Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 6

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Rymdhamster;n182573 said:
Alltså, vad fan har hänt med Tyrion?
Tyrion har ju inga kompisar. Han är endast kapabel att umgås med despoter, alkoholister och prostituerade. Därför har han bara lyckade interaktioner med Varys och slavägare nuförtiden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
slanfan;n182986 said:
Tyrion har ju inga kompisar. Han är endast kapabel att umgås med despoter, alkoholister och prostituerade. Därför har han bara lyckade interaktioner med Varys och slavägare nuförtiden.
Uhu.

Jag tar mig friheten att citera något som en fantastisk man sa en gång:

Rymdhamster;n182655 said:
Sure, och han mår antagligen lite dåligt över att han verkar ha skurit ner drastiskt på alkoholen, och troligen håller han på att hantera mordet på fadern och kvinnan han älskade, och ett par näradödenupplevelser på det, och han kanske aldrig lärde sig just det här språket särskilt bra för att tycker landet suger och han trodde aldrig att han skulle resa dit.

Min fråga handlar inte så mycket om förklaringar i handlingen, utan snarare om att en av mina absoluta favoritkaraktärer nu aktivt tråkar ut mig och ibland får mig att vilja sträcka mig efter skämskudden.

Min även in game är jag lite tveksam till det här. Han har inte varit i något större behöv av respons från de omkring honom förut. Har de inte svarat honom har han pratat på själv så det räcker för alla inblandade.

Nej, för mig känns det mest som att manusförfattarna tappat bort honom. De vet inte vad de ska göra med honom just nu och därför fyller de hans scentid med skit bara för att han ska ha något att göra. TIll och med Snöjontes bitar är intressantare just nu. Och jag hatar Snöjonte.
;)
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Rymdhamster;n182988 said:
Uhu.

Jag tar mig friheten att citera något som en fantastisk man sa en gång:



;)
jaja... då är jag väl helt bortgjord nu då.

alternativt svar: han fasas ut för att kunna bli uppäten av en drake senare i säsongen, vilket kommer vara totalt oväntat, men ingen större förlust, då han ju mest bara varit tråkig på senaste tiden :p
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
krank;n182972 said:
[*]Danny eldar upp höstknullarrådet]
Om du slutade göra roliga typos skulle jag sluta påpeka dem. Det där låter som en Rotsystem-Harlequin i Twilightgenren.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,355
Location
Helsingborg
Alltså. Förutom det där med gratuitous nakenhet efteråt (även om det demostrerade ganska effektivt Danys 100% asbest förmåga) så gillade jag verkligen scenen där Dany eldar upp hästknullarrådet.
Det är dels en riktigt bra "This is why you suck" scen, och dels så går Dany 100% full-blown Targaryen crazy och demonstrerar precis varför Targaryens lyckades hålla kvar sig som kungar i ett par generationer trots att det var 50/50 om de var fullblodsgalningar eller inte. För att oavsett om de har drakar eller inte så är Targaryens karismatiska och fan-i-mej inte helt mänskliga.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag gillar att Daenerys över sex säsonger liksom blivit en fungerande och effektiv Viserys. Synd att hon bara är det mot bruna människor, typ, så det blir white saviour av det hela... men jag gillar också att Targaryens generellt demonstrerar enorm eldkraft, med eller utan drakar. I alla fall i huvudserien, Dunk & Egg har jag inte läst.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Jag hoppas det inte är någon spoiler att nämna att i böckerna har inte Dany så perfekt asbestoshud.
De har vridit upp det till 11 i serien, antagligen för att få med litet mer fantastik och för att göra henne mer distinkt på något sätt.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Bolongo;n183003 said:
Jag hoppas det inte är någon spoiler att nämna att i böckerna har inte Dany så perfekt asbestoshud.
De har vridit upp det till 11 i serien, antagligen för att få med litet mer fantastik och för att göra henne mer distinkt på något sätt.

Det är typ en av de få sakerna serien gör bättre. Det är typ det, och att vissa av rolltillsättningarna förhöjer rollerna rejält. Min favorit hittills på den här punkten (dvs: skådisar som förbättrar karaktärer från böckerna, inte skådisar som var picture perfect) är Harry Lloyd som Viserys.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne

Kom igen, ni måste ju ha fattat att det här skulle vara bilden för det här avsnittet...

Efter att ha blivit klar med mina rättningar så tänkte jag att efter en så jobbig arbetsvecka så kan jag lika gärna avsluta i samma stil. Jag har alltså sett Game of Thrones S06E05.

