Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 6

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Rymdhamster;n182573 said:
På sista tiden känns han mest som han relegerats till Darth Various comic sidekick. Till och med när han ska föreställa politiskt smart känns han klumpig.
Glöm inte bort. Det står i deras kontrakt att de måste skämta om avsaknad penis och dvärg -MINST- en gång per avsnitt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Mundo;n182576 said:
Glöm inte bort. Det står i deras kontrakt att de måste skämta om avsaknad penis och dvärg -MINST- en gång per avsnitt.
Sure, och de skulle gärna få skämta _om_ honom. De har ju folk gjort sen han först visade sig. Att andra gör narr av honom är förvisso elakt, men det tycks liksom höra till i den världen. Mitt problem är att han nu gör narr av sig själv, och det verkar inte ens vara avsiktligt.

Han fumliga försök med språket? Han om någon borde tycker jag borde vara den som talar det mer eller mindre flytande, om än på ett akademiskt sätt snarare än som en inhemsk. Tyrion ska ju föreställa en bildad man!

Som han betett sig på sista tiden sitter jag bara och väntar på att han ska börja snubbla vart han än går och tappa saker.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Björn den gode;n182574 said:
Och den allra värsta formen är såna där vaga spoilers av människor som tror att de är så smarta så att de inte säger något. För det gör det! [...]
Att säga att en match var 'bra' är i sig en spoiler hur vagt ni än tycker det är.
Det är det roligaste med folk som försöker låta bli att spoila. "Jag tror du kommer tycka om det" är också en spoiler.

Jag vet att Ymir spoilade mig på en viktig grej i bok två och tre eller så med att säga 'Jag gillar vad som händer med the Hound i de här böckerna, han gick från att inte vara spännande alls till att vara med i några av mina favoritkapitel! Men mer ska jag inte säga!'. För att jag vet att:
Ymirs favorit var Sansa
Ymir älskar misär, ångest och tårar
Slutsats: The Hound och Sansa kommer tillbringa ett par kapitel tillsammans under ledsna och misäriga förhållanden. Eventuellt pussas någon, på ett ganska jobbigt sätt.

Som tur är har jag ingenting alls emot spoilers.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Kan nog hålla med de flesta att en del scener var lite långsamma eller inte helt så intressanta som andra... även om jag även gillade dem. Men jag tycker att de scenerna som jag riktigt gillade var på en så pass hög nivå att de långsammare eller mindre intressanta scenerna inte drog ner avsnittet allt för mycket.

Hela Castle Black scenen efter Jon vaknat då tycker jag var riktigt bra. Och även om förändringarna inte är stora, så får man ändå se en förändrar Jon, att effekten av att ha varit död och sedan återkommit till livet ändå har tagit någon typ av förändring med honom. Lite humor med där också i scenen, vilket ju inte alltid är fel. Tormund är en rätt skön snubbe också... på sitt eget sätt i alla fall. XD

Brans "VR" scen. Detta är helt klart min favorit scen i detta avsnittet. Och anledningen är helt enkelt att det var en stridsscen. Har alltid gillat strid och stridsscener så länge jag kan minnas... bland de första som jag minns är nog de i Highlander när jag såg den på 80'talet (Highlander är en av mina absoluta favorit filmer), och det har hängt med mig sedan dess. Det är också en av de bästa stridsscenerna i hela GoT serien än så länge faktiskt, väldigt välgjord och såg rätt bra ut och allt. Där är bara några ytterst få detaljer som inte faller på rätt sida om "realism" i den för mig. Och det handlar specifikt mest om två anfall som gjordes, där båda gångerna så kördes ett svärd rakt igenom hela kroppen på en motståndare. Med den rustning som de båda hadde på sig, så är det i närheten av omöjligt att det skulle gå att göra. Men, utanför det så kändes allt som det skulle. Var visserligen lite lätt irriterade på att Ser Arthur Dayne, "the Sword of the Morning", tydligen en av de bästa krigarna där fanns under hans tid, kör sitt svärd ner i marken när Ned och hans polare är på ingång. Det är inget man gör, skärpan på spetsen är rätt viktig för att den ska kunna göra sitt jobb på ett effektivt sätt... och att köra ner svärdsspetsen i marken på det sättet är definitivt en snabb väg till att slöa ner eggen och spetsen.

