eftersom han givit Ramsay namnet utav Bolton, att det skulle vara nog av en "gåva" att undstyra Ramsay... eller kanske att Roose trode han kunde styra Ramsay eller något. Men det är rätt veka anledningar som förklaring. Kanske en lite starkare spekulation är att förvåningen kansle kommer ifrån att det hände just där, mitt på ljusa dan, med vittnen och allt.

Tyrion och Drakarna var koolt också. Kan också inte vara mer än glad för Tyrion att han får på något sätt en av sina drömmar som barn förverkligad. :) Efter den scenen så fick jag tanken, och bilder, i skallen på att "Tänk om Tyrion återvänder till Westeros ridandes på en drake!", det skulle nog förnöja Tyrion till den milda graden att... ja, jag vet inte... glömma dricka vin för en kort tid eller något... XD

Sen, tillslut, så klart. Till det som de flesta som gillar GoT hoppades på... och var nog nästan 100% säkra på, men där många nog ändå grodde en lite gömd "tänk om..." tanke/rädsla att Jon kanske faktiskt skulle förbli död... Jon vaknar tillslut. Den ända överaskning jag hadde med det var att det hände i avsnitt 2... jag låg och lutade mot att det skulle hända i avsnitt 4 eller 5... bland annat för att dra ut på det längre än så skulle nog reta upp GoT fansen ännu mer om det hela, och att göra det tidigare så skulle de ju inte kunna dra på fansens hjärtesträngar med den... men även för att ju längre mot slutet av säsongen man kommit, om man gått över 5 avsnitt, så hade hans återkomst möjligen kunnat bli meningslös på något sätt. Men de drog helt enkelt plåstret snabbt för att få det gjort... och jag kan inte mer än erkänna att även om jag var övetygad om att det skulle hända (tillslut i alla fall), så kunde jag inte låta bli att slänga knytnävarna i luften och utrycka ett "Yeees!" när han slog upp ögona. XD


Minns att mina två favoritdelar med avsnittet var: Jons uppvaknande, obviously, inget mer att säga där liksom. Men den andra för mig, kanske lite förvånande med tanke på allt som hände i avsnittet ändå, var faktiskt att få se en ung Hodor. Vet inte varför, var lite av en sån där "Aaaw... is'nt he adorable!" typ av grej! XD

Om Hodor/Willis grejen inte varit där så hade det nog varit Drakscenen med Tyrion som varit den andra för mig. Wun Wuns "Wallsmack of Doom" var rätt bra den också, fast ur ett komiskt och episkt perspektiv... XD

Notera att dessa "favoritdelar" inte nödvändigtvis betyder "Oerhört viktig plotpoint som öppnar upp serien pga dess implikationer." eller något. Det är bara grejer som jag så där lite i allmänheten gillade. XD
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne

What kind of god would have a pecker that small?



Så. Ni trodde kanske att jag skulle vänta en vecka? Fuck that. Inspirerad av all jävla rövhattar som suttit och spoilat Game of Thrones på Facebook de senaste dagarna - ni kan ta era dörrar och köra upp dem i röven - så har jag beslutat mig för att försöka öka tempot, i mån av tid och ork.

Jag menar, det är ju inte så att jag är superinvesterad i serien, men en av mycket få saker som ändå håller mig flytande är att jag åtminstone inte vet exakt vad som kommer att hända. Serien kanske inte har så många oväntade plot twists, men jag avskyr ändå spoilers. Jag är säkert udda här, men för mig ger inte själva upplevandet speciellt mycket extra. Det som ger något är informationen jag får ta in. Om informationen då redan finns så blir själva upplevelsen svag, urvattnad, poänglös. Lite som att resa till ställen jag sett foton från och läst skildringar av. Eller att själv gå runt i t.ex. vackra kyrkor jag redan sett på bild.

Fuck alla som spoilar, oavsett hur "smarta" de tycker att de är med sina "vaga hints". Och "roliga memes".

Så. Jag har sätt Game of Rapey Swine och Värdelösa Brölmachos S06E03. Förra avsnittet, som var marginellt mindre dåligt än andra avsnitt, åtföljs naturligtvis av ett tråkigt jävla bajsavsnitt som är så grått och poänglöst att man lätt kan missta det för en skatepark (ba-dum tisch).

Det finns i princip inga intressanta trådar här, men jag sparar väl den enda som inte bara är totalt värdelös till sist.

Samwise är sjösjuk och Hilda eller vad fan hon nu heter är entusiastisk. Det visar sig att manisförfattarna - eller Martin, vad fan vet jag - hittat Ctrl+C på tangentbordet, för den tjatiga jävla värdelösa bastardidioten tänker ÅTERIGEN skicka iväg Hilda och gå och göra roliga saker själv. PRECIS som han gjorde när han var på Svartslottet och han skickade iväg henne till Murder-Rapeville. Fast den här gången tänker han skicka henne till sin pappa, som vi VET sedan tidigare är en jävla mobbare. Ja, för det låter ju som en JÄVLA bra idé. Eller inte. Det är som om Samwise har en nackdel på rollformuläret, "Skicka iväg Hilda", och varje gång han gör det så får han exp för att det är så jävla dumt. Jag fattar inte ens poängen här. Det hade kunnat finnas en poäng första gången OM SAM FAKTISKT LÄRT SIG NÅGOT på köpet men det har han såklart inte. Jag hoppas att skeppet går under i en storm och att alla på det dör.