Sansa träffar Lillfinger, som ljuger om att han inte visste något om Skeletor. Sansa står på sig - "Om du inte visste så är du dum i huvudet, om du visste är du min fiende". Sen ljuger Lillfinger ihop nånting om att det tydligen skapats en Tully-armé som tatt tillbaks Riverrun. Det tror jag när jag ser det.

Sansa för vidare denna information till Jonte, men berättar inte varifrån den kommer. Vilket är stendumt, såklart. Hon skickar sen iväg Brienne för att snacka med Tullyarmén, vilket verkar ännu dummare. Sen rider Jonte och Rödskägg och Sansa och hela gänget kompetenta typer i tight formation iväg från svartslottet. Det finns det säkert inga som helst risker med.

Arya fortsätter tränas till ninja. Hon får sig en historielektion om de ansiktslösa ninjorna och ett nytt uppdrag; hon ska döda en skådespelerska. Hon spejar lite, sen tvivlar hon på uppdraget och yadda yadda. Men det viktigaste i den här delen av avsnittet - ja, hela avsnittet, rentav - är att vi är får en ordentlig närbild på en snorre, en fläsktrumpet, en pillenupp, en dronk, en köttpåle. Kort sagt, en rejäl snupp med hängande kulor därtill. Det är som julafton! Synd bara att den är slak och dessutom tydligen har vårtor. Inte tillstymmelse till sexualisering. Åh, och vi får se ett par tuttar också, men det är ju mer vardagsmat, även om det varit rätt lite den här säsongen hittills.

Pyke ska välja knug och först ser det ut som att det ska bli Yara, med backning av Reek, men så kommer deras heltokige farbror Euron "Örat" Greyjoy, som ju mördade den förra kungen, och plockar hem alltihop genom att vara fullkomligt dum i huvudet - dels är han såklart en misogyn arselkeps, men han tycker också att det verkar vara en skitbra idé att skapa en enorm flotta och ge till Danny som sätt att komma in innanför hennes trosor. Yara och Reek flyr medan översteprästen dränker den nye kungen, för det är tydligen så det går till. Men han överlever.

(Åh, och Örat heter Örat för att jag först läste hans namn som "Earon").

Göran visar Danny sin psoriasis, och säger att han kärat ner sig i henne. Hon beordrar honom att sticka iväg och söka efter ett botemedel mot den obotliga magiska sjukdomen. Praktiskt sätt att bli av med män som deklarerat sin kärlek och som man inte är kär i. Allt annat hade varit jävla awkward, alltså. Danny rider iväg med sin nya armé av machobrölare.

Tyrion anlitar det röda prästerskapet som PR-byrå för att tala om hur fvräsig Danny är och att hon skapat fred och stabilitet. Vi andra, som lärt oss att man inte kan lita på det röda prästerskapet längre än Tyrion kan kasta dem, tycker kanske att det inte verkar vara en heltigenom genomtänkt idé. Framför allt inte när vi sett vad som hände när fanatiker fick löpa fritt i Kings Landing.

Åh, och det påpekas att Darth Various är eunuck också. Det dras nog inget direkt dvärgskämt dock, om man inte räknar den degererade dvärgrollen i teaterpjäsen Aryas offer spelar i.

Uppe norrut fortsätter Bran få VR-träning. Han får veta att det var grönalverna som skapade White Walkers som ett biologiskt vapen mot människan, som höll på att typ förstöra naturen och hugga ner träden och blaha blaha.
Sen VR-tränar Bran själv, och då går det dåligt för han stöter på White Walkers-kungen, som kan se honom och tydligen nu veta var han är. Och så. Då måste de fly.

Och här kommer kanske århundradets allra lökigaste twist, som hela internets spoilade för mig men som i det här fallet faktiskt inte gjorde varken till eller från för det är så jävla... jag vill inte säga "dumt", det är bara så... "meh". En helt poänglös twist. HELT.

Bran besätter Hodor medan Bran är i en VR-dröm om det förflutna. Han gör så att Hodor i nutiden håller dörren stängd medan de flyr undan white walkers (ok, det är lite halvsnyggt stridande ungefär här också, men det var ganska oengagerande, så skit samma).

Han ska hålla dörren. Hold. Door.

Hold.

..

Door.

Hodor.

Och så får dåtids-Hodor, Wyllis, ett psychic feedback loop-anfall av något slag och kan därefter bara säga "hodor".

