Nekromanti Krank går BÄRSÄRK!

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Necross said:
Vitulv said:
Arfert said:
Jag är en van användare. Senaste inlägg gynnar mig i allra högsta grad. Använder det fan hela tiden.
Samma här. Just for the record.
Håller med. Senaste tråd och senaste inlägg vill jag gärna se på en startsida.
Tips: Skapa ett bokmärke till sidan Aktiva diskussioner

Skulle eventuellt koda in så att man kan välja det som startsida efter inloggning.

Å andra sidan kan man redan välja bevakningslista som startsida och den har man ju större kontroll över också.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Orkar inte läsa hela tråden så om någon redan tagit upp det så ber jag om ursäkt.
Hur som helst så har jag "bekymmer" med att högerspalten lägger sig en bit över vänster delen utav forumet (se bifogad bild).
 

Attachments

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
krank said:
Oldtimer said:
Jo, jag använder IE, fast version 8 och 9. Men du har ju en rad som tvingar IE att rendrera med buggarna från IE7: <meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=EmulateIE7" />
Kan du inte bara ta bort den?
Jag och jag... Jag har inte byggt temat (hade jag byggt det så hade jag INTE använt nästlade tabeller...) och har knappt skrapat på ytan. Alla ändringar jag gjort, i stort sett, har varit CSS. Jag har inte haft tid att försöka rensa i HTML-koden ännu.
Okej, det var inte dig jag menade bokstavligen. Men det är ju IE=EmulateIE7 som ställer till det för oss. Den är ju bara till nytta om man har kodat upp sidan för att fungera i IE7 och vill att det skall fungera likadant (dvs lika illa) i IE8 och IE9 (som ju normalt följer standard istället). Om du dödar den raden kommer ju alla IE-användare att bli mycket gladare.
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Med all respekt...

Börjar det inte snart bli lite komiskt att låtsas att aktiva diskussioner är samma sak som nya diskussioner
och ignorera hur många som i någon form vill ha senaste diskussioner på första sidan?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Gardener said:
Necross said:
Vitulv said:
Arfert said:
Jag är en van användare. Senaste inlägg gynnar mig i allra högsta grad. Använder det fan hela tiden.
Samma här. Just for the record.
Håller med. Senaste tråd och senaste inlägg vill jag gärna se på en startsida.
Tips: Skapa ett bokmärke till sidan Aktiva diskussioner

Skulle eventuellt koda in så att man kan välja det som startsida efter inloggning.

Å andra sidan kan man redan välja bevakningslista som startsida och den har man ju större kontroll över också.
Det kan man.. men det är ur användarsynpunkt en bökigare lösning. Alla hänger ju inte på tusen forum och har sånt i ryggmärgen. Så varför inte göra det bästa* direkt?

*senaste inlägg resp senaste diskussion på förstasidan.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Necross said:
Vitulv said:
Arfert said:
Jag är en van användare. Senaste inlägg gynnar mig i allra högsta grad. Använder det fan hela tiden.
Samma här. Just for the record.
Håller med. Senaste tråd och senaste inlägg vill jag gärna se på en startsida.
Även jag. I övrigt tycker jag att uppdateringarna ser bra ut.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Oldtimer said:
Okej, det var inte dig jag menade bokstavligen. Men det är ju IE=EmulateIE7 som ställer till det för oss. Den är ju bara till nytta om man har kodat upp sidan för att fungera i IE7 och vill att det skall fungera likadant (dvs lika illa) i IE8 och IE9 (som ju normalt följer standard istället). Om du dödar den raden kommer ju alla IE-användare att bli mycket gladare.
Har tagit bort den nu. Hoppas det inte blir nåt annat konstigt problem pga det.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
JohanKarlsson said:
Med all respekt...

Börjar det inte snart bli lite komiskt att låtsas att aktiva diskussioner är samma sak som nya diskussioner
och ignorera hur många som i någon form vill ha senaste diskussioner på första sidan?
Din och andras åsikter har blivit noterade. För tillfället diskuteras huruvida det finns en teknisk lösning som kan göra båda sidor nöjda. Tills vidare får du ha tålamod och låta dig nöjas. Vi kan inte ge alla allt, men vad du och andra har yttrat finns med i bakhuvudet när vi försöker ge många mycket.

Finns det andra delar av forumslayouten du vill kommentera på? Alla åsikter är varmt välkomna - vilket inte är samma sak som att ta sig utrymme driva en enskild sakfråga väldigt hårt. Gör din åsikt hörd och försök sedan gå vidare, redaktionen reserverar sig respektfullt rätten att inte hålla med och vägleder sig hellre av konstruktiva åsikter än hårda krav.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Oldtimer said:
Okej, det var inte dig jag menade bokstavligen. Men det är ju IE=EmulateIE7 som ställer till det för oss. Den är ju bara till nytta om man har kodat upp sidan för att fungera i IE7 och vill att det skall fungera likadant (dvs lika illa) i IE8 och IE9 (som ju normalt följer standard istället). Om du dödar den raden kommer ju alla IE-användare att bli mycket gladare.
Du menar alla IE-användare som använder version 8 eller 9? =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
JohanKarlsson said:
"Ignorera" är alltså lika med "inte tycka lika som" i din värld?