Scenen med Ramsay, där den där Umber snubben leder in en av Stark ungarna och Tonk. Var en ok scen och allt, så inte en "favorit" per say. Men jag gillade Umber snubben, hans sätt att vara mot Ramsay, helt sparka ner alla försök till att få honom att svära trohet till Ramsay, m.fl grejer. Få som skulle våga göra det med Ramsay. XD

Sista scenen gillade jag också. Tyckte visserligen där var lite få personer som var på väg att bli hängda, för där var en hel del folk där när Jon blev huggen till döds. Sen även om jag ogillade de personerna för vad de gjorde med Jon... så kan jag inte anklaga dem för att helt och hållet ha gjort fel. Specielt inte när det gäller Ollie. Hans familj blev ju dödad, och äten upp framför honom, av Wildlings... Thenns. Så faktumet att Jon, en person som Ollie såg upp till och allt, försökte alieras sig med wildlings, och lät dem komma igenom muren, etc, oavsätt hur logiskt och riktigt Jons tanke om det var... så var han ju en förrädare ändå på många sätt och vis som drog mattan bort från under Ollie... på det så är ju Ollie en unge också här ju, så det är ju inte så att han har full kontrol på allt han gör än heller, och någon som Ser Alliser Thorne har ju definitivt förmåga att kunna vända personer till sin syn av saken. Vad jag också gillar med scenen på slutet var att det kändes som att Jon gjort sig fri från The Night Watch nu, och att han kanske skulle nu kunna få ta sig där ifrån och bege sig ut i världen igen och ta sig ann annat som pågår i den också.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Rymdhamster;n182573 said:
Alltså, vad fan har hänt med Tyrion? Sure, jag vet vad som har hänt-hänt, och jag kan väl kanske förstå hur det kan lämna lite spår... men han brukade vara _smart_, kunna läsa av sociala situationer rätt bra, vara lite filosofiskt lagd, bra på att improvisera och dessutom lite uppfinninsrik. Visst, en del av det baserade sig på att hans familj var rik och garanterat skulle betala för honom, något som inte längre är sant, men jag tycker det var rätt länge sedan vi fick se minsta skymt av hans bättre sidor.

På sista tiden känns han mest som han relegerats till Darth Various comic sidekick. Till och med när han ska föreställa politiskt smart känns han klumpig.
Kan inte lite av det vara att ut av alla som han har runt sig nu, så är det bara Varys som faktiskt snackar tillbaka till honom på ett sätt som Tyrion kan... jag vet inte... "använda"?

Han försöker ju verkligen att få igång något med Gray Worm och Missandei, men de är inte mottagliga för det. Och det finns ju inga andra runtomkring som verkar helt vilja snacka med honom. Den enda där är är Varys, och han kan ju inte vara där 24/7.

Hemma i Westeros så fanns där ju alltid folk runt honom som han kunde vända sig till, använda, och snacka med. Folk som faktiskt engagerar sig i att snacka med honom. Mycket av det beror ju helt klart på vem han var i Westeros, till varför folk kanske snackade med honom, men i slutändan så snackade de ju med honom ändå. Medan här i, var det Meereen det hette? I alla fall, där han är nu så är där ingen utanför Varys som igentligen snackat med Tyrion längre. Visst, när det handlar om politiska grejer lite här och där så får han lite... men utanför det, och Varys, så är nog Tyrion rätt ensam just nu... för han har inga andra som är mottagliga för honom som person, som är mottagliga för hans behov av kontakt med andra människor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Rhodryn;n182645 said:
Kan inte lite av det vara att ut av alla som han har runt sig nu
Sure, och han mår antagligen lite dåligt över att han verkar ha skurit ner drastiskt på alkoholen, och troligen håller han på att hantera mordet på fadern och kvinnan han älskade, och ett par näradödenupplevelser på det, och han kanske aldrig lärde sig just det här språket särskilt bra för att tycker landet suger och han trodde aldrig att han skulle resa dit.

Min fråga handlar inte så mycket om förklaringar i handlingen, utan snarare om att en av mina absoluta favoritkaraktärer nu aktivt tråkar ut mig och ibland får mig att vilja sträcka mig efter skämskudden.

Min även in game är jag lite tveksam till det här. Han har inte varit i något större behöv av respons från de omkring honom förut. Har de inte svarat honom har han pratat på själv så det räcker för alla inblandade.

