Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 6

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
cogitare;n183083 said:
Ghost (Jon Snows) och Nymeria (Aryas) är väl de som är kvar.

Ghost är faktiskt med Jon medan Nymeria släpptes fri och (i varje fall i böckerna, kommer inte ihåg om det omnämns i tv-serien) leder någon sorts supervargflock i Riverlands (tror jag...).

Cog.
Nej, Nymeria har ö.h.t. inte nämnts i serien sedan s1. För att göra det hade de varit tvungna att ha med drömsekvenser, och det är bara Bran som får ha sådana.

Vargarna är mestadels meningslösa i serien eftersom det bara är Bran som får vara warg.

Fan vad Bran ska vara speciell, då...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Sapient;n183097 said:
Lite som Island. Fullt av björkar - små, vindpinade längs kusterna men större inåt landet, när folk kom dit. Hela skogar av dem. (Uppskattningsvis 40% av ytan, säger somliga beräkningar.)

Och större delen eldades upp eller höggs ned för att göra betesmarker.
I min headcanon snor Ironborn träd från den närmsta fastlandskusten.
Om man kollar på kartan så finns där en stor skog som ingen verkar vilja ha:
 

Attachments

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Bolongo;n183114 said:
Nej, Nymeria har ö.h.t. inte nämnts i serien sedan s1. För att göra det hade de varit tvungna att ha med drömsekvenser, och det är bara Bran som får ha sådana.

Vargarna är mestadels meningslösa i serien eftersom det bara är Bran som får vara warg.

Fan vad Bran ska vara speciell, då...
Möjlig spoiler om Jon Snow som är med i böckerna men som är oklart om det varit med i tv-serien. Läs på egen risk...

Omnämns inte i tv-serien att även Jon Snow är en warg? När han är hos wildlings. Eller är det jag som blandar ihop bok/böcker och tv-serie igen?

Nymeria nämns inte i böckerna heller utan bara att en vargflock med en maffig ledarvarg (underförstått en 'direwolf') härjar i Riverlands. och detta har jag för mig någon även har nämnt (dvs. vargflocken men inte Nymeria 'as such') i tv-serien. Eller är jag helt ensam att ha för mig det? I så fall räknar jag kallt med att jag har fel och mitt minne spelar mig ett spratt :)

Cog.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Cog: Du är inte ensam om att blanda ihop böcker, serien och påhittade minnen. Det har även hänt att jag kommit ihåg kampanjdelar från rollspelet som minnen från böckerna.

Det blir så när det tar ungefär hundra år mellan varje bok så får man(jag)skapa min egen canon.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Hold the door-scenen var nog den mest korkade hittils. Meera var ju asdålig på att dra släden och lyckades väl knappt dra den 20 meter innan white walkers bröt upp dörren. Borde det inte varit bättre att låta Hodor, som har högt FV i släddragning, dra släden och så kunde Meera offrat sig vid dörren?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
cogitare;n183117 said:
Nymeria nämns inte i böckerna heller utan bara att en vargflock med en maffig ledarvarg (underförstått en 'direwolf') härjar i Riverlands. och detta har jag för mig någon även har nämnt (dvs. vargflocken men inte Nymeria 'as such') i tv-serien. Eller är jag helt ensam att ha för mig det? I så fall räknar jag kallt med att jag har fel och mitt minne spelar mig ett spratt :)
Arya har warg-förmågor i böckerna och drömmer sanndrömmar om Nymeria, bland annat att hon hittar Catelyns lik i floden kring The Twins.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
Ezping Orm;n183129 said:
Borde det inte varit bättre att låta Hodor, som har högt FV i släddragning, dra släden och så kunde Meera offrat sig vid dörren?
Jag grunnade lite på det också vid tillfället. Höll inte Hodor en rätt bra takt inne i tunneln? Känns som att vitvandrarna knappt höll jämna steg med dem. Undrar om det inte hade varit bättre att bara fortsätta springa när de väl fick upp dörren. Såvida det inte var så att vitvandrarna var helt obehindrade av snö, jag minns inte om så var fallet eller om jag blandar ihop dem med legolas nu.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
cogitare;n183117 said:
Möjlig spoiler om Jon Snow som är med i böckerna men som är oklart om det varit med i tv-serien. Läs på egen risk...
Du har önskedrömt. Det finns inte med i tv-serien. Inte minsta antydan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
Bolongo;n183138 said:
Du har önskedrömt. Det finns inte med i tv-serien. Inte minsta antydan.
Well, nu när ni tar upp det: vad hände egentligen när Jonte fick livet åter? För mig såg det ut som att vargen hade ett ord med i lagen. Kan det ha varit så att Jontes själ tog sin tillflykt i vargen när han blev förrådd?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Rymdhamster;n183146 said:
Well, nu när ni tar upp det: vad hände egentligen när Jonte fick livet åter? För mig såg det ut som att vargen hade ett ord med i lagen. Kan det ha varit så att Jontes själ tog sin tillflykt i vargen när han blev förrådd?
Eftersom han sagt att han inte upplevde något under sin tid som död, finns det bara två sätt din teori kan fungera:
1. Han var inte medveten om vad som hände. Alltså inte särskilt warg-likt.
2. Han ljuger. Kan inte se någon motivation för honom att göra det.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Ut av alla dödsfall som har hänt i GoT, så var Hodors den som slog mig hårdast. Tror han är den enda utav alla som har dött som jag faktiskt blev blöt i ögona när det hände. Delar av det var helt klart pga att jag gillar honom som karaktär, andra delar är pga revealen utav hans namn, och sen är där en del grejer på det också... som är mer spekulationer runt exakt vad som faktiskt hände med honom med Warg'ningen och så.