Det är ingen som ignorerar. Vi läser, tar ställning till, argumenterar mot.
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Jag ber om ursäkt för min stundtals irriterade ton.

Jag är väldigt positiv till uppfräshningen rent allmänt.

Jag har också full förståelse för att inte alla kan få det exakt som de vill.

Med det sagt tycker jag mig se en tendens att det inte alltid svaras seriöst på synpunkter som avviker från de som hålls av de som utför förändringarna.

En betydande andel personer tenderar att bemötas som några enstaka avvikande individer.
Alternativ som aktiva diskussioner och forumbevakning upprepas om och om igen trots att det gjorts väldigt tydligt att det många är ute efter är att snabbt och lätt scanna av vad det startats för NYA diskussioner sedan man var inne sist.

Slutligen, leve rollspel.nu och jag är säker på att det blir jättebra i slutändan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
JohanKarlsson said:
JAlternativ som aktiva diskussioner och forumbevakning upprepas om och om igen trots att det gjorts väldigt tydligt att det många är ute efter är att snabbt och lätt scanna av vad det startats för NYA diskussioner sedan man var inne sist.
Det är nog delvis för att man inte upplever att de som vill ha "Senaste diskussioner" kommer med så mycket nytt, eller så många konstruktiva förslag utöver "gör som jag vill ha det".


Som Bunny säger; Åsikten att "Senaste diskussioner" borde tas tillbaks har noterats.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
JohanKarlsson said:
Jag ber om ursäkt för min stundtals irriterade ton.

Jag är väldigt positiv till uppfräshningen rent allmänt.

Jag har också full förståelse för att inte alla kan få det exakt som de vill.

Med det sagt tycker jag mig se en tendens att det inte alltid svaras seriöst på synpunkter som avviker från de som hålls av de som utför förändringarna.

En betydande andel personer tenderar att bemötas som några enstaka avvikande individer.
Alternativ som aktiva diskussioner och forumbevakning upprepas om och om igen trots att det gjorts väldigt tydligt att det många är ute efter är att snabbt och lätt scanna av vad det startats för NYA diskussioner sedan man var inne sist.

Slutligen, leve rollspel.nu och jag är säker på att det blir jättebra i slutändan.
Först och främst: Tack för tummarna upp! Vi försöker ta alla åsikter seriöst, men håller inte alltid med. Beträffande sakfrågan känns det som om det viktiga redan är nämnt. Argumenterar vi detta i all oändlighet blir det inte mycket tid över till att faktiskt få någonting gjort. :gremwink:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
krank said:
JohanKarlsson said:
JAlternativ som aktiva diskussioner och forumbevakning upprepas om och om igen trots att det gjorts väldigt tydligt att det många är ute efter är att snabbt och lätt scanna av vad det startats för NYA diskussioner sedan man var inne sist.
Det är nog delvis för att man inte upplever att de som vill ha "Senaste diskussioner" kommer med så mycket nytt, eller så många konstruktiva förslag utöver "gör som jag vill ha det".


Som Bunny säger; Åsikten att "Senaste diskussioner" borde tas tillbaks har noterats.
Jag gör ett försök att vara konstruktiv, eller i varje fall motivera mina uppfattningar:

Senaste inlägg
Jag gillar funktionen "Senaste inlägg" väldigt mycket, särskilt i perioder då jag inte skriver så mycket på forumet, utan snarare "lurkar" (jag anser att lurkande kan vara minst lika givande som att aktivt delta i diskussioner). Anledningen till att jag gillar funktionen är att den ger mig en snabb uppfattning om vilka trådar som är aktuella, och då jag ser trådrubrikerna så ger det mig också en snabb uppfattning om vilka av trådarna som är intressanta för mig.

Då vi har så många forum på rollspel.nu (tyvärr, i min mening) så är "senaste inlägg" närapå ovärderlig för mig då jag navigerar forumet. Det finns säkert andra sätt att uppnå samma resultat, men för mig fungerar det väldigt bra just nu.

Senaste trådar
Den här funktionen använder jag dock inte, då "senaste trådar" egentligen inte är särskilt intressant för mig. Jag är intresserad av vilka trådar det skrivs i, inte nödvändigtvis de nyaste.

Inloggade användare
Jag förstår att det finns en viss nytta med funktionen, men tycker inte att den är tillräckligt stor för att få ta upp plats på förstasidan, och jag tycker definitivt inte att den ska få ta plats ovanför ett navigeringsverktyg (senaste inlägg).

Småprat
Småpraten är trevlig, och den ger lite liv åt sidan- något som kan behövas då den grafiska aspekten av rollspel.nu är närmast obefintlig (eller i varje fall väldigt klinisk). Behåll gärna, även om det inte är en funktion jag själv använder i någon större utsträckning.