Nej, för mig känns det mest som att manusförfattarna tappat bort honom. De vet inte vad de ska göra med honom just nu och därför fyller de hans scentid med skit bara för att han ska ha något att göra. TIll och med Snöjontes bitar är intressantare just nu. Och jag hatar Snöjonte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Björn den gode;n182574 said:
Jag måste säga att jag är helt fascinerad av din världsbild tror det är extremt få som inte vill resa till ställen de sett foton från eller läst skildringar av, snarare är det väl så att detta är saker som brukar vilja få folk att resa dit. Vi kan nog lugnt konstatera att vi kan lägga 'åka på semester' till listan av saker vi inte borde göra ihop (däremot borde vi verkligen spela rollspel nån gång ihop men det är en annan sak).
Jag är helt bekväm med att vara udda på den punkten. Det är ju om inte annat ekonomiskt fördelaktigt. Jag tänker typ såhär: Man ser en bild och tänker att man skulle vilja vara där, sen åker man dit, tar kanske ett par bilder, sedan försvinner upplevelsen ur ens minne och det enda man har kvar från den korta, korta upplevelsen är bilder. Så man är tillbaks där man började: med bilder, och inget annat.

Kanske är det bara mitt minne som är såpass opålitligt, men för mig känns det inte riktigt värt besväret att lägga en massa pengar på något som "går över" såpass fort. Ögonblick är flyktiga... =)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Nu vet jag att du har det tufft med tid. Men jag vill se din recension av avsnitt 4 och 5...helst igår!

The waiting is killing me!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Cybot: Håller med! Krank sluta jobba eller förnöj dig med saker du anser viktiga. Se GoT och skriv!!! Inga superhjältar-filmer förän du har recenserat alla till dags datum visade episoder i GoT ;-)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
krank;n182726 said:
Jag är helt bekväm med att vara udda på den punkten. Det är ju om inte annat ekonomiskt fördelaktigt. Jag tänker typ såhär: Man ser en bild och tänker att man skulle vilja vara där, sen åker man dit, tar kanske ett par bilder, sedan försvinner upplevelsen ur ens minne och det enda man har kvar från den korta, korta upplevelsen är bilder. Så man är tillbaks där man började: med bilder, och inget annat.

Kanske är det bara mitt minne som är såpass opålitligt, men för mig känns det inte riktigt värt besväret att lägga en massa pengar på något som "går över" såpass fort. Ögonblick är flyktiga... =)
Jag ligger inte särskilt långt ifrån detta jag själv. Har alltid haft en oerhört stark känsla av "borta bra, men hemma bäst". Visst, finns ju alltid något undantag där jag känt för att resa någonstans... men det har allt som oftast handlat om väldigt specifika grejer, oftast kopplat till grejer relevant för mina intressen. Men att resa någonstans för att ta lite semester och "vila upp sig", eller något, ger mig inget som jag inte kan få om jag stannat hemma istället, eller ger mig inget som jag är intresserad av i alla fall. XD
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,985
Location
Göteborg
krank;n182726 said:
Jag är helt bekväm med att vara udda på den punkten. Det är ju om inte annat ekonomiskt fördelaktigt. Jag tänker typ såhär: Man ser en bild och tänker att man skulle vilja vara där, sen åker man dit, tar kanske ett par bilder, sedan försvinner upplevelsen ur ens minne och det enda man har kvar från den korta, korta upplevelsen är bilder. Så man är tillbaks där man började: med bilder, och inget annat.

Kanske är det bara mitt minne som är såpass opålitligt, men för mig känns det inte riktigt värt besväret att lägga en massa pengar på något som "går över" såpass fort. Ögonblick är flyktiga... =)
Att åka till andra kulturer och kanske lära sig förstå dem tycker jag är oerhört viktigt... kanske inte något för dig?
Sedan kan jag ju inte säga att semesterresor är viktigare än rollspel och film :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Caligo;n182861 said:
Att åka till andra kulturer och kanske lära sig förstå dem tycker jag är oerhört viktigt... kanske inte något för dig?
Jag vet inte om jag tycker att det verkar som att folks semesterresor verkar innebära att de lär sig speciellt mycket om "andra kulturer". Överlag tror jag att man kan lära sig mer effektivt (dvs mer på kortare tid) genom att diskutera med folk från de kulturerna och läsa böcker och nyheter från de kulturerna än genom att åka dit och titta på dem. Det senare betyder ju generellt att man bara får en extremt liten sample size, om inte annat.

Så jag ser det som oerhört viktigt att lära sig förstå andra människors levnadsförhållanden och kultur. Jag håller bara inte nödvändigtvis med om att det bästa sättet att skaffa kunskap om något är att själv direkt uppleva det.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
krank;n182867 said:
Jag vet inte om jag tycker att det verkar som att folks semesterresor verkar innebära att de lär sig speciellt mycket om "andra kulturer". Överlag tror jag att man kan lära sig mer effektivt (dvs mer på kortare tid) genom att diskutera med folk från de kulturerna och läsa böcker och nyheter från de kulturerna än genom att åka dit och titta på dem. Det senare betyder ju generellt att man bara får en extremt liten sample size, om inte annat.