Jag har ju gillat andra karaktärer som har dött också, men när det har gällt alla andra karaktärer som har dött så har det mer varit förvåning med ett "WTF?!" (i början i alla fall, försvann rätt snabbt efter de plockade Ned Stark), eller senare varianter där jag suttit och flinat lite för mig själv och tänkt "De gjorde det verkligen, de dödade X karaktär! Undrar hur internet kommer reagera på det!" XD Men med Hodor, även om jag inte hadde wft känslan (jag ser alla som potentielle mål i dagsläget, även om vissa mål är mindre än andra), och även om jag faktiskt smålog lite senare i undran över hur internet skulle reagera, så är Hodors antagna dödsfall den som effekterat mig mest.


Något som jag undrar över är, hur mycket av att Hodor håller dörren är för att Bran har kontroll över honom? Är det Bran som faktiskt tvingar honom till att stå där, eller finns det en möjlighet att det är Hodor... Wylis... som mot slutet har kontroll över sig själv och bestämmer sig för att hålla dörren och rädda Bran?

Som har vissats tidigare så har Bran inte kontroll på Hodor i särsklit långa perioder (två gånger innan denna har jag för mig), inte så länge som han verkar kunna ha med djur. Så är Bran så pass stark nu att han kan hålla Hodor under längre perioder? Eller släppte hans grepp om Hodor vid någon punkt? Och i så fall, följer Hodor bara vad som blev inpräntat i honom som tonåring? Eller återfår han sig själv, blir Wylis igen, när hans yngre jag får anfallet som gör honom till Hodor?


När det gäller hur länge "Hodor = Hold the door" funnits i GRRM tankat, så finns där en chans att det kan ha varit med GRRM sedan början... sedan redan innan böckerna kom ut. Enligt hörsägen (se quote nedan, från reddit, länken kan innehålla spoilers möjligen... vet inte för jag läste bara orginal inlägget) så ska han ha kommit på det redan 1991. På det så var det GRRM som gav tv-serie skaparna infon att Hodors namn kommer ifrån "Hold the door", det har de själva sagt i intervjuer.

"He interviewed Joe Hill (Stephen King's son) at the Jean Cocteau. Afterwards he answered questions while Joe Hill was signing books. Someone asked him about the show's Hodor name reveal. He said that his name reveal in the books will differ in the context and how it happens. So while the name will still mean the same thing (Hold the Door), it will be very different from the show's reveal. He said he came up with the name idea in 1991 and seemed depressed that the show got to reveal it before he did. He said he had no one to blame but himself for his slow writing. He joked about how jealous he was of Stephen King's writing speed. He said he seemed to release an entire book every time he's only just written about a chapter and a half."
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
Bolongo;n183170 said:
1. Han var inte medveten om vad som hände. Alltså inte särskilt warg-likt.
För det vore första gången nån förträngt en traumatisk händelse? Även om Jonte skulle magiska krafter är han ju på intet sätt tränad i deras användning, och oförutsedda resultat är således inget konstigt.