Alltså.

Först: Vilken lökig jävla hemlis. Varför skulle någon någonsin tycka att det var viktigt varför Hodor heter Hodor, och säger Hodor, till den milda grad att detta skulle kunna kallas en häftig reveal?

Sedan: Kan det finnas NÅGON som inte redan fattat att VR:en var tvåvägs. De spoilade ju för fan den delen i avsnittet med den urtråkiga striden. Alltså kan inte heller den aspekten ha varit tänkt som nån cool twist.

Hold. Door.

Jesus kristus på en hoppstylta, det här kan vara det som gjort mig allra tröttast i serien hittills. Det är som om de som skrev den här grejen liksom hört talas om det här med coola reveals och plot twists, men inte riktigt hajjat konceptet utan bara skapat något slags cargo cult-variant där man använder de yttre tecknen på en cool reveal och hoppas att gudarna ska komma med en BRAIN ASPLODE-känsla.

Fy fan vad fattigt.

Kontinuitet:
  • Jonte och gänget drar söderut.
  • Brienne rider och ska cnacka med Tully-armé som antagligen inte finns.
  • Örat blir kung över Pyke. Yara och Reek flyr.
  • Göran rider bort.
  • Danny och hennes nya tama brölmachon rider iväg.
  • Bran flyr undan shite walkers
Förväntningar
  • Tuttar, rumpor och muffar. EN SNUPP! EN SNUPP! Also en rumpa och ett par bröst, men det är ju inte lika viktigt.
  • Våldtäkter. Nej, det tror jag inte.
  • Alla fortsätter vara osympatiska. Sansa seglar upp som bland de minst osympatiska, men ja, i övrigt så...
  • Få oväntade dödsfall. Brans varg Summer dör. Hodor dör. Max von Sydow dör.
  • Alldeles för lite fantastik. Lite grönalver som kastar eld, lite iszombies, lite shite walkers.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Ja.
  • Danny gör en comeback Tyvärr är hon ju på väg nu
  • Påpekan/sklämt om att Tyrion är dvärg Nä, tror inte det.
  • Påpekan/skämt om att Darth Various är eunuck ?
Förhoppningar
  • Alla dör utom Arya Stark. Another Hodor bites the dust, så casten minskar, men å andra sidan har vi ju fått påfyllnad i form av ett gäng brölmachon och Örat... Arya fortsätter ninja sig iaf.
  • Danny försvinner och återses aldrig igen. Verkar mer och mer osannolikt.
  • Mycket mer fantastik. Inte speciellt mycket, nej.
  • Snoppar. JAAAAAAAAAAA!
 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
krank;n183066 said:
Tyrion anlitar det röda prästerskapet som PR-byrå för att tala om hur fvräsig Danny är och att hon skapat fred och stabilitet. Vi andra, som lärt oss att man inte kan lita på det röda prästerskapet längre än Tyrion kan kasta dem, tycker kanske att det inte verkar vara en heltigenom genomtänkt idé. Framför allt inte när vi sett vad som hände när fanatiker fick löpa fritt i Kings Landing.
Den här scenen visar slutligen upp det jag skulle velat ha se så mycket mer av den här säsongen! Tyrion förstår hur politik funkar. Och han vet hur människor fungerar. Och han är bra på att läsa av personer. Det Tyrion inte är, är en spionmästare. Därför har han ingen aning om vad mellistanten hållt på med; ingen har berättat det för honom.

Darth Various ÄR spionmstare. Det han är bra på är att sätta ihop spionnätverk och veta allt.

Om de nu bara pratat ihop sig lite INNAN mötet med den läskiga fanatikern.

Suck... det är inte en jättebra scen, men den hintar om hur bra Tyrions tid vid styren skulle kunna vara om manusförfattarna inte hade bestämt sig för att skita i honom den här säsongen.

krank;n183066 said:
Och här kommer kanske århundradets allra lökigaste twist
Twist? Kan man verkligen kalla det en twist? På vilket sätt är det en twist? Lite som att kalla en ångvält för en racerbil och sen svära över att den är för långsam =)

krank;n183066 said:
Varför skulle någon någonsin tycka att det var viktigt varför Hodor heter Hodor
Insikt i en älskad karaktärs backgrund? Nej, vem skulle någonsin vilja ha något sånt...