Överlag tycker jag att de nya förändringarna har gjort forumet mycket bättre. Nu önskar jag bara att ett ganska stort antal forum försvinner, och att en trevlig grafisk profil implementeras. Hur den ska se ut är något jag inte ens skulle våga ta upp för diskussion, för då skulle folk bli bindgalna och förblindade av personliga preferenser. Jag litar helt enkelt på att Dantes professionalism segrar i slutändan, och att folk framför eventuella synpunkter med ett stort mått av finess och förståelse för skillnaden mellan personliga preferenser och kvalitet.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
En tanke, en "vän" till mig tycker att det är lite för många forum här.
Om man skulle skära ner så borde man kanske kolla lite på "Specifika rollspelsforum".
Jag kan ju tänka mig att en (av massor) anledning att man som spelskapare vill ha ett eget forum är att det faktiskt ger lite reklam bara av det finns där, skulle man inte kunna erbjuda spelskapare att plocka bort sitt forum och använda vanliga forumet istället, och för det så får man en lite ruta med sin logga/namn/nått nedanför "Senaste inlägg".
Dom får reklamen och vi får ett mindre forum men vi får kanske mer kludd istället :gremsmile:
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag kan vara din "vän" för jag håller med. Beskrivningen som hör till varje enskilt forum är redundant. Den behöver inte visas eller åtminstone kortas ner genom att man tar bort "detta forum innehåller bla bla bla". Ta bort och spara plats. Jag gillar Flashbacks/ENWorlds upplägg som i princip bara är en enda lång lista på (stort antal) senaste inlägg.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
rjonas said:
Jag kan vara din "vän" för jag håller med. Beskrivningen som hör till varje enskilt forum är redundant. Den behöver inte visas eller åtminstone kortas ner genom att man tar bort "detta forum innehåller bla bla bla". Ta bort och spara plats. Jag gillar Flashbacks/ENWorlds upplägg som i princip bara är en enda lång lista på (stort antal) senaste inlägg.
Jo du kan få vara min vän men det var inte riktigt så jag menade, tänkte att hela deras forum skulle plockas bort, men ditt sätt är ju i alla fall ett steg påvägen
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Vitulv said:
Senaste inlägg
Jag gillar funktionen "Senaste inlägg" väldigt mycket, särskilt i perioder då jag inte skriver så mycket på forumet, utan snarare "lurkar" (jag anser att lurkande kan vara minst lika givande som att aktivt delta i diskussioner). Anledningen till att jag gillar funktionen är att den ger mig en snabb uppfattning om vilka trådar som är aktuella, och då jag ser trådrubrikerna så ger det mig också en snabb uppfattning om vilka av trådarna som är intressanta för mig.

Då vi har så många forum på rollspel.nu (tyvärr, i min mening) så är "senaste inlägg" närapå ovärderlig för mig då jag navigerar forumet. Det finns säkert andra sätt att uppnå samma resultat, men för mig fungerar det väldigt bra just nu.

Senaste trådar
Den här funktionen använder jag dock inte, då "senaste trådar" egentligen inte är särskilt intressant för mig. Jag är intresserad av vilka trådar det skrivs i, inte nödvändigtvis de nyaste.
Det här tycker jag är väldigt intressant. Lösningen på problemet att du vill se vilka trådar det skrivs i samt att Rollspel.nu har (beklagligt) många forum, är ju att markera de forum som är intressanta och sedan använda "Bevakade forum". Då vet du att inläggen är från ämnen (forum) du är intresserad av och du vet att de antingen skrivs i eller är nyskrivna. De trådar som inte skrivs i kommer snabbt ramla nedåt i listan, medan de aktiva kan hänga kvar till tidens ände.

Det är nämligen precis så jag använder "Bevakade forum", och eftersom vissa forum är borttagna ur "Senaste inlägg" och andra forum som jag är helt ointresserad av trots allt finns (fanns) kvar där är det en funktion som inte är tillräckligt anpassningsbar för att jag ska gilla den. Hade den speglat de forum jag bevakat hade det varit en annan sak, men så är inte fallet.

Eller har jag missförstått din poäng?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
krank said:
Oldtimer said:
Okej, det var inte dig jag menade bokstavligen. Men det är ju IE=EmulateIE7 som ställer till det för oss. Den är ju bara till nytta om man har kodat upp sidan för att fungera i IE7 och vill att det skall fungera likadant (dvs lika illa) i IE8 och IE9 (som ju normalt följer standard istället). Om du dödar den raden kommer ju alla IE-användare att bli mycket gladare.
Du menar alla IE-användare som använder version 8 eller 9? =)
Ja. Vilket är nästan tre fjärdedelar av alla IE-användare.

Och, dessutom, den fjärdedel som fortfarande kör IE7 eller lägre märker ju ingen skillnad. IE7 emulerar ju redan IE7, liksom. Och IE6 fattar ju ändå inte vad IE=EmulateIE7 betyder.

Så de enda som påverkas av den raden är de som kör IE8 och IE9. Och den gör det sämre för dem. Varför skall den vara kvar?
 
Top