Men framför allt hävdar jag inte att Snöjonte är en warg.

Det jag sa var att vargen verkade ha någon del i han återupplivning. Visst kan det hända att vargen bara reagerade på något den kände i sin husse, men det är ju ingalunda en vanlig varg vi har att göra med här, och vi vet egentligen inget om vilka krafter ghost kan tänkas besitta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Rymdhamster;n183092 said:
Har rättandet och övriga skolarbetet verkligen gjort dig så världsfrånvänd att du inte är medveten om att Hodor på nått sätt blev en av de mest omtyckta karaktärerna sen första avsnittet (well, redan innan TV-serien via böckerna, rent ut av)? Till och med här på forumet har vi ju en falang av folk som verkar tycka att Hodor representerar allt som är bra i livet.
Alltså, jag har väl mest tänkt att det borde vara ironiskt. Att folk skrivit "hodor" för att trolla eller så.

Eller OK, visst har väl jag också sett en och annan som "verkar tycka att Hodor representerar allt som är bra i livet". Men jag har svårt att sätta mig in i det - är det alltså "allt som är bra i livet" att vara en inte speciellt intelligent men stark jätte som gillar mat och bara kan säga "Hodor"? Är det något slags längtan efter "det enkla"?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Rymdhamster;n183180 said:
Visst kan det hända att vargen bara reagerade på något den kände i sin husse
Det här var den enda förklaring jag tyckte verkade nödvändig. Det är liksom den enklaste, så... Occam tills det framkommer tecken på annat.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n183184 said:
Eller OK, visst har väl jag också sett en och annan som "verkar tycka att Hodor representerar allt som är bra i livet". Men jag har svårt att sätta mig in i det - är det alltså "allt som är bra i livet" att vara en inte speciellt intelligent men stark jätte som gillar mat och bara kan säga "Hodor"? Är det något slags längtan efter "det enkla"?
Nä, det är att göra det lite lätt för sig i sin analys tror jag. Det handlar inte om att längta efter det enkla som "Haha, vad dum Hodor är, jag vill vara som han och bara käka medan jag säger håll dörren." Det handlar snarare om att Hodor är en av få karaktärer som är ganska så oklanderlig. Bran är en jävla sopa som får alla dödade för han inte vet hur jedi-träning fungerar, Dany är helt bananas usel härskare, Tyrion har blivit dumdryg, etc etc. Hodor är skön. Han är inte girig, elak eller svinig. Han är bara Hodor. Han behöver och vill inte intigrera, vill inte slå ihjäl folk, etc.

För övrigt är det här bra skit som alltid Krånken. Har inte skrivit så utförliga svar här på sistone men fortsätt med vad du gör. Jag ber också om ursäkt för att jag någonsin försökte få upp din hype för Euron. I böckerna är han... inte precis den snubben som han är i serien. Jag tar tillbaka allt. Här är en ny machobrölare av högsta rang och inte nog med det, hans plan är rent ut sagt idiotisk.

"Hö hö, Dany kommer alliera sig med mig för jag har en massa båtar och en stor penis! Hö hö!"

Vänta, vad förhindrar henne från att grilla dig levande och sen -stjäla- din båtar?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,979
Location
Ludvika
krank;n183184 said:
Men jag har svårt att sätta mig in i det - är det alltså "allt som är bra i livet" att vara en inte speciellt intelligent men stark jätte som gillar mat och bara kan säga "Hodor"? Är det något slags längtan efter "det enkla"?
Well, som sagt är jag mer på din sida i det hela. Jag tycker Hodot varit en tråkigt gammal stereotyp.Men för många är han en favorit. Och han behöver inte vara en favorit för att jag ska uppskatta lite utökad backgrund. I synnerhet när den bakgrunden inte är vad jag förväntar mig. Vad som hände Willis är ingalunda en twist, men det är långt ifrån att han bara föddes stark, stor och korkad.