krank;n183066 said:
Hodor dör.
Det här är en fråga jag velat ställa hela veckan; Är Hodor verkligen död? Visst, det ser inte särskilt bra ut,vi såg lite blod, men Hodor är en stor och stark jävel. Kan vi verkligen förutsätta att han är ute ur leken?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Hold the Door! Jag tänker att det där med tidsresor borde ju dessutom kunna förklara att littlefinger teleportar sig å så där, eller är vi på väg mot att allt bara är en dröm? :)

Angående öborna så tyckte jag A-K Linder-Krauklis hade något mycket träffande att säga om den scenen:
AKLK said:
Kan vi prata om mängden träd på Pyke? Jag tänker mig att det är ungefär som Island, med tanke på vad vi fått se hittills.Men nånstans måste det ju finnas en ö med många träd. Annars blir det en rätt liten flotta både Yara och Euron vill bygga. Typ en halv båt eller nåt.
Kingsmootet då? Jag har varit i tusen kassa lajvscener som varit som det här. Folk ska hålla brandtal, men lyckas liksom inte och det är alltid nån okänslig idiot som avbryter vid fel tillfälle. ---

Undrar för övrigt hur många gånger man av misstag har dränkt den tilltänkte kungen på Pyke?
Sen om Hodor är död eller inte, tja det filmades ju som att han dog men å andra sidan är det väl lite av den här seriens grej att sluta avsnitt med folk som dör på låtsas, både Sansa och Snö-Jonte och Cerseis Zombie (minns inte vad han heter) har ju haft 'dödsscener' så vem vet. Stackars vargar förövrigt, är väl inte många kvar nu...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
"Undrar för övrigt hur många gånger man av misstag har dränkt den tilltänkte kungen på Pyke?"

I min huvudkanon: stup i kvarten. Jag kan bara se dem stå där i en ring runt ännu en död kungskandidat och titta obekvämt på varandra medan prästen ropar "nästa!".

Jag tänker mig också att hälften av de kungar som faktiskt överlever är rätt tokiga på grund av hjärnskador till följd av syrebrist.

Jag tycker på något sätt att det passar bra ihop med Kranks syn på Västerås brölmachon. En syn jag börjar bli mer och mer benägen att hålla med om.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Min favoritdel av de här recensionerna har nu blivit att under "Våldtäkter"-kategorin är svaret antingen ja eller nja. "Nej, jag TROR inte det" liksom. För att det i den här serien lika gärna kan hända i bakgrunden typ.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Rymdhamster;n183068 said:
en älskad karaktärs
Ah. Det finns alltså de som inte upplevt Hodor som en ganska tråkig karaktär? Jag menar, det här med att ha en person med psykisk funktionsnedsättning som dessutom fyller tropen "stor, stark, snäll och lite korkad" tyckte jag var rätt hyfsat ofräscht om jag ska vara ärlig.

Jag menar, alla försök att påstå att han bara haft problem med afasi faller ju platt i och med att Bran vid ett tillfälle var tvungen att tala om för honom att han borde ta på sig kläder och inte springa runt nakenfis. OK, det var en helt OK scen iom att den lät honom framställas som sexuellt tilldragande genom Oshas kommentar om hans kuk, men... vafan.

Men jaja, folk har konstiga favoriter...
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
krank;n183066 said:
Först: Vilken lökig jävla hemlis. Varför skulle någon någonsin tycka att det var viktigt varför Hodor heter Hodor, och säger Hodor, till den milda grad att detta skulle kunna kallas en häftig reveal?
Ja, men det är sånt här som en kan undra över - hade GRRM det där i åtanke redan 1991, eller kom han på det nu? Hat han suttit sena nätter och fnittrat över datorn, när han tänkt på sin lilla hemlis om Hodor - eller har han kastat in det och tyckt att han fick en snilleblixt?

Eller är det rent av manusförfattarna som lattjar på egen hand?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Björn den gode;n183069 said:
Stackars vargar förövrigt, är väl inte många kvar nu...
Ghost (Jon Snows) och Nymeria (Aryas) är väl de som är kvar.

Ghost är faktiskt med Jon medan Nymeria släpptes fri och (i varje fall i böckerna, kommer inte ihåg om det omnämns i tv-serien) leder någon sorts supervargflock i Riverlands (tror jag...).