Så jag ser det som oerhört viktigt att lära sig förstå andra människors levnadsförhållanden och kultur. Jag håller bara inte nödvändigtvis med om att det bästa sättet att skaffa kunskap om något är att själv direkt uppleva det.
För mig är det här lite som att läsa ett recept eller äta maten för att lära sig hur den smakar. Jag tycker att interagera med kulturen är värt lika mycket, om inte mer, än att se ett program eller läsa en bok om den. Notera, nu syftar jag till att faktiskt möta kulturen, inte äta på en pizzeria för att få "uppleva italiensk kultur".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Mundo;n182892 said:
För mig är det här lite som att läsa ett recept eller äta maten för att lära sig hur den smakar.
Observera nu att jag faktiskt skrev att jag tyckte att man skulle interagera med - diskutera med - personer från kulturen. I dagens scifivärld kan man ju faktiskt göra detta utan att smutsa ner miljön och ha ångest över missade flighter och riskera ficktjuvar och så vidare.

Och jag hävdar med bestämdhet att om man bara äter maten så vet man bara hur just den specifika instansen av den maten smakar. Det krävs en ganska mycket större sample size för att man ska kunna dra några egentliga slutsatser - och då kan man ofta skaffa sig en försmak (höhö) av den kunskapen genom att helt enkelt läsa recensioner och beskrivningar av maten från många människor som ätit den. Och om de flesta av dem ger en ett intryck av att man nog inte skulle tycka om den (utifrån beskrivningen av smaken, liknelser med andra saker man har smakat, etc) så ser jag ingen anledning att ge sig in i arbetet att provsmaka en massa olika tillagningar för att kunna skaffa sig en egen, upplevelsebaserad åsikt om maten ifråga och där åsikten faktiskt är värd nå't...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne

Hey baby, how you doin?


Nu har jag sett Game of Thrones S06E04.

Först och främst visar det sig att Jonte inte alls började traska söderut förra gången, utan han gick bara dramatiskt genom någon form av archway, vilket ju förtar lite av grejen. För i det här avsnittet börjar han med att packa. Jaja... Edd försöker övertala honom om att inte sticka. Men ja, sen kommer en anledning att vara glad för att han inte stack på riktigt, för Sansa och Brienne och Pod kommer ridande. Tack och lov, för jag vet inte om jag fixat ännu en krystad "de kommer precis försent"-skitscen, som den de hade med Sansa och Arya tidigare.

Sansa visar sig egentligen bara behöva lite vila och soppa innan hon visar sig förvånansvärt handlingskraftig och kompetent igen. Kanske fick hon lite extra eldighet av att ha spelat Jean Grey i nya X-menfilmen? Iallafall vill hon åka och döda Skeletor och ta tillbaks Winterfell. #takebackthenorth .

Mellistanten säger att hon nu följer Snöjonte eftersom ha är den utlovade prinsen. Smugglas är skeptisk. Brienne berättar för Smugglas att Stannis är #död och att det var hon som gjorde det.

Jonte får brev från Skeletor om att han har Rickon i sin (sex)dungeon. Jonte går med på att försöka göra nåt. Tur det. Annars hade han väl stått med munnen öppen resten av serien.

Skeletor dödar Tonks. För vi kan ju inte ha alltför många aktiva kvinnor. Framför allt måste vi understryka hur hobbyond Skeletor är precis varje avsnitt, ifall nån nu missat det. Det enda bra här är replikskiftet om Skeletors standar, the flayed man. "Does it worry you?" - "you eat them after?" - "no" - "then I've seen worse"...

Reek kommer hem. Ingen bryr sig, typ. Inget viktigt händer.

Lillfinger återkommer till Robin och manipulerar honom snabbt till att åka iväg efter Sansa.

Tyrion är en diplomancer och snackar med slavägarna i de andra städerna. Han vill ge dem sju år på sig att avveckla slaveriet. Och att de ska sluta stödja harpyorna. Misandria och gråmask och exslavarna är sura, för de vill att slaveriet ska avskaffas som i ett trollslag precis nu. Tyrion försöker förklara realpolitik för dem. Det går inte så bra.

Gråsparven har en meningslös utläggning inför Margarin, och låter henne träffa Blomriddarn, som är illa däran.