Eller ja, det kanske han fortfarande gjorde, men det var ju i alla fall ett oväntat komplemnt till det.

krank;n183185 said:
Det här var den enda förklaring jag tyckte verkade nödvändig. Det är liksom den enklaste, så... Occam tills det framkommer tecken på annat.
Grejen är att jag inte tyckte det kändes som en naturlig reaktion,utan som något annat. Jag kanske läser in för mycket i det. Jag får se om den snutten nån gång och se om det framstår i annan dager då.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En av sakerna jag känner att du missat med Hodor är att det inte bara är att hans namn kommer från "Hold the door", som ekar bakåt i tiden.

Det är ju Hodors enfald som gör att Bran kan warga in i honom - vi har i alla fall aldrig sett Bran warga in i någon annan människa. Och det är grönskådandet bakåt i tiden som orsakar Hodors "hjärnskada", och därmed gör det möjligt för Bran i "nutid" att warga in i Hodor och just hålla dörren.

Jag minns även att första gången Bran wargade in i Hodor så reagerade Hodor mycket negativt efteråt. Vid tillfället trodde jag att det "bara" var en reaktion på att få sin kropp övertagen av ett utomstående väsen, men det kan mycket väl även ha varit flashbacks till när Bran mindfuckade honom första gången.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Mundo;n183191 said:
Nä, det är att göra det lite lätt för sig i sin analys tror jag. Det handlar inte om att längta efter det enkla som "Haha, vad dum Hodor är, jag vill vara som han och bara käka medan jag säger håll dörren." Det handlar snarare om att Hodor är en av få karaktärer som är ganska så oklanderlig. Bran är en jävla sopa som får alla dödade för han inte vet hur jedi-träning fungerar, Dany är helt bananas usel härskare, Tyrion har blivit dumdryg, etc etc. Hodor är skön. Han är inte girig, elak eller svinig. Han är bara Hodor. Han behöver och vill inte intigrera, vill inte slå ihjäl folk, etc.
Så det är något slags "jag måste välja en favorit och det här är det minst dåliga alternativet?"

Jag ser inte riktigt på vilket sätt Hodor är "skön". Vore jag lite plump skulle jag fråga om det är för att han har en jättepenis, men om jag läser dig rätt så består skönheten alltså mest i att han INTE har en massa dåliga egenskaper, snarare än att han HAR en massa positiva?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Rymdhamster;n183194 said:
Vad som hände Willis är ingalunda en twist, men det är långt ifrån att han bara föddes stark, stor och korkad.

Eller ja, det kanske han fortfarande gjorde, men det var ju i alla fall ett oväntat komplemnt till det.
En grej som stör mig lite här är att det här bejakar idén att psykisk funktionsnedsättning liksom alltid "beror" på något, på ett sätt som fysiska funktionsnedsättningar och normavvikelser sällan gör. Jag menar, vi har visserligen gott om sådana som orsakats av något - avhuggna händer, magiskt borttrollade ögon etc - men vi har också till exempel Tyrions storlek, som vad jag sett inte verkar "bero på" något.

OK, man kan argumentera för att Stannis eventuellt borde finnas nånstans på något spektrum och att det isåfall inte "berodde på" något, men det känns rätt svagt. Hodor var den karaktär som allra tydligast haft en psykisk funktionsnedsättning, och jag tycker hursomhelst att det är lite tråkigt att han inte bara hade den utan att det prompt skulle finnas en Förklaring.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Staffan;n183195 said:
En av sakerna jag känner att du missat med Hodor är att det inte bara är att hans namn kommer från "Hold the door", som ekar bakåt i tiden.

Det är ju Hodors enfald som gör att Bran kan warga in i honom - vi har i alla fall aldrig sett Bran warga in i någon annan människa. Och det är grönskådandet bakåt i tiden som orsakar Hodors "hjärnskada", och därmed gör det möjligt för Bran i "nutid" att warga in i Hodor och just hålla dörren.
Ja? Alltså, som sagt, magi-VR:en kan påverka bakåt i tiden. Redan etablerat nåt avsnitt tidigare. Och när det är etablerat säger det väl lite sig självt att vi skulle få se något slags tidsloop?

Eller är det bara jag som läst lite för mycket tidsrese-scifi, så att jag blivit luttrad och cynisk och tappat min sense of wonder inför den sortens grejer?

Jag menar, den här tidsloopen är ju lite som den i Terminator 2 till exempel, fast sämre och tusen gånger mindre cool.
 
Top