Cog.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Grejen med Hodor slår mig som något som har mer med förväntningar att göra än med det faktiska innehållet. "Denna lilla småhemlis som vi använder för att demonstrera hur magin funkar" slår mig som varken aggressivt tråkig eller fantastiskt mind blowing. Mer ganska effektiv för att visa hur två av Brans magiska förmågor funkar samtidigt.
Men hypear man serien och kombinerar med att inte vara så förutseende eller så intresserad av att deschiffrera foreshafdowing är det nog lättare att bara träffas av någon slags emotionell hammare, och ogillar man serien samt redan innan ogillar dess slags fantastik är det nog lättare att bara tycka att det hela är överhypeat och lame. Särskilt om serien försöker slå an på ens hjärtesträngar, snarare än bara visa hur coolt något är. (jag ignorerar nu ableismen och sånt, för det är separat från det jag pratar om, även om jag inte gillar det heller)

Det sagt, så tror jag att några i den här tråden har glädje av den här artikeln: https://patricksponaugle.com/2014/10...-of-the-north/

Om den redan postats i någon tidigare tråd (eller rentav i denna!) så... har jag ingen ursäkt. I de tidigare trådarna har jag bara skummat allt utom recensionerna. I den här har jag väl i sådana fall bara varit ouppmärksam. Mea culpa etc.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
krank;n183079 said:
Ah. Det finns alltså de som inte upplevt Hodor som en ganska tråkig karaktär? Jag menar, det här med att ha en person med psykisk funktionsnedsättning som dessutom fyller tropen "stor, stark, snäll och lite korkad" tyckte jag var rätt hyfsat ofräscht om jag ska vara ärlig.
Har rättandet och övriga skolarbetet verkligen gjort dig så världsfrånvänd att du inte är medveten om att Hodor på nått sätt blev en av de mest omtyckta karaktärerna sen första avsnittet (well, redan innan TV-serien via böckerna, rent ut av)? Till och med här på forumet har vi ju en falang av folk som verkar tycka att Hodor representerar allt som är bra i livet.

Själv tycker jag att han börjat bli intressent just i och med det här avsnittet. Inte för att det visar sig att han är det psykiskt nedbrutna offret av en rätt brutal "mind rape" (Det gör däremot Bran intressantare för att han här, om än oavsiktligt kanske, begått "ondska" i bästa klubb skeletor-anda). Snarare för att han i och med detta avsnitt passerat "konfluxpunkten" så att säga. Han har "hållt dörren. Den enda uppgift till vilket hans liv sen han var tonåring tycks ha varit dedikerad till.

Det får mig att grunna på, under förutsättning att han faktiskt överlever på något vänster, vad som kommer hända med honom nu. Är hans sinne förevigt skadad av Brans intrång? Eller kommer denna slutliga konfrontation med den beordrade uppgiften leda till någon form av sammanlänkande med hans forna jag?

Jag kan förvisso ge mig fan på att vi nu aldrig kommer att få något svar på det. Ens på om Hodor lever eller inte, just för att det vore intressant. Jäkla George.

krank;n183079 said:
Jag menar, alla försök att påstå att han bara haft problem med afasi faller ju platt i och med att Bran vid ett tillfälle var tvungen att tala om för honom att han borde ta på sig kläder och inte springa runt nakenfis.
Det här håller jag med om. Folk var jäkligt snabba på att börja påpeka att Hodor egentligen är lika smart som vem som helst och bara har en språkblockering, men hans agerande genom hela serien har tydligt visat att det finns något mer problem. Sen kan det mycket väl härröra till samma sak: den inbrända uppgiften som måste utföras ockuperar så pass mycket av Hodors aktiva tankar att det liksom inte finns mycket plats kvar för att tänka på andra saker. Som att man borde ha lite kläder på sig när man springer runt bland folk. Eller så har Bran helt enklet trasat sönder hans hjärnbanor så mycket att att det som finns kvar inte fungerar till 100% längre. Eller så kanske anfallet unge Willis drabbades av ledde till syrebrist och efterföljande hjärnskador.

Hur som helst håller jag med om att det är något mer än bara afasi med Hodor.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
A-KLK said:
Kan vi prata om mängden träd på Pyke? Jag tänker mig att det är ungefär som Island, med tanke på vad vi fått se hittills.Men nånstans måste det ju finnas en ö med många träd. Annars blir det en rätt liten flotta både Yara och Euron vill bygga. Typ en halv båt eller nåt.
Lite som Island. Fullt av björkar - små, vindpinade längs kusterna men större inåt landet, när folk kom dit. Hela skogar av dem. (Uppskattningsvis 40% av ytan, säger somliga beräkningar.)

Och större delen eldades upp eller höggs ned för att göra betesmarker.
 
Top