Max von Sydow och Bran är i magisk VR igen och tittar på när pappa Stark, ni vet han som fick sitt rättmätiga straff redan i S01, slåss med något annat jävla brölmacho. De bankar på varandra med metallpinnar i en alldeles för lång urtråkig strid och sen får hans motståndare en kniv i ryggen och sen tycker Max att det blir alldeles för spännande och stänger av VR:en. För GUD FÖRBJUDE att det skulle hända något SPÄNNANDE i ett sånt här avsnitt. Det är väl lite vagt intressant att Bran kunde få pappsen att eventuellt reagera inuti VR:en, men vafan. Skitgubbe.

Danny kommer fram till hästknullartemplet och vi får se lite sideboob (alltså, om jag vill se tuttar finns det ett helt internet fullt av dem, men har det inte varit väldigt lite tuttar den här säsongen hittills? Och är det inte typ flera säsonger sen vi såg Dannys? Blev det för dyrt att visa hennes; kräver skådespelerskan mer och mer pengar?) innan de har en totalt poänglös diskussion om att hästknullarnas styrelse ska ha ett möte där Dannys öde står på dagordningen, typ mitt mellan revisorns berättelse och punkten om hur många hästar de ska knulla under det närmaste året. Alltså det här är SÅ TRÅKIGT. Kan de inte bara stänga in henne i det där templet? Eller typ hugga henne i små bitar och gräva ner bitarna? Så vi slipper se mer?

Darth Various har en enormt utdragen scen där han snackar med en av de som var inblandade i harpyornas anfall. Han lyckas få vad som borde varit en rätt intressant scen att kännas som att se på färg som torkar. Nånting nånting hot löfdte belöning bra, klart. Under tiden speglar Tyrion min tristess; han sitter vid ett bord med två av de tråkigaste människorna som finns, Gråmask och Misandria. Det visar sig såklart att de är så endimensionella karaktärer att de överhuvudtaget inte kan föra en konversation som inte handlar om den roll de har i serien. Ska inte Misandria föreställa något slags sällskapsdam? Det här är så jävla värdelöst. Tyrion å sin sida är mest pinsam när han försöker få dem att leka lekar... Tack och lov avbryts de av Darth Various som i en BIG REVEAL avslöjar att det är *gasp* slavägarna och mästarna i de andra städerna där Danny lekt white saviour som finansierat harpyorna.

No.

Fucking.

Shit.

Sherlock.

Det här är vad man skulle kunna kalla en anti-twist. Jag räknade liksom kallt med att det här var information alla redan räknat ut, eller åtminstone räknat med, tagit för givet.

Ugh.

OK, Frankenstein mutar barn med godis (vilket inte alls känns creepy) för att de ska bli hans spioner nu när Darth Various är borta och de inte är hans spioner längre. Cersei och Slimie och storsparven och yadda yadda, blaj blaj, slidder sladder, snark, inget händer. Olenna får vara med och vara elak, men i övrigt är det bara en massa jävla utfyllnad. Och så pratar storsparven med Tummen - som är dum nog att lyssna. Men inget viktigt händer. INGET.

Also: prutthumor.

Lord Umbar kommer och gnäller om Snöjonte inför Skeletor. Han ger bort Rickon Stark och Vildlingbruden jag glömt om hon ens haft nåt namn till Skeletor. Goody. Fler karaktärer för de effektsökande jävla bastarderna till serieskapare att låta Skeletor tortera.

Jonte visar rumpan, gnäller lite, sen hänger han Mobbar-Bengt och hans kumpaner, inklusive Olly, och sen ger han bort ledarskapet över svartslottet och sticker.

Arya tränas, och når Daredevil-nivå på vad som tycks vara förvånansvärt kort tid. Sen får hon dricka av giftigt vatten, men eftersom hon nu verkligen blivit Ingen så dör hon inte, utan hennes ögon återställs.

Kontinuitet:
  • Arya får synen åter
  • Lord Umbar ger Rickon och Tonks till Skeletor
  • Snöjonte drar från Svartslottet
  • Danny kommer fram
Förväntningar
  • Tuttar, rumpor och muffar. Sideboob på Danny, rumpa på Jonte. Och vilken rumpa!
  • Våldtäkter. Nej, inte den här gången heller faktiskt.
  • Alla fortsätter vara osympatiska. Ja, definitivt.
  • Få oväntade dödsfall. Inga.
  • Alldeles för lite fantastik. Typ... ingen.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. c:a 95%.
  • Danny gör en comeback Tyvärr var hon med i avsnittet, men hon fick iaf inte ens bvörja ta sig tillbaks.
Förhoppningar
  • Alla dör utom Arya Stark. Arya är nu riktig ninja. Yay!
  • Danny försvinner och återses aldrig igen. Tyvärr återsågs hon ju i det här avsnittet...
  • Mycket mer fantastik. Nä.
  • Snoppar. Close, but no cigar så att säga.
 