Gamle pruttjocke vars namn jag skiter i försöker övertala Tummen om att vara försiktig med överstesparven. Cersei övertalar lillrådet om att fixa militär aktion mot sparvarna eftersom de snart ska låta Margarin gå samma nakenvända som Cersei fick göra.

Göran och Fabio snackar om hur Danny är att knulla. Fabio ser Görans psoriasis. Sen hittar de fram till stället där hon är. De smyger in, slår ihjäl några snubbar på vägen, och råkar sedan på Danny. Danny ställs inför stora hästknullarrådet och eldar upp dem. Sen visar hon tuttarna för deras folk tills de faller på knä och tillber henne.

Kontinuitet:
  • Jonte sammanstrålar med Brienne och Sansa.
  • Skeletor dödar Tonks.
  • Lillfinger får Robin att samla folk och bege sig norrut.
  • Reek kommer hem.
  • Smugglas får veta att Brienne dödade Stannis.
  • Tyrion diplomancar slavmästarna.
  • Danny eldar upp hästknullarrådet
Förväntningar
  • Tuttar, rumpor och muffar. En halv rumpa på en Dothrakiman, sen är det väl mest Dannys tuttar. Jag antar att de brände halva säsongens tuttbudget på den scenen; hon lär ju ta ökat priset för tuttvisning sen serien började.
  • Våldtäkter. Nej, inte vad jag tyckte mig se.
  • Alla fortsätter vara osympatiska. Ja. Eller OK, Sansa är faktiskt rätt handlingskraftig och så här. Och Tyrion är realpolitisk.
  • Få oväntade dödsfall. Jag var inte jätteberedd på att Tonks skulle dö, men det var ett rätt poänglöst dödsfall. Ville skådespelerskan ut ur sitt kontrakt, eller vad?
  • Alldeles för lite fantastik. Det skulle väl vara Danys brandskyddade tuttar, då.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Ja.
  • Danny gör en comeback Tyvärr lutar det ju ditåt. För nu är hon ju White Savior åt hästknullarna också. Det är lite hennes grej, det där. Att impa på stora folkmassor.
  • Påpekan/sklämt om att Tyrion är dvärg ?
  • Påpekan/skämt om att Darth Various är eunuck ?
Förhoppningar
  • Alla dör utom Arya Stark. Arya är inte ens med, men med Tonks död har ju casten minskat iaf.
  • Danny försvinner och återses aldrig igen. Nope...
  • Mycket mer fantastik. Nä.
  • Snoppar. Not even close.
 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
krank;n182972 said:
Först och främst visar det sig att Jonte inte alls började traska söderut förra gången, utan han gick bara dramatiskt genom någon form av archway, vilket ju förtar lite av grejen.
Mmm, ungefär som hälften av alla ragequits här på forumet. Jag vill gärna tro att Jonte faktiskt lämnade borgen förra gången, gick hundra meter, insåg att det var kallt, mörkt och att han glömt alla sina grejor så han vände tillbaka och fick be om att bli insläppt igen så han kunde göra ett nytt försök dagen efter.

Men, men...

krank;n182972 said:
Tyrion är en diplomancer och snackar med slavägarna i de andra städerna. Han vill ge dem sju år på sig att avveckla slaveriet. Och att de ska sluta stödja harpyorna. Misandria och gråmask och exslavarna är sura, för de vill att slaveriet ska avskaffas som i ett trollslag precis nu. Tyrion försöker förklara realpolitik för dem. Det går inte så bra.
Ja, Tyrion får för några sekunder visa att han faktiskt inte är lika korkad som han låtsas vara de senaste avsnitten. Den är en liten ljusglimt, men allt jämt en ljusglimt.

Jag gillar också att vi här få se lite exempel på skillnaden mellan en enda karismatisk ledare som lyckas inspirera och uppvigla folkmassorna och faktiskt politik som försöker åstadkomma bestående förändringar i samhället.

krank;n182972 said:
Gamle pruttjocke vars namn jag skiter i
Har General Nazistmumie inte förtjänat bättre =(
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Minimoni;n182977 said:
Tonks var gravid under inspelningen och ville inte vara med mer tror jag.

Ah. Det skulle förklara saken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Rymdhamster;n182979 said:
ag vill gärna tro att Jonte faktiskt lämnade borgen förra gången, gick hundra meter, insåg att det var kallt, mörkt och att han glömt alla sina grejor så han vände tillbaka och fick be om att bli insläppt igen så han kunde göra ett nytt försök dagen efter.
This is now my headcanon.
 
Top