Attachments

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
krank;n182545 said:
Kontinuitet:
  • Sansa får synen åter
  • Lord Umbar ger Rickon och vad-hon-nu-heter till Skeletor
1) du menar Arya
2) Hon heter Tonks. Kom ihåg det, och kalla henne inte Nymphadora.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bra som alltid Krank även om allt du säger är objektivt fel ;-) Eftersom du hatar spoilers så tänker jag bara säga att även jag, som är en fan-boy, tyckte det här avsnittet inte var jätte bra.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
I feel terribly for you my child.

Jag satt personligen och vred på mig på grund av hur uttråkad jag var under scenerna med Gråmask, Missandei, Darth Various och Tyrion det här avsnittet.

Om det hjälper dig något så är nästa avsnitt bättre och följande avsnitt efter det möjligtvis det bästa i serien, garanterat det bästa den här säsongen (vilket iofs är en ganska så låg ribba.)

På övriga plussidan så har jag nu sett ut färdigt hela Supergirl för att jag såg dig posta om det på Facebook och tänkte skriva lite tankar i någon senare tråd.

YOU HAVE CHANGED MY LIFE WITH HOPE, SUPERKRANK!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
krank;n182545 said:
Tyrion å sin sida är mest pinsam när han försöker få dem att leka lekar...
Alltså, vad fan har hänt med Tyrion? Sure, jag vet vad som har hänt-hänt, och jag kan väl kanske förstå hur det kan lämna lite spår... men han brukade vara _smart_, kunna läsa av sociala situationer rätt bra, vara lite filosofiskt lagd, bra på att improvisera och dessutom lite uppfinninsrik. Visst, en del av det baserade sig på att hans familj var rik och garanterat skulle betala för honom, något som inte längre är sant, men jag tycker det var rätt länge sedan vi fick se minsta skymt av hans bättre sidor.

På sista tiden känns han mest som han relegerats till Darth Various comic sidekick. Till och med när han ska föreställa politiskt smart känns han klumpig.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
krank;n182545 said:
Så. Ni trodde kanske att jag skulle vänta en vecka? Fuck that. Inspirerad av all jävla rövhattar som suttit och spoilat Game of Thrones på Facebook de senaste dagarna - ni kan ta era dörrar och köra upp dem i röven - så har jag beslutat mig för att försöka öka tempot, i mån av tid och ork.

Jag menar, det är ju inte så att jag är superinvesterad i serien, men en av mycket få saker som ändå håller mig flytande är att jag åtminstone inte vet exakt vad som kommer att hända. Serien kanske inte har så många oväntade plot twists, men jag avskyr ändå spoilers. Jag är säkert udda här, men för mig ger inte själva upplevandet speciellt mycket extra. Det som ger något är informationen jag får ta in. Om informationen då redan finns så blir själva upplevelsen svag, urvattnad, poänglös. Lite som att resa till ställen jag sett foton från och läst skildringar av. Eller att själv gå runt i t.ex. vackra kyrkor jag redan sett på bild.
Jag måste säga att jag är helt fascinerad av din världsbild tror det är extremt få som inte vill resa till ställen de sett foton från eller läst skildringar av, snarare är det väl så att detta är saker som brukar vilja få folk att resa dit. Vi kan nog lugnt konstatera att vi kan lägga 'åka på semester' till listan av saker vi inte borde göra ihop (däremot borde vi verkligen spela rollspel nån gång ihop men det är en annan sak).

Det sagt, vad är det för fel på folk!? Varför ska det hålla på och spoilas så förbannat? Och den allra värsta formen är såna där vaga spoilers av människor som tror att de är så smarta så att de inte säger något. För det gör det! Nu är jag själv visserligen väldigt okänslig för spoilers när det gäller saker som filmer och tv-serier, jag ser sällan på serier på det sättet men ta sport som exempel istället. Sport är ju oftast inte så intressant i sig att jag någonsin skulle få för mig att se en match jag redan vet resultatet av och här kommer det viktiga:

Att säga att en match var 'bra' är i sig en spoiler hur vagt ni än tycker det är.

För jag vet liksom vad folk tycker, folk tycker inte att en amerikansk fotbollsmatch där det ena laget vinner med 53-0 är en bra match, jag vet att det i nästan alla fall betyder att det kommer vara en jämn match som avggörs under sista fem minutrarna så de första 55 är nu spoilade.

Det finns förövrigt väldigt många bra ställen att diskutera game of thrones där ingen blir spoilad eftersom en antingen inte bryr sig eller läser där efter att en sett avsnittet, kommentatorsfältet på din favoritblogg i ämnet, i den tråden där vi gör det här på forumet osv. Så sluta spoila på andra ställen och särskilt i den här tråden, och desto vagare spoilers desto värre för det visar bara att det inte fanns något behov av att spoila från första början.

Att jag ser på GoT är förövrigt till stor del av två anledningar, att få läsa kranks recensioner (och till viss del Linder-Krauklis dito) samt att alla pratar om det, men då pratar vi på ställen ämnade för det.
 
Top